Czas szybko mija, kiedy bawisz się dobrze… albo źle. Kluczowe jest to, by optymalnie go wykorzystywać — zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym — czyli tak, żeby osiągać doskonałe wyniki. Jak nie tracić czasu? Co robić aby lepiej zarządzać sobą i swoim czasem? Poniżej znajdziesz listę wskazówek, które pomogą ci nadać priorytet czekającym na ciebie zadaniom i działać skutecznie.

“Liczy się to, co robisz przez większość czasu”.

8 sposobów jak nie tracić czasu i lepiej zarządzać swoim czasem

#01 Zapisz rzeczy do zrobienia.

Zapisz wszystkie zadania, jakie musisz wykonać danego dnia/w danym tygodniu, aby osiągnąć optymalne wyniki.

#02 Określ główne cele.

Wybierz priorytetowe cele na dany dzień lub tydzień.

#03 Stosuj zasadę 80/20.

Zastanów się, które 20% działań pomoże Ci osiągnąć 80% wyniku, przybliżając cię tym samym do osiągnięcia postawionych sobie celów. Postaraj się spędzać więcej czasu na produktywnych działaniach, a mniej na zajęciach o niskiej wartości i “gaszeniu pożarów”.

#04 Odróżniaj ważne zadania od pilnych.

Zastanów się, które zadania są ważne, a które są ważniejsze czy wręcz naglące. Weź pod uwagę, jak niektóre z zadań przekładają się na pracę innych oraz jakie konsekwencje pociąga za sobą ich niewykonanie. Nie daj się pochłonąć przez pilne sprawy, ale o stosunkowo niewielkim znaczeniu.

#05 Stwórz klasyfikację i określ priorytety.

Zaczynając planowanie, sklasyfikuj to, co masz do zrobienia. Zadania A mają wysoki priorytet i należy się z nimi uporać natychmiast. Zadania B są dość ważne, ale można je wykonać po zadaniach A. Natomiast zadania C nie są ważne i można się nimi zająć w wolnej chwili.

#06 Stwórz harmonogram.

Ustal termin wykonania poszczególnych zadań i oszacuj, ile czasu będziesz potrzebował na każde z nich. Szukaj możliwości równoległego wykonywania obowiązków. Czy jesteś na przykład w stanie robić coś mniej istotnego, realizując jednocześnie ważniejsze zadanie?

#07 Dokonaj ponownej oceny celów i dostosuj je.

Przejrzyj swoje cele, wyobraź sobie stan upragniony i dostosuj swój plan.

#08 Eliminuj

Usuń ze swojej listy te zadania, które znajdują się na samym dole, i realistycznie rzecz biorąc, nigdy nie zostaną zrealizowane. Zastanów się czy w ogóle trzeba je wykonać albo czy ktoś inny nie może zrobić ich za ciebie, oszczędzając twój cenny czas.

“Nie możesz odzyskać czasu, ale możesz przestać go tracić”. – Javier Gonzalez

A Ty co robisz ze swoim czasem?

Sprawdź też: Zrób to teraz! 10 najlepszych metod aby poprawić produktywność