Chcesz stworzyć swój start-up lub masz już istniejącą firmę? Nie ma sprawy! Ale bez względu na to, czy jesteś doświadczonym przedsiębiorcą, czy nie, bez względu na to, jak bardzo jesteś zmotywowany, jak bardzo chcesz dobrze wykonywać swoją pracę i z jaką pasją podchodzisz do tego, co robisz, prawdopodobnie będziesz popełniał błędy, jeśli chodzi o zarządzanie niektórymi aspektami swojej działalności. I to jest zupełnie normalne. Ale niektóre błędy są bardziej fatalne niż inne, zwłaszcza w przypadku start-upów. Jakie jest więc 12 największych błędów, które mogą zatopić Twój biznes?

Top 12 głupich błędów, które mogą zatopić Twój biznes

#01 Nieprawidłowe napisanie biznesplanu

“Ludzie nie planują przegrywać. Przegrywają po nie planują”.

Jak mówi przysłowie: nie planujesz porażki, ale możesz ją ponieść z powodu złego planowania. Aby rozpocząć projekt, trzeba mieć na uwadze jego koniec i o nim pamiętać. Innymi słowy, musisz już myśleć o ostatecznym celu projektu. Bo mieć pomysł to świetna sprawa, ale trzeba być pewnym, dokąd się zmierza i jakie są oczekiwane rezultaty. Tu właśnie wkracza biznesplan. Jest to narzędzie, które pozwoli Ci zmierzyć nie tylko zasoby potrzebne do realizacji projektu, ale także przewidzieć oczekiwane rezultaty. Da Ci to nieco więcej jasności co do Twoich celów biznesowych i pozwoli Ci zrozumieć, jakie są Twoje priorytety w planie działania.

#02 Błędna wycena lub niedokapitalizowanie

Spośród wszystkich błędów, które mogą zatopić Twoją firmę, niedokapitalizowanie jest z pewnością tym, który może doprowadzić do jej najszybszego upadku. W rzeczywistości, podczas sporządzania biznesplanu, zwłaszcza na poziomie planowania finansowego, należy jak najdokładniej określić różne przewidywane wydatki. Lepiej jest przeszacować wydatek niż go nie doszacować. W tym samym duchu, należy zawsze być precyzyjnym co do zysków, które można osiągnąć w ciągu jednego, dwóch, a nawet pięciu lat.

#03 Ignorowanie rzeczywistych zysków

Nie ma znaczenia, ile pieniędzy zarobiłeś w danym okresie. Przychód to nie zysk. Jeśli nic z tego nie jest twoje, to znaczy, że pracowałeś ze stratą. Podstawową rolą biznesu jest tworzenie wartości, bycie rentownym. Skupianie się wyłącznie na wysokim wskaźniku obrotu było śmiercią wielu firm. Rzeczywiście, zdarza się, że zdobywa się kontrakt na 600.000 złotych a na wydatki trzeba przeznaczyć ponad 650.000 złotych. Może to spowodować, że szybko wpadniesz w otchłań, wpadając w spiralę długów.

#04 Brak chęci do inwestowania

Nawet jeśli wydaje Ci się, że osiągnąłeś duży zysk, nie wydawaj jeszcze pieniędzy na ładny samochód! Kiedy Twoja firma zaczyna się rozwijać, jest to doskonała okazja do reinwestowania tych pieniędzy i pracy nad poprawą procesów, umiejętności pracowników, reorganizacji biura, a także lepszego marketingu, aby zapewnić długowieczność firmy.

#05 Odrzucenie perspektywy rozszerzenia działalności

Część reinwestycji należy przeznaczyć na rozszerzenie działalności na bardziej obiecujące obszary. Dzięki takiej strategii wiele małych firm dzisiaj jest gigantami biznesu.

#06 Odmowa skorzystania z porady.

Nie możesz robić wszystkiego sam. Najlepszym sposobem na pokonanie przeszkód w biznesie jest otwartość i słuchanie innych, zwłaszcza ekspertów w dziedzinach, o których nie mamy wystarczającej wiedzy.

#07 Niechęć do pracy zespołowej

W pojedynkę jako przedsiębiorca niewiele osiągniesz. Sukces w biznesie osiągają zespoły. Utrzymanie firmy przy życiu będzie wymagało też pewnej ilości umiejętności miękkich. Twoi pracownicy są tam po to, aby zwiększyć produktywność firmy. Być może będziesz musiał zbudować szacunek. Ale zawsze musicie pracować razem w dobrej atmosferze.

“Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces.” – Henry Ford

#08 Niezdolność do przystosowania się do zmian

Jako przedsiębiorca, musisz mieć talent do przewidywania i analizowania zmian, które zachodzą w Twoim ekosystemie na co dzień. Musisz również być w stanie dostosować się do wyzwań wynikających z tych czasami gwałtownych zmian i radzić sobie z nimi.

#09 Otaczanie się nieefektywnymi współpracownikami.

W biznesie nie ma miejsca na relacje rodzinne. Nie powinieneś niczego traktować lekko, a przede wszystkim otaczać się sprawnymi ludźmi, którzy mają taką samą wizję doskonałości jak Ty.

#10 Sprzeciwianie się delegowaniu zadań.

Wiedząc, że nie możesz zrobić wszystkiego sam, mądrze byłoby delegować zadania swoim współpracownikom w odpowiednim czasie. Pamiętaj, żeby precyzyjnie określać cel działania. Jeśli zadanie nadaje się do przekazania dokładnie opisz efekt, którego oczekujesz, wskaż również termin realizacji.

#11 Brak komunikacji

Komunikacja w erze cyfrowej jest niezbędna, aby sprzedawać swoją markę, produkty lub usługi. Musisz sprawnie komunikować się poprzez różnego rodzaju media. Komunikaty prasowe, strony informacyjne, webinaria, posty na portalach społecznościowych. Twoje działania komunikacyjne powinny być częścią przemyślanej strategii, aby uniknąć marnowania energii.

#12 Brak wizji przyszłości

Dobry lider biznesu wie, jak przewidywać zmiany niezbędne do długofalowego funkcjonowania swojej firmy, ale przede wszystkim musi być stale czujny i wyczulony na pojawiające się szanse, ale także na kryzysy. Jako lider musisz wiedzieć nie tylko gdzie jesteś dzisiaj, ale też gdzie chcesz się znaleźć w przyszłości ze swoim biznesem.

“Cały świat usuwa się z drogi człowiekowi który wie dokąd zmierza” – Steve Jobs

Sprawdź też: Jak stać się rekinem biznesu? Zasady SHARK – sukces w biznesie!

A Twoim zdaniem jakie błędy mogą przekreślić sukces w biznesie?