Aby zapanować na swoim życiem, trzeba przejąć kontrolę na swoim czasem. Wciąż jest tak wiele do zrobienia, a doba ma tylko 24 godziny. Dlatego w dzisiejszym dynamicznym świecie produktywność staje jest kluczowa. Produktywność to zdolność do uzyskiwania rezultatów, na których nam zależy w możliwie krótkim czasie i w najbardziej efekty sposób. Co robić aby być produktywnym? Najlepiej zapytać kogoś kto jest produktywny i osiągnął sukces w tym co robi. A następnie wykorzystać tę wiedzę, aby udoskonalić własne metody działania. Zwiększyć swoją efektywność i skuteczność w osiąganiu celów.

Briana Tracy chyba nikomu kto interesuje się rozwojem osobistym i sukcesem nie trzeba przedstawiać. Brian Tracy to fenomen na skalę światową. Niekwestionowany ekspert w zakresie rozwoju osobistego oraz sukcesu zawodowego. Charyzmatyczny mówca i autor inspirujących książek, które raz po raz podbijają rankingi bestsellerów. Brian Tracy w swojej książce Zrób to teraz! Przejmij kontrolę nad swoim czasem i życiem odkrywa tajemnice produktywności, dzięki którym można osiągnąć znacznie więcej niż może nam się wydawać, że jesteśmy w stanie. Oto według Briana Tracy 10 najlepszych metod na większą produktywność jakich naucza i stosuje.

“Pokonanie prokrastynacji polega po prostu na robieniu rzeczy od razu, aż wejdzie nam to w nawyk. Musisz wyrobić sobie nawyk planowania swojej pracy, realizowania swojego planu i robienia najważniejszych rzeczy od razu”. – Brian Tracy

Zrób to teraz! 10 najlepszych metod aby poprawić produktywność

#01 Zasada Pareto 80/20

Zasadę 80/20 odkrył w XIX wieku włoski ekonomista Vilfredo Pareto. Ustalił, że 80% majątku we Włoszech, znajduje się w posiadaniu 20% obywateli. Okazało się, że ta proporcja sprawdza się też w przypadku innych zjawisk. 80% zdarzeń jest powodowanych przez 20% przyczyn. 80% osiąganych rezultatów zależy przeważnie od 20% wykonanych czynności. Jeśli chcesz być bardziej produktywny organizuj swój czas zgodnie z zasadą 80/20. Gdy masz listę zadań do zrobienia, zadaj sobie pytanie jakie 20% moich działań dostarczy mi 80% wartości. A potem skupu się na tych kluczowych dla sukcesu aktywnościach. Bo robienie tego co nieistotne to strata czasu.

#02 Metoda określania priorytetów ABCDE

Pamiętasz o zasadzie 80/20? Nie wszystko co robisz jest tak samo ważne. To co ważne nie może być na łasce tego co mniej istotne. Dlatego musisz nauczyć się określać priorytety. Świetną, prostą i praktyczną metodą jest technika A-B-C-D-E. O co w niej chodzi?

Jeśli masz wiele zadań do zrobienia, ustawiasz je w odpowiedniej kolejności:

  • Zadania A jest to coś co koniecznie musisz zrobić. Ich niezrobienia będzie miało bardzo poważne konsekwencje.
  • Następne w kolejności są zadania B, to coś co powinieneś zrobić. Ich niewykonanie też ma konsekwencje, ale mniej poważna niż w przypadku zadań A.
  • Zadania C coś co dobrze by było zrobić, ale nie ma praktycznie żadnych konsekwencji jeśli tego nie zrobimy. Zadania przyjemne są przeważnie przyjemne i łatwe. Ale zadań C nie robisz dopóki nie wykonasz zadań A i B.
  • Dalej mamy zadania D. To czynności i sprawy, które delegujesz i zlecasz komuś innemu. Twój czas jest cenny, nie możesz więc wykonywać wszystkiego samodzielnie. Pomyśl ile kosztuje godzina twojej pracy, czasem bardziej opłaca się komuś zapłacić, kto wykona coś za ciebie niż samemu to robić.
  • Na końcu mamy zdania E, które odpowiada eliminowaniu. Zastanów się czy w ogóle trzeba to zrobić? Czasem przyzwyczajamy się do robienia pewnych rzeczy, choć nie są one już tak wartościowe jak kiedyś. Dopada nas rutyna i strefa komfortu. Dlatego co jakiś czas warto zadać sobie pytanie czy tego działania nie należy wyeliminować.

