Czy wiesz, że tak samo jak można hakować komputery, można też hakować ludzi? Hakowanie ludzi jest supermocą, psy­chologiczną sztuką walki, która może nam pomóc w skłonieniu ludzi do zro­bienia prawie wszystkiego, czego chcemy, sprawiając jednocześnie, że poczują się lepiej po rozmowie z nami, a nas obdarzą sympatią. Jak hakować ludzi? Poznaj tajniki hakowania ludzi i model DISC!

“Empatia odgrywa fundamentalną rolę w hakowaniu ludzi”. – Christopher Hadnagy i Seth Schulman

Human hacking – jak hakować ludzi? Model DISC® 

Christopher Hadnagy i Seth Schulman to eksperci o hakowania, ale nie komputerów a właśnie ludzi. Na czym polega hakowanie ludzi? Pod pewnym względem jest to “oszukiwanie”, ale na bardziej fundamentalnym poziomie. Po prostu wykorzystujemy doskonale rozwiniętą zdolność empatii i umiejętności z zakresu inżynierii społecznej. Opierając się na wiedzy z dziedziny psychologii, identyfikujemy uczucia i sposób myślenia naszych rozmówców, a następnie wykorzystujemy te informacje, aby chcieli spełnić naszą prośbę.

Gdy idzie o hakowanie ludzi, zarówno w życiu zawodowym, jak i w prywatnym, warto poznać swój typ osobowości oraz osoby, z którą się komunikujemy. Tu z pomocą przychodzi model DISC.

Model DISC to klasyczne psychologiczne narzędzie do określania typu osobowości, którego można używać do analizowania własnego zachowa­nia podczas interakcji z ludźmi, a także do szybkiego określania preferowanych sposobów komunikowania się u naszych rozmówców. Wiele firm korzysta z DISC w procesie rekrutacji pracowników i kompletowania wewnętrznych zespołów.

Profilowanie komunikacji z użyciem modelu DISC jest niewiarygodnie skuteczne. Jest ono też podstawą wszystkich innych działań służących do hakowania ludzi.

4 podstawowe typy osobowości według modelu DISC®

Niektórzy ludzie mają osobowość dominującą (ang. dominanty w skrócie D). Są pewni siebie i skupieni na końcowych rezultatach. Inni mają zdolność do wpływania na innych (ang. influencing, w skrócie I) — są pełni entuzjazmu, optymistycznie nastawieni i otwarci na współpracę. Trzecia grupa wyróżnia się stabilnością (ang. steadiness, w skrócie S); są to osoby szczere, spokojne i wspierające innych. Ostatni typ to osobowość sumienna (ang. consdentious w skrócie C). Są to ludzie znani ze swoich zdolności organizacyjnych i rzeczowego podejścia. Typy D i I zwykle preferują bardziej bezpośrednie style komunikacji, natomiast typy C i S wolą style pośrednie. Osoby prezentujące typy I oraz S bardziej skupiają się na budowaniu więzi z ludźmi, natomiast typy D i C w swojej komunikacji koncentrują się raczej na działaniu.

Wartości modelu DISC są neutralne. Żaden z czterech typów nie jest lepszy ani gorszy niż pozostałe. To, że Twój styl komunikowania pasuje do jednego z nich, wcale nie oznacza, że masz więcej wiedzy, lepsze kwalifikacje albo że wyznajesz konkretny zbiór wartości. Po prostu komunikujesz się w określony sposób, który ma pewne zalety i wady, zależnie od społecznego kontekstu j oraz od tego, z kim rozmawiasz.

D– dominance – dominujący 

Typ dominujący (D) chce, aby inni byli bezpośredni, rzeczowi, otwarci, konkretni i skupieni na rezultatach.

Jak rozpoznać typ D?

Typ D chce wiedzieć DLACZEGO raczej mówi niż pyta, raczej rozmawia niż słucha. Może sprawiać wrażenie bezczelnego lub natarczywego.
Używa autorytetu, szybko mówi jest obcesowy i przeważnie zaczyna rozmowę od wyrażenia własnych opinii.

W działaniach jest bardzo skupiony na zadaniu. Może być niecierpliwy jest bezpośredni.
Nie boi się podejmować ryzyka. Jest świadomy czasu, dużo osiągnął słucha własnej intuicji
lubi robić zamieszanie.

Jak komunikować się z typem D?

Przygotuj się na: obcesowość, brak empatii, brak wrażliwości, raczej krótkie rozmowy
i dosadne komentarze.

Powinieneś: mówić krótko i do rzeczy, szanować potrzebę autonomii. Mówić wprost o swoich oczekiwaniach. Pozwolić mu, aby był liderem pokazać, że jesteś kompetentny
trzymać się tematu być niezależny.

Jak rozpoznać, czy jesteś typem D?

Ludzie opisują cię jako osobę natarczywą, szorstką, agresywną lub dominującą, ale jednocześnie przebojową i taką, która potrafi wszystko załatwić.

 I – influence – wpływowy

Typ wpływowy (I) lubi, gdy inni są emocjonalnie uczciwi, przyjaźni, mają poczucie humoru i przede wszystkim doceniają jego osiągnięcia.

Jak rozpoznać typ I?

Typ I chce wiedzieć KTO. Raczej mówi, niż pyta raczej rozmawia, niż słucha.  Często odbiega od tematu lub wyolbrzymia. Równie często opowiada historie, szybko mówi, a także lubi opowiadać o swoich emocjach.

Jak komunikować się z typem I?

Przygotuj się na próby wpływania na Ciebie. Potrzebę bycia w centrum zainteresowania
przeszacowywanie, przechwałki, wrażliwość na odrzucenie oraz próby stosowania perswazji.

Powinieneś przyjąć nieformalne podejście. Starać się być zrelaksowany. Pozwolić mu mówić o uczuciach, zachować lekkość. Dawać szczegółowe informacje na piśmie, chwalić go przed innymi oraz wykazać się poczuciem humoru.

Jak rozpoznać, czy jesteś typem I?

Ludzie opisują Cię jako osobę towarzyską, pyszałkowatą, lubiącą rywalizować, powierzchowną, ale mającą duże poczucie humoru i potrzebującą uznania z zewnątrz.

S– steadiness – stabilny

Typ S chce, żeby się z nim zgadzać, współpracować z nim i doceniać go, zachowując przy tym luźne nastawienie.

Jak rozpoznać typ S?

Typ S chce wiedzieć DLACZEGO. Raczej pyta, niż mówi. Więcej słucha, a mniej opowiada.
Raczej jest powolny i stabilny,  wycofany, cichy i życzliwy.

W swoich działaniach prosi o opinie. Lubi przyjazne oraz swobodne otoczenie. Z natury jest cierpliwy i nastawiony na pomaganie. Nie jest krzykliwy, nie szuka uznania oraz
ma dużo tolerancji dla innych.

Jak komunikować się z typem S?

Przygotuj się na życzliwość, opór wobec zmian oraz trudności w określaniu priorytetów.
Jak też trudności z wyrabianiem się w terminie oraz niechęć do bycia w centrum zainteresowania.

W komunikacji powinieneś być logiczny i zapewniać bezpieczeństwo. Dać czas na zmianę
pokazać mu, że jest ważny. Nie spieszyć się z wprowadzaniem zmian i być szczerym.

Jak rozpoznać, czy jesteś typem S?

Ludzie opisują cię jako osobę apatyczną, nieskorą do zmiany, ale też dającą dużo wsparcia, mającą dobre maniery i cechy dobrego słuchacza.

C– conscientiousness – sumienny

Typ C chce znać wszystkie szczegóły. Chce, aby inni byli dokładni, zwracali uwagę na detale i ograniczali kontakty z nim do minimum.

Jak rozpoznać typ C?

Typ C skupia się na zadaniach. Jest bardzo uporządkowany, Drobiazgowy precyzyjny i dokładny. Jest świadomy czasu oraz czasem trudny do rozszyfrowania. Chce mieć rację.

Typ C chce wiedzieć JAK. Raczej pyta, niż mówi więcej słucha, mniej opowiada. Nie reaguje w przesadny sposób. Mówi nieco wolniej. Woli mówić niż pisać. Jest szczegółowy i precyzyjny.

Jak komunikować się z typem C?

Przygotuj się na niechęć do ogólnikowości i wieloznaczności, potrzebę upewniania się co do faktów. Brak potrzeby towarzystwa innych ludzi oraz długie analizowanie i szukanie informacji oraz rozważne podejście.

W komunikacji powinieneś dawać konkretne terminy. Pokazać, że można na Tobie polegać. Okazywać lojalność, być taktowny i wycofany. A także precyzyjnym cenić wysokie standardy oraz i być skupiony

Jak rozpoznać, czy jesteś typem C?

Ludzie opisują cię jako osobę dokładną i szczegółową, ale czasami nadmiernie krytyczną, negatywną i czepialską. Chociaż jesteś nieśmiały, cenisz sobie nieliczne bliskie relacje z ludźmi.

Uwagi końcowe

Bez względu na to, czy chcesz dostać awans, przekonać ludzi, żeby dali ci coś za darmo, skłonić kogoś, żeby ci powiedział, co naprawdę myśli, czy poprawić komunikację z partnerem i pogłębić waszą relację, znajomość modelu DISC oraz metody opisane w książce Human hacking mogą być Twoją nową tajną bronią.

Human hacking. Poznaj ludzki umysł i naucz się skutecznej komunikacji. - Christopher Hadnagy, Seth Schulman
Human hacking. Poznaj ludzki umysł i naucz się skutecznej komunikacji. – Christopher Hadnagy, Seth Schulman

W książce Human hacking przeczytasz o zagadnieniach, które zna i ma opanowane do perfekcji każdy ekspert od hakowania ludzi. Poznasz skuteczne narzędzia, które możesz używać, żeby lepiej zrozumieć schematy komunikacji — własne oraz cudze.  Nauczysz się, jak:

  • nawiązywać relacje z ludźmi;
  • tworzyć skuteczne preteksty podczas rozmowy;
  • wpływać na ludzi, żeby zrobili to, na czym Ci zależy;
  • nakłaniać ludzi do ujawnienia informacji, których nie są chętni udzielić;
  • chronić się przed potencjalnymi manipulatorami;
  • kierować rozmową w taki sposób, aby zwiększyć swoje szanse na sukces;
  • odpowiednio używać mowy ciała;
  • planować z wyprzedzeniem ważne interakcje, używając wielu narzędzi opisanych w tej książce.

Hakowanie ludzi może pomóc każdemu w zdobyciu nowych przyjaciół, wpływaniu na ludzi i osiągnięciu wyznaczonych celów. Może pomóc Tobie.

Naucz się opisanych tu umiejętności, ćwicz je i opanuj je do perfekcji.

Poznaj ludzki umysł i zacznij hakować ludzi. Mam tylko do Ciebie jedną prośbę: nie bądź złym człowiekiem!

“Podstawowa zasada hakowania ludzi: Jeżeli chcesz skutecznie wpływać na ludzi i dostawać to, na czym Ci za leży, pielęgnuj w sobie empatyczne nastawienie. Wychodzenie poza własną głowę, wyobrażanie sobie, co druga osoba może myśleć, i wchodzenie z nią w interakcję z zachowaniem szacunku dla jej potrzeb, przekonań i emocji — to wszystko musi stać się Twoim nowym nawykiem”. – Christopher Hadnagy i Seth Schulman

Źródło: Human hacking. Poznaj ludzki umysł i naucz się skutecznej komunikacji. – Christopher Hadnagy, Seth Schulman, wydawnictwo Sensus 2022, tłumaczenie Joanna Sugiero

Sprawdź: Siła wpływu – 10 najważniejszych cech ludzi wywierających duży wpływ na innych.