Strona główna Rozwój 13 technik zapamiętywania – jak lepiej pamiętać liczby, słowa i sytuacje?

13 technik zapamiętywania – jak lepiej pamiętać liczby, słowa i sytuacje?

rosnijwsile.pl Co zrobić aby poprawić pamięć? Skuteczne sposoby i techniki zapamiętywania.
rosnijwsile.pl Co zrobić aby poprawić pamięć? Skuteczne sposoby i techniki zapamiętywania.

autor Iwona Góra

Niektórzy z nas mają doskonałą pamięć do liczb, inni z kolei szybciej zapamiętują ubrania osoby, z którą rozmawiały kilka lat temu, jeszcze inni ludzkie twarze. Podziwiamy tych, którzy słówka z obcego języka zapamiętują z prędkością światła, a często bywa tak, że stosują wyuczone na to sposoby. Różnimy się od siebie, jednak są metody, które pozwalają nam popracować nad pamięcią w obszarze, który tego wymaga.

Warto też mieć na uwadze, iż zapamiętujemy 40%  tego, co słyszymy, 50% tego, co widzimy, 70% tego, co widzimy i słyszymy i 90% tego, co nauczamy.

Techniki zapamiętywania:

#1 Skojarzenia

Im więcej budujemy powiązań między nowymi słowami, informacjami itd., tym większa szansa, że będziemy o nich pamiętać, np. żeby zapamiętać ang. słówko desert (pustynia) – wyobrażamy sobie, że leżymy w hamaku na pustyni i jemy deser.

#2 Wizualizacja

Wyobrażajmy sobie dosłownie wszystko, co mamy zapamiętać! Nasza wyobraźnia bardzo wspomaga procesy pamięciowe i pozwala nam wydobywać informacje z zakamarków mózgu! Słowa, które mamy zapamiętać, a nie są ze sobą powiązane można sobie wyobrazić. Np. kamień i huśtawka – uśmiechnięty kamień huśta się na huśtawce.

#3 Grupowanie informacji

Kiedy mamy zapamiętać bardzo dużo słów, warto podzielić je na kategorie. Najlepiej, gdy w jednej kategorii będzie znajdować się około 8 słów. Przykładem tego może być lista zakupów – podział na warzywa i owoce/ produkty mleczne/produkty zbożowe etc. Gdy zapomnimy jej zabrać z domu, istnieje duża szansa, iż będziemy wiedzieć co mamy kupić.

#4 Budowanie kontekstu

Warto, byśmy nowo poznaną wiedzę umieścili w jakimś kontekście, bo oderwana od wszystkiego jest mało zrozumiana.

#5 Nauczanie innych

Tłumacz innym to, co już umiesz lub czego się uczysz. Wspólne powtarzanie informacji np. przed egzaminami na studiach czy opowiadanie o szkoleniu czy książce bliskim osobom wspaniale pozwala utrwalać to, czego się nauczyliśmy wcześniej.

#6 Notatki obrazkowe

Jest to tworzenie małych lub większych rysunków na osobnych kartkach lub marginesach notatek.

#7 Mapy myśli

Jest to szczególny rodzaj notowania, w którym znaczenie mają gałęzie, kolory, symboliczne rysunki etc. Najlepiej doczytać na ten temat np. w tym miejscu: https://iqmatrix.pl/jak-tworzyc-mapy-mysli/

#8 Żywe obrazy

Wyobrażaj sobie jak najbardziej realnie to, czego się uczysz, czy co będziesz robić. Żywy obraz (mental glue) to coś śmiesznego, bogatego w akcję z naszym udziałem. Np. idziesz kupić śledzie i mleko. Możesz wyobrazić, że płyniesz w rzece mleka, w której płyną śledzie.

#9 Łańcuchowa metoda skojarzeń (ŁMS)

Wykorzystujemy ją przede wszystkim do tego, by zapamiętać coś w narzuconej kolejności – łączymy ze sobą kolejne słowa wyobrażając sobie po kolei co się dzieje. Np. hełm, truskawka i kubek – biorę do rąk hełm, rozgniatam w nim truskawkę, by przełożyć ją do kubka i zalać jak herbatę.

#10 Zakładkowa metoda zapamiętywania (ZMZ)

Swoje części ciała traktujesz jak kotwice. Np. masz stopy, kolana, brzuch itd. Wyobrażasz sobie to, co masz np. kupić w sklepie (olej, kasza, grejpfrut), np. stoję stopami w oleju, kaszą okładam sobie kolana i robię pasek z grejpfrutów na brzuchu. Istotne jest, by towarzyszyła nam przy tym duża dawka śmiechu.

#11 Technika słów zastępczych (TSZ)

Jest przydatna w nauce obcych słówek, które rozbijamy na części, na przykład:  „arrabal” (z hiszp. przedmieście), dzielimy na „arra” i „bal”. Wyobrażamy sobie wtedy, np., że idzie z nami papuga ara (wołamy na nią Arra!) i idziemy na bal znajdujący się na przedmieściu.

#12 Połączenie – cyferka + literka

Ustalamy stałą tabelkę z liczbami i literkami (np. 1- B, 2 – S itd.) , której uczymy się na pamięć. Można ją powiesić w widocznym miejscu (np. na tablicy korkowej). Mamy do zapamiętania liczbę np. 860, która odpowiada literom fks, wówczas tworzymy słowo np. fuks.

#13 Zakładki numeryczne

Poszczególnym numerkom na stałe przypisujemy jakieś słowo, np. 1. dom, 2. bałwan, 3. skarpetka. Kiedy mamy zapamiętać np. nr telefonu zaczynający się od 213 – budujemy skojarzenia np. Skarpetka wpadła przez okno do domu, a tam czekał na nią bałwan.

Powyższe techniki łączy przede wszystkim humor i dobra zabawa. Najwięcej zapamiętuje się, kiedy towarzyszą nam emocje i możemy śmiać się ze skojarzeń czy stworzonych przez siebie wizualizacji. Warto spróbować stosować wszystkie techniki i wybrać sobie kilka do stosowania regularnie. Co Wam najbardziej pomaga w zapamiętywaniu informacji?

Jeśli zainteresowała Cię tematyka, więcej na ten temat przeczytasz w książce Ch. Drapeau, „Jak uczyć się szybko i skutecznie”.

Autor: Iwona Góra
Jestem pedagog szkolnym z powołania i pasji oraz coachem rozwoju osobistego. Kocham pracę z ludźmi; ich umiejętnościami społecznymi, relacjami oraz emocjami. Prowadzę bloga Iwona Góra Blog – www.iwonaturzanska.pl

Mam nadzieję na to, że zajrzysz głęboko w siebie i będziesz budował w sobie to, czego pragniesz. Prywatnie ultramaratonka, zapalona miejska rowerzystka i kobieta szczęśliwa.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Don`t copy text!