#03 Reguła trzech

Kolejną dobrą metodą na ustalanie co jest najważniejsze jest zasada trzech. Sprawdza się ona szczególnie dobrze w przypadku przedsiębiorców, którzy muszą zdecydować na czym się skupić, aby ich biznes przeniósł największy zwrot z inwestycji.

Zrób listę wszystkiego co robisz podczas tygodnia albo miesiąca. Prawdopodobnie będzie to kilkanaście jak nie więcej różnych rzeczy. Gdy masz już gotową listę, spójrz na nią i zadaj sobie trzy pytania:

  • Gdybym mógł przez cały dzień robić tylko jedną rzecz z tej listy, która z nich byłaby najbardziej wartościową i przełożyłaby się na największy zysk?
  • Gdybym mógł przez cały dzień robić tylko dwie rzeczy z tej listy, która z nich byłaby drugą najbardziej wartościową?
  • Gdybym mógł przez cały dzień robić tylko trzy rzeczy z tej listy, która byłaby trzecią najbardziej wartościową?

Te trzy wybrane zadania są kluczowe. To od ich realizacji zależy twój sukces. Wszystko sprowadza się do tych trzech rzeczy. Gdy już wybierzesz swoje numery 1,2 i 3. pracuj nad numerem 1 i tylko nad numerem 1, dopóki nie zrobisz wszystkiego co możesz z nim zrobić. potem przejdź do numeru 2 a dopiero później do numeru 3. Każdego dnia pytaj siebie: “Co jest moją wielką trójką?”

#04 Rozwój najważniejszych umiejętności

Kolejną metodą na produktywność jest udoskonalanie swoich kluczowych umiejętności. ta metoda bardzo dobrze działa w połączeniu z zasadą trzech. Gdy określisz trzy zadania które są kluczowe Starasz się być w każdym z nich coraz lepszy i lepszy .

Rozpoznaj więc trzy najważniejsze zadania  zgodnie z regułą trzech i postanów że będziesz w nich najlepszy. Aby działać efektywnie i skutecznie i musisz być coraz lepszy i lepszy we wszystkich swoich najważniejszych czynnościach, samodoskonalenie to proces który nigdy się nie kończy. Zawsze możesz się czegoś nowego nauczyć i rozwinąć. A w tym co jest kluczowe dla  osiągnięcia przez ciebie sukcesu powinieneś starać się być najlepszy.

#05 Wykorzystywanie swoich talentów

Jakie masz talenty? Wiele osób nie uświadamia sobie jak wiele talentów i wyjątkowych zdolności posiada. Odkryj, wykorzystuj i pomnażaj swoje talenty. Korzystanie ze swoich wyjątkowych wrodzonych darów i umiejętności to świetna metoda na produktywne działanie. Bo połączenie talentu z pracą przynosi najlepsze efekty.

#06 Filozofia TOC – rozpoznawanie ograniczeń

Następna metoda na zwiększenie produktywności to Teoria ograniczeń (ang. Theory of Constraints, TOC). Koncepcję zarządzania ograniczeniami i ich usuwania stworzył Eliyahu Goldratt, profesor z uniwersytetu w Tel Awiwie. Opisał ją szczegółowo w swojej bestsellerowej książce “Cel” (ang. The Goal).

Teoria ograniczeń w dużym uproszczeniu mówi że w praktyce pomiędzy tobą a każdym celem, jaki chcesz osiągnąć, stoi jedno wielkie ograniczenie. jest jeden ważny czynnik, od którego zależy jak szybko osiągniesz swój cel, a Twoim zadaniem jest rozpoznanie tego czynnika, a następnie wyeliminowanie go. Bo to przybliży cię do twojego celu szybciej niż cokolwiek innego.

Goldratt zwraca też uwagę na to że gdy usuniesz ograniczenie prawdopodobnie znajdziesz kolejne. Dlatego teraz twoim zadaniem jest wyeliminowanie tego drugiego ograniczenia, od czego zależy to, jak szybko osiągniesz swój najważniejszy cel lub ukończy swoje najważniejsze zadanie.

#07 Unikanie technologicznych pułapek

Jeśli działalność, która prowadzisz opiera się na technologii, a w dzisiejszym świecie funkcjonowanie bez rozwiązań IT, jest praktycznie niemożliwe, to musisz uważać technologiczne pułapki czasowe.

Wiele biznesów upada, bo nie było w stanie dostosować się do zmiany i nowoczesnej technologii. Dług techniczny to jedno z ryzyk, które trzeba brać pod uwagę. Stara technologia, może być twoim hamulcem do rozwoju i wzrostu, a nawet może wyrzucić cię z rynku. Dlatego jeśli chcesz odnosić sukcesy dziś i w przyszłości, musisz brać pod uwagę zmiany technologiczne, wymieniać przestarzałe systemy i rozwiązania na nowe bardziej efektywne.

Uważaj, by nie wpaść w technologiczną pułapkę czasową, próbując za pomocą starych technologii konkurować z rywalami, którzy mają szybsze, lepsze, łatwiejsze w użyciu cyfrowe rozwiązania, dzięki którym świadczą usługi i sprzedają swoje produkty.

Wystrzegaj się też technologicznych rozpraszaczy. Twój smartfon, powiadomienia z aplikacji, wiadomości tekstowe, e-maile, media społecznościowe itp., mogą cię dekoncentrować i odciągać od pracy. Musisz umieć się odłączyć do technologii, aby w danej chwili skupić się całkowicie na zadaniu, od której zależy twój sukces. Technologia powinna ci służyć, a nie przeszkadzać i ruinować twoją produktywność.

#08 Dzielenie dużych zadań na mniejsze

Szatkowanie zadań na mniejsze części to sprawdzona metoda, aby uporać się z dużym zadaniem. Bierzesz duże zadanie i dzielisz je na kawałki, po czym realizujesz je po kolei.

O wiele łatwiej jest się zmotywować i zabrać do pracy, gdy zadanie nie przeraża nas swoją wielkością. Robisz jeden mały kawałek, widzisz pierwsze sukcesy i to zachęca cię do kolejnego kroku, w kierunku celu. Zabierasz się za zadanie numer dwa i tak dalej, aż w końcu cała praca jest zrobiona. Nie czekaj na motywację, podziel duże zadanie na mniejsze i zacznij działać. Możesz osiągnąć nawet największy cel, jeśli podzielisz go na wystarczająco dużo małych etapów.

#09 Narzucanie sobie krótszych terminów

Głównym powodem odwlekania działania w czasie jest to, że ludzie nie mają poczucia pilności rozpoczynania i realizowania zadań. Nic tak nie działa na produktywność jak poczucie pilności i ostateczny termin, który nad nami wisi. Większość produktywnych ludzi ma poczucie pilności. Swoje zadania wykonują szybko. Sami też sobie narzucają ambitne terminy, które starają się dotrzymać. Nie prokrastynują, nie odwlekają działania na ostatnią chwilę. Jeśli masz skłonność do odkładania obowiązków, powiedz sobie: “Zaraz zaraz. Zrób to teraz” i przystąp do działania. Sprawdź jaką cenę płacisz za odwlekanie działania?

#10 Koncentracja na jednej rzeczy na raz

Wydaje nam się, że jesteśmy świetni w wielozadaniowości. Staramy się robić kilka rzeczy na raz i mamy poczucie, że dzięki temu jesteśmy bardziej produktywni. Jednak wiele badań naukowych wykazało, że nie ważne kim jesteś możesz robić tylko jedną rzecz jednocześnie, jeśli chcesz, aby była rzeczywiście dobrze zrobiona. Ludzki mózg jest tak skonstruowany, że jest zdolny wykonywać tysiące czynności jedna po drugiej, ale tylko jedną na raz.

