Dobre umiejętności komunikacyjne to jedna z najważniejszych grup umiejętności, które każdy z nas powinien rozwijać i doskonalić. Umiejętność porozumiewania się z innymi jest potrzebna zarówno w życiu osobistym jak i zawodowym. Zwłaszcza pracodawcy rekrutując pracowników jako jedną z kluczowych cech poszukiwanego kandydata do pracy wskazują umiejętności komunikacji i współpracy z innymi. Skuteczna komunikacja ma bowiem zasadnicze znaczenie w biznesie. W życiu prywatnym również potrzebujemy umieć porozumiewać się z innymi, z naszym partnerem, dziećmi, znajomymi i przyjaciółmi. Co robić aby skutecznie się komunikować? Jak odnieść sukces w porozumiewaniu się z innymi? Aby to osiągnąć trzeba komunikować się na czterech poziomach: wzrokowym, intelektualnym, emocjonalnym i werbalnym. Przyjrzyjmy się bliżej każdemu z nich.

„Nawet najlepsze argumenty i najskuteczniejsze strategie perswazji nie zadziałają na twoją korzyść, jeśli odbiorca nie zrozumie komunikatu lub kryjących się za nim intencji, albo – co gorsza – jednego i drugiego”. – Robert Cialdini

Oto 4 poziomy porozumiewania się, czyli co robić aby skutecznie się komunikować

#1 Poziom wzrokowy – to co ludzie widzą

Według wielu specjalistów z dziedziny skutecznej komunikacji, w naszej komunikacji z innymi wzrok jest znacznie ważniejszy niż słuch. Ludzie pamiętają od 80-90% tego co widzą, lecz mniej niż 15% tego co słyszą. Jeśli chcesz, aby ktoś coś zapamiętał albo się czegoś nauczył to oprócz słów trzeba to jeszcze w jakiś sposób zwizualizować i pokazać. Wykorzystać siłę zmysłu wzroku dla podtrzymania zainteresowania i lepszego zrozumienia. Obecnie żyjemy w świecie bardzo mocno wizualnym. Zwłaszcza w Internecie komunikacja odbywa się z wykorzystaniem obrazów, zdjęć, video, prezentacji, infografik itp. Ludzie wręcz oczekują, że każdy rodzaj komunikacji będzie zawierał przekaz wizualny.

W Twojej komunikacji, bez względu na to z kim się spotykasz, wrażenia odbierane przez innych za pomocą zmysłu wzroku mogą Ci pomagać lub szkodzić. Gdy komunikujesz się z innymi wysyłasz sygnały werbalne i niewerbalne, które decydują o tym jak inni Cię widzą i odbierają. Szczególnie ważne jest tzw. „pierwsze wrażenie”. Można je zrobić na kimś tylko raz. Warto więc zadbać, aby było ono pozytywne, bo stosunkowo trudno je zmienić. Gdy kogoś spotykasz, zwłaszcza po raz pierwszy, osoba ta reaguje bardziej lub mniej świadomie na Twój wyraz twarzy, gesty, postawę ciała, ton głosu i ogólną energię, która od Ciebie emanuje. Na tej podstawie wyrabiają sobie opinie na Twój temat. Mogą zdecydować, że nie chcą Cię słuchać lub wręcz przeciwnie być bardzo zainteresowani Twoją osobą i tym co masz im do przekazania.

Sprawdź: Autoprezentacja – jak zrobić dobre pierwsze wrażenie?

#2 Poziom intelektualny – to co ludzie rozumieją

By skutecznie się komunikować na tym poziomie trzeba znać samego siebie i wiedzieć o czym się mówi. Jeśli zaczynasz się wypowiadać na jakiś temat, o którym nie masz zielonego pojęcia ludzie stosunkowo szybko to dostrzegają. W ich oczach stajesz się osobą niewiarygodną. Jeśli coś komuś przekazujesz i komunikujesz musisz znać się na danym temacie. Najbardziej efektywnie to działa, gdy przekazujesz wiedzę, która jest wsparta Twoim osobistym doświadczeniem. Jeśli mówisz o teorii, która wsparta jest praktycznym doświadczeniem Twoja wiarygodność u odbiorcy idzie w górę.

Oprócz znajomości tematu, trzeba też znać samego siebie. Czuć się dobrze z samym sobą, być pewnym siebie. Znać swoje mocne strony i talenty oraz mieć świadomość swoich ograniczeń. Korzystać ze swoich atutów komunikując się z innymi. Odnalezienie siebie to proces i im więcej się komunikujesz z innymi czy występujesz publicznie tym większa staje się Twoja wiedza i świadomość samego siebie.

Sprawdź: Jak zbudować pewność siebie? oraz Jak odkryć swój talent i mocne strony?

#3 Poziom emocjonalny – to co ludzie czują

Mimo, iż poziom intelektualny jest ważny w skutecznej komunikacji, często nie wystarczy przedstawić logiczne rozumowanie, aby przekonać ludzi do jakieś koncepcji czy idei. Aby komunikacja była skuteczna trzeba zdobyć nie tylko ludzie umysły ale i serca.

Często jest tak, że aby skutecznie nawiązać porozumienie z drugą osobą najpierw trzeba „pozyskać jej serce”, wyzwolić w niej pozytywne emocje, a dzięki temu przyjmie ona lepiej całą resztę przekazu opartą na logice i intelekcie. Samo suche przekazywanie informacji i faktów bywa mało skuteczne w wywieraniu wpływu na ludzi, czy zachęcaniu ich do jakieś zmiany. W komunikacji sama elokwencja, retoryka czy wymowa nie są najważniejsze jeśli nie wspiera tego kontekst emocjonalny.

Ludzie będą Cię słuchać jedynie, gdy się do nich zbliżymy, poczują więź, a nie nastąpi to gdy zalejemy ich potokiem słów, faktów i danych. Ludzie słyszą to co ktoś do nich mówi, ale wyczuwają nastawienie osoby, która te słowa wypowiada. To ono pozwala nawiązać porozumienie i pozyskać na swoją stronę odbiorców lub może być powodem powstania bariery komunikacyjnej. Często Twoja postawa i nastawienie jest ważniejsze od słów, których używasz. Istotna jest energia, intensywność i przekonanie z jakim słowa są wypowiadane.

Ludzie, którzy potrafią skutecznie się porozumiewać na poziomie emocjonalnym maja coś co nazywane jest osobowością lub charyzmą. Wyróżniają się i przyciągają do siebie innych. To co pomaga w komunikacji to pozytywne nastawienie, wiara w siebie i koncentrowanie się bardziej na odbiorcy przekazu niż na sobie. Nie powinno się tylko koncertować na faktach, ale też mówić o swoich emocjach. Sprawić by odbiorca poczuł to co Wy czujecie. To jest klucz do lepszego porozumiewania się.

Sprawdź: Po co nam emocje? Czy emocje są naszym sojusznikiem czy wrogiem? oraz Co mówią charyzmatyczni i wielcy liderzy? Jak inspirują do działania?

#4 Poziom werbalny – to co ludzi słyszą

Aby skutecznie się komunikować z ludźmi trzeba więc odwoływać się do ich zmysłu wzroku, intelektu i emocji. Jednak nie można ignorować i zapominać o sile słowa. Słowa mają moc, mogą inspirować i pobudzać, są nośnikiem idei. To co i jak mówimy może wywierać olbrzymi wpływ. Ludzie reagują na używany przez nas język. Słowa, których używamy mogą mieć pozytywny lub negatywny wpływ. Mogą być przyczyną zawarcia lub zerwania porozumienia. Sprawiają, że rozmowa jest nudna albo wręcz przeciwnie pasjonująca i niezapomniana.

W rozmowie warto starać się dopierać słowa, które mają pozytywny wydźwięk, dają wyraz zaufania do drugiej osoby. Dążyć do tego, by to co się wypowiada miało odpowiednią dynamikę i zapadało w pamięć.

Tonacja, dobór słów, tempo wypowiedzi to wszystko zawiera w sobie przekaz komunikacyjny i może pomoc lub przeszkodzić w porozumiewaniu się z innymi ludźmi.

Sprawdź: Co mówią charyzmatyczni i wielcy liderzy? Jak inspirują do działania?

Uwagi końcowe

„Ludzie zapomną co mówisz, zapomną co robisz, ale nigdy nie zapomną tego jak się przy Tobie czuli”.

Oto poznałeś 4 poziomy porozumiewania się. Skuteczna komunikacja polega na umiejętności łączenia ze sobą tych poziomów. Doboru właściwych słów do emocji, bycia przekonującym na płaszczyźnie logicznej i intelektualnej oraz przekazywania właściwych bodźców wzrokowych. Powinna temu towarzyszyć odpowiednia tonacja głosu, wyraz twarzy i pozytywna mowa ciała.

Może wydawać się to trudne i skomplikowane, jednak im częściej będziesz się komunikował tym większej pewności siebie w tym nabierzesz. To co może często pomóc to po prostu bycie sobą oraz znajomość swoich silnych stron. Z czasem na bazie różnych doświadczeń, prób i błędów wypracujesz własny styl komunikacji, który będzie Ci pozwalał porozumiewać się na tych czterech poziomach wzrokowym, intelektualnym, emocjonalnym i werbalnym.

Aby dowiedzieć się więcej w temacie skutecznej komunikacji przeczytaj książkę, którą napisał John C. Maxwell „Wszyscy się komunikują niewielu potrafi zrozumieć”. To jedna z lepszych pozycji w tym temacie. Zawiera opis wielu cennych sposobów, metod i technik komunikacji, która stosowane w praktyce przynoszą wiele korzyści i wzmacniają siłę naszego przekazu.

Sposób, w jaki się komunikujesz, może być przyczyną twojego sukcesu lub twojej porażki. Umiejętność porozumiewania się ma kluczowe znaczenie. Pracuj i rozwijaj swój warsztat i umiejętności komunikacyjne. Z czasem z coraz większą łatwością będziesz porozumiewał się w niemal każdej sytuacji, w której się znajdziesz. Pamiętaj, że nie porozumiewamy się tylko za pomocą słów. Wielkie znaczenie mają sygnały niewerbalne. Im więcej wagi będziesz przykładał do tych sygnałów tym większa szansa, że porozumiesz się z ludźmi. Umiejętność porozumiewania się sprawia, że jesteś efektywny w każdym obszarze życia. Porozumiewanie się jest umiejętnością, której możesz się nauczyć i którą możesz stosować we wszystkich sytuacjach. Nie zwlekaj, zacznij już teraz!

A Ty co robisz, aby się skutecznie komunikować? Podziel się swoim doświadczeniem w komentarzu.