To co cechuje wielkich przywódców to świetne rozwinięte umiejętności komunikacyjne. Wielcy liderzy potrafią nawiązać wieź z ludźmi na poziomie emocjonalnym za każdym razem, gdy się komunikują i przemawiają. Sprawiają, że ich odbiorcy są podekscytowani wizjami, nadziejami oraz możliwościami na przyszłość, a także akceptują środki i sposoby, którymi można te wizje i cele zrealizować. Ich słowa inspirują innych do osiągania więcej niż kiedykolwiek sądzili, że są w stanie osiągnąć.

Wielcy liderzy są świadomi tego co chcą uzyskać, a ich komunikacja jest zawsze spójna i celowa. Jaki jest sekret ich skutecznej komunikacji? Dr Travis Bradberry* współautor książki „Inteligencja emocjonalna 2.0” zidentyfikował i opisał 10 cech, które sprawiają, że wielcy liderzy są świetnymi komunikatorami. Dzięki temu inspirują innych, uczą, zachęcają by robić więcej i stawać się kimś lepszym. Są w stanie pociągnąć za sobą tłumy i przekonać do swojej wizji i kierunku, w którym uważają, że należy podążać.

Poznaj i skorzystaj z tych 10 sposobów, aby działały również na korzyść w Twojej komunikacji. Jeśli je opanujesz i będzie stosował w praktyce zobaczysz jak siła Twojego przekazu i wpływ jaki wywierasz na innych rośnie.

„Sztuka komunikacji jest językiem przywództwa”. – James Humes

Oto sekrety komunikacji wielkich liderów według Travisa Bradberry:

#1 Znają dobrze swoją publiczność

Świetni komunikatorzy nie starają się na siłę, aby to co mówią brzmiało pretensjonalnie i ważnie. Wielcy liderzy, gdy się komunikują nie traktują swoich słuchaczy “z góry”. Nie przechwalają się i nie popisują swoją wiedzą i umiejętnościami. Trzymają własne ego na wodzy.  Zamiast tego koncentrują się na swoim odbiorcy. Dostosowują swoją komunikację do audytorium. Myślą o tym, co ludzie muszą koniecznie usłyszeć. Zastanawiają się jak mogą skutecznie przekazać swoją wiadomość, aby ludzie mogli ją przyjąć i dobrze zrozumieć. To nie znaczy, że liderzy mówią ludziom, tylko to co Ci chcieliby usłyszeć. Wręcz przeciwnie – mówią swoim słuchaczom, to co jest dla nich ważne, nawet jeśli to oznacza dla nich złe wieści. Jeśli chcesz być lepszym mówcą poznaj dobrze swoją publikę i dostosuj swoją komunikację odpowiednio do niej.

#2 Są ekspertami w mowie ciała

Świetni komunikatorzy nieustannie śledzą reakcje ludzi na to co do nich mówią. Szybko reagują na sygnały, takie jak mimika twarzy, gesty i mowa ciała. Mają świadomość tego, że jest to często jedyna informacja zwrotna jaką wiele osób przekaże. Wielcy liderzy i komunikatorzy czytają innych na podstawie ich mowy ciała i wykorzystują tę wiedzę. Dzięki temu mogą w razie potrzeby dostosować swój przekaz w czasie rzeczywistym i dobrać odpowiedni styl komunikacji.

Sprawdź: Jak odczytać i rozumieć mowę ciała?

#3 Są uczciwi i szczerzy

Najlepsi liderzy wiedzą, że aby komunikacja była skuteczna, musi być prawdziwa. Nie mogą sobie pozwolić na to, aby ludzie analizowali każde ich słowo próbujące oddzielić fakty od fikcyjnych i zmyślonych historii. Kiedy świetni komunikatorzy nie mogą podzielić się pewnymi informacjami ze swoją publiką, od razu to jasno komunikują, że nie mogę o tym mówić. Wymijające odpowiedzi i półprawdy rodzą nieufność, niepokój i niepotrzebne plotki. W dobrych i złych czasach uczciwość i szczerość buduje zaufanie. Zwiększa wiarygodność lidera.

#4 Są autentyczni

Świetni komunikatorzy nie starają się być kimś, kim nie są, tylko dlatego, że stanęli za podium. Nie bez powodu Mark Zuckerberg zaprezentował Facebooka inwestorom w bluzie z kapturem i dżinsach. A Steve Jobs na swoich prezentacjach występował z reguły w zwykłym czarnym golfie. Wielcy przywódcy wiedzą, że gdy pozostają wierni temu, kim są, ludzie bardziej skłaniają się ku ich przesłaniu. Wiedzą również, że dzieje się odwrotnie, gdy przywódcy zaczynają udawać kogoś kim nie są. Zakładanie masek i granie jakieś roli na dłuższą metę się nie sprawdzi, a odbiorcy dość szybko się w tym połapią.

#5 Przemawiają z autorytetem

Wielcy komunikatorzy biorą odpowiedzialność i nie starają się szukać wymówek. Unikają wypowiedzi niejednoznacznych i bez wyrazu. Przemawiają z autorytetem, komunikują się bardzo bezpośrednio. Jasno mówią jak sprawy się maja i co według nich powinno być. Nie owijają niczego w przysłowiową “bawełnę”.

#6 Mówią do grup jakby mówili do pojedynczej osoby

Wielcy przywódcy nie zawsze mają luksus mówienia do jednej osoby na raz. Przeważnie przemawiają do większej publiczności. Niezależnie jednak od tego, czy chodzi o spotkanie w mniejszym gronie przy stole konferencyjnym, czy wystąpienie na sali wypełnionej po brzegi widownią, świetni liderzy wiedzą, jak przemawiać, aby sprawić, by każda osoba czuła się tak, jakby rozmawiano z nią osobiście i bezpośrednio. Potrafią nawiązać więź z poszczególnymi osobami i sprawić, że słuchacze czują, że komunikacja jest skierowana właśnie konkretnie do nich, a nie do anonimowego tłumu.

#7 Aktywnie słuchają

Wielcy przywódcy wiedzą, że komunikacja powinna być dwukierunkowa, a to, co słyszą, jest często ważniejsze niż to, co mówią. Kiedy mówi ktoś inny, świetni komunikatorzy nie wybiegają myślami w przyszłość i nie planują tego, co powiedzą dalej ignorując przy tym co mówi ich rozmówca. Zamiast tego aktywnie słuchają i w pełni koncentrują się na zrozumieniu perspektywy drugiej osoby. Na tej podstawie są w stanie lepiej odpowiedzieć i odnieść się to tego co usłyszeli.

Sprawdź: Skuteczna komunikacja i aktywne słuchanie

#8 Nie boją się używać zwrotów takich jak “To moja wina”, “Pomyliłem się” i “Przepraszam”

Gdy wielcy przywódcy popełniają błąd mają odwagę się do niego przyznać. Nie czekają, aż ktoś inny wychwyci i wskaże na ich pomyłkę. Biorą odpowiedzialność za swoje słowa i czyny, nawet gdyby mogli łatwo uniknąć odpowiedzialności i zatuszować sprawę. Robią to rzeczowo, bez zbędnego dramatu i fałszywej pokory. Wiedzą, że błędów nie popełnia tylko ten kto niczego nie robi. Ważne jest natomiast w miarę możliwości skorygowanie i naprawienie błędu oraz wyciągnięcie wniosków na przyszłość.

#9 Są otwarci na informację zwrotną

Najlepsi komunikatorzy nigdy nie zakładają, że wiadomość, którą usłyszeli ich słuchacze, została zrozumiana w taki sposób jak to sobie założyli. Upewniają się, aby sprawdzić, czy ich przekaz został dobrze zrozumiany. Są otwarci na informację zwrotną ze strony swoich odbiorców. Jeśli publiczność nie do końca zrozumiała ich przekaz, nie winią za to swojej widowni. Zamiast tego tłumaczą i zmieniają swój sposób komunikacji. Próbują ponownie zakomunikować swoje idee, w sposób bardziej jasny i zrozumiały dla odbiorcy.

#10 Są proaktywni

Liderzy z najlepszymi umiejętnościami komunikacyjnymi nie tracą czasu na nadrabianie zaległości. Dzielą się ważnymi, a czasem złymi wiadomościami w odpowiednim czasie, dzięki czemu unikają rodzenia się plotek. Wyznaczają i komunikują także jasne i konkretne cele. Przekazują wskazówki i kierunki działania, dzięki czemu ludzie, którzy są odbiorcami tej komunikacji, nie marnują czasu idąc w złą stroną. Zamiast biernie czekać, wielcy liderzy aktywnie działają i kreują rzeczywistość. Wychodzą z inicjatywą i nie czekają, aż inni coś za nich zrobią.

Uwagi końcowe

„Komunikacja to umiejętność, której można się nauczyć. To jak jazda na rowerze czy pisanie na maszynie. Jeśli tylko nad nią popracujesz, możesz bardzo szybko poprawić jakość każdej części swojego życia”. – Brian Tracy

Świetni komunikatorzy wyróżniają się z tłumu. Są uczciwi, autentyczni i są dobrymi słuchaczami. Doskonale radzą sobie z komunikacją, ponieważ ją wysoko cenią. Wiedzą, że wysoko rozwinięte umiejętności komunikacyjne to pierwszy ważny krok do bycia lepszym liderem.

Jeśli interesuje Cię temat komunikacji i chcesz poprawić swoje umiejętności w tym zakresie sprawdź: Skuteczna komunikacja i aktywne słuchanie sięgnij też po książki o tej tematyce 10 najlepszych książek na temat komunikacji, które powinieneś przeczytać

W lepszej i bardziej skutecznej komunikacji pomaga też bardzo inteligencja emocjonalna. Aby się o niej dowiedzieć więcej przeczytaj Inteligencja emocjonalna – czy ją posiadasz?  oraz książkę w tym temacie współautorstwa Dr Travisa Bradberry „Inteligencja emocjonalna 2.0

Aby dowiedzieć się więcej o tym co wyróżnia wielkich liderów przeczytaj koniecznie Co mówią charyzmatyczni i wielcy liderzy? Jak inspirują do działania?

A w wystąpieniach publicznych pomoże Ci wpis Sprawdzone sposoby na wystąpienia publiczne

A według Ciebie jakie inne strategie i sposoby zapewniają doskonałą komunikację? Podziel się swoimi przemyśleniami na temat przywództwa i komunikacji w komentarzu.

* Dr Travis Bradberry jest współzałożycielem TalentSmart, wiodącego ośrodka wiedzy na temat inteligencji emocjonalnej w USA.  Bradberry jest porywającym mówcą i konsultantem, który pomaga osiągać coraz lepsze wyniki w pracy ludziom na całym świecie. Współpracował z właścicielami firm z listy Fortune 500, przedstawicielami rządu USA oraz z senatorami i członkami rodzin królewskich za granicą. Otrzymał stopień doktora psychologii, specjalizuje się w psychologii organizacji i psychologii klinicznej.