„Jestem taki zestresowany!” Te słowa słychać codziennie. Nadmiar pracy, kłopoty finansowe problemy ze zdrowiem, sprzeczki rodzinne, problemy wychowawcze, kryzysy, konflikty, naturalne kataklizmy, narastające napięcia społeczne na świecie, globalne zagrożenia. Nasze czasy dostarczają coraz więcej powodów do stresu. Niestety stres karmi się stresem. Im bardziej jesteśmy zestresowani, tym łatwiej się irytujemy, nawet drobiazgami. Zamartwianie się pogarsza zdolność logicznego myślenia, produktywność, to zaś denerwuje nas jeszcze bardziej. Czynniki stresogenne mogą być zewnętrzne lub wewnętrzne. Jedno jest pewne – życie w ciągłym stresie męczy, zaburza zdolność funkcjonowania i odciska negatywne piętno na naszej psychice i zdrowiu. Jak więc ogarnąć stres? Powiedz STOP!

Stresujesz się? Powiedz STOP – to proste!

Timothy Gallwey to ceniony ekspert z dziedziny psychologii sportu. Znany jest ze swojej autorskiej metody coachingu, rozwoju osobistego i doskonalenia zawodowego o nazwie „Gra wewnętrzna” (ang. „The Inner Game„). Po ponad 30 latach szkolenia sportowców biznesmenów i innych ludzi przekonał się, że jedno z najskuteczniejszych narzędzi do walki ze stresem to metoda STOP.

Jak ogarnąć stres? Wewnętrzna gra stres.
Jak ogarnąć stres? Wewnętrzna gra stres.

Zdaniem Gallweya stres ma pewien pęd bezwładność jak kula bilardowa tocząca się po zderzeniu z inną kulą. Wielu ludzi w sytuacji stresowych zachowuje się jak bilardowe kule. Trafienie wprawia ich w ruch, ale nie w zamierzonym kierunku, tylko tam gdzie zagna ich inercja. Bycie kulą bilardową jest stresujące. Życie sprowadza się wtedy do oczekiwania na kolejny cios, który poślę Cię do łuzy.

W jaki sposób powstrzymać ów szkodliwy pęd? Trzeba po prostu dosłownie się zatrzymać.

„Celem metody STOP jest możliwość powtórnego zmierzenia się z problemem, ale z czystym umysłem, z lepszą świadomością celu i pełniejszą kontrolą nad sytuacją”. – Timothy Gallwey

Metoda STOP – przejmij kontrolę nad sytuacją stresową!

Metoda radzenia sobie ze stresem STOP, opisana w książce Wewnętrzna Gra: Stres jest zaskakująco prostym narzędziem, a jego nazwa mówi wszystko. Zatrzymaj negatywny rozwój zdarzeń i przestaw się na świadome działanie. U życie tego narzędzia można podzielić na 4 etapy.

Stan z boku.

„Nabierz dystansu do zaistniałej sytuacji”.

Dystansujący się powstrzymujesz negatywną spiralę zdarzeń. Odcinasz się od wszelkiej aktywności fizycznej, umysłowej i emocjonalnej. Z dystansu będziesz mógł zobaczyć pewne sprawy znacznie lepiej niż, gdybyś był w samym ogniu walki. Dzięki temu zyskasz inną perspektywę, która pozwoli ci oszacować dostępne możliwości i w razie potrzeby zmienić taktykę.

Ćwiczenie: Kreatywna przerwa. Podczas stresującej rozmowy odczekaj 2-3 sekundy przed udzieleniem każdej odpowiedzi, nawet krótka pauza przełącza mózg w trybu reagowania na świadome działanie. Pod koniec dnia przemyśl zmiany w sposobie konwersacji jakie to spowodowało.

Trzeźwo zbadaj sprawę.

„Co tak naprawdę się dzieje? Co sprawia że odczuwasz stres? Jakie są twoje priorytety? możliwości? Przeszkody?”

Dystans pozwala trzeźwiej spojrzeć na sprawę.  W skupieniu możesz zadać sobie następujące pytania, co w tej sytuacji sprawia że czuję strach, frustrację albo ból? Dlaczego robię to co robię? Co próbuję osiągnąć? Na czym polegają przeszkody? Jakimi zewnętrznymi i wewnętrznymi zasobami dysponuje? jakie mam możliwości?

Ćwiczenie: Znajdź swoje miejsce do namysłu.  Poszukaj miejsca fizycznie odizolowanego od stresującej sytuacji zakątka, w którym będziesz mógł się spokojnie zastanowić. Przemyśl stresujące okoliczności. Odpowiedz sobie na kilka pytań. Co tak naprawdę się dzieje?  Jakie emocje wyzwala we mnie ta sytuacja? Jakie są moje priorytety?  Czy moje działania i przemyślenia są zgodne z tymi priorytetami? Jakie przeszkody utrudniają mi osiągnięcie celów? Jakie założenia przyjąłem? Z jakich zasobów mogą skorzystać? Jakie mam inne możliwości? Jak wykorzystać na swoją korzyść zaistniałą sytuację?  Te pozwolą pozwoli ci przełączyć się z trybu „autopilota” na przemyślane działania.

Ogarnij myśli.

„Zastanów się nad planem działania”.

Myśl raczej nie płyną logiczne uporządkowanym strumieniem. Aby podjąć konkretne działania trzeba je doprowadzić do porządku. Zamiast działać na oślep pod wpływem sytuacji i emocji korzystając z metody STOP unikasz popłochu i odzyskujesz kontrolę nad sytuacją. Możesz lepiej przemyśleć sytuację, oszacować dostępne możliwości i podjąć mądrzejsza decyzję.

Ćwiczenie: Porządkowanie. W swoim miejscu do namysłu poświęcić trochę czasu na udzielenie odpowiedzi na wcześniejsze pytania i zastanów się w jaki sposób uporządkowałbyś myśli, by przystąpić do racjonalnego działania.

Przejmij inicjatywę.

„Bogatszy o przemyślenia i wnikliwą analizę sytuacji, zacznij działać”.

Teraz w oparciu o świadomy wybór jesteś gotowy do działania albo zaniechania działań. Jeśli nie przejdziesz inicjatywy niczego nie osiągniesz. Nawet jeśli później stwierdzisz, że mogłeś postąpić inaczej to i tak będzie to jakiś postęp. Nauczysz się czegoś o sobie i zyskasz wiedzę na następny raz. Po przemyśleniu sytuacji i uniknięciu reakcji stresowej zacznij działać.

Ćwiczenie: Działaj. Weź na warsztat jedno z działań jakie czekają cię w najbliższej przyszłości podziel je na konkretne kroki które pozwolą ci na osiągnięcie celu.

Uwagi końcowe

Narzędzie stop może być jak wyjście awaryjne, które pozwala uciec z równi pochyłej stresu. Niektóre sytuacje wymagają dłuższej przerwy godziny dnia tygodnia a nawet miesiąca w zależności od kalibru podejmowanej decyzji. Jeśli twoja stresowa gorączka jest wyższa niż jesteś skłonny zaakceptować będziesz potrzebował dłuższej przerwy aby odzyskać klarowność myślenia niezbędną do podjęcia optymalnych działań

Możesz też używać metody STOP profilaktycznie, aby wzmocnić stabilność i zapobiec napięciom. Pomyśl o sytuacjach w ciągu dnia gdy narzędzie STOP mogłoby ci się przydać i użyj go. Może to być np:

  • STOP na początku dnia na przemyślenia i planowanie
  • STOP za każdym razem gdy nieświadomie dasz się ponieść nerwom i utracisz panowanie nad sytuacją
    STOP przed wyjściem na spotkanie, aby pomyśleć o jego sensie, celu i spodziewanych przeszkodach
  • STOP przed odebraniem dziecka ze szkoły, aby przemyśleć sposób spędzenia z nim kilku wartościowych chwil.

Gdy stosowanie metody STOP wejdzie ci w krew  z pewnością zauważysz pozytywne zmiany w swoim nastawieniu do problemów i stresu. Pamiętaj najtrudniej zrobić sobie przerwę właśnie wtedy gdy się jej najbardziej potrzebuje. W sytuacji kryzysowej kiedy sprawca stresu przyjmuje stery łatwo dać się ponieść emocjom. Wówczas zaś trudno o mądre decyzje i racjonalne wybory. Najrozsądniejsze wyjście to wycofać się i najpierw chwilę pomyśleć. Rezultat zawsze będzie lepszy jeśli zmierzysz się ze stresem na swoich zasadach.

Wewnętrzna Gra – lepszy wybór w walce ze stresem

Większość dyskusji na temat stresu jest poświęcona eliminacji jego skutków. Wiemy, że nadmiar stresu szkodzi dlatego wciąż pytamy „jak się pozbyć stresu?”. Ale czy chcesz by twoje życie koncentrowało się na próbach pozbywania się złych rzeczy? Walka ze stresem, czy nawet próby zarządzania nim są nieskuteczne. Powinieneś obrać inteligentniejszy, a zarazem bardziej pozytywny cel. Taką alternatywę stwarza Wewnętrzna Gra, stworzona przez Timothy Gallwey, w której skupiasz się na tym czego chcesz w życiu.

Udział w wewnętrznej grze ma na celu zbudowanie solidnego fundamentu, który pozwala ci w pełni czerpać ze swoich możliwości. Jednocześnie unikać konsekwencji chronicznego stresu. Dzięki tej solidnej podstawie łatwiej jest utrzymać wewnętrzną harmonię, rozsądek przytomność umysłu i spokój w obliczu nieprzewidywalnych życiowych wyzwań.  Aby poznać zasady wewnętrznej gry, zyskać siłę by lepiej radzić sobie w obliczu czynników stresogennych, których nie sposób uniknąć koniecznie sięgnij po książkę Wewnętrzna Gra: Stres. Dzięki wydawnictwu Galaktyka i tłumaczeniu Piotra Cieślaka, ten wyjątkowy i praktyczny poradnik ułatwiający zachowanie zdrowia psychicznego we współczesnym, niespokojnym świecie dostępny jest po polsku.

Timothy Gallwey przy udziale dwóch uznanych lekarzy, pomaga nam sięgnąć do pokładów wewnętrznej siły i przedstawia przydatne narzędzia. Ich praktyczne użycie pozwala lepiej radzić sobie w obliczu życiowych wyzwań i wykorzystywać swój potencjał.

Co znajdziesz w książce Wewnętrzna Gra: Stres?

Wewnętrzna Gra: Stres - W Thimothy Gallwey
Wewnętrzna Gra: Stres – W Thimothy Gallwey

W pierwszej części książki znajdziesz zasady wewnętrznej gry, w kontekście stresu, oraz będziesz mógł ocenić poziom swojego stresu. Zobaczysz, że już samo uświadomienie sobie poziomu twojego napięcia, korzystnie wpłynie na zmianę twoich reakcji w sytuacjach kryzysowych.

W części drugiej poznasz fundamenty twojej stabilności. Tutaj nacisk położony jest nie tyle na stres jakiego doświadczasz, ale na wrodzone zasoby, które pozwolą ci zachować zimną krew w zetknięciu z nim.

Cześć trzecia to prawdziwy arsenał wewnętrznej gry. Poznasz osiem praktycznych metod i skutecznych narzędzi, które posłużą ci do budowania stabilności i walki z codziennymi stresorami. Jedną nich właśnie poznałeś to metoda STOP, ale siedem kolejnych wciąż czeka na odkrycie.

Stosują je z powodzeniem zawodowi sportowcy, biznesmeni, menedżerowie. Możesz po nie sięgnąć w wyjątkowej sytuacji lub czerpać z nich siłę na co dzień. Wybierz te, które pasują do zaistniałych okoliczności. Świadomość dysponowania tak potężnym zapleczem sama w sobie zwiększa pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa. Dzięki tym narzędziom i praktycznym ćwiczeniom, która pozwalają przejść od teorii do działania, znajdziesz siłę do wprowadzania w życiu zmian na których naprawdę ci zależy.

Sięgnij do pokładów wewnętrznej siły. Odzyskaj stabilność i wewnętrzną równowagę. Żyj w harmonii i wygraj w życiu!

„Idea wewnętrznej gry jej zasady metody i narzędzia, których stosowanie proponuje ludziom pragnącym zwyciężać zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych grach od dawna pozostaje niezmienna: życiowy sukces wymaga poświęcania jednakowej uwagi obydwu rozgrywkom”. – Timothy Gallwey

Sprawdź: 10 sprawdzonych sposobów na zmniejszenie stresu

A Ty jak sobie radzisz ze stresem? Czemu powiesz STOP?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj