Bycie liderem, osobą lubianą, wpływową- to nie jest łatwe. Ale nigdy nie wmawiaj sobie, że musisz mieć jakiś rodzaj wrodzonej charyzmy, by „ogarniać” ten temat, bo w tym, jak we wszystkim, niezbędna jest wiedza i praktyka. Ten artykuł zapewni Ci to pierwsze. Przedstawię dziesięć zasad dotyczących relacji międzyludzkich i skutecznej komunikacji. Nie są to prawdy „niepodważalne”, bo jak wiadomo, każdy z nas jest inny i to, co jest dla jednych złotą regułą, dla innych będzie bzdurą. Jednocześnie jednak uważam owe zasady za bardzo uniwersalne- nie wychodzą z mody, nie staną się nieaktualne, pomogą zarówno w relacji prywatnej lub jeśli prowadzisz biznes. Są one wymagane w każdym rodzaju relacji, czy to marketingu, czy sprzedaży klientom, zapewnianiu obsługi klienta przed lub po sprzedaży, współpracy i negocjowaniu z dostawcami lub zespołem wsparcia oraz oczywiście wewnątrz organizacji.

Jako lider swojego zespołu, zapoznaj się z tymi wskazówkami i zastanów się, jak dobrze przestrzegasz ich ty i wszyscy członkowie twojego zespołu. Zachęcanie do ich używania może pomóc ludziom w Twoim miejscu pracy lepiej się dogadywać, co przełoży się na wzrost efektywności. Oprócz tego to zapobiega konfliktom lub może rozładować już istniejącą napiętą sytuację. Zaczynajmy więc!

„Komunikacja pracuje dla tych, którzy nad nią pracują”. – John Powell

10 zasad komunikacji międzyludzkiej. Stań się idealnym liderem w swojej firmie i nie tylko!

#01 Mój do ludzi

Nie ma nic lepszego niż radosne powitanie. Aby nawiązać więź, patrz im w oczy, gdy mówisz. To widać, kiedy ktoś ma szczere intencje. A nawet jeśli Twoją intencją jest poprawa relacji, krótkie, przyjazne powitanie może pokazać, że Ci zależy na ludziach.

#02 Uśmiechaj się do ludzi

Potrzeba 72 mięśni, aby zmarszczyć brwi w grymasie, ale tylko 14, aby się uśmiechnąć. Pracownicy słyszą różnicę w Twoim głosie — nawet przez telefon- wierz mi.

#03 Mów do ludzi po imieniu

Jak powiedział autor bestsellerów- Dale Carnegie– Najsłodszą muzyką dla każdego ucha jest dźwięk jego własnego imienia. Upewnij się, że wymawiasz je poprawnie.

#04 Bądź przyjazny i pomocy

Aby mieć przyjaciół i budować relacje biznesowe, najpierw bądź przyjacielem. Wielu szefów popełnia ten błąd, że traktuje ludzi jak zasoby. W konsekwencji ludzie nie chcą pracować dla takiego szefa, bo czują się wtedy jak rzeczy/ niewolnicy i jest to uwłaszczające dla godności. Twórz przyjacielską atmosferę, a zobaczysz, jak wzrośnie produktywność w twoim zespole.

#05 Bądź serdeczny

Mów i postępuj tak, jakby wszystko, co robisz, było przepełnione prawdziwą przyjemnością, serdecznością i uprzejmością. Gdy rano jesteś wkurzony, bo nie wypiłeś kawy, pracownicy to widzą, a że emocje są zaraźliwe, zarazisz ich stresem. Zatem wybierz bycie w dobrym humorze- tak, to kwestia wyboru.

#06 Bądź prawdziwie zainteresowany ludźmi

Możesz polubić prawie każdego, jeśli spróbujesz. Nie obchodzi ich, ile wiesz, dopóki nie dowiedzą się, jak bardzo ci zależy. Upewnij się, że wiedzą, jak bardzo Ci zależy. NIE MA nic gorszego, niż człowiek, do którego mówisz, a on ma to w d*.

„Możesz zyskać więcej przyjaciół w ciągu dwóch miesięcy, okazując innym ludziom szczere zainteresowanie, niż w ciągu dwóch lat, jeżeli starasz się zainteresować innych ludzi swoimi sprawami”. – Dale Carnegie

#07 Używaj komplementów publicznie

Chwal publicznie, poprawiaj i używaj konstruktywnej krytyki prywatnie. Każdy wygrywa w ten sposób. Gdy chwalisz kogoś przy innych, automatycznie zwiększasz motywację innych, by dorównać tej osobie.

#08 Uważaj!

By nie urazić uczuć innych. Zwykle są trzy strony kontrowersji: twoja, drugiej osoby i jakaś strona po środku. Trzymaj ego i emocje w ryzach. Rozmowy na takie tematy jak polityka, religia i tolerancja lepiej sobie odpuścić, bo w dzisiejszych czasach ludzie mają tak wrażliwe bańki poglądów, że czasem możesz ich nieświadomie wkurzyć, mówiąc coś, co wydaje Ci się niewinne, a dla nich jest punktem zapalnym.

#09 Bądź altruistą

Aby zapewnić doskonałą obsługę klienta, musisz poczuć się jak klient. Aby mieć doskonałą atmosferę wśród pracowników, poczuj się jak jeden z nich. W życiu najbardziej liczy się to, co robimy dla innych, a nie dla siebie.

#10 Miej dobre poczucie humoru

Nie traktuj siebie zbyt poważnie. Żartuj z siebie, a nie z innych. Z reguły wygodniej nam słuchać o czyichś błędach i porażkach, niż swoich własnych, dlatego naśmiewanie się z któregokolwiek pracownika, nawet jeśli chcesz, by to był tylko żart, nie jest w dobrym guście. Żarty z własnej osoby już tak, bo pokazują, że masz jaja, by się przyznawać do porażek i swoich niedoskonałości.

Kiedy dodasz dużo cierpliwości i pokory, będziesz miał przepis na trwały sukces.

Słowo końcowe

W epoce, w której żyjemy, gdzie dostęp do informacji nigdy nie był łatwiejszy, a jednocześnie stało się to przyczyną zasypania nas różnymi bzdurami,  głębsze zrozumienie subtelności ludzkich interakcji staje się nie tylko ważne, ale wręcz konieczne. Tylko poprzez zrozumienie czegoś jesteśmy w stanie odrzucić błędne, zbędne i fałszywe przekonania, a także szkodliwe nawyki, dzięki czemu stajemy się lepszymi ludźmi. A to ma bezpośrednie przełożenie na jakość naszej pracy i tego, jak dogadujemy się z innymi- czy to na niższym, czy na wyższym szczeblu.

„Zawsze sprawiaj, by inny człowiek czuł się ważny”. – Dale Carnegie

Sprawdź też: Siła empatii. 7 zasad jasnej empatycznej komunikacji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj