Jesteśmy specyficznym gatunkiem, mamy cele i ambicje oraz marzenia, które chcemy osiągnąć, lecz większość z nas z pewnych powodów ma trudności z ich realizacją. Dlaczego tak się dzieje? 

Jednym z czynników (bo jest ich znacznie więcej) jest rozproszenie w pracy – nie umiemy skupić się na zadaniach. Czasami nawet to nie jest nasza wina.

Aktualnie w czasach dobrobytu, w pracy mamy mnóstwo powiadomień, które nam „ułatwiają życie”. 

Na pewno spotkałeś się z sytuacją, w której chcesz się skupić na zadaniu, lecz telefon od szefa lub wiadomość od kolegi z zespołu wybiła Cię z rytmu. Nawet jeśli inni ludzie Cię nie rozpraszają to powiadomienia e-mail lub social media zrobią to skutecznie. 

Przeciętny pracownik wiedzy „sprawdza” pocztę e-mail i komunikator co 6 minut  – jak podaje blog.rescuetime.com

Jak się nie rozpraszać w pracy? Poznaj 6 sposobów!

Sposób nr 1: Zatrzymaj wielozadaniowość

Robiąc dwie rzeczy naraz, tak naprawdę nie robimy ani jednej z tych rzeczy na 100% – ale pewnie o tym już wiesz. Jest to złudzenie, które pokazuje nam, że jesteśmy zajęci i na tyle uważni, że potrafimy ogarnąć dwie sprawy naraz. Skupiając się na dwóch zadaniach równocześnie, w rzeczywistości jest się mniej produktywnym.

Dodatkowo za każdym razem, gdy zaczniesz zadania, zajmuje Ci średnio 25 minut, zanim Twoja koncentracja będzie w pełni dostępna dla wykonywanej czynności. 

Przecież chcesz pracować mądrze, a nie ciężko prawda

Dlatego skoncentruj się na jednym zadaniu, a po zakończeniu przejdź do następnego. To sprawia, że ​​jesteś znacznie bardziej wydajny.

Sposób nr 2: Pracując, pracuj głęboko

Co to w ogóle znaczy, pracować głęboko?

Praca ta polega na nieprzerwanym skupieniu się na zadaniu przez dłuższą chwilę – np. możesz urządzić sobie dwie sesje po 1h z 5-minutową przerwą pomiędzy nimi. 

Oznacza to również brak poczty elektronicznej, mediów społecznościowych i smartfona. Tylko ty i twoje (cenne) zadanie pod ręką.

Wykonując pracę w skupieniu, będziesz w stanie osiągnąć w ciągu 3 godzin to, co większość ludzi osiąga w ciągu całego dnia. To niesamowite, jak produktywni jesteśmy, gdy nic nie przeszkadza nam w zadaniach.

Sprawdź: Praca głęboka super umiejętność XXI wieku

Sposób nr 3: Zablokuj rozpraszacze

Nasza cudowna technika, może być błogosławieństwem lub przekleństwem. W zależności od sytuacji nasza technologia, która nam pomaga, może przybierać różne znaczenia. 

Czasami oparcie się cyfrowym rozrywkom, takim jak media społecznościowe, „ciekawe” filmiki lub najnowsze aktualizacje wiadomości, może być zbyt trudne. Jedno szybkie spojrzenie i nagle stracisz kolejne 30 minut. Znasz to? 

Aby temu zaradzić, pobierz wtyczki i aplikacje, które pomogą Ci w pokusie. 

RescueTime lub Forest. Te narzędzia blokują określone witryny lub aplikacje przez ograniczony czas, więc nie masz innego wyjścia, jak tylko skupić się na swojej pracy.

Pomocne mogą okazać się również darmowe wtyczki do przeglądarki: 

  • Go Fucking Work – ciekawa wtyczka 😉
  • Kill News Feed – blokowanie Facebooka 
  • Block the youtube feed – blokowanie YouTube
  • News Feed Eradicator – blokowanie Facebooka 

Sposób nr 4: Regularna medytacja

Medytacja to jeden z najskuteczniejszych nawyków zwiększających koncentrację i produktywność. Liczne badania wykazały, że medytacja wpływa na rozwój istoty szarej w obszarze kory przedczołowej. Jest to obszar mózgu odpowiedzialny za podejmowanie decyzji, skupianie się i ustalanie priorytetów.

Poprzez medytację, ćwiczysz koncentrację na jednej rzeczy, np. oddechu, afirmacji, części ciała itp. – przez dłuższy czas. To przygotowuje cię do głębokiej, skoncentrowanej pracy.

Sposób nr 5: Bloki czasowe 

Konkretne bloki czasowe sprzyjają koncentracji. Wyobraź sobie, że zabierasz się za zadanie, na które przeznaczasz 5 godzin. Na samą myśl masz ciarki, to jednak sporo czasu. 

A teraz wyobraź sobie, że dzielisz czas pracy w tym zadaniu na konkretne bloki czasowe, mogą to być 40-minutowe lub godzinne itp., a później krótka przerwa. 

  • Krok 1:  Wybierz jedno konkretne zadanie, które chcesz wykonać
  • Krok 1.1: Stwórz checkboksy z ilością odcinków, by móc je monitorować
  • Krok 2:  Ustaw minutnik na xx minut
  • Krok 3:  Pracuj nad zadaniem, aż zadzwoni zegar – bez telefonu, mediów społecznościowych, e-maili itp.
  • Krok 4:  Odznacz swoją pierwszą sesję czasową na liście checkboków
  • Krok 5:  Zrób krótką 5-minutową przerwę
  • Krok 6:  Powtarzaj przez 2 sesje, a następnie zrób dłuższą przerwę, około 20–30 minut.

Pracując w konkretnych sesjach czasowych, łatwiej się jest skupić. Dodatkowo wiesz ile masz czasu, oraz kiedy możesz zrobić sobie przerwę. Dlatego dobierasz zadania tak, aby zrobić wszystko na czas. Pomocne może okazać się zaplanowanie dnia, ale o tym, dowiesz się z kolejnego sposobu. 

Sposób nr 6: Zaplanuj swój dzień

Aby dobrze zaplanować dzień, warto regularnie robić podsumowanie miesiąca oraz tygodnia, następnie można zaplanować tydzień oraz dzień. 

Planowanie dnia jest ważne, do tego, aby efektywnie wykorzystać czas swojej pracy. Gdy nie wiesz, na co masz przeznaczyć swój cenny czas, Twój umysł z łatwością znajdzie Ci zajęcie i niekoniecznie będzie to dobrze spędzona chwila. 

Dzięki wstępnemu określeniu, kiedy zamierzasz co zrobić, eliminujesz potrzebę podejmowania decyzji w danym momencie, ponieważ już wcześniej stworzyłeś precyzyjny plan. W ten sposób eliminujesz przestrzeń, w której mogą wkradać się rozpraszacze – co zwykle ma miejsce, gdy masz chwilę wątpliwości, nad czym dalej pracować.

Jak to teraz wykorzystać?

  • Zaplanuj swój dzień, uwzględniając w nim pracę w skupieniu. 
  • Wyeliminuj wielozadaniowość, wprowadzając powoli medytacje do swojego życia. 
  • Pracuj w blokach czasowych, blokując przy tym rozpraszacze. 

Powodzenia 😉 

Pobierz za darmo: Narzędziownik: 11 technik do prawdziwej skuteczności w działaniu!

Adrian Longosz 

Masz pytanie? Napisz na: 

Instagram – Skutecznie o rozwoju
Bezpośredni kontakt – adrianlonogsz.pl 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj