Czas jest bezcennym surowcem naszego życia. To, jak zdecydujemy się spędzić nasz czas, ukształtuje zatem nasze życie. Dlatego posiadanie motywacji do poświęcenia go na realizację celów jest kluczowe dla stworzenia życia, którego pragniemy. Jak zdobyć i utrzymać motywację, aby osiągnąć swoje cele? Oto sposoby na nieograniczoną motywacje do działania, aby jej nie brakowało. Zaczynamy!

„Motywacja umiera nie dlatego, że umarły marzenia. Umiera dlatego, że nigdy nie podjęliśmy – albo nie podtrzymaliśmy – autentycznego wysiłku”. – Brendon Burchard

Jak utrzymać motywację, aby osiągnąć swoje cele?

Czym jest motywacja?

Słownik definiuje motywację jako pragnienie lub chęć zrobienia czegoś – nasz napęd do podjęcia działania.

Z naukowego punktu widzenia motywacja ma swoje korzenie w ścieżkach dopaminowych naszego mózgu. Kiedy robimy coś, co sprawia nam przyjemność, to właśnie dopamina zaczyna działać. Nasze działania są napędzane przez chęć uzyskania nagrody (dobrego samopoczucia).

Autor świetnej książki Do Roboty! – Steven Pressfield opisuje motywację bardziej praktycznie. Mówi że, dochodzimy do punktu, w którym ból z powodu nie zrobienia czegoś staje się większy niż ból z powodu zrobienia tego. Postrzega on motywację jako przekroczenie progu, w którym łatwiej jest podjąć działanie niż pozostać bezczynnym.

Jednak, niezależnie od tego, jak zdecydujesz się o tym myśleć, większość z nas chce wykorzystać motywację do osiągnięcia naszych celów.

Jak się zmotywować?

James Clear, autor książki Atomowe Nawyki, mówi, że większość ludzi błędnie pojmuje motywację. Myślą, że motywacja jest tym, co skłania nas do podjęcia działania. W rzeczywistości motywacja jest często wynikiem działania, a nie jego przyczyną. Kiedy już zaczniemy jakieś zadanie, łatwiej jest kontynuować, gdy widzimy postępy. Podobnie jak pierwsze prawo Isaaca Newtona: obiekty w ruchu pozostają w ruchu.

Oznacza to, że większość oporu podczas pracy nad naszymi celami pojawia się tuż przed rozpoczęciem. Ponieważ motywacja naturalnie pojawia się po tym, jak zaczniemy, musimy skupić się na tym, by ułatwić sobie rozpoczynanie działania.

„To zawsze początek wymaga największego wysiłku”. – James Cash Penny

4 sposoby na łatwiejszy start

#01 Zaplanuj to

Jednym z powodów, dla których ludzie nie mogą zacząć robić tego co powinni jest to, że nie zaplanowali kiedy to zrobić.

Kiedy zadania do zrobienia nie są zaplanowane, łatwiej jest je zaniechać i o nich zapomnieć. Kończy się to nadzieją, że motywacja spadnie ci na kolana albo nadzieją, że znajdziesz w sobie wystarczająco dużo siły woli, aby to zrobić.

Jeśli marnujesz zasoby, próbując zdecydować, kiedy lub gdzie pracować, utrudniasz swoją zdolność do wykonania pracy.

#02 Mierz postępy

Łatwo jest czuć się niezainspirowanym, gdy nie wiesz, czy robisz postępy lub nie określiłeś do czego w ogóle dążysz. Dlatego musisz sprawić, by twój sukces był w jakiś sposób mierzalny. Rozpoczęcie pracy jest łatwe, gdy wiesz dokładnie, jak bardzo twoje obecne działania przybliżają cię do osiągnięcia celu. Zrób to bez motywacji! I co się wtedy stanie? Motywacja przyjdzie sama i ułatwi ci kontynuację działań.

„Motywacja nie jest czymś co masz. To coś, co czerpiesz z siebie, automatycznie, czując się dobrze po osiągnięciu drobnych sukcesów”. – Jeff Haden

#03 Motywacja zewnętrzna

Ten rodzaj motywacji pochodzi od czynników zewnętrznych. Może być ona pozytywna lub negatywna. Pozytywna motywacja składa się z bodźców takich jak pieniądze, nagrody czy oceny. Negatywna motywacja składa się z czynników odstraszających, takich jak zwolnienie, konflikt czy kara pieniężna. Motywacja zewnętrzna nie jest skuteczna w dłuższym okresie, ale może być skuteczna w krótkim horyzoncie czasowym, aby zacząć coś robić.

#05 Upublicznienie celu

Możesz pociągnąć się do odpowiedzialności, mówiąc znajomym i rodzinie o swoich celach, a nawet dzieląc się nimi w mediach społecznościowych. To sprawia, że łatwiej jest coś zacząć, ponieważ jesteś wtedy pod większą presją, aby nie zawieść innych. Ta metoda nie u wszystkich dobrze działa, ale może sprawdzi się w twoim przypadku.

Jak utrzymać i zachować długoterminową motywację?

Kiedy mówimy, że chcemy czuć się zmotywowani do zrobienia czegoś, to nie chcemy być popychani na siłę, ani nie chcemy być przekonywani do wykonania zadania. Chcemy być tak zainteresowani i zachęceni pomysłem, że sami nie możemy się oprzeć, aby nie podjąć działania od razu. Dlatego ważne jest, aby zbudować fundament – dobry nawyk, który ustawi cię na konsekwentne działanie.

„Ludzie często mówią, że motywacja nie trwa długo. Cóż, kąpiel też nie – dlatego zalecamy ją codziennie”. – Zig Ziglar

Oto 5 technik, które pomogą utrzymać motywację na dłużej:

#01 Pozostań w swojej strefie „złotego środka”

Strefa „złotego środka” to moment, w którym zadanie ma idealny poziom trudności – nie jest zbyt trudne i nie jest zbyt łatwe. W tej strefie osiągamy szczyt motywacji i skupienia.

Na przykład, powiedzmy, że grasz mecz tenisowy z 5-latkiem. Na tym poziomie trudności możesz szybko się znudzić i nie będziesz chciał grać. Teraz powiedzmy, że grasz mecz tenisowy z numerem #01 światowego rankingu ATP. Na tym poziomie trudności szybko się zdemotywujesz, bo mecz jest zbyt wymagający.

Strefa „złotego środka” znajduje się pośrodku tego spektrum. Chcesz zmierzyć się z kimś o mniej więcej równych umiejętnościach jak ty. W ten sposób masz szansę na wygraną, ale musisz się skupić i postarać, aby to osiągnąć. Dostosowanie obciążenia i celów w czasie, aby pozostać w strefie „złotego środka”, utrzymuje zaangażowanie i motywację w dłuższej perspektywie.

#02 Dążenie do celów motywowanych wewnętrznie

Motywacja wewnętrzna to najlepsza motywacja. Bycie wewnętrznie zmotywowanym do osiągnięcia celu jest wtedy, gdy chcesz go osiągnąć dla tego, czym jest. Nie ma tu czynników zewnętrznych, takich jak nagroda czy ryzyko zwolnienia. Napęd stojący za twoimi działaniami pochodzi z wewnątrz.

W przypadku większości celów wewnętrznych dążymy do nich, ponieważ wzbogacą one nasze życie lub przybliżą nas do poczucia spełnienia. To sprawia, że cele te są niezwykle trwałe w dłuższej perspektywie, ponieważ bezpośrednio wpływają na jakość naszego życia i kwestie, na których nam zależy.

#03 Podział wielkich celów i zadań na mniejsze

Porcjowanie (ang. „chunking”), to technika rozbijania celu na mniejsze, krótkoterminowe cele. Robiąc to osiągasz wielokrotne sukcesy w dążeniu do głównego celu. To uruchamia system nagrody w mózgu i napędza cię do dalszego działania.

Tradycyjnie, możesz wyznaczyć cel, który spodziewasz się osiągnąć w ciągu jednego roku. To bardzo długi okres, który trzeba poświęcić, nie widząc po drodze żadnych rezultatów. Dzieląc swoje cele na tygodniowe, miesięczne czy kwartalne, otrzymujesz spójne pozytywne wzmocnienie, którego potrzebujesz, aby pozostać zmotywowanym przez dłuższy czas.

Na przykład, zamiast próbować stracić 24 kg w ciągu jednego roku, spróbuj stracić 2 kilogramy co miesiąc przez 12 miesięcy.

#04 Bądź elastyczny

Wszyscy bywamy „ofiarami” okoliczności. Na naszej drodze zdarzają się sytuacje, do których możemy się dostosować lub zrezygnować z ich powodu. Dlatego ważne jest, aby mieć swobodę i elastyczność, gdy dążysz do celu. Jeśli oczekujesz, że wszystko pójdzie idealnie, nieuchronna porażka może sprawić, że staniesz się niezaangażowany i pozbawiony chęci do działania. Kiedy planujesz, że coś może pójść nie tak, jesteś na to gotowy. Dzięki czemu upewniasz się, że będziesz w stanie utrzymać motywację przez dłuższy czas.

#05 Dąż do realizacji swoich celów w sposób zrównoważony

Nie trać nadziei, gdy nie osiągniesz sukcesu z dnia na dzień. Taki sukcesy to może 1% – w większości przypadków nie istnieją. To, co postrzegamy jako „natychmiastowy sukces”, to tak naprawdę niezliczone godziny pracy za kulisami, które w końcu doprowadziły do punktu zwrotnego. Dążenie do celu to historia cierpliwości, wytrwałości i niewidocznego wysiłku.

Nie porównuj się z innymi. Porównywanie się to przepis na spadek pewności siebie i poczucia satysfakcji. Karmi również mentalność, w której myślisz, że nie zrobiłeś wystarczająco dużo. Znajdź swój rytm i swoje tempo. Skoncentruj się na sobie i staraj się poprawiać swoje wyniki.

„Codziennie staraj się wykraczać poza swoje możliwości”.

Słowo końcowe

Opanowanie motywacji to supermoc. Mając tę umiejętność na wyciągnięcie ręki, możesz osiągnąć swoje cele i kształtować życie, którym chcesz żyć.

„Ty + motywacja = sukces”

A ja Twoje motywacja? Jakie masz sposoby, aby zawsze mieć chęć do działania.

Sprawdź też: Jak motywować siebie i innych? DNA motywacji

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj