Pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga indywidualnego podejścia. Dlatego też standardowe metody pozycjonowania się nie sprawdzają. Istotne znaczenie w budowaniu strategii SEO ma to, kim są potencjalni klienci i w jakiej branży prosperuje sklep. Przekłada się to na indywidualne kwestie optymalizacji w zakresie treści czy też aspektów technicznych. W wielu przypadkach źle dobrane słowa kluczowe oraz architektura informacji nie trafiają w intencje klienta, więc skutecznie obniżają sprzedaż. Jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego?

Pozycjonować samodzielnie czy zlecić agencji SEO?

Wielu właścicieli sklepów internetowych od samego początku chce samodzielnie zacząć pozycjonować swój biznes w sieci. Niestety, najczęściej prowadzi to do pogłębienia już istniejących problemów. Źle dobrane słowa kluczowe, niezoptymalizowane opisy kategorii i produktów oraz błędy techniczne, skutecznie wpływają na obniżenie widoczności w wynikach wyszukiwania. Dlatego też najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług specjalistów. Agencja SEO, która zatrudnia osoby z doświadczeniem w branży SEO, daje gwarancję efektów. Widoczne one mogą być nawet już po kilku tygodniach, jeśli strona internetowa sklepu nie wymaga zbyt wielu zmian. Dzięki temu ma się także pewność, że działania marketingowe ukierunkowane są nie tylko na wzrost widoczności w wynikach wyszukiwania, ale także na wzrost sprzedaży oferowanych produktów i usług.

Na czym polega pozycjonowanie sklepów internetowych? Od czego zacząć?

Pozycjonowanie sklepów online jest procesem długotrwałym, a jego głównym celem jest podniesienie fraz kluczowych w organicznych wynikach wyszukiwania. Rezultatem jest większa widoczność witryny, co może przekładać się na wyższy ruch organiczny oraz zwiększenie sprzedaży. Skuteczne pozycjonowanie to przede wszystkim działania on-site i off-site. Poza doborem słów kluczowych, zoptymalizowanym contentem i linkowaniem wewnętrznym oraz zewnętrznym, istotny jest jeszcze wybór odpowiedniej platformy sprzedażowej, np. Prestashop, WooCommerce.

Wybór platformy dla sklepu internetowego

Sklep internetowy nie jest stroną wizytówką, co oznacza, że jest znacznie bardziej rozbudowany i ma większą liczbę podstron. Stanowi też większe wyzwanie dla pozycjonerów, gdyż wymaga analizy wielu czynników mających wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Jeśli dopiero planujesz uruchomienie swojego sklepu internetowego, powinieneś zastanowić się nad wyborem platformy sprzedażowej. Uwzględnić przy tym należy fakt, że na początku biznes e-commerce nie musi być duży, ale z czasem może się rozrosnąć. Wybór odpowiedniej platformy sprzedażowej pozwoli Ci uniknąć problemów, które mogą później wystąpić. Jeśli nie wiesz, na jaką się zdecydować, możesz skorzystać z porady specjalistów z agencji Smartbuzz.

Struktura kategorii, podkategorii i stron produktowych

Struktura kategorii podkategorii.
Struktura kategorii podkategorii.

Podczas budowy sklepu internetowego niezwykle ważne jest to, aby dobrze przemyśleć jego układ. Struktura kategorii, podkategorii i stron produktowych to bardzo istotne czynniki w pozycjonowaniu. Strona powinna być przejrzysta i w formie rozrastającego się drzewka. Taki układ menu z pewnością docenią zarówno roboty Google, jak i potencjalni klienci szukający określonych produktów.

Certyfikat SSL

Certyfikat SSL ma ogromne znaczenie dla klientów, którzy dokonują płatności. Tak zwany certyfikat bezpieczeństwa jest narzędziem zabezpieczającym przesyłanie danych ze stron internetowych. Ma też znaczenie dla samego Googla, ponieważ jest to od pewnego czasu czynnik rankingowy.

Optymalizacja adresów URL i szybkości ładowania strony

Jednym z powodów niskiego ruchu na stronie sklepu internetowego może być zbyt długi czas ładowania. Szybkość strony ma ogromne znaczenie i pomijając ten aspekt, nie powinieneś liczyć na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Warto także przyjrzeć się adresom URL poszczególnych podstron w obrębie serwisu. Google promuje URLe, które są krótkie i zawierają słowo kluczowe, dlatego skup się na ich odpowiedniej budowie.

Znaczenie content marketingu w pozycjonowaniu sklepu internetowego

Content marketing to głównie tworzenie wysokiej jakości treści. W przypadku sklepów online ważny jest dobór fraz kluczowych. Dlatego też warto poświęcić nieco czasu na znalezienie takich, które będą związane z Twoją branżą. Wykorzystasz je między innymi w opisach produktów, kategorii i podkategorii. Postaw na frazy ogólne, jak i na te z tak zwanego długiego ogona, które przyciągną klientów szukających konkretnych produktów. Sklep zoptymalizowany pod odpowiednie frazy pozwoli znaleźć mu się na wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.

Jeśli do tej pory nie przykładałeś większej wagi do treści na stronie sklepu, to warto, abyś zmienił to podejście. Google od wielu lat ceni sobie wysokiej jakości content. Brak treści na poszczególnych podstronach lub zduplikowane opisy produktów od producentów, na pewno nie przyczyni się do wzrostu widoczności sklepu w sieci. Wesprzeć pozycjonowanie biznesu możesz przy pomocy bloga. Tworząc poradniki, artykuły eksperckie i inspirujące treści, możesz wzbudzić zainteresowanie klientów, a także ich zaufanie do marki.

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Linki wewnętrzne to te, które umieszczasz na swojej stronie sklepu online. Najczęściej odsyłają one do kategorii, grup produktów albo innych podstron w obrębie witryny. Poza linkowaniem wewnętrznym w menu, breadcrumbs lub stopce, dodaj również linkowanie w tekstach blogowych. Z kolei linki zewnętrzne są bardzo pomocne w pozycjonowaniu strony. Warto je pozyskiwać z innych witryn, które są wartościowe i cieszą się zaufaniem. Powinny one prowadzić głównie do stron kategorii i produktów, natomiast w mniejszym stopniu do strony głównej.

Podsumowanie

Pozycjonowanie sklepu internetowego to przede wszystkim proces czasochłonny, który wymaga wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu SEO. Część działań możesz wykonać samodzielnie. Jednak wyeliminowanie błędów technicznych czy też ustawienie prawidłowych przekierowań będzie wymagało ingerencji specjalistów SEO.