To co ludzie określają jako wielozadaniowość to tak naprawdę przeskakiwanie z między zadaniami. Wielozadaniowość powoduje też że tracisz czas na przejście od jednego zadania do drugiego, poza tym powoduje że częściej popełniasz błędy i cierpi na tym jakość twoje pracy.

Zamiast próbować łapać kilka srok za przysłowiowy ogon, skup się na jednej rzeczy. Wykonuj każde zadanie pojedynczo ze skupieniem i zaangażowanie. Zacznij od zrobienia najważniejszego zadania, a jak je skończysz, weź się za następne.

Uwagi końcowe

Prawdopodobnie jak większość ludzi w dzisiejszych czasach, masz za dużo do zrobienia i za mało czasu. Za sprawą tych 10 metod na większą produktywność będzie ci łatwiej zapanować nad tym co robisz. Będziesz robił więcej właściwych rzeczy, które się liczą i przybliżają cię do osiągniecia twoich celów. Twoja praca będzie też lepszej jakości. Działając skuteczniej i efektywnie poczujesz, że panujesz nad swoim życiem. A osiągane sukcesy dadzą ci satysfakcję i spełnienie.

Nie musisz od razu korzystać ze wszystkich tych sposobów na bycie produktywnym. Wybierz jedną, metodę przetestuj, sprawdź jak działa u ciebie. Pamiętaj zawsze będzie więcej do zrobienia niż mamy czasu. Dlatego tak ważne jest wybranie tego najważniejszego zadania i sprawnego uporania się z nim.

Przejmij kontrolę nad swoim czasem i życiem!

Produktywność to umiejętność, której można się nauczyć. Sięgnij po książkę Briana Tracy Zrób to teraz!, a zrozumiesz, że produktywność opiera się na twardych zasadach zasadach, które były sprawdzane i udowadniane raz za razem nie przez lata, ale całe dekady. Dzięki badaniom naukowym i drodze jaką przeszło wielu ludzi sukcesu, dziś mamy więcej szczegółowych danych na temat zarządzania czasem i produktywnością niż kiedykolwiek przedtem.

W Zrób to teraz! Brian Tracy omawia sprawdzone w praktyce podejścia, umiejętności i strategie pozwalające we właściwym czasie dobrać właściwe zadanie i zrealizować je w terminie. Poznasz najlepsze metody oszczędzania czasu, dowiesz się jak się zorganizować i pozostać zorganizowanym. Przeczytasz inspirujące historie z życia wzięte i odkryjesz techniki, które pozwalają zwiększać produktywność w domu i pracy. Książka dzięki Onepress dostępna jest po polsku w tłumaczeniu Tomasza Misiorka.

Zrób to teraz! Przejmij kontrolę nad swoim czasem i życiem. - Brian Tracy
Zrób to teraz! Przejmij kontrolę nad swoim czasem i życiem. – Brian Tracy

W książce Zrób to teraz! znajdziesz:

  • dlaczego skupianie się na rzeczach ważnych ma znaczenie
  • jakie są współczesne obietnice i pułapki produktywności
  • które elementy psychologii produktywności mają znaczenie
  • praktyczne i skuteczne techniki podkręcania produktywności
  • dowiesz się co łączy produktywność i związki
  • oraz jak ostatecznie pokonać prokrastynację i zrobić to teraz!

Zrób to teraz! to skarbnica pomysłów na temat tego jak lepiej kształtować swoje życie i życie tych, na których ci zależy.

“Jednym z najważniejszych pytań jest to: ” Jaką różnicę chcesz uczynić na świecie w czasie swojego życia”. – Brian Tracy

Zrób to teraz! Przejmij kontrolę nad swoim czasem i życiem. - Brian Tracy, Onepress 2021
Zrób to teraz! Przejmij kontrolę nad swoim czasem i życiem. – Brian Tracy, Onepress 2021

Gdybyś mógł zrealizować dowolny ze swoich celów, to który miałby najsilniejszy pozytywny wpływ na twoje życie? Co możesz zacząć robić tu i teraz, co zbliży cię do osiągnięcia tego celu?

Znasz już odpowiedź to zrób to teraz!

Sprawdź też: 10 dobrych nawyków które podkręcą twoją produktywność