Dlaczego jesteś liderem? Chcesz służyć innym czy wolisz, aby służono tobie? Przywództwo służebne (servant leadership) to najlepszy sposób na osiągnięcie zarówno wspaniałych wyników, jak i wspaniałych relacji. To proces wywierania wpływu, w którym liderzy pomagają swoim ludziom i organizacjom osiągnąć wyznaczone cele i sukces.

Niestety, w większości miejsc pracy z niezrozumiałych przyczyn ignoruje się te podstawowe zasady. Dlatego Ken Blanchard jeden z najbardziej wpływowych ekspertów w dziedzinie przywództwa na świecie oraz Randy Conley ekspert w dziedzinie zaufania postanowili podzielić się prostymi wskazówkami, które pomogą liderom uczynić zdroworozsądkowe przywództwo powszechną praktyką.

Jak być przywódcą służebnym i skutecznie budować zaufanie? Oto 52 proste prawdy o przywództwie czyli zdrowy rozsądek w codziennej praktyce. Zaczynamy!

“Przywództwo nie jest tym, co lider narzuca pracownikom, lecz tym, co osiąga wspólnie z nimi”. – Ken Blanchard, Randy Conley

Przywództwo służebne. 52 proste prawdy o byciu liderem

Istota przywództwa służebnego

#01 Przywództwo służebne to najlepszy sposób na osiągnięcie zarówno wspaniałych wyników, jak i wspaniałych relacji.
#02 Każda wybitna organizacja ma porywającą wizję.
#03 Przywódcy służebni odwracają tradycyjną piramidę hierarchii do góry nogami.

Sekrety jednominutowego menedżera

#04 Podstawą skutecznego działania są jasne cele.
#05 Nic tak nie rozwija pracownika jak przyłapanie go na robieniu czegoś dobrze.
#06 Chwal za postępy!
#07 Kiedy ludzie zbaczają z drogi, nie udzielaj im reprymendy, przekieruj ich na właściwe tory.
#08 Najlepiej wykorzystana minuta w przywództwie służebnym to ta, w której lider inwestuje w ludzi.

Sytuacyjne podejście do przywództwa służebnego

#09 Skuteczni przywódcy służebni wiedzą, że każdy człowiek wymaga indywidualnego podejścia.
#10 Skuteczni przywódcy stosują różne podejścia nie tylko do różnych osób, ale też do tych samych osób.

Tworzenie motywującego środowiska

#11 Zysk to twoja premia za stworzenie motywującego środowiska pracy, w którym twoi ludzie będą dobrze dbać o klientów.
#12 Zachęcaj do autonomii w określonych granicach.
#13 Dostajesz od ludzi to, czego oczekujesz.
#14 Najlepszym wykorzystaniem władzy jest służba na rzecz innych.
#15 Nigdy nie zakładaj, że wiesz, co kogoś motywuje.

Cechy przywódców służebnych

#16 Ludzie, którzy mają w sobie pokorę, nie myślą o sobie gorzej lecz rzadziej.
#17 Czasami nie ma niczego złego w byciu zadowolonym z siebie.
#18 Nie pracuj ciężej, pracuj mądrzej.
#19 „Nikt z nas nie jest tak mądry, jak my wszyscy razem”.
#20 Odpowiedzią jest miłość. Jak brzmi pytanie?

Co powinni wiedzieć przywódcy służebni

#21 Przywódcy służebni nie wydają ludziom rozkazów; zapraszają ich do wspólnego działania.
#22 Nie planuj bitwy w pojedynkę, a nie staniesz do samotnej walki.
#23 Przywódcy służebni uwielbiają dostawać informację zwrotną.
#24 Ludzie, którzy osiągają dobre wyniki, odczuwają satysfakcję z pracy.
#25 „Tu nie chodzi o ciebie”.
#26 Wielcy przywódcy chcą przede wszystkim służyć.

Zaufanie w przywództwie

#27 Przywództwo zaczyna się od zaufania.
#28 Budowanie zaufania to umiejętność, którą można nabyć i rozwijać.
#29 „Zaufanie do siebie samego jest głównym sekretem powodzenia”.
#30 Ktoś musi podjąć ryzyko i zaufać. Pierwszy krok należy do lidera.
#31 „Ludzie podziwiają twoje mocne strony, ale szanują twoją szczerość w kwestii niedoskonałości”.

Zaufanie w relacjach

#32 Do zaufania, jak do tanga, trzeba dwojga.
#33 Strach jest wrogiem zaufania.
#34 Relacja bez zaufania jest jak telefon komórkowy bez zasięgu i dostępu do internetu – jedyne, co możesz robić, to grać.
#35 Ludzie nie dbają o to, ile wiesz, jeśli wiedzą, że nie dbasz o nich.
#36 „Ludzie zapomną, co powiedziałeś, zapomną, co zrobiłeś, ale nigdy nie zapomną, jak dzięki tobie się czuli”.

Cechy liderów cieszących się zaufaniem

#37 „Twoje czyny mówią tak głośno, że nie słyszę, co mówisz”.
#38 Mów prawdę. Zawsze. To naprawdę takie proste.
#39 Nigdy nie składaj obietnic, których nie możesz dotrzymać.
#40 „Nie ma większej nierówności niż równe traktowanie nierównych”.
#41 Zaufanie zawsze będzie na topie. Robienie właściwych rzeczy nigdy nie wychodzi z mody.
#42 Prawdziwi przywódcy służebni przyznają się do błędów.
#43 Ponieważ dostaliśmy dwoje uszu i tylko jedne usta, powinniśmy więcej słuchać, niż mówić.

Zaufanie i kontrola

#44 Najważniejszą częścią przywództwa jest to, co się dzieje, kiedy cię nie ma.
#45 Przeciwieństwem zaufania nie jest nieufność, lecz kontrola.
#46 Ludzie nie opierają się zmianom; opierają się kontroli.
#47 Ludzie pozbawieni właściwych informacji nie mogą działać odpowiedzialnie; ludzie mający dostęp do właściwych informacji czują się zobowiązani do odpowiedzialnego działania.

Odbudowywanie zaufania

#48 Budowanie zaufania to podróż, a nie cel.
#49 Skuteczne przeprosiny są niezbędne do odbudowania zaufania.
#50 Przeprosiny niekoniecznie są przyznaniem się do winy, ale z całą pewnością są przyznaniem się do odpowiedzialności.
#51 Odmówić komuś przebaczenia, to jak zażyć truciznę i czekać, aż ktoś inny umrze.
#52 Przebaczenie to porzucenie wszelkiej nadziei na lepszą przeszłość.

Słowo końcowe

Świat rozpaczliwie potrzebuje nowego rodzaju przywództwa. Styl przywództwa, jaki obserwowaliśmy w ostatnich dziesięcioleciach, zaowocował rekordowo niskim poziomem zaufania i zaangażowania pracowników. Najwyraźniej to, co dotychczas robiliśmy, nie działa. Potrze­bujemy filozofii przywództwa opartej na wiedzy i przekonaniu, że największe sukcesy odnoszą te organizacje które kładą nacisk na służenie innym i budowanie wzajemnego zaufania.

Zaufani przywódcy służebni są odpowiedzią na dzisiejsze wyzwania. Ludzie szukają głębszego sensu i znaczenia jako sposobów na stawienie czoła szybkim zmianom zachodzącym w ich życiu. Szukają również liderów, którym mogą zaufać i w których mogą wierzyć – liderów, których celem jest służenie większemu dobru.

Proste prawdy o przywództwie. Stań się liderem służebnym!

Skuteczne wdrożenie przywództwa służebnego tworzy ogromne pokłady zaufania między liderami i ludźmi, z którymi oni pracują. Przywództwo służebne i zaufanie idą w nierozerwalnej parze.

Z  książki Kena Blancharda i Randego ConleyProste prawdy o przywództwie” dowiesz się więcej o przywództwie służebnym i jego potencjale do czynienia świata lepszym miejscem poprzez dążenie do większego dobra.

Proste prawdy o przywództwie. 52 wskazówki, jak rozwijać servant leadership oraz budować zaufanieKen Blanchard Randy Conley
Proste prawdy o przywództwie. 52 wskazówki, jak rozwijać servant leadership oraz budować zaufanie
Ken Blanchard Randy Conley

Format tej inspirującej książki jest prosty. Każdy rozdział przedstawia jedną z prostych prawd o przywództwie służebnym lub zaufaniu oraz praktyczne przykłady jej stosowania na co dzień. Dowiedz się

  • Kiedy należy stosować różne podejścia (style przywódcze) do różnych – i do tych samych osób, Co sprawia, że ​​przywódcy służebni są gotowi przyjąć odpowiedzialność za swoje błędy,
  • Jak zachęcać ludzi do autonomii poprzez wyznaczanie granic,
  • Co jest wyznacznikiem skuteczności zaufanego przywódcy służebnego ,
  • Dlaczego kluczem do wspierania rozwoju ludzi jest „przyłapywanie” ich na robieniu czegoś dobrze.

Możesz korzystać z tej książki na kilka sposobów: przeczytać wszystkie prawdy w podanej kolejności, czytać i wdrażać po jednej w każdym tygodniu roku lub skupić się na tych, które najbardziej cię interesują

Przywództwo jest kwestią serca.

“Skuteczne przywództwo to praca wewnętrzna. To kwestia serca. Wszystko sprowadza się do charakteru i intencji lidera”. – Ken Blanchard, Randy Conley

Transformacja samolubnego przywódcy w lidera, który służy innym, wypływa ze zmiany na poziomie serca. Nie można zostać przywódcą służebnym, nie zmieniając tego, co ma się w sercu.

Jako lider powinieneś oczywiś­cie mówić i postępować we właściwy sposób, ale jeśli ludzie nie wierzą, że naprawdę ci na nich zależy, nie zdobędziesz ich zau­fania. To, jak dzięki tobie się czują, jest prawdziwą miarą wpływu, jaki na nich wywierasz.

W organiza­cjach prowadzonych przez zaufanych przywódców służebnych działanie na rzecz innych staje się normą. W efekcie otrzymujemy lepsze przywództwo, lepsze usługi, odnosimy więcej sukcesów oraz zyskujemy wzrost wydajności i znaczenia organizacji.

“Przywództwo służebne nie jest kolejną techniką zarządzania. To sposób życia dla tych, którzy mają służebne serca”. – Ken Blanchard, Randy Conley

Źródło: Proste prawdy o przywództwie. 52 wskazówki, jak rozwijać servant leadership oraz budować zaufanie
Ken Blanchard Randy Conley, wydawnictwo MT Biznes 2022, tłumaczenie Aleksandra Samson-Banasik

Sprawdź: Przywódca przyszłości. 6 trendów kształtujących przyszłość przywództwa jutra