Zastanawiasz się jak zadawać lepsze pytania? Zadawanie pytań jest kluczowe w komunikacji. Jednak wiele osób nie zawsze zadaje właściwe pytania, w wyniku czego nie uzyskuje właściwych informacji i traci wiele istotnych szczegółów. Na szczęście zadawanie pytań jest umiejętnością, której można się nauczyć.

Aby lepiej zrozumieć otaczający nas świat i sytuację w której jesteśmy, powinniśmy zacząć od zrozumienia, czego szukamy, zacząć zadawać właściwe pytania i poszukiwać odpowiedzi, które doprowadzą nas do wartościowych odkryć. Zanim zadasz pytanie, warto jednak zastanowić się nad tym, co tak na prawdę masz nadzieję zyskać i jak możesz  sformułować swoje pytanie, aby otrzymać informacje, których Ci brakuje.

„Oceniaj człowieka na podstawie jego pytań, a nie jego odpowiedzi”. – Voltaire

Jakie są korzyści z zadawania pytań?

Potęgę zadawania pytań odkrył Sokrates, który żył w starożytnej Grecji. Od jego imienia wywodzi się metoda sokratyczna, czyli swoisty sposób prowadzenia dialogu. Zadając pytania swoim rozmówcom Sokrates dochodził do prawdy, którą jak uważał każdy nosi w sobie. Przy pomocy pytań Sokrates, uważając, że sam nic nie wie i prawdziwej wiedzy dopiero poszukuje, starał się nie tyle przekonać swoich rozmówców, lecz wskazać na błędność ich poglądów lub wydobyć z nich ukrytą wiedzę. W tym celu m.in. zadawał umiejętne i dociekliwe pytania.

Zdarza się, że ludzie nie komunikują wprost swoich myśli. W tym co mówią jest wiele podtekstów, ukrytych powodów, nieśmiałych próśb, czasami prób obrony własnej pozycji i wartości. Umiejętnie zadając pytania pomagasz swojemu rozmówcy i sobie dotrzeć do prawdy i odkrycia faktycznych intencji.

Pytania służą nie tylko rozpoznawaniu potrzeb, ale także sprawdzaniu naszego zrozumienia. Pomagają rozpoznać potrzeby rozmówcy, poznać jego punkty widzenia zainteresowania. Pytania pomaga uniknąć nieporozumień. Pozwalają też w razie potrzeby odzyskać utraconą przez nas inicjatywę w czasie rozmowy.

Zadawanie pytań służy także podtrzymaniu rozmowy, wyraża nasze zainteresowanie treścią wypowiedzi naszego rozmówcy. Dzięki pytaniom jesteśmy w stanie mniej mówić, a więcej słuchać naszego rozmówcy.

Zadawanie pytań wykorzystywane jest m.in. w coachingu. Rozmowy coachingowe w dużej mierze opierają się na umiejętnym zadawaniu pytań przez coacha. Opanowanie zadawania właściwych pytań może również pomoc w biznesie np. skierować uwagę klienta na korzyści wynikające z kupna. Pomaga rozpoznać obiekcje i zarzuty partnera negocjacyjnego. Rozpoznać punkty kluczowe w rozmowie i doprowadzić do sfinalizowania transakcji.

Aby proces komunikacji był skuteczny, konieczne jest skonkretyzowanie punktu widzenia, wartości i przekonań, a do tego w dużym stopniu przydają się pytania i uzyskiwane dzięki nim odpowiedzi.

Po co pytamy?

Poprzez pytania:

  • zachęcamy do udzielania informacji
  • precyzujemy niejasne kwestie
  • uzyskujemy potwierdzenie / zaprzeczenie informacji
  • sprawdzamy własne hipotezy
  • sprawdzamy wiedzę rozmówcy
  • poznajemy przyczyny i motywy działań
  • sprawdzamy zrozumienie wypowiedzi rozmówcy
  • nakłaniamy do przemyśleń i refleksji
  • przełamujemy impas w negocjacjach
  • zbieramy informacje, które pomogą nam w podjęciu decyzji
  • dajemy sobie czas na przemyślenie kolejnych kroków
  • budujemy porozumienie z rozmówcą, pytania sprawiają, że nasz rozmówca czuje się bardziej słuchany

Jakie są rodzaje pytań?

W zależności od sytuacji i potrzeb sprawdzają się różne formy pytań. Pytania możemy podzielić na kilka rodzajów:

Pytania otwarte

Zachęcają do ujawniania szczegółów, zmuszają do myślenia, pomagają rozwijać temat oraz podtrzymują zainteresowanie rozmówcy tym, co mówisz. Świetnie sprawdzają się do rozpoznawania potrzeb. Pytania otwarte zaczynają się od słów: „jak..”, „dlaczego…”, „kiedy…”, „gdzie”, „w jaki sposób…”, „proszę powiedzieć…”

Możesz zwiększyć skuteczność pytań otwartych, używając rzeczowników zamieszczonych w pytaniu w liczbie mnogiej. Pytanie: Jaki jest powód podjęcia takiej decyzji? Zadając w ten sposób pytanie uzyskasz mniej informacji niż pytając: Jakie były powody podjęcia takiej decyzji?

Pytania zamknięte

W przeciwieństwie do pytań otwartych, na które nie da się odpowiedzieć jednym słowem, odpowiedź na pytania zamknięte można ograniczyć do zaledwie jednego słowa. Na pytania zamknięte rozmówca odpowiada, przeważnie „tak” lub „nie”.  Pytania zamknięte zaczynają się od słowa: Czy…”

Pytania zamknięte mogą nam pomagać w sprawdzaniu naszego zrozumienia, gdy chcemy coś potwierdzić. Możesz również stawiać pytania zamknięte, gdy chcesz umówić się na spotkanie lub chcesz załatwić rutynową sprawę: Czy odpowiada Pani czwartek o 15.00?

Pytania te możesz stosować również, gdy chcesz swojego rozmówcę do czegoś zobowiązać albo w celu przyspieszenia decyzji np.: Czy można zatem przyjąć, że doślesz mi ten raport w poniedziałek?

Pytania przeciwstawne

Podobnie jak pytania otwarte również i te należą do najskuteczniejszych przy zbieraniu informacji. Ujawniają masę informacji i danych o rozmówcy, czy potencjalnym kliencie. Tworzy się je przez dodanie do pytania otwartego przeciwstawienia np. Które fragmenty tego planu przyniosą Pana zdaniem efekty, a które nie zdadzą egzaminu?; Jakie zalety widzisz w tej propozycji, a co Twoim zdaniem należałoby w niej zmienić?

Pytania odbijające

Prowadzący rozmowę potrafi za pomocą takiego pytania „odwrócić” negatywne wypowiedzi rozmówcy np.

– Pana ceny są jednak dla mnie za wysokie!
– Tak Pan sądzi……, a gdyby te koszty zamortyzowały się w określonym czasie dzięki oszczędnościom na kosztach produkcji, to czy zgodziłby się Pan?

Pytania sugerujące

Ten rodzaj pytań stosuje się wówczas, gdy jesteś pewien, że odpowiedź potwierdzi Twoje założenie, koncepcję. Ten rodzaj pytań powinno stosować się z dużą ostrożnością, ponieważ wywiera się nimi nacisk na rozmówce, co może być niebezpieczne. Pytania sugerujące zawierają sformułowania, na które musi on odpowiedzieć: „tak” lub „nie” np.

Z pewnością także jesteś zdania, że analiza wykonalności powinna być zrobiona rzetelnie, a to musi nieść za sobą nakład finansowy i czasowy?;  Czy Ty też reprezentujesz pogląd, że….?

Pytania kontrolne

Przykład: Co Pan o tym sądzi? Czy wolno mi przyjąć, że Pani uwagi dotyczące gwarancji zostały wyjaśnione?

Pytania izolujące

Przykład: Czy to jest Pana jedyny problem?; Przy założeniu, że niniejszy punkt został wyjaśniony, czy byłby Pan…? Jeżeli teraz wyjaśnimy ten punkt, to czy możemy uznać sprawę za uzgodnioną? Czy wolno mi wyjść z tego, że Twoja decyzja zależy jedynie od kwestii oceny prawnej?

Pytania odraczające

Przykład: Zanotuję sobie pokrótce to pytanie, czy wolno mi odłożyć je na potem? ; Czy byłoby w porządku, gdybym Twoje pytanie w tym momencie nieco odsunął w czasie?Problem jako taki bardzo mnie interesuje. Czy możemy do tego pytania powrócić jeszcze raz, ale dokładniej?

Pytania bumerangi

Przykład: Czy Pan rzeczywiście jest zdania, że…? Jak Pan do tego doszedł?

Pytania na zwłokę

Przykład: Bardzo mi przykro, ale niezupełnie zrozumiałem, co Pan przed chwila powiedział. Czy zechciałby Pan powrócić do tej sprawy jeszcze raz za chwilę?

Jak chcesz coś wiedzieć to pytaj, nie zakładaj, że na wszystko znasz odpowiedź, bo któregoś dnia się zawiedziesz.

Kilka wskazówek – jak lepiej zadawać pytania

#1 Bądź gotów zadawać pytania

Wiele osób nie chce zadawać pytań, ponieważ obawiają się, że będą wyglądać na niedoinformowanych. Jeśli jednak poprosisz o wyjaśnienie lub doprecyzowanie, to tylko pogłębi Twoje zrozumienie danego zagadnienia. Pomyśl o dobrych pytaniach jako narzędziu służącym do lepszego zrozumienia otaczającego Cię świata.

Jeśli masz kłopot z zadawaniem ludziom pytań w rozmowie, rozważ zrobienie tego za pomocą bezosobowego formatu, takiego jak e-mail. Jeśli w rozmowie uczestniczy kilka osób i masz wątpliwości, czy możesz zadać pytanie na forum ogólnym, możesz poczekać chwilę i zadań danej osobie pytanie w „cztery oczy” kiedy będzie ku temu najbliższa okazja.

Zadawanie właściwych pytań we właściwym czasie jest cechą silnych przywódców.

#2 Miej jasny cel – po co pytasz

Zanim postawisz pytanie, zastanów się, co masz nadzieję zyskać, pytając. Czy gromadzisz informacje, aby podjąć krytyczną decyzję, a może szukasz informacji zwrotnej na temat czegoś, co zrobiłeś? Dokładne myślenie o tym, co chcesz osiągnąć, pomoże Ci skonkretyzować pytanie, co z kolei pozwoli uzyskać bardziej satysfakcjonującą odpowiedź.

Musisz zdecydować, jaki jest zamierzony cel Twojego pytania. Co otrzymana odpowiedź pomoże Ci tak naprawdę osiągnąć? Im więcej wiesz o tym, czego potrzebujesz, tym bardziej inteligentne będą Twoje pytania.

Zadaj sobie pytanie: „Czego mam nadzieję dowiedzieć się, zadając to pytanie?” Pomoże Ci to w skuteczniejszym sformułowaniu pytania.

Wyjaśnij rozmówcy dlaczego pytasz

Jeśli to pomoże, a sytuacja na to pozwala, powinieneś rozważyć wyjaśnienie swojemu rozmówcy, dlaczego pytasz lub jaki jest Twój ostateczny cel. Może to pomóc w uniknięciu nieporozumień, a także pomoże osobie, którą prosisz, udzielić Ci lepszej odpowiedzi i przekazać informacje, o których nawet nie wiedziałeś, że ich potrzebujesz.

#3 Zadawaj istotne i stosowne pytania

Może się zdarzyć, że lepiej nie zadawać pytania i zachować je dla siebie. Być może Twoje pytanie może wywołać niepotrzebne zamieszanie lub kogoś obrazić, albo odpowiedzi możesz udzielić sobie samemu za pomocą właściwych wskazówek kontekstowych. Zastanów się uważnie i pomyśl, co, jeśli w ogóle, Twoje pytanie wniesie do rozmowy. Czy jest w ogóle sens je zadawać?

Nadmiarowe lub oczywiste pytania mogą odciągnąć uwagę od meritum dyskusji lub sprawiać wrażenie, że nie zwracasz uwagi co się dzieje i nie słuchasz co ktoś do Ciebie mówi.

Jeśli pytanie, które masz zamiar zadać, jest z gatunku takich, na które sam nie miałbyś ochoty odpowiedzieć, może lepiej w ogóle go nie zadawać.

#4 Zadawaj pytania właściwej osobie

Ważnym elementem zadawania pytań jest upewnienie się, że pytasz właściwą osobę. Nie wszyscy mają takie same doświadczenia, odczucia lub wiedzę. Jeśli chcesz, aby odpowiedź, którą otrzymasz, była dla Ciebie przydatna, musi pochodzić z autorytatywnego źródła.

Zaadresuj swoje pytanie do kogoś, kto Twoim zdaniem może zaoferować Ci spostrzeżenia, których szukasz lub do kogoś kto ma bezpośredni kontakt z tematem, o który pytasz. Dla przykładu nie pytałbyś mechanika samochodowego o poradę lekarską i vice versa.

Kierując swoje pytania do właściwych osób, możesz przyczynić się do wzbogacenia dyskusji dla obu stron.

#5 Zadawaj pytania tak szybko, jak to możliwe

Zazwyczaj najlepiej jest zadać pytanie, gdy jest ono wciąż świeże i dopiero co pojawiło się w Twojej głowie. W ten sposób nie zapomnisz o co chcesz spytać lub nie będziesz czuł się zawstydzony próbując zadać to pytanie w późniejszym czasie. Będziesz mieć również szansę wyjaśnienia kluczowych informacji od razu w danym momencie, zanim przejdziesz do innych aspektów i spraw.

W zależności od sytuacji, w większości przypadków możesz po prostu podnieść rękę lub poczekać na przerwę w rozmowie, aby wypowiedzieć swoje pytanie.

Jeśli nie jesteś w stanie zadać pytania natychmiast, zanotuj je, abyś mógł to zrobić, gdy tylko pojawi się taka możliwość, dzięki temu nie umknie ono Twojej uwadze i go nie zapomnisz.

#6 Bądź konkretny i starannie formułuj swoje pytania

Idealnie Twoje pytanie powinno być sformułowane w taki sposób, aby wskazywało na brakujące informacje. Na przykład, być może wiesz, co to jest, ale nie wiesz jak to działa lub dlaczego coś jest ważne. Sposób w jaki wypowiesz pytanie, może określić rodzaj otrzymywanej odpowiedzi.

Zanim zapytasz, pomyśl o tym, co już wiesz o tym temacie, a czego nie wiesz. Czy masz dużo informacji i potrzebujesz tylko drobnych szczegółów? Czy nie wiesz prawie nic? Im więcej masz informacji na dany temat, tym bardziej inteligentne i trafne mogą być Twoje pytania.

Trzymaj się z dala od skomplikowanego żargonu lub nazbyt technicznych terminów. Staraj się mówić w sposób, który każdy może zrozumieć. Im prostszy język tym lepiej. Mów głośno i wyraźnie, z dużą pewnością siebie w głosie. Jeśli komuś zadajesz pytanie rób to w sposób grzeczny i uprzejmy.

Zadając pytanie bądź konkretny. Ogólnie rzecz biorąc, najlepiej trzymać się krótkich zdań. Nie używaj więcej słów, niż jest to bezwzględnie potrzebne, aby wyartykułować swoje pytanie. Jeśli będzie za bardzo się rozwodził i dodawał do pytania masę nieistotnych szczegółów Twój rozmówca może nie zrozumieć o co tak na prawdę Ci chodzi.

Dodatkowe informacje mogą rozpraszać uwagę i mogą spowodować, że uzyskasz odpowiedź na zupełnie inne pytanie, które chciałeś zadać, jeśli osoba, którą prosisz, źle zrozumie Twój cel.

Ze względu na jasność każde pytanie powinno sprowadzać się do jednego głównego tematu lub idei. Jeśli chcesz dotknąć wielu różnych aspektów, zrób to w kolejnym pytaniu.

Zadawanie pytań w różnych sytuacjach

Pytanie o konkretne informacje

Kiedy jest coś, co musisz wiedzieć, pytanie bezpośrednio i wprost jest często najlepszym sposobem, aby się tego dowiedzieć. Twoje pytanie może być tak proste, jak: „O której godzinie odchodzi pociąg do Krakowa?”; „Która jest godzina?” lub tak skomplikowane, jak „Jak powstaje lodowiec?”, jednak bez względu na trudność zagadnienia, o które pytasz  lepiej jest, gdy zapytasz i uzyskasz odpowiedź.

Możliwie szybkie uzyskanie właściwej odpowiedzi będzie najbardziej przydatne w sytuacjach, w których zdolność do realizacji danego przedsięwzięcia i odniesienia sukcesu zależy w dużym stopniu od posiadania informacji i wszystkich faktów. Dla przykład podczas nauki do egzamin lub w celu uzyskania wskazówek i określenia kierunku działań.

Wyrobienie w sobie nawyku zadawania przemyślanych pytań każdego dnia jest jednym z pierwszych kroków, aby wzbogacać swoją wiedzę i stać się osobą, która uczy się i rozwija przez całe życie.

Poznanie czyjeś opinii lub myśli 

Czasami nasze najbardziej innowacyjne pomysły są wynikiem obserwacji innych ludzi. Kiedy tylko możesz, zachęcaj innych zadając pytanie do przedstawienia ich zdania co do konkretnego problemu lub sytuacji. Zapytanie kogoś, co sądzi, jak się z tym czuje, co uważa na dany temat, pozwala pytanemu podzielić się swoją unikalną perspektywą, która może zwrócić Twoją uwagę, na coś czego wcześniej nie rozważałeś i nie brałeś pod uwagę.

Zadawanie pytań, które włączają i angażują ludzi wokół Ciebie i które zmuszają do myślenia, pomagają w budowaniu poczucia koleżeństwa, dobrej współpracy. Mają również pozytywny wpływ na relacje, ponieważ pokazują, że dbasz o to, co druga osoba ma do powiedzenia. Mogą też prowadzić do kreatywnych oraz innowacyjnych okryć.

Kiedy zadawać pytania otwarte, a kiedy zamknięte?

W zależności od sytuacji zadawaj pytania otwarte lub zamknięte. Jeśli potrzebujesz konkretnej odpowiedzi skorzystaj z pytań zamkniętych. Kiedy potrzebujesz jak najwięcej informacji, użyj pytań otwartych.

Unikaj wpływania na słuchacza swoimi własnymi osądami. Zamiast pytać: „Czyż Pan X nie jest świetnym kandydatem na to stanowisku?”, Spróbuj bardziej neutralnie: „Co sądzisz o kandydaturze Pana X?”

Pytania otwarte niosą w sobie dużą wartość. Gdy zadasz pytanie zamknięte „tak” lub „nie”, najczęściej uzyskasz niekompletne informacje. Otwarte pytania są przydatne do wywoływania głębokich dyskusji, które mogą prowadzić do przełomowych odkryć.

Podczas gdy pytanie „Czy podoba Ci się się ta wystawa?”, zaprasza do prostej zero-jedynkowej odpowiedzi „tak” lub „nie”, „Co sądzisz o tej wystawie?” zachęca słuchacza do swobodnego rozwijania swoich odczuć i wrażeń.

Otwarte zadawanie pytań sprawia, że słuchacze wyciągają własne wnioski, zamiast kierować się ku zamkniętej i często z góry narzuconej, konwencjonalnej odpowiedzi.

Jeśli masz wybór i faktycznie nie potrzebujesz, krótkiej, zwięzłej i konkretnej odpowiedzi stosuj pytania otwarte.

#7 Słuchaj uważnie odpowiedzi

Jedną z gorszych rzeczy, jako można zrobić to zadanie komuś pytania, a później nie słuchanie uważnie odpowiedzi. Kiedy otrzymujesz odpowiedź, szanuj i skupiaj się na tym, co osoba, którą pytasz do Ciebie mówi. Nie przerywaj jej w trakcie odpowiedzi.

Pozwól jej zakończyć wyjaśnianie, zanim przedstawisz swoje argumenty za lub przeciw, albo zadasz kolejne powiązane pytanie. Niepewność, którą czasem czujesz w trakcie słuchania odpowiedzi, najprawdopodobniej zostanie wyjaśniona, gdy wysłuchasz do końca. Gdyby tak się nie stało, zawsze możesz dopytać.

Utrzymuj kontakt wzrokowy, potakuj głową lub też możesz skorzystać z tzw. paralingistyk np. „aha”, och”, „aa”, „hmm”, aby osoba wiedziała, że słuchasz. Możesz też ewentualnie powtarzać bardzo krótkie fragmenty wypowiedzi Twojego rozmówcy. Wszystko to po to, aby utrzymać dobry kontakt z rozmówcą.

Gdy słuchasz odpowiedzi, nie jest to dobry czas na wtrącanie swoich wątpliwości czy opinii. W końcu chodziło Ci o to, aby dowiedzieć się czegoś, czego jeszcze nie wiedziałeś.

#8 Dopytuj i zadawaj dalsze pytania

Odpowiedź, którą otrzymasz, może prowadzić do dalszych pytań lub może wskazywać na nowe informacje. Po otrzymaniu odpowiedzi na Twoje początkowe pytania możesz pogłębić temat i dopytać o szczegóły, aby uzyskać jeszcze pełniejszy obraz i zrozumienie tego o co pytasz.

W razie potrzeby daj swojemu rozmówcy szansę na dokładniejsze wyjaśnienie jego punktu widzenia lub jeżeli taka jest Twoja intencja przekieruj dyskusję od omawiania faktów na wymyślanie praktycznych rozwiązań.

Może być korzystne podejście do omawianego tematu z różnych punktów widzenia. Jeśli Twoje pierwsze pytanie brzmiało: „Jaka jest największa przeszkoda stojąca przed tym projektem?”, Następnym może być: „Jak możemy szybko i skutecznie rozwiązać ten problem?”

Zawężaj kolejne pytania – zacznij od bardziej ogólnego pytania na dany temat, a następnie przechodź do bardziej szczegółowych pytań.

Podumowując:

  • Nie bój się zadawać pytań, kiedy się pojawią – im więcej zadasz, tym więcej się dowiesz i nauczysz.
  • Bądź gotowy by przyjmować odpowiedzi z otwartym umysłem. Jeśli jesteś uparty lub traktujesz odpowiedź z brakiem zainteresowania, nie odniesiesz korzyści z tego, co usłyszysz.
  • Zapoznaj się z typowymi rodzajami pytań i użyj tego, który jest najbardziej odpowiedni dla danej sytuacji („kto”, „co”, „kiedy”, „gdzie”, „dlaczego” i „jak” – to podstawowe zwroty, których będziesz używał)
  • Zadając pytanie możesz założyć, że wiesz mniej niż w rzeczywistości wiesz. Czasem, gdy usłysz czyjąś odpowiedź możesz dowiedzieć się, rzeczy których w ogóle nie byłeś świadomy
  • Staraj się być tak konkretny, jak tylko możesz i używaj prostego języka. Kiedy zadajesz pytania, upewnij się, że umieściłeś je w odpowiednim kontekście.
  • Zadając pytanie bądź miły, uprzejmy i pewny siebie.
  • Nie zadawaj pytań w agresywny sposób. Jeśli zadajesz pytanie tylko po to, aby udowodnić drugiej osobie, że masz rację, a ona jest w błędzie to nie przynosi to większej wartości. Pytaj, gdy jesteś naprawdę zainteresowany odpowiedzią, w przeciwnym razie otrzymasz obronną i mniej pomocną odpowiedź.
  • Unikaj zadawania pytań, które mogą być interpretowane jako niegrzeczne lub obraźliwe. To może zrazić do Ciebie słuchacza, co tylko zmniejszy Twoje szanse na dobrą relację i osiągnięcie wzajemnego zrozumienia.
  • Jeśli zauważysz, że osoba, która Ci odpowiada zaczyna czuć się niekomfortowo, z powodu Twojego pytania nie naciskaj. O ile nie jesteś dziennikarzem, prawnikiem na rozprawie, naciskanie na rozmówcę, aby Ci odpowiedział nie jest w większości sytuacji dobrą taktyką. Nawet jeśli próbujesz uzyskać informacje w interesie publicznym, musisz zdać sobie sprawę, że bardziej inteligentne i delikatne podejście może być konieczne, aby uzyskać prawdziwe odpowiedzi.
  • Trafiaj w sedno. Ważne jest, aby zadać pytanie w sposób inteligentny, aby mieć na początek tyle informacji ile to możliwe, wiedzieć trochę o czym mówisz i nie zadawać „głupich pytań”. Ogólnie nie ma czegoś takiego jak „głupie pytanie”, jednak jeśli pytasz o coś na co mógłbyś sobie samemu odpowiedzieć lub znaleźć szybko informacje w internecie, to zastanów się czy warto zabierać komuś czas zadając to pytanie. Zanim zadasz pytanie pomyśl czy sam nie jesteś w stanie na nie odpowiedzieć.
  • Jeśli chcesz w pełni skorzystać z udzielonej odpowiedzi, powinieneś wysłuchać do końca, co dana osoba ma do powiedzenia. Interweniuj tylko wtedy, gdy wyraźnie ktoś źle zrozumiał ważną informację i zrób to grzecznie. Najlepiej nie przerywaj i zaczekaj, aż skończy odpowiedź.
  • Przemyśl wszystkie informacje, które uzyskałeś. Zastanów się, w jaki sposób odpowiedź dotyczy Twojego problemu i czy wszystkie Twoje wątpliwości zostały rozwiązane. W razie potrzeby dopytaj. Zadawanie kolejnych pytań będzie również pokazywać osobie, którą prosisz o odpowiedz, że naprawdę przetwarzasz i doceniasz informacje, które Ci przekazuje.
  • Nie poprzestawaj pytać. Bądź głodny wiedzy i odkrywaj świat!

Czasami najtrudniej jest zadać najprostsze pytania

Po prostu pytaj! Najważniejszą częścią zadawania pytań jest po prostu zapytać! Nie powinieneś się wstydzić, prosząc o pomoc czy informację. Zadawanie pytań jest tym, co naprawdę mądrzy ludzie robią!

Jeśli chcesz zwiększyć swoją skuteczność komunikacji poznaj 10 najlepszych książek na temat komunikacji, które powinieneś przeczytać

A Ty jakie masz sposoby na lepsze zadawanie pytań? Podziel się swoimi pomysłami w komentarzu.

RwS
Author

Rośnij w siłę

Don`t copy text!