Zwiększenie produktywności jest kluczowym krokiem do osiągnięcia swoich osobistych i zawodowych celów oraz sukcesu, który sobie założyłeś. Osobista produktywność jest kluczowym czynnikiem odróżniającym tych ludzi, którzy odnoszą sukces w wybranej przez siebie dziedzinie, od tych, którym się to nie udaje. Osoby, które nie mają sobie równych nauczyły się, jak osiągać więcej i jak uzyskiwać lepsze rezultaty w krótszym czasie niż większość ludzi.  Jak osiągnąć wysoki poziom produktywności? Oto jedenaście kroków według Briana Tracy, które możesz zrobić, aby zwiększyć swoją produktywność i poprawić sposób, w jaki wykorzystujesz swój czas.

“Mistrzowskie wykonanie czegoś, czego w ogólne nie trzeba wykonać, jest ni mniej, ni więcej, tylko marnotrawieniem czasu”. – Brian Tracy

11 sposobów zwiększania swojej produktywności

#01 Opracuj jasne cele i je spisz.

Wyższa produktywność zaczyna się od sprecyzowanych celów, ich ustalenie jest kluczowym elementem. Cel musi być konkretny i mierzalny, aby efektywnie kierować twoim zachowaniem. Musi odzwierciedlać twoje przekonania i być dla ciebie osiągalny. Cel i twoje wartości muszą być dopasowane. I wreszcie — cel musi być ograniczony czasowo. Dodatkowo, aby był precyzyjnie określony, musi zostać spisany. Im jaśniejsze i bardziej konkretne będą twoje cele, tym większą masz szansę na ich osiągnięcie w krótszym czasie.

#02 Spisz jasny plan działania.

Następnie, jeśli chcesz znacznie zwiększyć swoją produktywność, upewnij się, że masz jasny, spisany plan działania. Każda minuta spędzona na dokładnym planowaniu zaoszczędzi ci nawet 10 minut realizacji. Stwórz listę kroków lub zadań niezbędnych do osiągnięcia twojego celu. Każdego ranka spisz zadania, które musisz wykonać do końca dnia. Pracuj zawsze według listy. Myśl na papierze. To pozwoli ci być na bieżąco i da ci graficzny zapis osiągnięć. Gdy będziesz wykonywał ten prosty krok, zobaczysz niesamowite rezultaty: sam fakt spisywania listy zadań do zrobienia oraz ciągłe nawiązywanie do niej zwiększą twoją produktywność o co najmniej 25%.

#03 Ustal swoje priorytety.

Trzecim krokiem jest ustalenie priorytetów na twojej liście. Przeanalizuj ją, zanim podejmiesz działania. Zidentyfikuj najbardziej wartościowe zadania na liście i zacznij od nich. „Wysoka wartość” jest mierzona poprzez potencjalne konsekwencje związane z podjęciem lub niewykonaniem zadania. Zadania o wysokiej wartości mają znaczące konsekwencje; zadania o małej wartości mają niewielkie lub zerowe konsekwencje.

#04 Skoncentruj się i wyeliminuj rozpraszacze.

W tym kroku wybierz aktywność lub zadanie o wysokiej wartości, od razu zacznij je wykonywać i nie przerywaj, dopóki go nie skończysz. Skupienie całej uwagi na jednym zadaniu pozwoli Ci zrealizować je dużo szybciej niż zaczynanie i przerywanie działań. Jeśli skoncentrujesz pełną uwagę na dużym zadaniu, możesz zmniejszyć poświęcony mu czas nawet o 80%.

#05 Wydłuż swój czas pracy, ale zwiększ swój czas wolny.

Dzięki trochę wcześniejszemu rozpoczęciu pracy, pracy w czasie lunchu i późniejszej pracy po godzinach możesz stać się jednym z najbardziej produktywnych ludzi w swojej dziedzinie. Wcześniejsze rozpoczynanie i późniejsze kończenie dnia pracy pozwoli ci na ominięcie korków w czasie drogi do pracy i z pracy. To może dodać dodatkowe dwie lub trzy godziny do twojego produktywnego dnia pracy bez realnego wpływu na twój styl życia. Będziesz czerpał  znaczne korzyści z tych kilku godzin, które mają relatywnie mały wpływ na twój ogólny harmonogram.

Jednocześnie bądź konsekwentny, jeśli chodzi o planowanie regularnego czasu wolnego, zaczynając na przykład od weekendów. Kiedy wdrożysz takie podejście, zacznij planować inne krótkie, dwu czy trzydniowe, przerwy. Pracuj, aby zyskać dłuższe urlopy. Kiedy jesteś z dala od pracy, oczyść swój umysł z problemów związanych z nią i zaangażuj się całkowicie w inne aspekty swego życia. To pozwoli Ci zregenerować umysł i przywrócić energię. Będziesz zachwycony radykalnym wzrostem produktywności, którego doświadczysz, kiedy wrócisz do pracy.

“Jedynie 2 procent ludzi jest w stanie pracować zupełnie bez nadzoru. Nazywamy ich “liderami”.” – Brian Tracy

#06 Pracuj ciężej.

Kiedy jesteś w pracy, skup się na niej przez cały czas, gdy tam przebywasz. Nie marnuj swojego czasu ani nie wpadaj w nawyk traktowania miejsca pracy jako środowiska społecznego czy edukacyjnego, gdzie socjalizacja jest akceptowalnym elementem codzienności. W biurze najlepiej opuść głowę i pracuj pełną parą tak długo, jak tam będziesz. Wielu ludzi, którzy podążali za tą prostą zasadą, podwoiło swoją produktywność i osiągnęło swoje cele szybciej, niż myślało, że to możliwe.

#07 Podkręć tempo.

W trakcie pracy utrzymuj poczucie pilności i szybsze tempo we wszystkich swoich działaniach. Zajmij się swoją pracą. Poświęć się szybszemu przechodzeniu z zadania na zadanie. Osiągniesz znacznie więcej, jeśli zdecydujesz się na podkręcenie tempa we wszystkim, co robisz.

#08 Pracuj mądrzej.

Skup się na wartości wykonywanych przez siebie zadań. Chociaż liczba godzin, które w nie włożysz, jest istotna, najbardziej liczy się jakość wyników i liczba celów, które osiągniesz. Znowu – im więcej czasu spędzisz na zadaniach większej wartości z lepszymi potencjalnymi konsekwencjami, tym lepsze rezultaty osiągniesz dzięki każdej godzinie, którą w te zadania włożysz.

#09 Dopasuj swoją pracę do swoich umiejętności.

Umiejętności i doświadczenie mają znaczenie. Osiągasz więcej w krótszym czasie, kiedy pracujesz nad zadaniami, w których jesteś szczególnie wykwalifikowany lub doświadczony. Zawsze dąż do bycia bardziej efektywnym w najważniejszych rzeczach, które robisz. Osiąganie ciągłej doskonałości w najbardziej znaczących rzeczach, które robisz, jest najszybszą, najefektywniejszą drogą do realizacji zaplanowanych dla siebie celów.

#10 Powiąż swoje zadania.

Pogrupuj podobne do siebie działania i wykonaj je w tym samym czasie. Wykonanie wszystkich telefonów, opracowanie wszystkich prognoz lub przygotowanie wszystkich slajdów prezentacji w tym samym czasie pozwoli Ci na rozwinięcie szybkości i biegłości w każdym z tych działań. Po prostu staniesz się lepszy w wykonywaniu każdego telefonu, opracowywaniu kolejnej prognozy czy projektowaniu kolejnego slajdu. Skróć czas wykonania nawet o 80% dzięki przeprowadzeniu kilku podobnych działań jako serii.

#11 Optymalizuj.

Połącz kilka składowych swojej pracy w jedno zadanie i wyeliminuj kilka kroków. Tam, gdzie możesz, całkowicie zrezygnuj z mało wartościowych działań.

Słowo na zakończenie

Codziennie szukaj sposobów na zwiększenie swojej produk¬tywności. Nagroda będzie fenomenalna.

Skup się na powyższych jedenastu kluczowych sferach produktywności. Zagraj w grę: codziennie próbuj pobić swój rekord, żeby zobaczyć, jak wiele zadań wysokiej wartości jesteś w stanie wykonać każdego dnia. Ustal dla siebie harmonogram oraz termin końcowy i próbuj go wyprzedzić. Po prostu przekonaj się, jak dużo więcej jesteś w stanie zrobić w krótszym czasie.