Dlaczego tak wiele pomysłów i sposobów działania, w świecie pracy uważanych za prawdy objawione, jest dla ludzi, którym mają służyć, źródłem ogromnej frustracji i zniechęcenia. Wmawia się nam, że kultura organizacji jest monolityczna, musimy trzymać się planu, pracę trzeba organizować poprzez delegowanie celów z góry na dół, a ludzi należy tak kształtować, aby nie różnili się zbytnio od siebie. Oceniać ich bez ustanku, dopóki tacy się nie staną, oraz że każdy z nas musi oceniać innych, abyśmy w jak największym stopniu pasowali do z góry określonych modeli przywództwa, wydajności i potencjału.

Praktyki te są obecnie tak rozpowszechnione i głęboko zakorzenione, że czasami trudno dostrzec, czym naprawdę są. Niektóre sprawiają wrażenie niezbędnych, lecz frustrujących kwestii, które w korporacjach po prostu podejmowane są od zawsze. Inne zrodziły się jednak z przekonań wyznawanych przez osoby zarządzające przedsiębiorstwami i narzuconych nam odgórnie. Razem stanowią tło i usprawiedliwienie dla niemal wszystkiego, co przydarza się nam w pracy – tego, w jaki sposób jesteśmy poddawani selekcji podczas rekrutacji, a następnie oceniani, szkoleni, awansowani i zwalniani. Wystarczy jednak przyjrzeć im się dokładniej, aby się przekonać, że są po prostu nieprawdziwe.

Guru od wzmacniania mocnych stron oraz praktyk przywództwa obalają mity o pracy

Marcus Buckingham jest autorem bestsellerów i badaczem koncentrującym się na wszystkich aspektach pracy ludzi i ich wydajności. Razem z dr. Cliftonem stworzył system StrengthsFinder znany także jako test Gallupa, lub test talentów Gallupa. Jest współautorem  bestselerowych książek jak Złam wszelkie zasady czy Teraz odkryj swoje silne strony. Uwielbia wymyślać sposoby mierzenia rzeczy, których nie da się wyrazić w liczbach, takich jak osobowość, wydajność czy zaangażowanie pracownika.

Ashley Goodall jest praktykiem i uwielbia poddawać próbom wszelkie innowacyjne pomysły w trudnych realiach świata pracy. Zanim dołączył do korporacji Cisco, w której pełni rolę wiceprezesa ds. przywództwa i inteligencji zespołowej, 14 lat spędził w Deloitte, gdzie był odpowiedzialny za rozwój liderów i zarządzanie wydajnością.

Marcus i Ashley połączyli siły, a efektem ich wspólnej pracy jest prawdopodobnie jedna z najbardziej prowokacyjnych i otwierających oczy książek na temat pracy, jakie do tej pory powstały – Dziewięć kłamstw o pracy. Obalają w niej mity dotyczące przywództwa, planowania i równowagi w świecie korporacji. Kwestionują konwencjonalną wiedzę na temat świata biznesu. Pokazują, że za każdym razem, gdy pojawiamy się w pracy, stykamy się z tymi samymi wielkimi oszustwami: zniekształceniami, fałszywymi założeniami i błędami myślowymi, które prowadzą nieuchronnie do dysfunkcji i frustracji.

Droga do prawdy wiedzie przez ujawnienie kłamstwa. Oto dziewięć powszechnych kłamstw o pracy, o których powinieneś wiedzieć. Znając je będziesz mógł dojść do prawdy, stać się lepszym pracownikiem, ale przede wszystkim lepszym liderem. Zaczynamy!

„Dzisiejszy świat pracy jest przepełniony głęboko wadliwymi systemami, procedurami i założeniami, które ograniczają naszą zdolność do wyrażania swojej wyjątkowości podczas wykonywania codziennych obowiązków”. – Marcus Buckingham, Ashley Goodall

Oto 9 kłamstw o pracy o których każdy lider i pracownik musi wiedzieć

Kłamstwo #01 Dla ludzi ma znaczenie to, w jakiej firmie pracują 

Jaka jest prawda? Ludziom zależy na tym, w jakim zespole pracują. Bo to w nim naprawdę toczy się praca.

Kłamstwo #02 Najlepszy plan prowadzi do sukcesu 

Jaka jest prawda? Najlepszy wywiad prowadzi do zwycięstwa. Dlatego, że świat pędzi naprzód zbyt szybko, żeby tracić czas na planowanie.

Kłamstwo #03 Najlepsze firmy kaskadują cele – delegują je z góry na dół

Jaka jest prawda? Najlepsze firmy, kaskadują sens. Ponieważ ludzie chcą wiedzieć, co mają ze sobą wspólnego.

Kłamstwo #04 Najlepsi są pracownicy wszechstronni

Jaka jest prawda? Najlepsi są ludzie wyjątkowi. Niepowtarzalność jest zaletą, a nie wadą.

Kłamstwo #05 Ludzie potrzebują informacji zwrotnej na swój temat

Jaka jest prawda? Ludzie potrzebują uwagi. Wynika to z tego, że chcemy być podziwiani za to, kim jesteśmy, gdy osiągamy szczyt naszych możliwości.

Kłamstwo #06 Ludzie potrafią wiarygodnie oceniać innych

Jaka jest prawda? Ludzie potrafią wiarygodnie oceniać własne doświadczenia. Ponieważ to wszystko, co mamy.

Kłamstwo #07 Ludzie mają potencjał

Jaka jest prawda? Ludzie mają pęd. Dlatego, że każdy z nas inaczej porusza się po świecie. Wszyscy możemy stawać się coraz lepsi, ale każdy z nas w innej dziedzinie, w inny sposób i w innym tempie.

Kłamstwo #08 Najważniejsza jest równowaga między pracą a życiem prywatnym 

Jaka jest prawda? Najważniejsza w pracy jest miłość. Bo tak naprawdę o to właśnie w niej chodzi. Wcale nie musimy dzielić życia na odrębne przedziały i starannie ich równoważyć. Mamy jedno życie i stanowi ono całość.

Kłamstwo #09 Przywództwo to coś konkretnego i namacalnego

Jaka jest prawda? Nie ma dwóch przywódców, którzy w taki sam sposób pozyskiwaliby zwolenników. Tak naprawdę w realnym świecie przywództwo ma różne oblicza. Podążamy za niezwykłymi ludźmi. Ponieważ oni dają nam pewność.

Uwagi końcowe

Oto poznałeś 9 wciąż powtarzanych i powielanych kłamstw o pracy. Te dziewięć kłamstw często zaspokaja potrzebę sprawowania kontroli przez organizację. Zanim się zorientujemy, konkretne talenty zainteresowania pracowników zaczynają być postrzegane jako niedogodności, a organizacja coraz bardziej traktuje ludzi jak elementy, które łatwo wymienić. Co możemy zrobić z tymi kłamstwami? Najpotężniejszą siłą, która może przeciwstawić się tym kłamstwom – siłą, którą każdy z nas może wykorzystać w życiu – jest prawda i potęga naszej indywidualności.

Dziewięć kłamstw o pracy – niekonwencjonalny poradnik dla krytycznie myślących liderów i pracowników.

Aby dowiedzieć się więcej o dziewięciu kłamstwach o pracy, a przede wszystkim odkryć prawdę ukrytej za tą fasadą koniecznie sięgnij po książkę Dziewięć kłamstw o pracy którą wspólnie napisali Marcus Buckingham i Ashley Goodall. Dzięki wydawnictwu MT Biznes i tłumaczeniu Michała Lipy książka dostępna jest po polsku. 

Co znajdziesz w książce Dziewięć kłamstw o pracy?

Pierwsze trzy rozdziały stawiają pytania o to, dlaczego kultura, plany i cele są nam narzucane z taką determinacją. Następnie opisują lepsze sposoby skłaniania nas do większej mobilizacji.

Dziewięć kłamstw o pracy - Ashley Goodall, Marcus Buckingham
Dziewięć kłamstw o pracy – Ashley Goodall, Marcus Buckingham

Każdy z rozdziałów 4, 5, 6 i 7 dotyczy konkretnego aspektu ludzkiej natury. Pokazuje, jak najskuteczniej możemy rozwijać umiejętności własne i naszych ludzi w sytuacji, w której każdy z nas jest bezsprzecznie i niezmiennie inny niż pozostali.

Rozdział 8 stawia pytanie o to, dlaczego wmawia się nam, że równowaga jest niedoścignionym ideałem. A następnie przedstawia bardzo odmienną alternatywę.

Natomiast ostatni rozdział rozprawia się z tym wszystkim co wiąże się z przywództwem. Prezentuje nowe spojrzenie na to, co naprawdę się dzieje, kiedy jako szeregowi członkowie organizacji, poświęcamy nasze siły i pasję na realizację wizji kogoś innego.

Z pomocą tej książki odkryjesz w jaki sposób najlepsi przywódcy osiągają biegłość w przewodzeniu zespołowi – na co zwracają uwagę. W książce znajdziesz 8 kluczowych stwierdzeń, które są wiarygodnymi prognostykami konsekwentnego osiągania wysokich wyników przez zespół. Odnoszą się one do doświadczeń pracowników, które występują nieproporcjonalnie często w zespołach osiągających najlepsze wyniki. Jednocześnie dowiesz się, jak kłamstwa, które nam się wmawia, stoją w sprzeczności tymi krytycznymi aspektami doświadczeń związanych z pracą.

Te 8 stwierdzeń bierze pod uwagę, jak odbieramy sens pracy, zarówno kolektywnie, jak i indywidualnie. Świadczą o tym, że otaczający nas ludzie pomagają nam osiągnąć doskonałość – zarówno zbiorowo, jak indywidualnie. Dotyczą wsparcia oraz tego, w jaki sposób uzyskujemy je od zespołu oraz otaczających nas ludzi. Odzwierciedlają to, w jaki sposób otaczający nas ludzie pomagają nam dostrzec naszą wspólną i indywidualną przyszłość. Zdecydowanie warto je znać i odnieść te osiem kluczowych stwierdzeń do siebie i zespołu. Jednocześnie dowiesz się, jak kłamstwa, które nam się wmawia, stoją w sprzeczności tymi krytycznymi aspektami doświadczeń związanych z pracą.

Smaczku tej książce dodaje polski akcent. Cześć materiału i badań do książki powstała we współpracy z członkami zespołu firmy Cisco w Krakowie.

Dla kogo jest książka Dziewięć kłamstw o pracy?

Książka Dziewięć kłamstw o pracy jest dla każdego kto chcą czerpać więcej satysfakcji z pracy. Jest dla osoby, dla której wyjątkowość człowieka nie jest wadę wymagającą wykorzenienia, lecz za pożądanym element nieporządku, który warto zgłębić.

To idealna książka dla początkującego lidera, którzy pierwszy ma szanse pokierować swoim zespołem. Jak też dla doświadczonego szefa i przywódcy. Lidera, którzy zamiast dogmatów oczekuje dowodów; którego cieszy siła zespołów; który wierzy w odkrycia, a nie czystą filozofię. Przywódcy, który pragnie osiągnąć ze swoją organizacją i zespołem coś wyjątkowego, dążyć z nim do wielkości, umożliwiać jego członkom jej osiągnięcie. A przede wszystkim dla każdego to wie, że jeśli świat jutra ma być lepszy, trzeba mieć odwagę i rozum, by dostrzec, jaki jest naprawdę dzisiaj.

Jeżeli ten opis choć trochę do Ciebie pasuje, jesteś myślącym człowiekiem o otwartym umyśle – wolnomyślnym przywódcą. Ta książka jest zdecydowanie dla Ciebie!

„Prawdziwa siła ludzkiej natury polega na wyjątkowości charakteru każdego człowieka oraz że wyrażenie tej indywidualności poprzez pracę jest w gruncie rzeczy aktem miłości”. – Marcus Buckingham, Ashley Goodall

A Ty co lubisz w swojej pracy, a co byś zmienił? Napisz w komentarzu.