Czy czasami nie masz takiego uczucia, jakbyś spędzał w pracy dwadzieścia cztery godziny na dobę? Po prostu praca cię osacza i nie jesteś w stanie oderwać myśli od życia zawodowego. Zupełnie nie pamiętasz, kiedy wyluzowałeś i nie myślałeś o planach sprzedaży, statystykach czy szefie. Może to twoja wina, bo nie umiesz oddzielać spraw prywatnych od zawodowych. Jak osiągnąć równowagę między pracą a życiem prywatnym? Jak rozdzielić życie prywatne od zawodowego? Pomyśl, czy przestrzegasz tych dziesięciu zasad work-life balance.

“Możesz mieć wszystko. Po prostu nie możesz mieć wszystkiego naraz”. – Oprah Winfrey

Równowaga życie-praca. Jak rozdzielić życie prywatne od zawodowego?

#01 Wyjdź do pracy

Serio, wprawdzie w czasie pandemii, a i po niej nauczyliśmy się pracować zdalnie w domu, bo zwyczajnie nie mieliśmy innego wyjścia, tak naprawdę nie ma lepszego sposobu na rozdzielenie życia prywatnego i służbowego. Wyjście do pracy wymaga pewnego wysiłku, innego stroju, makijażu, dojazdu, a te przygotowania są jednocześnie złagodzeniem przejścia z domu w życie zawodowe. Jeśli pracujesz na własny rachunek i jesteś w stanie, wynajmij sobie biuro, nawet współdzielone i pracuj w nim. Jeśli nie, przygotuj stanowisko pracy w domu, w oddzielnym pokoju i innej aranżacji wnętrza. Nigdy nie łącz ze sobą przestrzeni roboczej i osobistej.

#02 Pilnuj czasu pracy

To niełatwe, szczególnie gdy pracujesz na własny rachunek i faktycznie zależy ci na jak największej intensywności i pozyskaniu maksymalnej liczby klientów, ale narzuć sobie ograniczenia. Naucz się, że pracujesz w określonych godzinach i wcale nie musi to być przysłowiowe od ósmej do szesnastej. Godziny mogą być wybrane dowolnie, ale powinny być stałe i nie powinno ich być więcej niż osiem w ciągu doby.

#03 Uwaga, przerwa

W każdej pracy przychodzi czas na przerwę. Jedni jedzą, inni piją kawę, a jeszcze inni, zajmują się życiem towarzyskim, ploteczkami i wymianą informacji. Szczególnie to ostatnie bywa bardzo absorbujące i odrywa nas od pracy, sprawiając, że gubimy koncentracje. Potem trudno nam wrócić do obowiązków i zwyczajnie tracimy czas, a ten trzeba potem „odrobić”, bo przecież obowiązki muszą być wykonane. Staraj się nie gubić „natchnienia” i kiedy pracujesz, pracuj.

#04 Zostaw pracę w pracy.

Nie przynoś ze sobą pracy do domu i nie sprawdzaj wieczorem maili. Oczywiście łatwiej jest powiedzieć niż zrobić. Najlepszym sposobem na to, aby trzymać się tych zasad, jest uświadomienie współpracownikom, że każdy projekt może poczekać do następnego dnia. Innymi słowy, kiedy przestaniesz traktować każdego maila i aktualizację statusu jak coś pilnego, te rzeczy przestaną być pilne.

“Między domem a pracą są małe zakamarki szczęścia”.

#05 Bądź niedostępny

Żyjemy w dziwnych czasach, w których ludzie oczekują od nas, abyśmy odpowiedzieli na ich wiadomość tekstową albo mailową o każdej porze dnia. Życie prywatne zostało zastąpione przez mentalność natychmiastowej gratyfikacji — domagamy się, aby inni odpowiadali na nasze
pytania w ciągu godziny. Prostym sposobem na wyeliminowanie tego problemu jest podawanie swojego numeru telefonu tylko wybranym osobom. Najlepiej miej dwa telefony jeden służbowy a drugi prywatny. A przy okazji zastrzegaj, że nie zawsze masz telefon przy sobie.

#06 Zapisuj swoje pomysły, a potem je ignoruj.

Jeżeli pracujesz w inspirującym, dynamicznym środowisku, często trudno jest uspokoić i wyciszyć mózg w chwilach przeznaczonych na odpoczynek. To normalne, że wpadasz na świetne pomysły związane z pracą w czasie, gdy powinnaś się relaksować. Jednak zamiast od razu przechodzić do działania, spróbuj po prostu zapisać daną myśl, a potem zapomnij o niej aż do czasu, gdy wrócisz do biura.

#07 Nie zaprzyjaźniaj się

Serio, praca to nie jest dobre miejsce do zawierania przyjaźni i mieszkania życia towarzyskiego ze służbowym. Tym bardziej, to kiepskie miejsce na romans i nie tylko chodzi tu o ewentualne, późniejsze konsekwencje, ale przede wszystkim o to, że praca połączy się nadmiernie z życiem prywatnym, a z tym walczymy.

#08 Planuj życie prywatne

Tak, to nie jest pomyłka. Naucz się planować nie tylko dzień pracy, ale także swoje życie prywatne. To bardzo ważne, aby dokładnie wiedzieć, co masz do zrobienia po pracy, a równie ważne jest, aby dokładnie, zaraz po zakończeniu pracy rozpoczynać czynności prywatne. Jeśli sytuacja jest taka, że pracę kończysz o 15, zaraz, dosłownie pół godziny później planuj wyjście na basen czy spotkanie z przyjaciółmi. Głupio ci będzie odwołać, a dzięki temu nie zostaniesz nawet minuty dłużej po godzinach, bo spóźnisz się na spotkania.

#09 Miej hobby

Warto jest znaleźć pasjonujące zajęcia, takie które naprawdę cię wciąga. Zupełnie nieważne, czy to odnawianie mebli, szycie czy śpiew, ważne jest to, aby sprawa cię wciągała i najlepiej, aby cię rozwijała. Takie zajęcia, które zorganizujesz sobie po pracy i cię zafascynują, sprawią, że będziesz chciała, jak najszybciej z niej wyjść, aby poświecić się swojemu hobby. Jeśli do tego będą to zajęcia zespołowe, szybko zyskasz nowych znajomych, którzy oderwą twoje myśli od pracy.

#10 Naucz się „odcięcia”

To nie jest łatwe, ale znajdź czas na to, by w ogóle nie myśleć o pracy. Może sobota czy niedziela? Ustal, że to czas wyłącznie dla ciebie, nie sprawdzasz poczty, nie odbierasz służbowych telefonów, ba nawet nie plotkujesz z koleżankami z pracy o szefie i jego nowej narzeczonej. Staraj się otaczać ludźmi, którzy nie mają nic wspólnego z twoją pracą i słuchaj o tym, jakie oni mają kłopoty.

Najlepszym sposobem na to, żeby zostawić pracę za sobą, jest po prostu czerpać radość z tego, co robisz w pozostałym czasie.

“Wyobraź sobie życie jako grę, w której żonglujesz pięcioma piłkami w powietrzu. Nazywasz je – praca, rodzina, zdrowie, przyjaciele i duch – i trzymasz je wszystkie w powietrzu. Wkrótce zrozumiesz, że praca to gumowa kula. Jeśli upuścisz, odskoczy. Ale pozostałe cztery kule – rodzina, zdrowie, przyjaciele i duch – są wykonane ze szkła. Jeśli upuścisz jedną z nich, zostaną nieodwołalnie otarte, oznaczone, nacięte, uszkodzone, a nawet rozbite. Nigdy nie będą takie same. Musisz to zrozumieć i dążyć do równowagi w swoim życiu”. – Brian Dyson

Sprawdź: Co robić w weekend? 8 sekretów udanego weekendu ludzi sukcesu