Jeff Bezos amerykański przedsiębiorca, prezes, dyrektor generalny i przewodniczący zarządu Amazona. Najbogatszy człowiek świata, którego majątek wyceniany jest na ponad 131 miliardów dolarów, według magazynu Forbs i stanu na lipiec 2019. Książki na wiele sposobów odegrały kluczową rolę w życiu Jeffa Bezosa. Przede wszystkim Amazon firma, która uczyniła go multimiliarderem, początkowo sprzedawała książki online. Bezos spędził też swoją karierę, zmieniając sposób publikacji, promocji i sprzedaży książek, wypychając przy tym z rynku wiele mniejszych i tradycyjnych księgarni, które nie były w stanie sprostać coraz silniejszej konkurencji. Dzięki umiejętności perspektywicznego myślenia oraz bezwzględnemu wyczuciu biznesowemu Bezos zmienił swoją firmę w internetowego giganta, który obecnie sprzedaje niemal wszystko i dyktuje rynkowe warunki. Ponadto założyciel i dyrektor generalny Amazon ma również niezmienną miłość do czytania. Książki w pewien sposób ukształtowały go jako lidera i miały wpływ na jego sposób myślenia. Co czyta najbogatszy człowiek świata? Istnieje lista książek, które można nazwać „Listą do czytania Jeffa”. Obejmuje ona autobiografie, książki o biznesie i technologii, a nawet powieści. Sprawdź ile z nich już przeczytałeś? Poznaj ulubione książki Jeffa Bezosa.

„Książki nie umierają, po prostu stają się cyfrowe”. – Jeff Bezos

Oto lista ulubionych książek Jeffa Bezosa, które ukształtowały jego myślenie o biznesie

Okruchy dnia

Okruchy dnia - Kazuo Ishiguro

Autor: Kazuo Ishiguro
Tłumacz: Jan Rybicki

Jeff Bezos kiedyś powiedział, że uczy się więcej z powieści niż literatury faktu. Jedną z jego ulubionych książek są Okruchy dnia. Uhonorowana Bookerem trzecia powieść Kazuo Ishiguro. Ogromny rozgłos przyniosła jej ekranizacja z Anthonym Hopkinsem, wyróżniona 8 nominacjami do Oscara.

Narratorem książki jest Stevens, angielski kamerdyner, który wierność wobec pracodawcy i wypełnianie obowiązków stawia ponad wszystko. Swoje dotychczasowe życie w całości podporządkował służbie u lorda Darlingtona. Po śmierci chlebodawcy nadal prowadzi jego dom. Rozpamiętuje minione lata i poddaje analizie swoje dotychczasowe życie.


Czarny łabędź. O skutkach nieprzewidywalnych zdarzeń

Czarny łabędź. O skutkach nieprzewidywalnych zdarzeń - Nassim Nicholas Taleb

Autor: Nassim Nicholas Taleb
Tłumacz: Siara Olga, Kasprowicz Tomasz

Książka o zmienności, ryzyku i istocie nieprzewidywalnych zdarzeń. Przetłumaczono ją na dziesiątki języków.

Świat jest pełen Czarnych Łabędzi, czyli wydarzeń, które spadają na nas nagle i odciskają ogromne piętno na naszym życiu. Były to m.in. wybuch I wojny światowej, dojście Hitlera do władzy, zamachy z 11 września 2001 roku w Nowym Jorku czy kryzys finansowy 2008 roku.

Ta książka to ważna lektura dla wszystkich, którzy chcą żyć świadomie w dzisiejszym, pełnym niepewności, szybko zmieniającym się świecie.

 

Amerykański sen. Sam Walton. Moja historia

Amerykański Sen Moja Historia - Sam Walton

Autor: Huey John Walton Sam
Tłumacz: Maciej Domagała

Historia życia twórcy Wal-Martu, największej amerykańskiej sieci sklepów detalicznych w USA.

Sam Walton w „Amerykańskim śnie” opowiada swoją historię dzieląc się z czytelnikiem przemyśleniami dotyczącymi różnych elementów składających się na sukces. Opowiada o inspiracjach, uczuciach i optymizmie, które pozwoliły mu urzeczywistnić jego marzenia o sukcesie.

 

 

Legendarny osobomiesiąc

Legendarny osobomiesiąc. Opowieści o inżynierii oprogramowania - Brooks Frederick P.

Autor:Frederick P Brooks Jr
Tłumacz: Wojciech Moch

Legendarny osobomiesiąc to kultowa książka o zarządzaniu projektami w IT. Zarządzanie procesem tworzenia oprogramowania bywa doświadczeniem bardzo pouczającym, a jednocześnie niezwykle frustrującym. Z jednej strony takie projekty są podobne do innych dużych przedsięwzięć, z drugiej – wymagają od menedżerów sporo specjalistycznej wiedzy i specyficznego podejścia do zagadnień programistycznych. Oczywiście, wiedza na ten temat stale rośnie, pojawiają się też nowe koncepcje kierowania dużymi projektami. Jeśli brakuje Ci literatury, która potraktowałaby to zagadnienie kompleksowo, katalogowałaby poszczególne propozycje i opisywałaby je w przystępny i przydatny sposób – sięgnij po ten tytuł.

 

Lean Thinking – szczupłe myślenie

Lean Thinking – szczupłe myślenie - James P. Womack, Daniel T. Jones

Autor: James P. Womack, Daniel T. Jones

Książka Jamesa P. Womacka i Daniela T. Jonesa Lean thinking – szczupłe myślenie została sprzedana w setkach tysięcy egzemplarzy na całym świecie. Lean Thinking – szczupłe myślenie jest skutecznym sposobem i narzędziem tworzenia wartości przy jednoczesnej eliminacji marnotrawstwa w każdej organizacji.

Szczupłe przedsiębiorstwa opisane w książce – na czele z Toyotą, są w stanie osiągać rynkowy sukces. Uzyskują to dzięki prawdziwie trwałej wartości dostarczanej klientom, pracownikom i właścicielom.

Lean thinking – szczupłe myślenie to zbiór zasad, które mają zastosowanie wszędzie, od różnych branż przemysłowych, poprzez usługi na codziennym życiu kończąc.

 

Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies

Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies Collins James C. , Porras Jerry I. , Collins Jim

Autor: Collins James C. , Porras Jerry I. , Collins Jim

Jest to książka o wizjonerskich firmach. Opierając się na sześcioletnim projekcie badawczym na Uniwersytecie Stanforda Graduate School of Business, Collins i Porras wzięli osiemnaście naprawdę wyjątkowych i działających od wielu lat na rynku firm i badali każdą firmę w bezpośrednim porównaniu z jednym z jej największych konkurentów.

Analizowani firmy od samego początku do dnia dzisiejszego – jako start-upy, średnie firmy i duże korporacje. Przez cały czas autorzy pytali: „Co sprawia, że naprawdę wyjątkowe firmy różnią się od firm porównawczych? Jaka jest ich tajemnica rynkowego sukcesu?”

Dowiedz się, co sprawia, że naprawdę wyjątkowe firmy różnią się od innych firm. Świetna książka analizująca, firmy które mimo że został stworzone wiele lat temu, do dziś odnoszą sukcesy w swoich branżach.

 

Od dobrego do wielkiego

Od dobrego do wielkiego. - Jim Collins

Autor: Jim Collins
Tłumacz: Marcin Wąsiel

Kolejna książka na liście od Jima Collins. Czy istnieje organizacyjny kod DNA czyniący firmę gatunkiem wyższym od konkurentów? I, co ważniejsze, czy da się takim DNA „zarazić” firmę przeciętną i zmienić ją w nadzwyczajną?

Jim Collins wraz ze swoim zespołem badaczy wydestylował taki kod DNA – kod, który jest syntezą wieloletnich badań setek firm. W książce Od dobrego do wielkiego omawia 11 przypadków firm, które dokonały przeskoku organizacyjnego: pokonały rynkową grawitację i stały się potężne. Są wśród nich między innymi Merck, Intel, Coca-Cola i General Electric. Przeszły one drogę od przeciętności do doskonałości i osiągnęły zadziwiające wyniki.

W książce „Od dobrego do wielkiego” znajdziesz ponadczasowe zasady konieczne do przekształcania organizacji dobrych w wielkie. Autorzy pokazują, w jaki sposób można dobrą organizację zmienić tak, by była zdolna przez długi czas osiągać wyjątkowe wyniki.


 

The Innovator’s Dilemma

The Innovator's Dilemma Christensen Clayton M.

Autor: Christensen Clayton M

Uznana za jedną ze 100 książek o przywództwie i sukcesie, które koniecznie trzeba przeczytać.

W tym klasycznym bestsellerze ekspert ds. innowacji Clayton Christensen pokazuje, jak nawet najbardziej wybitne firmy mogą zrobić wszystko dobrze – a jednocześnie tracą pozycję lidera na rynku.

Christensen pokazuje, dlaczego większość firm nie wykorzystuje nowych fal innowacji. Niezależnie od tego, czy chodzi o elektronikę, czy handel detaliczny, nawet dobrze prosperująca firma może zostać zepchnięta na boczny tor, chyba że menedżerowie wiedzą, kiedy porzucić tradycyjne praktyki biznesowe i wykorzystać pojawiające się szanse. Korzystając z lekcji sukcesów i porażek wiodących firm, The Innovator’s Dilemma przedstawia zbiór zasad do skutecznego wykorzystywania fenomenu przełomowych innowacji.

The Innovator’s Dilemma to książka, którą każdy menedżer, lider czy przedsiębiorca powinien znać, przeczytać i rozumieć.

 

Marketing analityczny. Piętnaście wskaźników, które powinien znać każdy marketer

Marketing analityczny. Piętnaście wskaźników, które powinien znać każdy marketer - Jeffery Mark

Autor: Jeffery Mark
Tłumacz: Bartosz Sałbut

Książka w 2011 roku zdobyła tytuł Najlepszej Książki Marketingowej Roku.

Książka, którą napisał Jeffery Mark odkryje przed Tobą tajniki metod marketingu analitycznego. Poznasz narzędzia do prowadzenia pomiarów marketingowych i metody obliczania zwrotu z inwestycji w marketing (ROMI) oraz techniki oceniania wartości klienta w cyklu życia (CLTV). Dowiesz się z niej również, jak korzystać z piętnastu kluczowych wskaźników, które pozwolą w sposób wymierny przedstawić wartość działań marketingowych oraz znacząco poprawić wyniki finansowe firmy.


Memos from the Chairman

Memos from the Chairman - Greenberg Alan C

Autor: Alan Greenberg

Wstęp do książki „Memos from the Chairman” napisał słynny inwestor Warren Buffet. Książka jest zbiorem notatek służbowych, kierowanych do pracowników przez Alana Greenberga prezesa nieistniejącego już banku inwestycyjnego Bear Stearns.

W swoich notatkach Greenberg stale powtarzał podstawowe wartości banku, zwłaszcza podkreślał rolę skromności i oszczędności. W tych niezwykłych notatkach Greenberga zawarta jest jego filozofia zarządzania. Podejmuj decyzje oparte na zdrowym rozsądku. Unikaj mentalności stada. Kontroluj wydatki. Prowadź swój biznes z poszanowaniem zasad moralnych. Wspieraj i motywuj inteligentnych ludzi. Pamiętaj o pokorze. To tylko kilka z jego trafnych zaleceń. Warto poznać te cenne lekcje i zasady działania, na które zwraca uwagę Alan Greenberg.

 

Cel I: Doskonałość w produkcji

The Goal - Cel I. Doskonałość w produkcji - Eliyahu M. Goldratt

Autor: Eliyahu M. Goldratt

Cel I prawdopodobnie pierwsza na świecie powieść biznesowa. Książka Goldratta sprzedała się w milionach egzemplarzy.

Dr Eliyahu M. Goldratt był fizykiem, który zastosował podejście naukowe do rozwiązywania problemów na co dzień trapiących firmy, organizacje nienastawione na zysk oraz zwykłych ludzi.

Goldratt stworzył koncepcję, która nazywa się teorią ograniczeń (theory of constraints, TOC). „Cel I: Doskonałość w produkcji” opisuje to podejście do zarządzania, poprawy skuteczności i efektywności. Książka, którą obowiązkowo powinien przeczytać każdy menedżer i lider organizacji.

 

Menedżer skuteczny

Menedżer skuteczny - Peter F Drucker

Autor: Peter F Drucker
Tłumacz: Jerzy Górki, Jerzy Szyfter

Jedna z najważniejszych książek twórcy współczesnych metod zarządzania Petera Druckera.

„Dla osiągnięcia sensownej efektywności nie wystarczy być inteligentnym, ciężko pracować i znać się na rzeczy. Efektywność to coś odrębnego, coś innego. Ale nie wymaga ona jakiegoś specjalnego daru, specjalnych talentów czy specjalnego treningu. Nie wymaga – w przypadku menedżera – czegoś specjalnie skomplikowanego. Na efektywność składa się pewna suma nawyków i zabiegów, które przedstawia i omawia ta książka. Nie są one czymś „wrodzonym”.” – Peter F. Drucker

Rozwój własny skutecznego menedżera ma kluczowe znaczenie dla rozwoju organizacji bez względu na rodzaj działalności. Menedżerowie, pracując nad swoją efektywnością, podnoszą poziom osiągnięć całej organizacji. Zwiększają bowiem aspiracje – zarówno swoje własne, jak i innych. W rezultacie organizacja staje się zdolna nie tylko do lepszego funkcjonowania, ale i do robienia wielu różnych rzeczy, których nie robiła, a także do sięgania po nowe cele.

 

Pułapka czasu

Pułapka czasu - Madeleine L`Engle

Autor: Madeleine L`Engle
Tłumacz: Anna Rzeszka

W roku 1962 Madeleine L`Engle zadebiutowała powieścią Pułapka czasu, która w roku 1963 została nagrodzona Newbery Medal. Łącząca naukę i fantastykę, ciemność i światło, strach i przyjaźń historia stała się klasyką literatury dziecięcej i jest uwielbiana na całym świecie.

W 2018 pojawiła się ekranizacja książki stworzona przez studio Disneya. W obsadzie filmu znaleźli się m.in. Oprah Winfrey, Reese Witherspoon, Mindy Kaling, Chris Pine i Storm Reid.

 


Diuna

Diuna - Frank Herbert

Autor: Frank Herbert
Tłumacz: Marek Marszał

Jesteś fanem twórczości J.R.R. Tolkiena? Uwielbiasz fantastykę i powieści w stylu science-fiction?  To pozycja skierowana właśnie dla Ciebie.

Arrakis, zwana Diuną, to jedyne we wszechświecie źródło melanżu – substancji przedłużającej życie, umożliwiającej odbywanie podróży kosmicznych i przewidywanie przyszłości. Z rozkazu Padyszacha Imperatora Szaddama IV rządzący Diuną Harkonnenowie opuszczają swe największe źródło dochodów. Planetę otrzymują w lenno Atrydzi, ich zaciekli wrogowie. Zwycięstwo księcia Leto Atrydy jest jednak pozorne. Przejęcie planety ukartowano. W odpowiedzi na atak połączonych sił Imperium i Harkonnenów dziedzic rodu Atrydów, Paul – końcowe niemal ogniwo planu eugenicznego Bene Gesserit – staje na czele rdzennych mieszkańców Diuny i próbuje zdobyć imperialny tron.

„Diuna jest jedyną w swoim rodzaju powieścią prezentującą złożoność i bogactwo wykreowanego świata. Poza Władcą Pierścieni nie znam niczego, co można by do niej porównać”. – Arthur C. Clarke

Frank Herbert był jednym z najwybitniejszych twórców literatury SF, to wielokrotnie nagradzany autor kilkunastu doskonałych powieści i zbiorów opowiadań. Prekursor nurtu ekologicznego w fantastyce. Książka Diuna otrzymała dwie najbardziej prestiżowe nagrody w dziedzinie SF: Nebula (1965) i Hugo (1966).

Uwagi końcowe

Oto poznałeś listę ulubionych książek Jeffa Bezos, które wpłynęły na jego sposób myślenia, styl przywództwa i prawdopodobnie w pewnym stopniu przyczyniły się do jego ogromnego sukcesu.

Jako uzupełnienie do powyższej listy warto jeszcze sięgnąć po dwie pozycje, z których można dowiedzieć się więcej o Jeffie Bezosie, jego historii i drodze do sukcesu.

Jeff Bezos i era Amazona. Sklep, w którym kupisz wszystko

Autor: Brad Stone
Tłumacz: Grzegorz Kołodziejczyk

Brad Stone, dziennikarz ekonomiczny „Bloomberg Businessweek”, przeprowadził kilkaset rozmów z samym Bezosem oraz byłymi i obecnymi pracownikami jego firmy. W efekcie tych spotkań i wywiadów powstała pierwsza autoryzowana biografia Jeffa Bezosa.

Książka, stanowiąca kronikę dziejów firmy – od trudnych początków po światową ekspansję – powstała za zgodą i przy współpracy jej głównego bohatera. Bezos człowiek, który zmienił sposób dokonywania zakupów, korzystania z internetu i czytania książek, czyniąc naczelną zasadą swojej działalności zapewnienie klientom najlepszej obsługi, największego wyboru i najniższej ceny. Tak powstał Amazon – „sklep, w którym kupisz wszystko”.

Biografia Jeffa Bezosa zdobyła tytuł biznesowej książki roku 2013, przyznawany przez „Financial Times” i Goldman Sachs, jeden z największych banków inwestycyjnych na świecie. Dziennik „Washington Post” i tygodnik „Forbes” wybrały ją książką roku. Uznano ją też za jedną z dziesięciu najlepszych książek 2013 roku w kategorii dziennikarstwo śledcze.

Jednym kliknięciem. Historia Jeffa Bezosa i rosnącej potęgi

 Jednym kliknięciem. Historia Jeffa Bezosa i rosnącej potęgi Amazon.com Richard L. Brandt

Autor: Richard L. Brandt
Tłumacz: Magda Witkowska

Dobrym uzupełnieniem książki „Jeff Bezos i era Amazona. Sklep, w którym kupisz wszystko„, jest „Jednym kliknięciem. Historia Jeffa Bezosa i rosnącej potęgi„. Richard Brandt w intrygujący sposób przedstawia sylwetkę i historię sukcesu Jeffa Bezosa.

Przeczytaj opowieść o człowieku, który z komputerowego maniaka stał się przedsiębiorcą z misją zrewolucjonizowania świata. Jeśli chcesz się dowiedzieć w jaki sposób pracuje ten genialny biznesowy umysł i jak podejmuje strategiczne decyzje, to ta książka będzie dla Ciebie prawdziwym objawieniem i źródłem inspiracji.

„Pracuj ciężko, baw się dobrze i twórz historię” – Jeff Bezos

Sprawdź: 10 zasad sukcesu w biznesie Jeff Bezos

A Ty jakie książki polecasz? Napisz w komentarzu, aby zainspirować innych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj