Amazon jest firmą, która najszybciej w historii osiągnęła wynik sprzedażowy na poziomie 100 miliardów dolarów. Była to jedna z pierwszych firm, której wartość wyceniono na 1 bilion dolarów. Jeff Bezos, który wpadł na pomysł, żeby 1994 roku założyć księgarnię internetową Amazon, która rozrosła się do obecnych rozmiarów, dzięki swojej idei stał się najbogatszym człowiekiem na świecie. A jego majątek netto wycenia się obecnie na około 190 miliardów dolarów! Czy nie jesteś ciekaw, jak Jeff Bezos tego dokonał? Jak Amazon i Jeff Bezos osiągnął sukces? Co byś dał za to, żeby Bezos zdradził Ci swoje tajemnice sukcesu? I, co ważniejsze, czego możesz się od niego nauczyć, abyś Ty też rozwinął swój biznes i osiągnął sukces?

Na szczęście Bezos wyjawił swój sposób myślenia i obraną strategię w swoich corocznych listach do akcjonariuszy, które pisał przez ostatnie 20 lat. Steve Anderson autorytet w dziedzinie ryzyka, technologii, produktywności oraz innowacji, bardzo wnikliwie przeanalizował listy Bezosa. Okazuje się że odkrywają one tajemnicę sukcesu Amazona i Jeffa Bezosa.

Anderson na podstawie listów Bezosa pisanych do akcjonariuszy zidentyfikował cztery cykle i 14 zasad rozwoju, które uczyniły Amazona firmą wartą 1 bilion dolarów. Zasady te są na tyle uniwersalne, że mogą pomóc każdemu przedsiębiorstwu w każdej branży osiągnąć sukces. A co najlepsze stosowanie większości tych zasad praktycznie nic nie kosztuje.

W czym tkwi sukces Amazona i Jeffa Bezosa? 4 cykle wzrostu i 14 zasad rozwoju giganta ecommerce

„Sądzę, że to, co napędzało rozwój Amazona, sprowadza się do wyjątkowego podejścia Jeffa Bezosa do podejmowania i wykorzystywania ryzyka oraz jego zaangażowania w tworzenie kultury eksperymentowania i wynalazczości. Wszystko to zaś opiera się na jego poglądach na temat odnoszenia sukcesu, czy też może raczej na zapatrywaniach na kwestię ponoszenia porażki”. – Steve Anderson

14 reguł rozwoju biznesu, dzięki którym Jeff Bezos rozwinął swój biznes jest pogrupowanych w 4 cykle. Amazon stosuje je do prawie każdego przedsięwzięcia, oto one:

#01 Testowanie

W Amazonie testowanie jest stylem życia. Firma zapewnia wszystkim pracownikom na każdym poziomie narzędzia do bycia pomysłowym. Dzięki testowaniu Amazon jest organizacją niezwykle kreatywną.

Wszyscy członkowie zespołu są zachęcani do próbowania nowych rzeczy i sprawdzania, czy poprawiają one sposób, w jaki Amazon prowadzi działalność. Jeśli dane rozwiązanie się nie sprawdzi, pracownicy nie są karani. Zamiast tego zachęca się ich do zbadania tego, co nie zadziałało i wyciągnięcia wniosków z tego doświadczenia. Jeśli coś nie działa Amazon wdraża daną koncepcję.

Testowanie nosi w sobie ryzyko niepowodzenia. Większość przedsiębiorstw postrzega porażkę jako ryzyko, którego należy unikać. Tymczasem Bezos myśli dokładnie odwrotnie.

Trzy zasady, które pomogły Amazonowi rozwijać się poprzez strategiczne testowanie:

  • Zachęcaj do ponoszenia „porażek zwieńczonych sukcesem”.
  • Stawiaj na wielkie idee.
  • Praktykuj dynamiczną wynalazczość oraz innowacyjność.

#02 Budowanie

W Amazonie budowanie to sposób, w jaki obiecujące pomysły zamieniają się w stabilne inicjatywy. Amazon buduje, upewniając się, że wszystko, w co firma inwestuje, opiera się na tym, czego faktycznie chcą jej klienci.

Krótkoterminowe ryzyko pomaga odkryć, które inicjatywy prawdopodobnie zakończą się sukcesem, dzięki czemu da się wyeliminować te, którym grozi porażka (i wyciągnąć z tego wnioski) — jest to oszczędność czasu, energii i kapitału w szerszej perspektywie.

Bezos nie jest zainteresowany budową czegoś, co będzie zarabiać pieniądze tylko krótkoterminowo. Amazon stosuje myślenie długoterminowe, aby zapewnić, że każda inicjatywa (i ryzyko) opiera się na solidnym fundamencie, który może istnieć przez lata i dłużej — nawet jeśli oznacza to poświęcenie w perspektywie krótkoterminowej.

Trzy z tych zasad pomogły Amazonowi budować przyszłość:

  • Miej obsesję na punkcie klientów.
  • Stosuj myślenie w długoterminowej perspektywie.
  • Zrozum działanie swojego koła zamachowego.

#03 Akcelerowanie

W Amazonie akceleracja oznacza sposób, w jaki przyspieszasz swój rozwój za pomocą przetestowanego i zbudowanego rozwiązania. Wiąże się to z możliwie najszybszym podejmowaniem decyzji w celu przyspieszenia realizacji przeanalizowanej inicjatywy, której nadano kierunek.

Wymaga to uproszczenia wszystkiego, co tylko możliwe, w celu usunięcia wszelkich konfliktów występujących między inicjatywą a rynkiem. Ta dynamika wymaga twórczego wykorzystania technologii.

Aby osiągnąć jak najlepsze wyniki, do realizacji inicjatywy musi zostać zaangażowany zespół podchodzący do swojej pracy z pasją. Proces akcelerowania sprawia, że Amazon jest niezwykle szybką i dynamiczną firmą.

Cztery z tych zasad pomogły Amazonowi akcelerować rozwój firmy:

  • Bardzo szybko podejmuj decyzje.
  • Upraszczaj to, co jest skomplikowane.
  • Przyspieszaj czas przy użyciu technologii.
  • Promuj własność.

#04 Skalowanie

Skalowanie sprawia, że Amazon jest w stanie zatoczyć pełne koło, żeby wykorzystać swoje sukcesy i rozpocząć proces testowania kolejnej oferty.

Dla Amazona skalowanie to sposób na osiągnięcie ogromnego wzrostu bez poświęcania swojej kultury i tego, co firma ma do zaoferowania. Wymaga to jednak stworzenia i utrzymania innowacyjnej kultury — takiej, w której jesteśmy gotowi do podejmowania ryzyka w imieniu klienta. Wiąże się to z zaangażowaniem się w utrzymanie wysokich standardów i nierezygnowaniem z jakości w imię osiągnięcia wyższej rentowności. Wiąże się to również z mierzeniem tylko tego, co jest istotne, i ciągłym kwestionowaniem tego, co jest mierzone.

A przede wszystkim, trzeba działać jakby to był Twój pierwszy dzień w biznesie. Być skoncentrowanym, podejmować decyzje z pasją, skupiając się na klientach.

Cztery z tych zasad pomogły Amazonowi skalować:

  • Zachowaj swoją kulturę.
  • Skup się na wysokich standardach.
  • Mierz to, co jest ważne, kwestionuj to, co mierzysz, i ufaj swoim przeczuciom.
  • Wierz, że zawsze jest Dzień 1.

„Dzień 2. to zastój. Po nim przychodzi niebyt. Następnie jest przejmujący, bolesny upadek. Na końcu przychodzi śmierć. I dlatego zawsze jest Dzień 1” ‒ Jeff Bezos

Uwagi końcowe

Dla Bezosa firmy nieustannie się zmieniają i są w ruchu. Rozwijające się przedsiębiorstwa zawsze coś testują, budują, akcelerują i skalują. A kiedy już dowiadujesz się, co dobrze działa, powtarzasz cykl od początku.

Jeff Bezos nie zaczynał jako multimiliarder. Miał dobrze płatną pracę z której zrezygnował, aby realizować pomysł na biznes online, który wielu ludzi uznałoby za szaleństwo. Bezos wykazał się niezwykłym kunsztem w kwestii rozwoju Amazona. Zdawał sobie sprawę z istnienia napięcia między ryzykiem. Decydował się grać inaczej niż inni, zawsze oceniając swój „zwrot z ryzyka” (ang. return on risk, ROR). Nie będziesz się rozwijać, jeśli nie jesteś skłonny do podejmowania ryzyka – mówił.

Aby rozwijać swój biznes, Bezos był oszczędny, pełen pasji i skłonny do podejmowania ryzyka. Był bystry, nieustępliwy i gorliwy w kwestii koncentrowania się na kliencie.

Niektóre działania Amazon i Bezosa wzbudzają kontrowersje, zastrzeżenia i krytykę. Jednak niezależnie od tego, czy jest się fanem Amazona, czy krytykiem, biznes, który Jeff Bezos zbudował i jego droga do sukcesu jest godna uwagi i studiowania.

Stwórz swoją własną drogę do innowacji i sukcesu!

Z listów Bezosa. 14 żelaznych reguł rozwoju biznesu, dzięki którym wzrastał.- Steve Anderson, Karen Anderson
Z listów Bezosa. 14 żelaznych reguł rozwoju biznesu, dzięki którym wzrastał.- Steve Anderson, Karen Anderson, Onepress 2021

Poznaj fascynującą historię Amazona, strategie i wyjaśnienie 14 zasad rozwoju, które mogą przynieść sukces każdej firmie w tym również Twojej. Jest ku temu świetna okazja bo dzięki wydawnictwu Onepress i tłumaczeniu Anny i Tadeusza Zawiły, książka Andersona, która rozkłada sukces Amazona i Bezosa na czynniki pierwsze dostępna jest po polsku.

Przenieść swój biznes na wyższy, bardziej produktywny i wpływowy poziom. Uzyskaj potężny wgląd w to, gdzie Twoja firma znajduje się obecnie w kontekście każdej zasady. Odkryj, na której zasadzie powinieneś skupić swoje zasoby w pierwszej kolejności, aby uzyskać najlepszy efekt. Stwórz wizję ryzyka i rozwoju, aby przenieść swoją firmę na wyższy poziom.

Zacznij stosować 14 zasad rozwoju biznesu, dzięki którym wzrastał Amazon!

Cykle wzrostu testowanie, budowanie, akcelerowanie i skalowanie i 14 zasad rozwoju zidentyfikowane przez Andersona były kluczowe dla rozwoju Amazona. Stosując ten sam sposób myślenia o ryzyku i rozwoju, który zastosował Bezos możesz rozwinąć swój własny biznes. Kto wie być może nawet zmienić świat i pozostawić po sobie coś wspaniałego dla przyszłych pokoleń!

„Prawdziwe pytanie brzmi: czy poprawiasz świat? Możesz to zrobić na wiele sposobów. Możesz to zrobić w rządzie, możesz to zrobić w organizacji non-profit i możesz to zrobić w przedsiębiorstwie komercyjnym”. – Jeff Bezos

Z listów Bezosa. 14 żelaznych reguł rozwoju biznesu, dzięki którym wzrastał Amazon Autorzy: Steve Anderson, Karen Anderson
Z listów Bezosa. 14 żelaznych reguł rozwoju biznesu, dzięki którym wzrastał Amazon – Steve Anderson, Karen Anderson, Onepress 2021

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj