Zmorą naszych czasów jest wszechobecny pęd i brak umiaru we wszystkich aspektach życia. Chcemy więcej, dłużej, bardziej. Marzymy o dobrach materialnych, ale też chcemy zapewnić sobie i bliskim byt oraz życie w poczuciu bezpieczeństwa. W tym celu nierzadko podejmujemy się dodatkowych prac zarobkowych, czy bierzemy na siebie dodatkowe obowiązki. Ludzie jednak biorą na siebie tak dużo nie tylko z potrzeby posiadania, ale często też chcą się po prostu rozwijać. Połączenie studiów dziennych z pracą jest już nie lada zadaniem. A do tego znalezienie czasu na hobby i odpoczynek wydaje się zapełniać grafik po brzegi. Jak jednak zmieścić ogrom obowiązków w 24 godzinach, jakie posiada doba? Istnieje kilka zasad, których przestrzeganie znacznie ułatwi nam życie.

“Czas jest Twoim najcenniejszym i najrzadszym z zasobów”.

Oto 7 sposobów, by zaoszczędzić trochę czasu i lepiej nim zarządzać

#01 Planowanie

Planujmy. Nic tak nie spędza snu z powiek jak stres i niepokój. A ten spowodowany przez poczucie, że następnego dnia jest ogrom rzeczy do zrobienia. Powoduje nawet, że sen nie wydaje się być dobrym pomysłem. Dobrym nawykiem jest robienie list zadań na następny dzień. Na rynku są nawet przeróżne opcje pomocy w tej kwestii. Możemy zaopatrzyć się w książkowy planer, który ma wyszczególnione godziny i miejsce na notatki. Jeśli wolimy cyfrowych pomocników, warto pobrać aplikację, która umożliwi nam spisanie listy zadań lub przyporządkowanie czynności do odpowiednich godzin. Umożliwi to zasypianie z poczuciem, że o niczym nie zapomnimy i na wszystko znajdziemy jutro czas.

Sprawdź: LifeBalance. Dlaczego warto korzystać z plannera?

#02 Bufory czasowe

Przy planowaniu warto zachować pewien bufor czasowy. Dlatego że, na samo spotkanie trzeba jakoś dojechać, przed zaplanowanymi ćwiczeniami trzeba rozłożyć matę, a po nich wziąć prysznic. Takie niewielkie czasowe niedociągnięcia mogą skutecznie zaburzyć nam plan dnia i spowodować frustrację, że jednak z niczym się nie wyrabiamy. Na każde z zadań patrzmy obiektywnie i przemyślmy, czy do jego wykonania potrzebne nam będzie przygotowanie.

#03 Wizualizacja terminów

Jeśli na naszej głowie spoczywa mnóstwo obowiązków i projektów, warto sobie zapisać ich daty końcowe w kalendarzu z miesięcznym widokiem. Może to być kartka z wydrukowanym kalendarzem znalezionym w Internecie. Dzięki temu będziemy mieli pogląd na to, czy możemy zaplanować sobie wyjazd w przeciągu kilku dni, czy też ten wolny czas powinniśmy przeznaczyć na zakończenie zobowiązań.

Mając rozpisane daty zakończenia czy oddania projektów, możemy łatwo rozłożyć sobie wykonanie ich w czasie. Wiedząc na przykład, że za dwa miesiące mamy do oddania dwa rozdziały pracy magisterskiej, nie odkładajmy jej napisania na ostatni tydzień przed dniem wysłania. Dużo łatwiej i efektywniej jest rozłożyć sobie poszczególne fragmenty rozdziałów na kolejne dni. Unikniemy w ten sposób przemęczenia tematem i łatwiej będzie nam się podchodziło do pracy, wiedząc, że zamiast 12 stron, musimy napisać dziś zaledwie 3.

#04 Określanie priorytetów

Podczas planowania i wykonywania zadań w ciągu dnia, ważne jest określenie priorytetów. Powtarza się wszędzie, że zadania należy wykonywać od razu, bo zapisane gdzieś na kartce, odchodzą w zapomnienie wraz ze sprzątaniem biurka.

Jeśli ktoś może pozwolić sobie na wykonywanie wszystkich zadań od razu, to jest niebywałym szczęściarzem. W rzeczywistości bowiem wygląda to zwykle tak, że podczas robienia jednej rzeczy, wpada nam do zrobienia następna. Ten łańcuch ciągnie się do 17, kiedy trzeba wyłączyć komputer, a tak naprawdę musimy zostać dłużej, bo się z niczym nie wyrabiamy.

Są rzeczy, które mogą poczekać dzień lub dwa, a są raporty, które oczekują wysłania na wczoraj. W planerze możemy zapisywać wszystko, warto sobie wdrożyć również kolory, które będą oznaczały wagę zadania. Dla przykładu: czerwonym flamastrem zaznaczmy kropkę przy pozycjach, które należy wykonać jeszcze tego samego dnia. Do wszystkich innych zajrzyjmy, jeśli zostanie nam czas.

Sprawdź: Powiedz “Tak!” swoim priorytetom i “Nie!” całej reszcie

#05 Przypomnienia

Dobrą funkcją w naszych urządzeniach mobilnych są przypomnienia. Jeśli więc mamy spotkanie o 15, warto ustalić, ile czasu będziemy potrzebowali na przygotowanie się i ewentualny dojazd i na odpowiednią godzinę ustawić alarm. Pozwoli nam to uniknąć pośpiechu, stresu i błędów podczas przygotowywania materiałów, które będą nam potrzebne.

#06 Jedna rzecz na raz

Wielozadaniowość jest hasłem dzisiejszego rynku pracy. Niestety, pracownik, który jest w stanie skupić się na wielu rzeczach jednocześnie wydaje się być atrakcyjniejszy na rynku pracy niż osoba, która potrzebuje kolejno rozprawiać się z zadaniami. Nie popadajmy jednak w paranoję. Są zadania lekkie, które możemy wykonywać jednocześnie z innymi. Ale są też takie, na które potrzebujemy więcej czasu, czy większego skupienia. Zaplanujmy te zadania w takim momencie dnia, w którym wiemy, że nie będziemy musieli wszystkiego rzucić, czy nikt nie będzie nas rozpraszał spotkaniem.

#07 Eliminacja rozproszeń

Oprócz wielozadaniowości, mamy dziś tendencję do spędzania zbyt długiego czasu przy jego „zjadaczach”. Jeśli rozrywką jest dla nas przeglądanie mediów społecznościowych, portali plotkarskich czy filmików ze śmiesznymi kotami- nie ma w tym nic złego. Ustalmy sobie jednak na to wszystko konkretny czas. Możemy robić sobie w pracy przerwy. Oderwać się od świata tabelek i maili i zrobić sobie 10-minutową przerwę w social mediach. Ulubiony serial możemy włączyć do obiadu, podczas biegania na bieżni, czy po pracy, aby na chwilę oderwać głowę od myślenia jedynie o obowiązkach. Ustalmy sobie też granicę- jeden godzinny odcinek dziennie może zdecydowanie wystarczyć.

Uwagi końcowe

Rynek pracy wymaga od nas, aby doba rozciągnęła się do 50 godzin. Wtedy na wszystko znaleźlibyśmy czas. Musimy sobie jednak poradzić na tyle, aby każda ze stron była zadowolona. Sposoby na oszczędzanie i organizację czasu wspomniane wyżej mogą zdecydowanie ułatwić życie niejednej osobie. A także pozbyć się stresu, który jak wiemy, jest dziś jednym z naszych największych wrogów. Wdrażanie tych sposobów może na początku sprawiać problem, jednak systematyczność i trzymanie się zasad spowoduje, że staną się one codziennością.

“Nie możemy sobie więcej pozwolić na marnowanie dużej ilości czasu na mało ważne sprawy, tak samo jak nie możemy przeznaczać małej ilości czasu na sprawy najważniejsze”. — Jim Rohn

Sprawdź też: Gdzie idzie Twój czas? Strategia P.I.E. czyli jak nie marnować czasu

A jakie Ty masz sposoby, aby lepiej korzystać z czasu?