Dlaczego jesteś liderem? Chcesz służyć innym czy wolisz, aby służono tobie? Przywództwo służebne (servant leadership) to najlepszy sposób na osiągnięcie zarówno wspaniałych wyników, jak i wspaniałych relacji. To proces wywierania wpływu, w którym liderzy pomagają swoim ludziom i organizacjom osiągnąć wyznaczone cele i sukces.
Niestety, w większości miejsc pracy z niezrozumiałych przyczyn ignoruje się te podstawowe zasady. Dlatego Ken Blanchard jeden z najbardziej wpływowych ekspertów w dziedzinie przywództwa na świecie oraz Randy Conley ekspert w dziedzinie zaufania postanowili podzielić się prostymi wskazówkami, które pomogą liderom uczynić zdroworozsądkowe przywództwo powszechną praktyką.
Jak być przywódcą służebnym i skutecznie budować zaufanie? Oto 52 proste prawdy o przywództwie czyli zdrowy rozsądek w codziennej praktyce. Zaczynamy!
„Przywództwo nie jest tym, co lider narzuca pracownikom, lecz tym, co osiąga wspólnie z nimi”. – Ken Blanchard, Randy Conley
Przywództwo służebne. 52 proste prawdy o byciu liderem
Istota przywództwa służebnego
#01 Przywództwo służebne to najlepszy sposób na osiągnięcie zarówno wspaniałych wyników, jak i wspaniałych relacji.
#02 Każda wybitna organizacja ma porywającą wizję.
#03 Przywódcy służebni odwracają tradycyjną piramidę hierarchii do góry nogami.
Sekrety jednominutowego menedżera
#04 Podstawą skutecznego działania są jasne cele.
#05 Nic tak nie rozwija pracownika jak przyłapanie go na robieniu czegoś dobrze.
#06 Chwal za postępy!
#07 Kiedy ludzie zbaczają z drogi, nie udzielaj im reprymendy, przekieruj ich na właściwe tory.
#08 Najlepiej wykorzystana minuta w przywództwie służebnym to ta, w której lider inwestuje w ludzi.
Sytuacyjne podejście do przywództwa służebnego
#09 Skuteczni przywódcy służebni wiedzą, że każdy człowiek wymaga indywidualnego podejścia.
#10 Skuteczni przywódcy stosują różne podejścia nie tylko do różnych osób, ale też do tych samych osób.
Tworzenie motywującego środowiska
#11 Zysk to twoja premia za stworzenie motywującego środowiska pracy, w którym twoi ludzie będą dobrze dbać o klientów.
#12 Zachęcaj do autonomii w określonych granicach.
#13 Dostajesz od ludzi to, czego oczekujesz.
#14 Najlepszym wykorzystaniem władzy jest służba na rzecz innych.
#15 Nigdy nie zakładaj, że wiesz, co kogoś motywuje.
Cechy przywódców służebnych
#16 Ludzie, którzy mają w sobie pokorę, nie myślą o sobie gorzej lecz rzadziej.
#17 Czasami nie ma niczego złego w byciu zadowolonym z siebie.
#18 Nie pracuj ciężej, pracuj mądrzej.
#19 „Nikt z nas nie jest tak mądry, jak my wszyscy razem”.
#20 Odpowiedzią jest miłość. Jak brzmi pytanie?
Co powinni wiedzieć przywódcy służebni
#21 Przywódcy służebni nie wydają ludziom rozkazów; zapraszają ich do wspólnego działania.
#22 Nie planuj bitwy w pojedynkę, a nie staniesz do samotnej walki.
#23 Przywódcy służebni uwielbiają dostawać informację zwrotną.
#24 Ludzie, którzy osiągają dobre wyniki, odczuwają satysfakcję z pracy.
#25 „Tu nie chodzi o ciebie”.
#26 Wielcy przywódcy chcą przede wszystkim służyć.
Zaufanie w przywództwie
#27 Przywództwo zaczyna się od zaufania.
#28 Budowanie zaufania to umiejętność, którą można nabyć i rozwijać.
#29 „Zaufanie do siebie samego jest głównym sekretem powodzenia”.
#30 Ktoś musi podjąć ryzyko i zaufać. Pierwszy krok należy do lidera.
#31 „Ludzie podziwiają twoje mocne strony, ale szanują twoją szczerość w kwestii niedoskonałości”.
Zaufanie w relacjach
#32 Do zaufania, jak do tanga, trzeba dwojga.
#33 Strach jest wrogiem zaufania.
#34 Relacja bez zaufania jest jak telefon komórkowy bez zasięgu i dostępu do internetu – jedyne, co możesz robić, to grać.
#35 Ludzie nie dbają o to, ile wiesz, jeśli wiedzą, że nie dbasz o nich.
#36 „Ludzie zapomną, co powiedziałeś, zapomną, co zrobiłeś, ale nigdy nie zapomną, jak dzięki tobie się czuli”.
Cechy liderów cieszących się zaufaniem
#37 „Twoje czyny mówią tak głośno, że nie słyszę, co mówisz”.
#38 Mów prawdę. Zawsze. To naprawdę takie proste.
#39 Nigdy nie składaj obietnic, których nie możesz dotrzymać.
#40 „Nie ma większej nierówności niż równe traktowanie nierównych”.
#41 Zaufanie zawsze będzie na topie. Robienie właściwych rzeczy nigdy nie wychodzi z mody.
#42 Prawdziwi przywódcy służebni przyznają się do błędów.
#43 Ponieważ dostaliśmy dwoje uszu i tylko jedne usta, powinniśmy więcej słuchać, niż mówić.
Zaufanie i kontrola
#44 Najważniejszą częścią przywództwa jest to, co się dzieje, kiedy cię nie ma.
#45 Przeciwieństwem zaufania nie jest nieufność, lecz kontrola.
#46 Ludzie nie opierają się zmianom; opierają się kontroli.
#47 Ludzie pozbawieni właściwych informacji nie mogą działać odpowiedzialnie; ludzie mający dostęp do właściwych informacji czują się zobowiązani do odpowiedzialnego działania.
Odbudowywanie zaufania
#48 Budowanie zaufania to podróż, a nie cel.
#49 Skuteczne przeprosiny są niezbędne do odbudowania zaufania.
#50 Przeprosiny niekoniecznie są przyznaniem się do winy, ale z całą pewnością są przyznaniem się do odpowiedzialności.
#51 Odmówić komuś przebaczenia, to jak zażyć truciznę i czekać, aż ktoś inny umrze.
#52 Przebaczenie to porzucenie wszelkiej nadziei na lepszą przeszłość.
Słowo końcowe
Świat rozpaczliwie potrzebuje nowego rodzaju przywództwa. Styl przywództwa, jaki obserwowaliśmy w ostatnich dziesięcioleciach, zaowocował rekordowo niskim poziomem zaufania i zaangażowania pracowników. Najwyraźniej to, co dotychczas robiliśmy, nie działa. Potrzebujemy filozofii przywództwa opartej na wiedzy i przekonaniu, że największe sukcesy odnoszą te organizacje które kładą nacisk na służenie innym i budowanie wzajemnego zaufania.
Zaufani przywódcy służebni są odpowiedzią na dzisiejsze wyzwania. Ludzie szukają głębszego sensu i znaczenia jako sposobów na stawienie czoła szybkim zmianom zachodzącym w ich życiu. Szukają również liderów, którym mogą zaufać i w których mogą wierzyć – liderów, których celem jest służenie większemu dobru.
Proste prawdy o przywództwie. Stań się liderem służebnym!
Skuteczne wdrożenie przywództwa służebnego tworzy ogromne pokłady zaufania między liderami i ludźmi, z którymi oni pracują. Przywództwo służebne i zaufanie idą w nierozerwalnej parze.
Z książki Kena Blancharda i Randego Conley „Proste prawdy o przywództwie” dowiesz się więcej o przywództwie służebnym i jego potencjale do czynienia świata lepszym miejscem poprzez dążenie do większego dobra.

Ken Blanchard Randy Conley
Format tej inspirującej książki jest prosty. Każdy rozdział przedstawia jedną z prostych prawd o przywództwie służebnym lub zaufaniu oraz praktyczne przykłady jej stosowania na co dzień. Dowiedz się
- Kiedy należy stosować różne podejścia (style przywódcze) do różnych – i do tych samych osób, Co sprawia, że przywódcy służebni są gotowi przyjąć odpowiedzialność za swoje błędy,
- Jak zachęcać ludzi do autonomii poprzez wyznaczanie granic,
- Co jest wyznacznikiem skuteczności zaufanego przywódcy służebnego ,
- Dlaczego kluczem do wspierania rozwoju ludzi jest „przyłapywanie” ich na robieniu czegoś dobrze.
Możesz korzystać z tej książki na kilka sposobów: przeczytać wszystkie prawdy w podanej kolejności, czytać i wdrażać po jednej w każdym tygodniu roku lub skupić się na tych, które najbardziej cię interesują
Przywództwo jest kwestią serca.
„Skuteczne przywództwo to praca wewnętrzna. To kwestia serca. Wszystko sprowadza się do charakteru i intencji lidera”. – Ken Blanchard, Randy Conley
Transformacja samolubnego przywódcy w lidera, który służy innym, wypływa ze zmiany na poziomie serca. Nie można zostać przywódcą służebnym, nie zmieniając tego, co ma się w sercu.
Jako lider powinieneś oczywiście mówić i postępować we właściwy sposób, ale jeśli ludzie nie wierzą, że naprawdę ci na nich zależy, nie zdobędziesz ich zaufania. To, jak dzięki tobie się czują, jest prawdziwą miarą wpływu, jaki na nich wywierasz.
W organizacjach prowadzonych przez zaufanych przywódców służebnych działanie na rzecz innych staje się normą. W efekcie otrzymujemy lepsze przywództwo, lepsze usługi, odnosimy więcej sukcesów oraz zyskujemy wzrost wydajności i znaczenia organizacji.
„Przywództwo służebne nie jest kolejną techniką zarządzania. To sposób życia dla tych, którzy mają służebne serca”. – Ken Blanchard, Randy Conley
Źródło: Proste prawdy o przywództwie. 52 wskazówki, jak rozwijać servant leadership oraz budować zaufanie
Ken Blanchard Randy Conley, wydawnictwo MT Biznes 2022, tłumaczenie Aleksandra Samson-Banasik
Sprawdź: Przywódca przyszłości. 6 trendów kształtujących przyszłość przywództwa jutra