Wielu z nas chce wznieść się wyżyny i osiągnąć szczyt produktywności. Chcemy być bardziej efektywni i skuteczni. Chcemy osiągać więcej w krótszym czasie i przy mniejszym wysiłku. Ale jaki jest najlepszy sposób na większą produktywność? Co robić, aby zwiększyć swoje szanse na sukces. Oto “sekrety produktywnych ludzi”, które mogą Ci w tym pomóc. Zaczynamy!

“Skup się na byciu produktywnym, a nie zajętym”.

Jaki jest sekret produktywnych ludzi? Oto niektóre z najlepszych praktyk, sposobów, nawyków i trików na osiągnięcie szczytowej produktywności. 

Cele, priorytety i planowanie

Dlaczego nie osiągasz sukcesu? Brak określonych celów.

Zacznijmy od sekretów produktywności związanych z wyznaczaniem celów, priorytetów i planowaniem swoich działań.

#01 Zanim pójdziesz spać zrób listę rzeczy do zrobienia w kolejnym dniu

Codziennie sporządzaj listę 1-3 kluczowych zadań i koniecznie je zrób. Jeśli zaczniesz nowy dzień z listą konkretnych rzeczy do zrobienia, będziesz miał określony kierunek na resztę dnia.

#02 Naucz się mówić “nie”

Niektóre rzeczy po prostu nie są warte Twojego czasu. Mów częściej “nie” i poświęcaj czas przede wszystkim na to, co ma dla Ciebie największe znaczenie.

#03 Kładź się spać i budź się o regularnych porach

Konsekwentny harmonogram snu jest kluczowym elementem w rozwijaniu dobrej higieny snu. Przestrzeganie regularnego harmonogramu, nawet w weekendy, pomoże Ci lepiej wypocząć i zregenerować siły. Poza tym zasypianie i pobudka o tych samych godzinach stworzy solidne podstawy do lepszego planowania i bardziej uporządkowanego harmonogramu dnia.

#04 Opracuj i przestrzegaj własne rytuały

Opracuj własne rytuały i wykonuj je. Rytuały mogą nadać Twoim dniom, czy tygodniom strukturę oraz poczucie spokoju. Dzięki rytuałom Twój dzień staje się mniej chaotyczny i skomplikowany. Wyrabiaj sobie dobre nawyki i eliminuje złe nawyki. Powtarzanie nawyków upraszcza życie i daje większy spokój niż ciągłe podejmowanie decyzji.

#05 Myśl o swoim czasie w blokach czasowych i tematycznych

Elon Musk, który jest bardzo zapracowanym człowiekiem, dzieli swój dzień na 5-minutowe bloki, w których stara się zrobić maksymalnie dużo. Oczywiście nie musisz być tak bardzo ekstremalny, ale planuj swój dzień w blokach czasowych. Łącz np. w bloki podobne zadania jak odpisywanie na maile, wykonywanie telefonów czy praca w skupieniu nad Twoim projektem itp.

#06 Korzystaj z matrycy Eisenhowera. 

Matryca Eisenhowera to system, który zmusza Cię do ustalania priorytetów zarówno pod względem pilności, jak i ważności, dzięki czemu możesz skuteczniej podejmować decyzje, jakie są Twoje najistotniejsze potrzeby i działania. Wszystkie działania można kategoryzować w oparciu o dwa główne czynniki: pilność i ważność. Może nam w tym pomóc matryca zarządzania czasem:

 Aktywności / działania PILNE NIEPILNE
WAŻNE (1) (2)
NIEWAŻNE (3) (4)

Druga (2) ćwiartka jest kluczem skutecznego zarządzania sobą. Dotyczy tego, co nie jest pilne, ale jest ważne. Mamy tutaj takie aktywności jak tworzenie naszej misji, zapobieganie rzeczom niepożądanym, budowanie relacji i związków, ćwiczenia fizyczne, dbanie o nasze zdrowie, szukanie nowych możliwości, planowanie itp.

Jedynym miejscem, skąd od razu można “wziąć czas”, aby pracować w ćwiartce (2), jest ćwiartka (3) i (4). Nie możesz zignorować ważnych i pilnych spraw z ćwiartki (1), chociaż i ona będzie się kurczyć, gdy więcej czasu spędzisz w ćwiartce (2) – na zapobieganiu i przygotowywaniu.

#07 Określ swoje cele osobiste

Mając wyznaczone cele masz określony kierunek i miejsce, do którego chcesz dotrzeć. Długoterminowe i krótkoterminowe cele pozwolą Ci skupić się na tym, co najważniejsze. Wyznacz swoje cele w różnych obszarach swojego życia jak życie osobiste, praca, zdrowie, relacje, duchowość itp. Zacznij je realizować, podejmując codziennie działania.

#08 Miej listę drugorzędnych i trzeciorzędnych zadań do wykonania. 

Od czasu do czasu będziesz miał trochę wolnego czasu do wykorzystania. Dlatego też opracuj sobie listę zadań o mniejszej ważności. Będziesz mógł je zrobić kiedy tylko pojawi się na to okazja.

#09 Określ “poziom trudności” każdego zadania

Pomyśl jak duże wyzwanie stanowi dla Ciebie to zadanie. Może Ci to pomóc przygotować się mentalnie do wykonania tego zadania. Będziesz też mógł odpowiednio zaplanować swój dzień stosownie do poziomu trudności poszczególnych zadań. Wykonywanie dwóch trudnych zadań jedno za drugim może być wyczerpujące. Jeśli możesz zaplanuj swój harmonogram tak, aby zapewnić sobie odpowiednie przerwy na odpoczynek. Albo przełóż jakieś trudne zadanie na inny dzień, aby wykonać je bardziej efektywnie. 

#10 Dziel duże cele i zadania na mniejsze

Spraw, aby to co robisz było łatwiejsze do wykonania i zaplanowania. Jeśli zadanie, które masz zrobić jest duże, podziel je na mniejsze zadania, które łatwiej wykonać. Podobnie jest z celami, możesz je dzielić na mniejsze cele i sukcesywnie je osiągać.

#11 Wiedz, kiedy możesz zwlekać 

Prokratynacja czyli odwlekanie tego co mamy zrobić, przeważnie jest złym nawykiem. Jednak czasem zwłoka może działać na Twoją korzyść. Jeśli wiesz, że za jakiś czas będziesz mógł wykonać to zadanie sprawniej, to możesz je świadomie odłożyć na później, o ile nie wiąże się to z negatywnymi konsekwencjami, jak niedotrzymanie ważnego terminu.

#12 Planuj swoje spotkania i rozmowy

Spotkania i rozmowy telefoniczne mogą marnować dużo czasu. Zastanów się więc wcześniej, jaki jest cel spotkania, czy spotkanie jest w ogóle potrzebne i jakie mają być jego efekty. Podobnie z rozmowami telefonicznymi. Pomyśl po co do kogoś dzwonisz, co chcesz powiedzieć, jaką informację przekazać albo czego chcesz się dowiedzieć.

#13 Zawsze planuj krótsze spotkanie

W wielu programach do planowania spotkań jak np. MS Outlook, domyślnym czasem na spotkanie jest np. 30 min czy nawet 1 godzina. Powoduje to, że często ludzie niepotrzebnie planują spotkania na pół godziny czy dłużej, co powoduje stratę czasu u wszystkich uczestników. Zastanów się nad organizowaniem krótszych spotkać. Być może wystarczy 10-15 min, aby coś omówić i określić kolejne działania.

#14 Zostaw sobie pewien bufor w swoim grafiku

Gdy planujesz swój dzień, nie staraj się za wszelką cenę wypełnić go po brzegi. Pamiętaj, aby zostawić sobie jakiś bufor czasu na nieprzewidziane sytuacje. Nie zapominaj też o przerwach między zadaniami, aby chwilę odpocząć, odświeżyć umysł i nabrać sił do dalszej pracy.

#15 Myśl o wynikach, a nie o wysiłku

Praca sama w sobie jest niewiele warta jeśli nie przynosi konkretnych wyników. Przy planowaniu i ustalaniu priorytetów trzeba myśleć o rezultatach każdego działania, a nie tylko o tym, ile wysiłku będzie wymagało każde działanie.

#16 Od razu wykonuj małe zadania

Jeśli zrobienie czegoś zajmuje do 2 minut, nie odkładaj tego na później. Aby te kłopotliwe małe zadania nie piętrzyły się niepotrzebne, zrób je od razu.

#17 Wyznaczaj sobie terminy

Zgodnie z tzw. prawem Parkinsona, praca rozszerza się tak, aby wypełnić czas dostępny na jej ukończenie. Dlatego też, jeśli zaplanujesz dla siebie bardziej napięte terminy, powinieneś być w stanie wykonać swoją pracę szybciej. Jeśli nie masz odgórnie określonego terminu na wykonanie zadania, sam sobie wyznacz wymagający “deadline” i go dotrzymaj.

Zdrowie i energia

rosnijwsile.pl Jak dobrze zacząć dzień? Poranne nawyki ludzi sukcesu - trening i ćwiczenia fizyczne

Ludzie często nie doceniają tego, jak ich zdrowie i sprawność fizyczna wpływa na ich produktywność. Dzięki prawidłowym nawykom zdrowotnym będziesz miał więcej energii do życia i działania, lepszą odporność organizmu i ogólnie lepsze samopoczucie. A to wszystko z korzyścią przełoży się też na Twoją produktywność. 

#18 Stwórz swój idealny poranek

Poranek to taki czas, który pomaga Ci nastawić się odpowiednio psychicznie i fizycznie na cały dzień. Dlatego dobrze jest mieć własną poranną rutynę, która doda Ci energii i nastroi pozytywnie na cały dzień.

#19 Zjedz pożywne i zdrowe śniadanie. 

Na temat jedzenia śniadań są różne opinie. Jedni uważają, że warto jeść śniadania i twierdzą, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Inni preferują pomijanie śniadań i jedzenie w późniejszych godzinach. To czy w Twoim przypadku śniadanie do dobry pomysł musisz sprawdzić na sobie. Zdrowe i pożywne śniadanie może być dla Twojego ciała i umysłu jak paliwo, które będzie Ci potrzebne w ciągu dnia, aby działać efektywnie i skutecznie

#20 Unikaj śmieciowego jedzenia, wybieraj zdrowe przekąski

W natłoku obowiązków zdarza się, że zaniedbujemy jedzenie, albo chwytamy to co mamy pod ręką, aby jakoś zaspokoić głód. Przeważnie są to słodycze, batony, napoje energetyczne czy inne mocno przetworzone produkty z dużą ilością cukru. Aby lepiej się odżywiać planuj swoje posiłki z wyprzedzeniem, aby nie musieć się zastanawiać co i kiedy zjeść. Dzięki temu Twoje wybory żywieniowe będą lepsze. Jeśli chcesz coś “przekąsić” wybieraj bardziej zdrowe przekąski jak owoce, warzywa, nasiona czy orzechy.

#21 Nawadniaj się

Nawet niewielki spadek nawodnienia może doprowadzić do ogromnego spadku wydajności i ogólnego osłabienia. Miej zawsze w pobliżu butelkę wody i pij regularnie, w ciągu całego dnia.

#22 Inteligentnie korzystaj z kofeiny 

Z rana mamy wyższy poziom hormonu stresu kortyzolu, który m.in. pomaga nam się wybudzić ze snu. Wydawać by się mogło, że kubek kawy z samego rana to dobry pomysł. Jednak picie kawy, gdy poziom hormonu stresu jest wysoki, osłabia działanie zawartej w niej kofeiny. Najlepiej sięgnij po kawę między 9:30 a 11:30. Optymalna godzina dla wielu osób to 10:30. Odrobina kofeiny może zwiększyć Twoją koncentrację i czujność. Zbyt duża ilość kofeiny lub zbyt późne jej spożycie może jednak spowodować problemy z zaśnięciem i zaburzyć harmonogram snu.

#23 Poświęć czas na ćwiczenia. 

Jedną z lepszych rzeczy jaką możesz zrobić dla swojego zdrowia są ćwiczenia fizyczne. Ćwiczenia korzystnie wpływają na Twoją koncentrację, dzięki czemu łatwiej jest Ci jest pracować i rozwiązywać problemy. Różne badania dowodzą, że ćwiczenia powoduję, że jesteś bardziej skoncentrowany nawet w kilka godzin po treningu. Ćwiczenia poprawiają dopływ krwi do mózgu, zwiększają stopień skupienia, sprawność i jasność umysłu, która przyda Ci się w realizacji zadań, które musisz wykonać

#24 Śpij 7-9 godzin w ciągu doby

Chcesz zrobić jak najwięcej i nie tracić czasu, ale nie zaniedbuj snu i odpoczynku. Zarwanie nocy raz na jakiś czas to nie problem, ale niedobór snu, wiąże się z przykrymi konsekwencjami. Taki jak np. zaburzenia funkcji poznawczych, rozdrażnienie i ogólny spadek sił witalnych. Niech sen będzie dla Ciebie priorytetem.

#25 Korzystaj z drzemki

Uważasz drzemki za stratę czasu? Może przekona Cię, że wielu produktywnych ludzi takich jak Albert Einstein, Winston Churchill, John F. Kennedy, Ronald Reagan, Napoleon czy Thomas Edison — wszyscy regularnie drzemali. Niektórzy z nich nawet wpisywali czas na drzemkę do swoich kalendarzy. Zdrzemnij się, jeśli będziesz tego potrzebował. Lekki sen przez 15 do 30 minut zdecydowanie odświeża ciało i umysł oraz pozwala odzyskać siły. Możesz też wypróbować specjalny rodzaj drzemki – nappucino.

#26 Oddychaj świeżym powietrzem. 

Jeśli siedzisz długo w zamkniętym pomieszczeniu może zacząć brakować Ci tlenu i świeżego powietrza. Wyjście na zewnątrz, aby się przewietrzyć to dobry sposób na przerwę w pracy. Krótki spacer na powietrzu może pomóc Ci chwilę odpocząć, dotlenić organizm i odzyskać siły do dalszego działania.

#27 Wpuść światło słoneczne

Światło słoneczne to naturalna życiodajna siła. Słońce jest źródłem tak potrzebnego nam błękitnego światła. Jeśli masz taką możliwość korzystaj z naturalnych promieni słonecznych. Światło słoneczne poprawi Twój nastrój i sprawia, że będziesz bardziej czujny.

#28 Wybieraj ergonomiczne meble

Zła postawa i niewygodne meble mogą powodować rożne dolegliwości, ból i obniżać efektywność pracy. Staraj się wybierać ergonomiczne meble. Ergonomiczna pozycja ciała odciąża kręgosłup i stawy. Ogranicza to wystąpienie różnego rodzaju schorzeń układu kostno-stawowego. Ergonomiczne biurko wymusza prawidłową postawę, co pozwala na dłuższą pracę bez odczuwania zmęczenia. W połączeniu z ergonomicznych krzesłem czy fotelem biurowym, może znacznie podnieść Twój komfort pracy.

#29 Poznaj swoją idealną temperaturę

Odpowiednia temperatura w pomieszczeniu wpływa na to jak się czujemy. Różne osoby mają różne preferencje jeśli chodzi o temperaturę. Poznaj optymalną dla siebie temperaturę i jeśli masz taką możliwość staraj się ją ustawić w miejscu gdzie pracujesz.

#30 Otaczaj się dziełami sztuki. 

Dzieła sztuki mogą być jednym ze sposobów na inwestycję i zabezpieczenie majątku, ale nie tylko. Urozmaicają i estetyzują otoczenie, a oprócz tego obcowanie ze sztuką może pobudzić Twoją kreatywność, obniżyć poziom stresu i korzystnie wpłynąć na zdrowie.

#31 Stosuj odświeżające zapachy

Zapachy wpływają na nasze myślenie i zachowanie. Niektóre badania sugerują, że określone zapachy poprawiają skupienie i koncentrację. Warto wykorzystać siłę aromaterapii, olejków eterycznych i energetyzujące zapachy. Olejki, które wykazują silne działanie stymulujące mózg to np. olejki: cytrynowy, eukaliptusowy, gałki muszkatołowej, geraniowy, kamforowy, rozmarynowy, jałowcowy, grapefruitowy, sosnowy. Znajdź zapach idealny dla siebie.

#32 Zrób coś miłego albo przytul kogoś

Spotkanie w gronie bliskich nam ludzi, rodziny czy przyjaciół, przyjemna atmosfera i interesująca rozmowa. To właśnie w takich okolicznościach najbardziej odczuwamy działanie oksytocyny. Jeśli zrobimy coś miłego dla kogoś lub ktoś sprawi nam przyjemność, albo gdy się przytulamy czy trzymamy się za dłonie, to możemy zwiększyć wydzielanie oksytocyny. Fizyczne uczucie podnosi jej poziom i wpływa na poprawę nastroju.

Umysł i psychologia

Umysł i psychologia

A teraz wejdźmy w świat psychologicznych trików. Te sztuczki i subtelne zmiany mogą pomóc Ci spojrzeć na swoją pracę inaczej i pracować jeszcze bardziej efektywnie.

#33 Posprzątaj swoje biurko.

Miej miejsce na wszystko i wszystko na miejscu. Bałagan nie sprzyja koncentracji. Poza tym gdy masz nieporządek tracisz czas na szukanie potrzebnych rzeczy. Sprzątnij biurko i swoje otocznie, a oczyścisz swój umysł. W czystym środowisku pracy poczujesz się lepiej i będziesz bardziej produktywny.

#34 Każdego dnia szybko coś osiągnij

Wczesna wygrana może nadać odpowiedni ton na cały dzień. Zrób coś małego, ale znaczącego. Jeśli nie wiesz co zrobić to zacznij od posłania z rana łóżka. Posłanie łóżka może być Twoim pierwszym sukcesem z samego rana. To pierwsze dobrze wykonane codzienne zadanie. Zadowolenie z siebie sprawi, że chętniej podejmiesz kolejne wyzwania, które na Ciebie czekają.

#35 Dobrze zakończ swój dzień 

Jak opisuje to w swojej książce Kiedy Daniel H. Pink lepiej pamiętamy koniec dnia niż środek, więc zadbaj o to, aby dobrze zakończyć swój dzień. Pomyśl przed snem o co najmniej trzech pozytywnych zdarzeniach z bieżącego dnia. Często nie doceniamy wielu pozytywnych codziennych zdarzeń i rzeczy, które są w naszym życiu. To dobra motywacja, przed kolejnymi wyzwaniami, które czekają na Ciebie w kolejnym dniu.

#36 Praktykuj wizualizację 

Wizualizuj siebie jak robisz to, co chcesz zrobić. Skorzystaj ze swojej wyobraźni i wyobraź sobie jak wykonujesz określone zadanie. W ten sposób łatwiej będzie Ci je zrobić, gdy nadejdzie czas, aby je rzeczywiście wykonać. Techniki wizualizacji stosują np. sportowcy. Wizualizują sobie dokładnie wszelkie czynności i ruchy ciała związane z uprawianą przez siebie dyscypliną.

#37 Medytuj

Technik medytacji jest wiele. Ogólnie medytacja polega na oczyszczeniu umysłu z jakichkolwiek myśli oraz wprowadzenie go w stan wyciszenia i spokojnej obserwacji. Badania dowodzą, że jest ona skuteczna w obniżaniu poziomu stresu, lęku, poprawianiu nastroju. Medytacja ma też wpływ na to jak funkcjonuje nasz mózg. Medytowanie polepsza koncentrację uwagi i sprawność umysłową.

#38 Zaplanuj zadania od trudnych do łatwych

Są tutaj różne filozofie, ale większość ludzi traci energię i siłę woli do działania wraz upływającym dniem. Najlepiej więc zaczynaj od wykonania najtrudniejszych zadań, kiedy jesteś najbardziej sprawny fizycznie i umysłowo. A w dalszej kolejności zajmuj się prostszymi zadaniami, które nie wymagają od Ciebie aż tyle skupienia i uwagi.

#39 Nabierz rozpędu realizując proste zadania

Ta rada jest odwróceniem zasady – “zjedz tę żabę” czyli robienia najpierw najtrudniejszych rzeczy. Czasami jest nam bardzo trudno w ogóle rozpocząć pracę i wtedy właśnie mogą nam w tym pomóc prostsze zadania. Sukcesy sprawią, że poczujesz się dobrze i mogą pozytywnie wpłyną na Twoją produktywność oraz chęć do dalszej wydajnej pracy.

#40 Postaraj się w pracy osiągnąć stan “flow”

Twórcą koncepcji przepływu jest Mihály Csíkszentmihályi, według którego “flow” to stan między satysfakcją a euforią, wywołany całkowitym oddaniem się jakiejś czynności. Przepływ – “flow” jest stanem hiperskupienia, osiągalnym, gdy bez rozproszenia pracujesz nad czymś wystarczająco trudnym i interesującym. Jest to najwyższy poziom produktywności.

#41 Zidentyfikuj i ogranicz rozproszenie uwagi 

Dekoncentracja kosztuje Cię więcej czasu niż zdajesz sobie z tego sprawę. Gdy pracujesz postaraj się wyeliminować wszelkie rozpraszacze uwagi. 

#42 Schowaj niepotrzebne urządzenia gdy pracujesz

Głównym rozpraszaczem uwagi jest Twój smartfon. Nawet jeśli jest wyciszony, znajdujący się w pobliżu telefon może zmniejszyć Twoją produktywność i Cię rozpraszać. Kiedy pracujesz schowaj wszystkie urządzenia elektroniczne, które nie są Ci niezbędne aby wykonać swoją pracę. 

#43 Wyłącz powiadomienia z aplikacji

Twórcy aplikacji projektują je w ten sposób, aby walczyć o naszą uwagę. Zależy im, aby spędzać w nich jak najwięcej czasu. Mając wiele aplikacji na telefonie, każda będzie chciała Ci wysyłać różne powiadomienia. Te powiadomienia tak na prawdę Ci nie pomagają. Najlepiej wyłącz je wszystkie. Zamiast reagować natychmiast na kolejne powiadomienia, wyznacz sobie czas kiedy sprawdzasz wiadomości czy korzystasz z określonych aplikacji. To Ty powinieneś panować nad technologią, a nie na odwrót.

#44 Pracuj w nowym miejscu

Praca staje się monotonna, przewidywalna i oklepana, gdy jest zbyt powtarzalna. Spróbuj popracować w nowym miejscu, albo przestawić meble, aby wprowadzić choć odrobinę odmiany od nudnej rutyny.

#45 Deleguj 

Delegowanie obowiązków to kluczowa umiejętność, aby zwiększyć swoją osobistą produktywność i oszczędzić czas na realizację innych ważnych dla Ciebie zdań. Jeśli ktoś może coś wykonać lepiej od Ciebie albo jakieś zajęcie nie jest warte Twojego czasu, zleć je do wykonania komuś innemu. Skup się na zajęciach, które są dla Ciebie ważne i które tylko Ty możesz wykonać. 

#46 Znajdź muzykę odpowiednią dla siebie

Muzyka może działać terapeutycznie, potrafi łagodzić ból, ukoić nerwy, wprowadzić nas w stan wyciszenia i refleksji. Albo wręcz przeciwnie, odpowiednie rytmy mogą zmotywować, dodać energii, wzmocnić i pobudzić do działania. Znajdź muzykę odpowiednią dla siebie i stwórz swoje ulubione playlisty na różne okazje.

#47 Unikaj wielozadaniowości. 

Nasza uwaga może skupiać się tylko na jednej rzeczy naraz. Dlatego też promowana jeszcze do niedawna „wielozadaniowość” (ang. multitasking), zamiast teoretycznie zwiększać naszą produktywność wywołuje przeciwny skutek, obniżając naszą skuteczność i efektywność. Rób tylko jedną rzecz na raz, dopiero gdy ją ukończysz weź się za następną.

#48 Nagradzaj się

Perspektywa nagrody jaką otrzymasz, gdy wykonasz zadanie czy osiągniesz cel, może zmotywować i zachęcić do bardziej wytężonej pracy. Taka nagroda może mieć formę smacznego posiłku w ulubionej restauracji, biletu do kina czy na mecz drużyny, której kibicujesz albo obejrzenia odcinka swojego ulubionego serialu. Ogólnie nagrodą może być, wszystko, co sprawi, że z ochotą i z zapałem przystąpisz do pracy.

#49 Popraw swoją postawę

Garbienie się nie tylko sprawia, że wyglądamy nieatrakcyjnie, ale przede wszystkim obniża naszą samoocenę i zdolność koncentracji. I nie ważne, czy robisz to, siedząc, czy stojąc – ciało odbiera tę postawę jako oznakę bierności, lenistwa i smutku. Jeśli jednak wypniesz trochę klatkę piersiową do przodu i podniesiesz głowę, organizm natychmiast pozytywnie zareaguje. Odpowiednia postawa sprawia, że poczujesz się pewniej i będziesz pracować wydajniej.

#50 Śmiej się

Śmiech jest kwintesencją radości życia i towarzyszy wszystkim pozytywnym wydarzeniom. Bez względu na to czy sami się śmiejemy, czy słyszymy śmiech innych, czerpiemy pełnymi garściami z jego dobroczynnych właściwości. Mało kto zwraca jednak uwagę na motywujący aspekt tego zjawiska. W wesołym towarzystwie czujemy się dobrze, odpoczywamy nawet jeżeli wykonujemy trudne zadania.

#51 Zadzwoń do ukochanej osoby. 

Nawet krótka rozmowa z kimś, kogo kochasz, może sprawić, że stres który odczuwasz osłabnie. Wsparcie ze strony bliskiej osoby doda Ci otuchy i pozwoli Ci odzyskać chęci do działania.

#52 Zdefiniuj na nowo stres w swoim życiu

Mały stres może być motywacyjny, jednak zbyt dużo stresu może negatywnie wpłynąć na Twoje zdrowie, relacje czy produktywność. Lepiej radzimy sobie ze stresem, gdy postrzegamy go jako naturalną reakcję organizmu na wyzwanie, z którym mamy odczynienia. Stres i ekscytacja są fizjologicznie bardzo do siebie podobne. Zatem jeśli się postarasz możesz je zamienić. Twoja interpretacja sytuacji sprawia, że odczuwasz to jako strach lub podekscytowanie czy podniecenie.  Przenieś uwagę z ewentualnych konsekwencji, kiedy coś pójdzie nie tak, na reakcje fizjologiczną Twojego ciała w danym momencie. Pomyśl sobie – to nie jest stres obawa, tylko podekscytowanie, bo dzieje się coś wyjątkowego. Opanuj techniki radzenia sobie ze stresem i naucz się nim lepiej zarządzać.

#53 Postrzegaj porażkę jak lekcję 

Czasem wygrywasz, a czasem się uczysz. Będziesz lepiej radził sobie z niepowodzeniami i porażkami, jeśli znaczniejszy je postrzegać jako okazję do nauki i doskonalenia. Wyciągaj wnioski ze swoich błędów i staraj się ich nie popełniać w przyszłości.

#54 Otaczaj się roślinami 

Prostym sposobem na poprawę samopoczucia i komfortu pracy jest zainwestowanie w zieleń. Zieleń może uczynić Cię szczęśliwszym i bardziej produktywnym. W pracy otaczaj się roślinami mogą Ci też pomóc zmniejszyć poziom stresu.

#55 Podejmuj decyzje szybciej. 

Przed podjęciem decyzji zastanów się, ale nie przeciągaj tego procesu. Zwlekanie i nadmierna analiza każdej decyzji, którą podejmujesz, jest uciążliwym nawykiem. Zbieranie większej ilości danych i szukanie dodatkowych informacji na temat każdego potencjalnego wyniku naszej decyzji może sprawić, że zamiast zbliżać się do celu tracimy niepotrzebnie czas. Podejmuj decyzje zgodnie z regułą 40-70. Jeżeli masz mniej niż 40% informacji, szukaj dalej. Jeśli masz ich już 70% koniecznie musisz działać.

#56 Nie podejmuj zbyt wielu decyzji w krótkim czasie

Istnieje coś takiego jak zmęczenie decyzyjne. Polega to na tym, że każdy z nas ma jakąś skończoną ilość energii potrzebnej na dokonanie wyboru każdego dnia. Zbyt wiele decyzji może Cię wyczerpać, co zwiększa stres i możliwość popełnienia pomyłki. Ograniczaj decyzje, pozostawiając niektóre z nich przypadkowi, innym ludziom lub po prostu rób to samo w określonych sytuacjach. Decyzje dotyczące nawet tak błahych rzeczy jak ubieranie się czy jedzenie odbierają energię, którą można spożytkować na podejmowanie innych, ważnych decyzji. Np. Mark Zuckerberg założyciel Facebooka każdego dnia nosi ten sam model T-shirt’a. Steve Jobs, założyciel Apple’a, znany był z noszenia głównie czarnych golfów. Wszystko po to by ograniczać liczbę podejmowanych decyzji.

#57 Stwórz listę swoich osiągnięć i umieść ją w widocznym miejscu

Wymień i wypisz to, z czego jesteś dumny i wracaj do tej listy, kiedy tylko poczujesz się pokonany i będziesz miał doła. Osiągnąłeś przecież już wiele sukcesów i stać Cię na kolejne.

#58 Trzymaj swój perfekcjonizm pod kontrolą

W dążeniu do najlepszych rezultatów nie ma nic złego, ale nie powinno się to przerodzić w chorobliwy perfekcjonizm. Jedną z wad perfekcjonizmu jest zmarnowany czas na zrobienie czegoś na pozór perfekcyjnego i faktycznie powoduje, że stajesz się mniej produktywny. Poświęcanie większej ilości czasu na coś, aby było “perfekcje” może być iluzją. Perfekcja jest wrogiem dobrego. Przeważnie “zrobione jest lepsze od doskonałego”.

#59 Zrób coś, co cię uszczęśliwia

Kilka minut spędzonych oddając się swojej pasji czy hobby może natychmiast poprawić Twój nastrój i przygotować Cię do pracy.

#60 Stosuj zasadę – tylko 5 minut

Przeważnie najtrudniej jest rozpocząć zadanie, a łatwiej jest kontynuować i utrzymać tempo pracy. Kiedy masz coś zrobić, powiedz sobie, że poświęcisz na to tylko 5 minut. Rozpocznij pracę. Po upływie tych 5 minut, będziesz miał dużo większą motywację do dalszej pracy nad zadaniem. Kiedy już zaczniesz i ruszysz z miejsca, zrobisz nawet mały krok w stronę celu, wszystko staje się łatwiejsze. Skoro wytrzymałeś 5 min, dasz radę popracować przez kolejne 5 min. Motywacja pojawia się jak tylko rozpoczniesz działać. Uruchamia się spirala korzyści. Pojawia się zaangażowanie i dobre samopoczucie. 

#61 Liczy się nie tylko ilość wykonanej pracy, ale jej jakość

Myśl o swojej pracy nie tylko w kategoriach ilości, ale i jakości. Jeżeli jakość pracy jest jak najlepsza i spełnia w pełni określone wymogi, a przy tym jej czas trwania krótszy to możemy mówić o prawdziwej produktywności. Czasem lepiej zrobić mniej, ale lepiej.

#62 Stosuj zasadę Pareto

To prosta zasada, której twórcą jest Vilfredo Pareto. 20% wysiłków generuje 80% wartości. Możesz stosować zasadę Pareto w wielu obszarach swojego życia. Kluczem do sukcesu jest więc zidentyfikowanie tych najbardziej istotnych czynników, które są odpowiedzialne za największą część końcowego wyniku. Aby być bardziej produktywnym inwestuj czas w zadania i zajęcia, które w głównej mierze są odpowiedzialne za końcowy rezultat i kreują największą wartość.

#63 Wykonuj to, co stanowi dla Ciebie wyzwanie. 

Jeśli robisz tylko to co umiesz nie rozwijasz się. Nie unikaj nowych czy trudnych zadań, które stanowią dla Ciebie wyzwanie. Staraj się poszerzać swoją strefę komfortu i rób rzeczy, których jeszcze nie robiłeś. Podejmuj się zadań, które wymagają od Ciebie nabycia nowych umiejętności. Zdobywaj nowe doświadczania i rozwijaj się.

#64 Stań się częścią społeczności.

Nie jesteś samotną wyspą. Współdziałając z innymi ludźmi możesz osiągnąć znacznie więcej niż w pojedynkę. Nawiązuj relacje i buduj sieć kontaktów. Stań się częścią społeczności ludzi, którzy podzielają Twoje pasje i zainteresowania. Znajdź i współpracuj z osobami, które pomogą Ci osiągnąć Twoje cele i spełnić marzenia. Bycie towarzyskim, współpraca z innymi w słusznym celu oraz poczucie przynależności do grupy może zdziałać cuda dla Twojej motywacji i produktywności.

#65 Zaprojektuj swoje środowisko tak, aby napędzało Twój sukces

Dostosowujemy się do środowiska, w jakim funkcjonujemy. Środowisko tworzą na przykład nasze otoczenie fizyczne, ludzie z którymi z własnego wyboru chcemy nawiązywać relacje, miejsca, w których bywamy czy informacje i treści, które przyswajamy. Jeśli przebywasz wśród zaangażowanych, pozytywnych i produktywnych ludzi, to z czasem zaczynasz postępować jak oni. To działa w drugą stronę jeśli pracujesz z leniami, leserami, którzy wiecznie narzekają to ten negatywny nastrój i złe nawyki, będą przechodzić też na Ciebie. Wybieraj mądrze swoje środowisko, bo ono może przesądzić o Twoim sukcesie.

Odpowiednie wyczucie czasu

Zarządzanie sobą w czasie

Czas to najważniejszy nieodnawialny zasób. Mamy 24 godziny w ciągu doby i powinniśmy starać się je możliwie efektywnie wykorzystać. Liczy się też odpowiednie wyczucie czasu. Ważne jest nie tylko to co robisz, ale też kiedy. Czasami wystarczy wykonać zadania o innej porze, aby poprawić swoją skuteczność i produktywność.

#66 Poznaj swoje “szczytowe” godziny produktywności. 

Kiedy w ciągu dnia czujesz się najlepiej? Masz najwięcej siły, energii i chęci do działania. Kiedy pracuje Ci się najlepiej i jesteś najbardziej produktywny? Rano, wieczorem, a może o innej porze? Jaki jest Twój chronotyp? Czy jesteś skowronkiem czy nocną sową? Zaplanuj odpowiednio swój dzień, w zależności od tego w jakich porach dnia jesteś najbardziej produktywny.

#67 Wykonuj zadania twórcze wcześniej w ciągu dnia

Trudniej jest się skupić i być kreatywnym po długim dniu ciężkiej pracy. W trakcie dnia wszyscy doświadczamy trzech faz – szczytu, spadku i powrotu formy. Z badań wynika, że rano większość z nas lepiej radzi sobie z pracą analityczną wymagającą bystrości, czujności i skupienia. Spadek formy około południa nie nadaje się do zbyt wielu działań. Później, w trakcie powrotu formy, większość z nas lepiej  radzi sobie z zagadnieniami wymagającymi spostrzegawczości, w których przydaje się zmniejszenie zahamowania i determinacja.

#68 Określ kiedy sprawdzasz wiadomości i pocztę elektroniczną

Sprawdzaj wiadomości w określonych blokach czasowych. Jeśli zależy Ci na czasie, zapanuj nad swoją skrzynką. Określ w ciągu dnia okresy kiedy sprawdzasz pocztę, zamiast reagować od razu na każde powiadomienie o przychodzącej wiadomości. Staraj się nie sprawdzać poczty zaraz po przebudzeniu, albo przed pójściem spać. W dobrym zarządzaniu swoja skrzynką email jest duży potencjał na zaoszczędzenie znacznej ilości czasu i większą produktywność.

#69 Wyznaczaj i komunikuj czas kiedy jesteś “dostępny”, a kiedy Ci “nie przeszkadzać”.

Komunikacja z innymi ludźmi to podstawa sukcesu, ale może też zabierać czas i odwracać uwagę. Jeśli tylko się spotykasz, rozmawiasz i komunikujesz, to zaczyna Ci brakować czasu na pracę. Wyznaczaj w swoim kalendarzu czas tylko dla siebie. Jest to czas, w którym nikt i nic nie powinno Ci przeszkadzać. Informuj o tym swoich współpracowników. Nie wiedzą, kiedy jesteś dla nich dostępny, a kiedy nie powinni zawracać Ci głowy i odrywać Cię od pracy.

#70 Pilnuj agendy spotkań

Jeśli spotkanie nie ma jasno określonego celu, nie bierz w nim udziału. Nie pozwól, aby spotkania odbywały się swobodnie bez wcześniej ustalonej agendy. Jeśli ktoś zaczyna odbiegać od tematu skieruj go na właściwe tory. Spotkania bez planu i poboczne dyskusje marnują czas wszystkich uczestników.

#71 Ogranicz spotkania w ogóle

Tak naprawdę, najlepiej ogranicz spotkania do minimum. Większość spraw można załatwić zdalnie przez telefon, komunikator internetowy czy e-maila, bez potrzeby tracenia czasu na spotkania. Pomyśl też o tym ile kosztuje spotkanie. Jeśli weźmiesz pod uwagę liczbę uczestników i średnią stawkę za godzinę osób, które biorą w nim udział, może wyjść z tego niezła kwota. Szczególnie jak w spotkaniu udział biorą wysoko opłacani menedżerowie czy eksperci. Może jednak czas tych osób i ich kompetencje można lepiej wykorzystać niż tracąc go na niepotrzebnym spotkaniu. Jeśli już się spotykasz to niech Twoje spotkania trwają możliwie krótko i przynoszą konkretne efekty.

#72 Wykorzystaj efektywnie swój czas na dojazdy

W trakcie dojazdów możesz słuchać podcastów, audiobooków, czytać książki. Możesz też stosować techniki oddechowe czy uważności. Twoje dojazdy mogą stać się twórcze, produktywne i motywujące zamiast destruktywne i stresujące.

#73 Naucz się wykorzystywać “martwy czas” 

Czekasz w kolejce albo w poczekalni u lekarza? Wykorzystaj produktywnie ten czas. Uporządkuj swoją skrzynkę odbiorczą, odpowiedz na zaległe wiadomości, zrób notatki czy przeczytaj kilka stron książki. Zamiast siedzieć bezczynnie zrób coś pożytecznego.

#74 Rób sobie przerwy 

Regularne przerwy są niezbędne, gdy starasz się poprawić swoją wydajność pracy. Ciągła praca w końcu Cię zmęczy i możesz sobie tylko wyobrazić jej końcowy efekt. Każdy ma swoje granice i kiedy poczujesz, że dotarłeś do swoich, najlepiej zatrzymaj się i rozkoszuj się przerwą. Przerwy dają ci szansę na odzyskanie energii i sił do działania.

#75 Nie przerywaj dopóki nie będziesz potrzebował zrobić sobie przerwy

Przeważnie łatwiej jest nam wznowić przerwane w środku pracy zadanie, niż zaczynać nowe zadanie od zera. Pracuj nad danym zadaniem, tak długo jak jesteś w stanie pracować efektywnie. Ciągła praca sprawi, że zrealizujesz dane zadanie znacznie szybciej. Kiedy zrobić przerwę? To już zależy od Ciebie. Jeśli Twoja praca polega np. na pisaniu, może Ci pomóc wskazówka Ernesta Hemingwaya: “Zawsze przerywaj pisanie, kiedy idzie ci dobrze i kiedy wiesz, co wydarzy się później. Jeżeli będziesz tak postępować każdego dnia, unikniesz kryzysowych momentów w trakcie tworzeniu swojego dzieła“.

#76 Zrelaksuj się na wakacjach

Nie rezygnuj z wakacji. Urlop i regularny odpoczynek jest dobry dla Twojego zdrowia i samopoczucia. Udaj się więc na zasłużone wakacje i doładuj swoje fizyczne i emocjonalne akumulatory.

#77 Wyznacz sobie czas na rozrywkę i mało produktywne zajęcia

Jest czas na pracę i czas na zabawę. Określ w swoim kalendarzu czas na rozrywkę i mniej produktywne zajęcia jak np. przeglądanie mediów społecznościowych, oglądanie filmów czy ulubionych seriali. Kiedy czas relaksu minie wróć do pracy. 

#78 Oddziel życie zawodowe od życia osobistego. 

Zachowaj odpowiedni balans i proporcje miedzy życiem zawodowym i prywatny. Potrzebujesz odpoczynku i czasu z dala od biura i pracy, aby uniknąć wypalenia. Szukaj “złotego środka” między „pracą” (kariera, biznes, ambicje) a życiem prywatnym (zdrowie, rozrywka, rodzina, duchowość itp.)

#79 Wiedz, kiedy jesteś przemęczony i odpuść sobie

Poznaj swój organizm, siebie i swoje możliwości. Przemęczony i przeciążony pracą nie będziesz zbyt produktywny. Czasem po prostu trzeba trochę odpuścić i skrócić swój dzień pracy. 

#80 Spędzaj aktywnie weekendy robiąc, co lubisz

Staraj się nie pracować w weekendy jeśli rzeczywiście nie musisz. Znajdź sobie satysfakcjonujące hobby i zajęcia, które dodadzą Ci siły. Spędź miło czas z bliskimi i przyjaciółki. Zrób coś co sprawi Ci przyjemność i pozwoli wypocząć przed kolejnym tygodniem pracy.

#81 Oszczędzaj czas na częstych i powtarzalnych zadaniach. 

Jest prawdopodobnie wiele zadań, które wykonujesz regularnie. Płacenie rachunków, zakupy spożywcze, sprzątanie itp. Jeśli coś jest powtarzalne, to prawdopodobnie można to zautomatyzować albo delegować na kogoś innego. Wydajność polega na tym, że pracujesz mniej bardziej efektywnie, a nie więcej. Wykorzystaj automatyzację i rożne formy optymalizacji, aby zmniejszyć całkowite obciążenie pracą.

Zautomatyzuj wszystko co możesz. Każdego dnia pojawia się wiele nowych narzędzi i aplikacji, które mogą ułatwić Ci życie osobiste i zawodowe. Ostatnio w coraz większym stopniu wykorzystywana jest też sztuczna inteligencja i wirtualni asystenci. Technologia powinna nam służyć i upraszczać życie. Warto więc w z niej w mądry sposób korzystać.

#82 Skonfiguruj automatyczne filtry i reguły poczty elektronicznej

Automatyczne reguły poczty elektronicznej wykonają za Ciebie pracę polegającą na porządkowaniu Twoje skrzynki pocztowej. W dłuższej perspektywie możesz zaoszczędzić w ten sposób wiele godzin. Możesz filtrować wiadomości po nadawcach czy słowach kluczowych. Zanim przystąpisz do automatyzacji swojej skrzynki pomyśl co możesz zrobić, aby ograniczyć liczbę wiadomości, którą dostajesz. Wypisz się z niepotrzebnych newsletterów i list dystrybucyjnych. Przydatna jest też funkcja wysyłania maili z datą przyszłą, za jednym razem możesz zaplanować wysyłkę kilku maili, które automat wyśle w wybranym przez Ciebie terminie.

#83 Przygotuj kilka szablonów na różne okazje

Podstawowe szablony wiadomości, czy dokumentów pozwolą Ci zaoszczędzić czas za każdym razem, gdy będziesz ich potrzebował. Po co wymyślać “koło na nowo” skoro można użyć gotowego szablonu i tylko podmienić kilka szczegółów, aby pasowały do danej sytuacji. 

#84 Zwiększ swoją szybkość pisania i czytania

Większość codziennie pisze na komputerze różnego rodzaju teksty, warto więc poświęcić trochę czasu na naukę szybszego bezwzrokowego pisania. Podobnie jest z czytaniem opanuj techniki szybkiego czytania. Szybsze pisanie i czytanie może znacznie podnieść Twoją produktywność.

#85 Korzystaj z oprogramowania do dyktowania

Jeszcze lepiej, pomiń samodzielne pisanie i zainwestuj w dobre oprogramowanie do dyktowania. Możesz nawet wykorzystać darmowe programy jak dokumenty Google, które mają funkcje zamiany dźwięku na tekst.

#86 Naucz się dobrze obsługi programów, z których korzystasz

Naucz się wskazówek i sztuczek swojego ulubionego oprogramowania. Większość z nas codziennie korzysta z takich programów jak Excel, Word czy Gmail. Im lepiej znasz programy, aplikacje i narzędzia, z których korzystasz, tym efektywniej możesz ich używać. 

#87 Opanuj skróty klawiaturowe

Istnieje mnóstwo pomocnych skrótów klawiaturowych jak powszechnie znane CTRL+C (kopiuj) i CRTL+V (wklej). Oprócz tego jest wiele specyficznych skrótów klawiszowych dla konkretnej aplikacji. Korzystanie ze skrótów klawiaturowych znacznie przyspiesza i ułatwia wykonywanie wielu czynności. Opanowanie ich może zaoszczędzić Ci mnóstwo czasu. 

#88 Pisz treściwe i zwięzłe wiadomości

Po co tracić czas na długie zawiłe tekst, skoro kilka zdań wystarcza, aby przekazać sedno sprawy. Postaraj się, aby Twoje wiadomości i e-maile były treściwe oraz zwięzłe. Pisz zrozumiałym językiem. Pamiętaj tez o gramatyce i ortografii. Upraszczanie nie powinno polegać na kaleczeniu języka.

#89 Stosuj aplikacje do lepszego zarządzania sobą w czasie i śledzenia czasu pracy

Jeśli masz problemy z koncentracją i efektywną pracą, to być może będziesz musiał użyć aplikacji do lepszego zarządzania sobą w czasie. Na przykład, niektóre aplikacje do zarządzania czasem pracy będą śledzić ile czasu poświęcasz na poszczególne zadania, a nawet pomogą Ci zminimalizować rozproszenie uwagi.

Dzięki aplikacji do śledzenia czasu pracy możesz monitorować swój poziom wydajności. Masz dostęp do statystyk w różnych okresach: dziennym, tygodniowym, miesięcznym itd. Dzięki temu nie tylko dowiesz się, kiedy jesteś najbardziej produktywny w ciągu dnia, ale także zobaczysz, co zabiera Ci najwięcej czasu.

Zwróć uwagę na to, ile czasu spędzasz na różnych zadaniach. Gdzie marnujesz czas? Gdzie możesz się poprawić? Ile czasu te różne “sztuczki na bycie produktywnym” rzeczywiście pozwalają Ci zaoszczędzić czasu? Nie wszystkie z nich pozwolą Ci zaoszczędzić czas. Eksperymentuj i zachowaj tylko te, które działają w Twoim przypadku.

#90 Nie korzystaj ze zbyt wielu aplikacji 

Zanim zainstalujesz kolejną aplikację pomyśl, czy faktycznie jej potrzebujesz. Najlepiej instalując jakąś nową aplikację od razu odinstaluj jakąś inną. Rób regularny przegląd swoich aplikacji na telefonie. Zostaw tylko te, które są najbardziej istotne. Gdy masz zbyt wiele różnych aplikacji często wykorzystywanych do podobnych rzeczy tracisz niepotrzebnie czas przełączając się między nimi. Poza tym każda aplikacja to potencjalny rozpraszacz Twojej uwagi. Wypróbuj podejście minimalizmu cyfrowego, aby lepiej panować na technologią.

Poznaj siebie i zwiększ swoją samoświadomość

Poznaj siebie. Samoświadomość. Introspekcja.

Im większa będzie Twoja samoświadomość, tym lepsze będą Twoje wyniki końcowe. Dokonuj introspekcji -“wejrzyj w siebie”. Analizuj własne emocje, przeżycia i inne uczucia, które są w Twojej psychice. Staraj się lepiej poznać samego siebie oraz przyczyny różnych Twoich zachowań. Może Ci w tym pomóc np. tzw. “Okno Johari”. Ta metoda wykorzystywana jest do zwiększania samoświadomości, rozwoju osobistego, poprawy komunikacji, relacji interpersonalnych.

#91 Poznaj swoje talenty i ograniczenia

Im lepiej poznasz swoje talenty i mocne strony tym będziesz mógł z nich bardziej efektywnie korzystać. Miej też świadomość swoich słabości i obszarów do doskonalenia. Zidentyfikuj swoje własne ograniczenia i pomyśl co możesz zrobić, aby się ich pozbyć albo przynajmniej by nie stanowiły one dla Ciebie przeszkody w efektywnym działaniu.  

#92 Znajdź kogoś, kto dopełni Twoje umiejętności.

Nikt nie jest dobry we wszystkim. Masz swoje talenty, mocne i słabe strony, więc staraj się współpracować z kimś, kto je uzupełnia, wzmacnia i dopełnia.

#93 Zrozum przyczynę źródłową swoich problemów

Niektórych problemów z produktywnością nie da się rozwiązać za pomocą “szybkich i prostych” sztuczek jak poranne śniadanie czy ćwiczenia. Brak planowania, złe zarządzanie, brak kompetencji czy inne poważne problemy osobiste albo zawodowe wymagają szczególnej uwagi, jeśli chcesz odzyskać siły i wydajność. Staraj się dotrzeć do przyczyn źródłowych swoich problemów, dzięki temu będziesz mógł znaleźć rozwiązanie, które może być skuteczne. Sprawdź Jak rozwiązywać problemy? 5 kroków, aby rozwiązać każdy problem

#94 Używaj pozytywnego języka i dialogu wewnętrznego

Jedną z ważnych umiejętności jest nauczenie się, aby mówić do siebie i innych w pozytywny sposób. Negatywny dialog wewnętrzny charakteryzuje się destruktywnymi, krytycznymi uwagami wobec samego siebie. Opanowanie wewnętrznego krytyka to klucz do większej pewności siebie i lepszego samopoczucia.

#95 Nie bój się prosić o pomoc

Gdy czujesz się bezsilny i przytłoczony, nie bój się do tego przyznać. Jeśli masz do zrobienia jakieś zadanie, z którym samemu sobie nie radzisz, zastanów się kto mógłby Ci pomóc. W proszeniu o pomoc nie ma nic złego. Nie jest to powód do wstydu. Wszyscy czasami potrzebujemy pomocy.

#96 Prowadzić osobisty pamiętnik lub dziennik

Zapisuj swoje postępy, śledź swoje myśli i uczucia oraz poprawiaj swoją ogólną samoświadomość. Pamiętaj też o wdzięczności. Umiejętność doceniania tego co jest wokół nas jest niezwykle cenna i pozwala nam być bardziej zadowolonym z naszego życia. 

#97 Eksperymentuj z nowymi podejściami 

Traktuj swoją produktywność jak naukowiec, z kontrolowanymi eksperymentami, hipotezami i wnioskami. Próbuj różnych metod, technik i sposobów na produktywność. Sprawdzaj co w Twoim przypadku działa, a co nie. 

#98 Ustalaj KPI i cele dla osobistej produktywności. 

KPI to tzw. Kluczowe wskaźniki efektywności (ang. Key Performance Indicators). Ustalaj konkretne miary dla swoich celów. Co uważasz za “produktywne”? Jakie wskaźniki są najważniejsze do zmierzenia? Poświęcony czas na zadanie? Ukończenie zadania? Uzyskanie jakieś oceny? Postaraj się wyznaczyć cele w postaci konkretnych liczb i zakładanych terminów ich osiągnięcia.

#99 Śledź swoje postępy lub ich brak

Mając określone miary dla swoich celów, możesz śledzić na bieżąco postępy. Jakie wyniki uzyskujesz? Jakie postępy robisz? Dlaczego robisz postępy – co Ci pomaga i działa dobrze? Albo dlaczego ich nie robisz? Jakie są tego przyczyny? Co Ci przeszkadza? Co możesz z tym zrobić, aby poprawić swoje rezultaty?

#100 Wyizoluj poszczególne zmienne i określ czynniki sukcesu

Jeśli analizujesz swoją własną produktywność, postaraj się wyizolować czynniki i zmienne, które mogą na nią wpływać. Spróbuj jednej nowej rzeczy na raz i zobacz jak działa. Wprowadzanie wielu zmian i nowych nawyków na raz może być trudne i wymagające. Oprócz tego “zamazuje obraz” i utrudnia wyłonienie kluczowych czynników sukcesu, które rzeczywiście działają i pomagają.

#101 Szukaj, obserwuj i ucz się od mentorów

Zwróć uwagę na swoich mentorów produktywności – inspirujących Cię ludzi, którzy zawsze wydają się wyprzedzać konkurencję i osiągają to co Ty też chciałbyś uzyskać. Co oni robią, czego Ty nie robisz? Czego się możesz od nich nauczyć. Co możesz zastosować u siebie? Jeśli masz taką możliwość nawiąż ze swoimi mentorami bezpośredni kontakt. 

#102 Zbieraj informacje zwrotne

Bądź otwarty na „feedback” i poszukuj informacji zwrotnej. Zapytaj osób z Twojego otoczenia, współpracowników czy przełożonego co myślą o Twoich osiągnięciach i produktywności. Czy widzą obszary do doskonalenia? Czy dostrzegają rzeczy, które marnują Twój czas lub uniemożliwiają Ci wykorzystanie w pełni Twojego potencjału? Przeanalizuj informacje zwrotne, które uzyskasz i w razie potrzebny wprowadź zmiany na lepsze.

#103 Bądź cierpliwy

Bądź cierpliwy. Nikt nie może przejść od poziomu nowicjusza do mistrza produktywności w ciągu jednego dnia. Potrzeba czasu, aby zrozumieć, gdzie jesteś, wyznaczyć sobie cele, wyrobić sobie dobre nawyki i udoskonalić swoją drogę do sukcesu. To jest proces, nie spiesz się. Wszystko przychodzi we właściwym czasie.

“Zakochaj się w procesie, a nie tylko w końcowym efekcie Twoich starań”.

Uwagi końcowe

Oto poznałeś różne sposoby, które stosują najbardziej produktywni ludzi. Nie wszystkie z nich sprawdzą się w Twoim przypadku. Poświęć trochę czasu na eksperymenty, aby zobaczyć, co działa u Ciebie, a co nie. Przynajmniej niektóre z tych sposobów i wskazówek na większą produktywność powinny dać Ci efekty, dzięki czemu staniesz się bardziej skuteczny i efektywny w tym co robisz.

W byciu produktywnym nie chodzi tylko o to, aby pracować więcej. Naucz się, jak rezygnować z nawyków, które pochłaniają Twoją uwagę, siłę i energię, a niewiele wnoszą do Twojego życia. 

A Ty jakie masz sposoby na produktywność?