Czy ten nadchodzący rok będzie po prostu kolejnym rokiem, nie różniącym się od pozostałych, czy też zamierzasz sprawić, by był to Twój przełomowy rok? Koniec roku to doskonały czas, aby zastanowić się nad rokiem, który minął i zaplanować nadchodzący nowy rok, aby był lepszy od poprzedniego. Jak dotrzymać postanowień noworocznych? Co zrobić aby osiągnąć w tym roku swoje cele? Jak mieć najlepszy rok w życiu?

Wszyscy chcemy żyć życiem, które ma znaczenie. Chcemy być zdrowsi, bogatsi, mieć lepsze relacje i być szczęśliwsi. Chcemy osiągnąć nasz pełny potencjał. Jednak wielu z nas może potwierdzić, że nie trzymamy się swoich postanowień noworocznych i celów, które z tak wielkim zapałem ustalamy na początku nowego roku. Wszyscy to znamy po chwilowym zrywie, zbyt często przytłacza nas codzienność. A nasze wielkie cele zostają zepchnięte na dalszy plan. A potem, częściej niż zwykle, o nich zapominamy. I tak mija kolejny rok, w którym nie spełniliśmy naszych marzeń i niewiele osiągnęliśmy. Ale czy można jakoś temu zaradzić? Jak uczynić nachodzący rok wyjątkowym?

Według Michaela Hyatta przedsiębiorcy, podcastera, blogera i autora książki Your Best Year Ever (Twój Najlepszy Rok) – istnieje 5 kroków, które musisz wykonać w ciągu następnych 12 miesięcy swojego życia, aby uczynić je najbardziej znaczącymi i istotnymi, jakich kiedykolwiek doświadczyłeś

„To może być rok, w którym wreszcie wypełnisz lukę między rzeczywistością a swoimi marzeniami”.

Jaki jest Twój Życiowy Wynik?

Aby dotrzeć tam gdzie chcesz się znaleźć najpierw powinieneś określić gdzie się obecnie znajdujesz.

Zdaniem Michaela Hyatta prawdziwe życie jest wielowymiarowe. Nasze życie to coś więcej niż nasza praca. To coś więcej niż nasze życie rodzinne. Według Hyatta życie składa się z dziesięciu powiązanych ze sobą domen.

10 życiowych obszarów, nad którymi warto pracować i mieć wyznaczone cele

  1. Duchowy: Twoje połączenie z duchowością i Bogiem
  2. Intelektualny: Twoje zaangażowanie w ważne idee
  3. Emocjonalny: Twoje zdrowie psychiczne
  4. Fizyczny: Twoje zdrowie cielesne
  5. Intymny: Twój małżonek, partner lub inna znacząca dla Ciebie osoba
  6. Rodzinny: Twoje dzieci, jeśli jakieś masz
  7. Społeczny: Twoim przyjaciele, znajomi i współpracownicy
  8. Zawodowy: Twój zawód
  9. Rozrywkowy: Twoje hobby i rozrywka
  10. Finansowy: Twoje osobiste lub rodzinne finanse

Każda domena ma znaczenie. Dlaczego? Ponieważ każda z nich wpływa na wszystkie pozostałe. Na przykład, Twoja kondycja fizyczna ma wpływ na Twoją pracę. A stres w pracy wpływa na życie w domu. Wszystkie te interakcje oznaczają, że powinienieś poświęcić każdej domenie odpowiednią uwagę, jeśli chcesz doświadczyć postępu w życiu.

Postęp zaczyna się dopiero wtedy, gdy jasno określisz, gdzie się teraz znajdujesz. Może masz niejasne przeczucie, że sprawy w twojej karierze potoczyły się w złym kierunku, ale nie zdążyłeś jeszcze poznać prawdy o swojej sytuacji. A może czujesz, że twoje małżeństwo stało się martwe lub rutynowe, ale nie masz odwagi, by przyznać, że utknąłeś.

Możesz poprawić każdą dziedzinę życia. Bez względu na to, co dzieje się na świecie lub jak bardzo jesteś podłamany i sfrustrowany. Nie musisz zadowalać się tym, co jest. Postęp i znaczący wzrost osobisty są naprawdę możliwe. Pewność siebie, szczęście i zadowolenie z życia są produktami ubocznymi rozwoju osobistego.

Jednym z najlepszych sposobów na pokonanie całej niepewności, której doświadczamy na świecie i na osiągnięcie postępu w realizacji najważniejszych celów jest uświadomienie sobie, jak wiele masz wpływu i kontroli. Jest to o wiele więcej niż myślisz.

Możesz celowo zaprojektować ogromny wzrost w ciągu najbliższego roku w najważniejszych domenach życia. Ale potrzebujesz punktu odniesienia na temat tego, gdzie jesteś teraz, abyś mógł zidentyfikować, które domeny wymagają najwięcej uwagi. Może odnosisz sukcesy w pracy, ale cierpi na tym Twoje zdrowie. A może masz wspaniałe życie rodzinne, ale nie masz planu działania, aby zbudować swoje oszczędności na wypadek nagłej potrzeby.

Aby dowiedzieć się, gdzie jesteś teraz oceń te 10 domen życia w skali od 1 do 7: fizyczną, zawodową, rozrywkową, emocjonalną, finansową, duchową, rodzicielską, intymną, społeczną i intelektualną. Możesz skorzystać ze specjalnego formularza oceny, który znajdziesz na stronie internetowej Michaela Hyatta.

Jak mieć najlepszy rok w życiu? Wykonaj te 5 kroków!

Kiedy już wiesz z jakiego punku startujesz, możesz pójść dalej i wykonać 5 kroków, które opracował Michael Hyatta. Pozwolą ci one osiągnąć cele i poprawę, w obszarach życia, które są dla ciebie ważne.

#01 Uwierz w możliwości

„To, co widzimy zależy w głównej mierze od tego, co chcemy zobaczyć”. – John Lubbock

Jeśli nie uwierzysz, że możesz osiągnąć swoje cele, prawdopodobnie nie uda ci się ich zrealizować. Ten krok polega na pozbyciu się ograniczających przekonań i wyobrażeniu sobie, co przełomowy rok może oznaczać dla twojego życia. Dlaczego to jest ważne?

Jeśli nasze nawyki myślowe są korzystne, mamy tendencję do doświadczania pozytywnych rezultatów, takich jak szczęście, satysfakcja osobista, a nawet sukces materialny. Jeśli natomiast nasze nawyki myślowe są szkodliwe, często doświadczamy czegoś przeciwnego: nieszczęścia, niezadowolenia i dokuczliwego poczucia, że wszystko układa się przeciwko nam.

Po pierwsze, trzeba jasno określić jakie obecne przekonania cię powstrzymują i przekształcić je z ograniczających przekonań w wyzwalające prawdy.

Zazwyczaj wszyscy mamy ograniczające przekonania o sobie, o innych i o świecie, które mogą przybierać formę:

  • Myślenie czarno-białe: „kiedy zakładamy, że ponieśliśmy porażkę, jeśli nie osiągniemy doskonałości. Rzeczywistość to zazwyczaj skala ruchoma, a nie przełącznik”;
  • Personalizacja: „kiedy obwiniamy się za przypadkowe negatywne zdarzenia”;
  • Katastrofizm: „kiedy zakładamy najgorsze nawet przy niewielkiej ilości dowodów”; oraz
  • Uniwersalizacja: „kiedy bierzemy pod uwagę złe doświadczenie i zakładamy, że jest ono prawdziwe dla wszystkich”. W ten sposób przestawiamy nasze myślenie z niedoboru na obfitość”.

Dobra wiadomość jest taka, że możesz zmienić sposób w jaki myślisz. Bo nawet jeśli Twoje nawyki myślowe już dobrze Ci służą, możesz doświadczyć transformacyjnej poprawy osobistej we wszystkich obszarach swojego życia poprzez poprawę swoich przekonań. Bo kiedy skupiamy się na poprawie przekonań, często nasze okoliczności podążają za tym samym.

„Rozpoznaj moc swoich przekonań. Staw czoła ograniczającym przekonaniom. Ulepsz swoje przekonania”.

#02 Skończ z przeszłością

„Patrzymy na teraźniejszość przez lusterko wsteczne. Maszerujemy do tyłu w przyszłość”. – Marshall McLuhan

Po ograniczających przekonaniach, następną najczęstszą barierą, którą napotykamy jest przeszłość. Przenoszenie najgorszych wydarzeń z przeszłości w najlepszą przyszłość, która jest przed nami to kolejny powód, przez który często nie udaje nam się realizować naszych celów.

Bez względu na to, jakie negatywne doświadczenia mieliśmy wcześniej, ocena i refleksja nad tym co się wydarzyło jest koniecznością. Nie powinniśmy lekceważyć potęgi „żalu” i tego, jak może on być okazją do wyznaczenia zachowań służących poprawie sytuacji, zamiast pielęgnowania wątpliwości co do nas samych.

Wykorzystaj metodę myślenia wstecz, aby uniknąć przenoszenia niechcianej przeszłości do swojej przyszłości. Na czym ona polega? Wyraź, co chciałeś, aby się stało, zaakceptuj to, co faktycznie się wydarzyło, wyciągnij wnioski z tego doświadczenia i dostosuj swoje zachowanie, aby móc iść naprzód.

„Myślenie wstecz” pomaga nam w przeprowadzeniu tak zwanego „Przeglądu po działaniu”, który jest doskonałym źródłem identyfikacji i dokumentowania wyciągniętych wniosków.

Dodatkowo, niezwykle ważne jest rozwinięcie dyscypliny wdzięczności. Niezależnie od naszej ponurej przeszłości, z pewnością mieliśmy wiele błogosławieństw, które powinniśmy rozpoznać i być za nie wdzięczni.

Aby zrobić odważny krok naprzód w nadchodzącym roku, musisz zamknąć to, co zrobiłeś w przeszłości. Przeanalizuj, co się sprawdziło kiedyś, zbadaj, co się nie udało i wykorzystaj swoje doświadczenia i wnioski w nadchodzącym roku.

„Przeprowadź ocenę po działaniu. Przekształć żal w możliwości. Buduj większą wdzięczność”.

#03 Zaprojektuj swoją przyszłość

„Nie myślcie i nie róbcie niczego, nie mając jakiegoś celu w zasięgu wzroku. Ten, kto podróżuje bez celu, pracuje na próżno”. – Marek Eremita

Pomyśl o jednym celu, którego żałujesz, że nie osiągnąłeś w ciągu ostatnich 12 miesięcy…

Może być wiele powodów, dla których nie zrealizowałeś swojego celu. Ale jest jeden podstawowy powód, dla którego Ty, ja i miliony ludzi na całym świecie na całym świecie nie osiągamy naszych celów każdego roku: nasze cele są źle zdefiniowane.

Wspaniałe rezultaty zazwyczaj nie zdarzają się tak po prostu. Musisz znaleźć jasność, której potrzebujesz, abyś mógł stworzyć życie, jakiego pragniesz.

Michael Hyatt proponuje modyfikację standardowego podejścia do określania celów SMART. Zaleca metodę SMARTER. Radzi, aby stawiać cele w ramach dwóch kategorii: „Cele do osiągnięcia” i „Cele dotyczące nawyków”. Kluczowym aspektem jest zapisanie tych celów.

Jak określać cele? Metoda SMARTER

Istnieje 7 kluczy do przekształcania naszych postanowień, aspiracji i marzeń w przekonujące, pisemne cele. Każdy cel musi być konkretny, mierzalny, wykonalny, ryzykowny, określony w czasie, ekscytujący i istotny (SMARTER).

Specific (konkretny)

Pierwszą cechą celów SMARTER jest to, że są one konkretne. Koncentracja to potęga. Dodanie konkretów do swojego celu zmniejsza niezdecydowanie. Jeśli twoim celem jest „Czytać więcej”, możesz ciągle zastanawiać się, „Co powinienem czytać?”. Ale jeśli postawisz sobie za cel: „Czytaj więcej biografii wielkich przywódców”, będziesz dokładnie wiedział, gdzie skierować swoją uwagę.

Measurable (mierzalny)

Kiedy cel jest mierzalny, znamy kryteria sukcesu. Kiedy znasz swój procent ukończenia, aktualną passę lub wskaźnik sukcesu, możesz być dumny ze swoich postępów i zachować motywację.

Actionable (wykonalny)

Cele zasadniczo dotyczą tego, co zamierzasz zrobić. Przy formułowaniu celów należy jasno określić główne działanie.

Czy Twój cel przywołuje konkretny obraz działania? Bez działania nie ma rezultatów. Możesz np. zacząć formułować swój cel od konkretnego czasownika, a nie od „mieć” lub „być”. („Czytać jedną biografię miesięcznie”, zamiast „Być zapalonym czytelnikiem”).

Risky (ryzykowny)

Większość systemów wyznaczania celów sugeruje wyznaczanie rozsądnych celów. Ale jeśli cel nie wywołuje odrobiny strachu, niepewności i wątpliwości, nie maksymalizujesz swojego potencjału.

Skupiając się na tym, co jest rzekomo realistyczne, możemy nieumyślnie wyzwolić nasz naturalny odruch unikania strat i w efekcie osiągnąć mniej, niż moglibyśmy osiągnąć. Powinniśmy więc wyznaczać cele, które stanowią dla nas wyzwanie.

Niezależnie od tego, jaki cel sobie stawiasz, spróbuj go „rozciągnąć” – aby był bardziej ambitny. Zamiast „Czytać jedną biografię w miesiącu”, czy możesz „Czytać dwie biografie w miesiącu?”.

Kiedy „rozciągasz” swój cel, na pewno natkniesz się na ograniczające przekonanie. Możesz pomyśleć: „Nie dam rady czytać dwóch książek miesięcznie. Czytam za wolno”. Zastąp to ograniczające przekonanie uwalniającą prawdą dodając słowo „jeszcze” na końcu ograniczającego przekonania. Na przykład, „Wolno czytam” staje się wówczas „Jeszcze nie czytam szybko, ale będę czytał szybciej”. Zastępowanie ograniczających przekonań wyzwalającymi prawdami zburzy wewnętrzne przeszkody i będziesz mógł osiągnąć więcej, niż początkowo myślałeś.

Time-keyed & Triggered (określony w czasie)

Może to być termin, częstotliwość lub wyzwalacz czasowy.

Kiedy określisz konkretny czas na realizację swojego celu, np. ” Przeczytać dwie biografie wielkich liderów w każdym miesiącu”, stworzysz poczucie pilności, co znacznie zwiększy szanse na realizację celu. poczucie pilności, co znacznie zwiększa szanse na zrealizowanie celu.

Po ustaleniu terminu realizacji celu, określ niezawodny wyzwalacz (konkretny czas lub istniejący nawyk), który zapewni, że będziesz konsekwentnie dążył do realizacji swoich celów. Na przykład: „Będę czytać dwie biografie wielkich liderów w każdym miesiącu czytając co wieczór o 21:00”.

Exciting (ekscytujący)

Tylko ekscytujący cel może uzyskać dostęp do wewnętrznej motywacji, której potrzebujesz, aby pozostać na kursie i osiągnąć swój cel.

Kiedy przestajesz robić postępy i czujesz, że chcesz zrezygnować, ważne jest, aby pamiętać, dlaczego byłeś podekscytowany swoim celem w pierwszej kolejności. Dlatego przed rozpoczęciem realizacji celu zapisz co najmniej dwa znaczące powody, dla których jesteś podekscytowany i zmotywowany do osiągnięcia tego celu (np.: „Czytam książki o przywództwie, aby poznać inspirujące historie, które mogę wykorzystać, aby przetrwać trudne chwile i inspirować innych.”).

Zapisz powody, dla których jesteś podekscytowany, aby ukończyć swój cel. Możesz zrobić to w formie notatki w telefonie, abyś mógł je szybko przeczytać, gdy twoja motywacja spadnie.

Relevant (istotny)

Ogranicz się do celów, które są zgodne z Twoim stylem życia, Twoimi wartościami i ambicjami.

Stawianie sobie zbyt wielu celów (więcej niż dwóch głównych celów co trzy miesiące) znacznie zmniejszy szanse na osiągnięcie jakiegokolwiek celu. Dlatego, jeśli jakiś cel nie jest istotny dla Twojego obecnego etapu życia, poczekaj na lepszy moment.

Aby mieć najlepszy rok w historii, musisz wyznaczyć sobie skuteczne cele. Źle sformułowane cele do niczego nie prowadzą i łatwo o nich zapomnieć. Zamiast tego, użyj ram SMARTER, aby wyznaczyć cele, które są konkretne, mierzalne, możliwe do wykonania, ryzykowne, określone w czasie, ekscytujące i istotne.

„Wyznaczaj cele SMARTER. Wybieraj cele łączące osiągnięcia i nawyki. Stawiaj ambitne”.

#04 Znajdź swoje DLACZEGO

„Wszystko sprowadza się do motywacji. Jeśli naprawdę chcesz coś zrobić, będziesz na to ciężko pracował”. – Sir Edmund Hillary

Jeśli nie masz wystarczającej pasji od samego początku, nigdy nie wytrwasz w swoim postanowieniu. Ważne jest, aby zidentyfikować i połączyć się z motywacjami stojącymi za każdym z Twoich celów. Najpierw zapisz i ustal priorytety swoich kluczowych motywacji, a następnie musisz połączyć się z nimi zarówno intelektualnie, jak i emocjonalnie.

Powinniśmy zawsze łączyć nasze cele z „DLACZEGO”, co można osiągnąć poprzez zidentyfikowanie trzech kluczowych punktów, które motywują nas do dążenia do danego celu. Ta lista może być świetnym źródłem motywacji, kiedy czujemy, że utknęliśmy w połowie drogi.

Jedną z praktycznych wskazówek na temat osobistego zaangażowania i produktywności jest koncepcja „Nie przerywaj łańcucha” autorstwa Jerry’ego Seinfelda. Metoda ta zakłada, że sukces każdego celu leży w konsekwencji, a żeby ją osiągnąć, musimy śledzić nasze postępy w kalendarzu. Tak więc, każdego dnia, po zakończeniu zadania, zaznaczamy je, a następnie robimy wszystko, co w naszej mocy, aby kontynuować i nie przerwać łańcucha sukcesów.

Otaczanie się odpowiednim kręgiem ludzi jest również ważne dla realizacji naszych celów. Na przykład, nasze kręgi mogą być mieszanką przyjaciół, członków rodziny, mentorów, grup mastermind, grup odpowiedzialności, grup dyskusyjnych, grup czytelników, grup wspólnej nauki czy czy społeczności internetowych.

Określ istotne powody, dla których chcesz osiągnąć swoje cele, a motywacja nigdy nie będzie problemem. Kiedy już poznasz swoje osobiste DLACZEGO, staniesz się nie do zatrzymania, gdy będziesz kultywować nowe, korzystne nawyki.

„Połącz się ze swoim DLACZEGO. Opanuj podtrzymywanie motywacji. Zbuduj dobry zespół wsparcia”.

Sprawdź: Jak odkryć swoje DLACZEGO? 40 pytań na które trzeba sobie odpowiedzieć

#05 Spraw, aby to się stało

„To, co wielkie, nie dzieje się wyłącznie pod wpływem impulsu. jest ciągiem małych rzeczy, które łączą się w całość”. – Vincent Van Gogh

Planowanie nie wystarczy – aby w pełni zrealizować swoje cele, trzeba działać. Zacznij od wykonania kilku prostych kroków. Te pierwsze „zwycięstwa” poprawią Ci nastrój – poczujesz, że masz siłę przebicia po swojej stronie. Nie bój się też szukać pomocy z zewnątrz, a co najważniejsze, zaplanuj zadania i zobowiąż się do ich wykonania. Jeśli coś nie znajdzie się w Twoim kalendarzu lub na liście zadań, prawdopodobnie nie dojdzie do skutku.

Większość celów kończy się niepowodzeniem, ponieważ ludzie nie koncentrują się na taktyce ich realizacji, która jest wymagana. Aby być w stanie zrealizować swoje plany,

  • Rozbij duże cele na łatwe do wykonania kolejne kroki – podziel je na łatwe do wykonania serie zadań/czynności
  • Wykorzystaj wyzwalacze aktywacji – nie polegaj na swojej sile woli, przewiduj przeszkody i planuj obejścia z wyprzedzeniem.
  • Zaplanuj regularne przeglądy celów – codzienne, cotygodniowe, comiesięczne, kwartalne przeglądy pomogą śledzić postępy i korygować kurs w razie potrzeby.

Nie wystarczy planować i formułować swoje cele, trzeba w końcu zejść na zimie i ubrudzić sobie ręce. Bez działania i pracy nie ma rezultatów. „Spraw, aby to się stało!”

„Rozbij cele na łatwe do wykonania kroki. Wykorzystaj wyzwalacze aktywacji. Zaplanuj przeglądy celów”.

Uwagi końcowe

Kiedy mówimy o dążeniu do naszych celów, wszyscy mamy niekończące się historie do opowiedzenia. Każdy z nas chciałby, aby były one inspirujące, ale niestety większość z nich taka nie była. Jeśli nie włożymy wysiłku w usystematyzowanie procesu wyznaczania i realizacji celów, nie będziemy w stanie osiągnąć stałego postępu w kluczowych, ważnych obszarach naszego życia.

Nadchodzący rok na prawdę może być wyjątkowy. Wykonaj pięć kroków, aby mieć najlepszy rok w życiu:

  1. Uwierz w możliwości
  2. Skończ z przeszłością
  3. Zaprojektuj swoją przyszłość
  4. Znajdź swoje DLACZEGO
  5. Spraw, aby to się stało

Centralny punktem tego systemu jest konieczność sprecyzowania tego, co chcesz osiągnąć, rozwinięcia odwagi, by podążać za tym, co chcesz osiągnąć, a następnie wykorzystania motywacji i zaangażowania, których potrzebujesz, by osiągnąć swoje cele zawodowe i osobiste w nadchodzącym roku. To nie jest tylko kwestia mocnego rozpoczęcia Nowego Roku, ale także dokonywania ciągłych i celowych wyborów, aby dążyć do swoich celów. Chodzi również o to, aby odnieść sukces w każdej dziedzinie życia i osiągnąć rozwój osobisty w nadchodzącym roku.

„Większość z nas ma za sobą długą historię, w której nie dostajemy od życia tego, czego chcemy. Być może wyznaczyliśmy sobie jakieś wielkie cele, których nie osiągnęliśmy, albo przyszłość potoczyła się inaczej niż planowaliśmy. Życie rzuca nam podkręcone piłki. Wszyscy tego doświadczyliśmy. Rozczarowanie przeradza się we frustrację, złość, smutek, aż w końcu przeradza się w cynizm. Być może czujesz, że właśnie teraz wysuwa się on na czoło. Trzymaj się. Niezależnie od tego, co wydarzyło się w Twojej przeszłości – dobrego czy złego – naprawdę możesz sprawić, że ten rok będzie najlepszy w Twoim życiu, nawet w tych dziedzinach, w których doznałeś poważnych niepowodzeń”. – Michael Hyatt

Sprawdź też: 12 tygodniowy rok. Co byś zrobił, gdyby rok miał tylko 12 tygodni?

To jest Twój rok. Nie odkładaj już dłużej swoich marzeń na później. Kiedy już ustalisz swój następny krok, zrób go!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj