Każda zakończona sukcesem czynność jest powodem do radości i dumy. Poczucie, że zrobiło się coś, co przynosi korzyść i jest pożyteczne, wprawia w dobre samopoczucie. Człowiek ma też wtedy więcej motywacji i chce realizować kolejne zadania ze swojej listy. Niekiedy jest też na odwrót i nic nie wychodzi tak, jak trzeba. Co jest tego przyczyną i jak rozwiązać ten problem? Na co zwrócić uwagę, żeby efektywnie wykonywać codzienne czynności? Oto kilka wskazówek, które mogą ci w tym pomóc.

“Zaczynaj z wizją końca. Ważne jest określenie co chcesz osiągnąć, ale jeszcze ważniejsze jest, po co chcesz to osiągnąć”.

Jak efektywnie i skutecznie realizować codzienne zadania?

Właściwe zarządzanie sobą to klucz do sukcesu

Zdarza się, że jednego dnia wszystko zostało zrealizowane w stu procentach, a kiedy indziej już nie. Prowadzi to do frustracji i zadawania sobie pytań. Co robię źle? Dlaczego tak się dzieje? Na trapiące umysł kwestie są dwie odpowiedzi – albo ma się niewłaściwie poukładaną listę zadań do zrobienia, albo na niepowodzenie wpłynęły nieprzewidziane czynniki. Na szczęście z obu tych okoliczności istnieją wyjścia.

Pragnąc otrzymywać właściwe rezultaty, warto rozważyć własną w nich rolę, która jest przecież najważniejsza. W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na to, czy każda czynność na liście wymaga takiej samej uwagi. Może się okazać, że wcale tak nie jest i akurat mniej ważne sprawy zabierają niepotrzebnie energię i pochłaniają czas. Dobrze się wtedy zastanowić nad zrealizowaniem ich w innym terminie lub kiedy najważniejsze czynności zostaną już wykonane. Daje to więcej przestrzeni i czasu na zadania, które muszą zostać koniecznie zrobione i należą do tzw. pierwszej kategorii. Dlatego najlepiej dokładnie przemyśleć plan działania na dany dzień i jeśli można coś z niego wykluczyć, to bez żadnego wahania trzeba to zrobić.

Takie podejście prowadzi do coraz lepszego zrozumienia tego, co faktycznie jest ważne i do odpowiedniego zarządzania sobą w czasie. Jest wtedy łatwiej odseparować istotne czynności od tych mniej – a z każdym kolejnym razem przychodzi większa wprawa i więcej sukcesów.

Sprawdź: Macierz Eisenhowera – skup się na priorytetach i zapanuj nad swoim czasem

“Dobra organizacja polega na eliminowaniu i odkładaniu spraw i zadań. Ale trzeba wiedzieć, które zadania można odłożyć, a którymi trzeba się zająć już teraz”.

Co zrobić, kiedy wszystko nie idzie tak, jak się zaplanowało?

Są takie sytuacje, na które nie ma się wpływu. Można mieć dobre intencje i przygotować się na dany dzień a mimo to spotykają człowieka same niepowodzenia. Jak na złość akurat jest korek uliczny w drodze do pracy, długa kolejka w banku, kiedy po pracy zamierza się załatwić tam coś ważnego albo mają miejsce prace drogowe. Nikt tego nie chciał i nikt tego nie przewidział, a jednak stało się tak, a nie inaczej. Pojawia się złość, frustracja i niezadowolenie. Tyle że niczego to i tak nie zmieni.

W takich sytuacjach najlepiej skorzystać z innego rozwiązania. Jeśli z powodu takich lub podobnych okoliczności spóźnienie na ważne spotkanie jest niemal pewne to dobrze zadzwonić do czekającej osoby. Jeśli jest to ktoś rozsądny i rozważny, to z pewnością zrozumie problem. Można w takich okolicznościach zaproponować spotkanie w późniejszych godzinach lub innego dnia. Natomiast widząc kolejkę w banku, warto zastanowić się, czy sprawa, z którą się przychodzi, może poczekać jeden dzień dłużej albo czy nie można jej załatwić przez Internet lub infolinię.

Podobnych rozwiązań jest wiele. Wystarczy tylko zachować spokój i dopuścić do głosu rozsądek. Oczywiście nie zawsze jest okazja do wybrnięcia z kłopotliwej sytuacji, lecz w wielu przypadkach jest to możliwe i warto z tego skorzystać.

“Nic nie jest podawane na tacy – każdy zawsze trafia na jakieś przeszkody po drodze. Kiedy się pojawią, zastanów się jak je pokonać, a nie myśl o tym, że to już koniec drogi”. – Michael Jordan

Planuj, realizuj ważne zadania i ciesz się sukcesem oraz efektami

Od tego, jak podejdziesz do wykonywania codziennych czynności, ile poświęcisz im czasu i uwagi, zależy twój sukces. Oczywiście pod uwagę brać należy w pierwszej kolejności najważniejsze zadania do zrealizowania. A jak coś stoi na przeszkodzie, to sprawdź, czy możesz ten problem rozwiązać w najlepszy możliwy sposób. To też świadczy o właściwym podejściu i chęci wykonania tego, co trzeba.

Zajmuj się tym, co istotne i nie pozwól, żeby problemy ciebie blokowały – traktuj je jako wyzwania. Dzięki temu każdego dnia osiągniesz sukces.

“Skup się na byciu produktywnym, a nie zajętym”. – Tim Ferris

Sprawdź też: 100 i więcej sposobów na produktywność. Sekrety produktywnych ludzi

A Tobie co pomaga w efektywnym realizowaniu codziennych zdań?