Chcesz wiedzieć, jak odmienić swoje życie na lepsze? Zapanuj nad swoim mózgiem! Przez cały dzień Twój mózg wysyła Ci wiele fałszywych komunikatów. Te komunikaty często są dla Ciebie szkodliwe i stają na przeszkodzie do osiągania celów. Zwodnicze komunikaty wysyłane przez mózg to wszelkie myśli, impulsy czy zachcianki, które odciągają Cię od Twoich prawdziwych życiowych celów i zamiarów. Jak można znaleźć wyjście z tej sytuacji? Trzeba przeprogramować swój mózg w zdrowy i pożyteczny sposób. Dobra wiadomość jest taka, że możesz odebrać mózgowi kontrolę nad swoim życiem i przeprogramować go tak, by działał na Twoją korzyść. Oto metoda czterech kroków, która Ci w tym pomoże.

„Nie jesteś swoim mózgiem! Myśli w Twojej głowie nie definiują tego, kim rzeczywiście jesteś. Mózg i umysł to dwa oddzielne byty”.

Jak odmienić swój mózg i swoje życie na lepsze? Metoda czterech kroków do przeprogramowania mózgu

Zwodnicze komunikaty to każda błędna lub mało precyzyjna myśl, a także każdy niepotrzebny albo rozpraszający impuls, popęd czy pragnienie, które odciąga Cię od Twoich prawdziwych życiowych celów i zamiarów (tzn. od prawdziwego Ja).

Aby rzeczywiście zmienić swoje życie i mózg, musisz przewartościować zwodnicze komunikaty. Uruchomić umysł do koncentrowania swojej uwagi na nowych, pożytecznych działaniach i zachowaniach. Jak to zrobić?

Dr n. med. Jeffrey M. Schwartz i Dr n. med. Rebecca Gladding, współautorzy książki Zapanuj nas swoim mózgiem opracowali metodę czterech kroków, która pozwala przeprogramować mózg w zdrowy i pożyteczny sposób. Skąd wiadomo, że ta metoda działa? Potwierdzają to badania naukowe prowadzone przez nich na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles (UCLA).

Metoda czterech kroków jest pomocna za każdym razem, gdy pojawiają się zwodnicze komunikaty i sprawiają, że przestajesz ufać rzeczywistości albo robisz coś, czego wcale nie chcesz (tj. coś, co na dłuższą metę jest dla Ciebie szkodliwe).

„Sięgając regularnie do metody czterech kroków, dosłownie przeprogramowujesz swój mózg podejmowanymi działaniami: obwody mózgowe leżące u podstaw niezdrowych zachowań zanikają, a te, które odpowiadają za zdrowe działania, rosną w siłę”. – Dr n. med. Jeffrey M. Schwartz i Dr n. med. Rebecca Gladding

4 kroki, aby przeprogramować swój mózg:

Oto cztery kroki do przeprogramowania mózgu w zdrowy, przystosowawczy sposób. Ich wielokrotne powtarzanie może odmienić Twoje życie — i mózg — pozwalając Ci stać się tym, kim chcesz.

Krok #01: Nazwij po imieniu

Rozpoznawaj zwodnicze komunikaty wysyłane przez mózg i towarzyszące im nieprzyjemne odczucia; powiedz sobie, czym w istocie są. Zauważaj wszystkie zwodnicze komunikaty, popędy, impulsy, pragnienia, zachcianki oraz odczucia natury cielesnej i emocjonalnej, które się pojawiają.

„Nazywanie po imieniu oznacza określenie, czym w rzeczywistości są zwodnicze komunikaty, popędy, impulsy, pragnienia i odczucia”.

Krok #02: Przeformułuj

W kroku drugim przeformułuj Twoim celem jest wyjaśnienie sobie, dlaczego te myśli, popędy, impulsy i pragnienia Ci doskwierają, żebyś mógł zmienić sposób ich postrzegania.

Zmień sposób postrzegania zwodniczych komunikatów wysyłanych przez mózg. Zastanów się, dlaczego te myśli, pragnienia i impulsy zaprzątają Twoją głowę: są fałszywymi komunikatami wysyłanymi przez mózg (To nie JA, to tylko mój MÓZG!).

„Przeformułowanie wymaga zmiany wagi przywiązywanej do zwodniczych komunikatów”.

Krok #03: Zmień perspektywę

Skieruj swoją uwagę na działanie czy proces myślowy, który jest korzystny i produktywny. Nie przejmuj się, jeśli fałszywe i zwodnicze pragnienia, myśli, impulsy czy odczucia nie ustępują i próbują przyciągnąć Twoją uwagę. Zauważaj, na czym koncentruje się Twoja uwaga — to pozwala zmieniać mózg. Gdy masz do czynienia ze zwodniczymi komunikatami, nie ma znaczenia,
co myślisz i czujesz, liczy się tylko to, co robisz.

„Zmiana perspektywy oznacza skierowanie swojej uwagi na zdrowe i produktywne działanie lub proces umysłowy, i to nawet gdy popędy, myśli, impulsy i odczucia są wciąż obecne i rozpraszają Cię”.

Krok #04: Przewartościuj

Zrozum, czym w rzeczywistości są te myśli, pragnienia i impulsy: po prostu odczuciami wywołanymi przez zwodnicze komunikaty, które wysyła Twój mózg, a które nie dość, że są fałszywe, to jeszcze bezwartościowe (są czymś, co należy ignorować, zamiast poświęcać temu uwagę).

W miarę jak będzie się rozwijała Twoja zdolność korzystania z rosnącej uważności, nauczysz się postrzegać bezużyteczne i fałszywe — myśli, impulsy, pragnienia, zachcianki, popędy, lęki, obawy i błędy myślowe jako nic ponad zwodnicze komunikaty.

„Przewartościowanie oznacza, że jasno widzisz, czym w rzeczywistości są pojawiające się myśli, popędy, impulsy i pragnienia — po prostu doznaniami wywołanymi przez zwodnicze komunikaty, które mają niewielkie (jeśli w ogóle jakieś) znaczenie”.

Uwagi końcowe

Każdy z nas mierzy się ze zwodniczymi komunikatami na jakimś etapie swojego życia. Zastanów się nad zwodniczymi komunikatami wysyłanymi przez Twój mózg. Jakie fałszywe informacje wysyła do Ciebie mózg i co robisz w ich wyniku? Mogą one dotyczyć różnych kwestii — od negatywnych myśli na swój temat poprzez przekonanie o własnej niedoskonałości po pragnienie ucieczki od rzeczywistości, uleganie zachciankom (jak choćby objadanie się czy zbyt częste sięganie po używki) czy inne działania, które sprawiają, że zachowujesz się w sposób, który nie sprzyja realizacji Twoich prawdziwych wartości i celów.

„Jesteśmy uzależnieni od naszych myśli. Dopóki nie zmienimy naszego myślenia, nie będziemy w stanie zmienić czegokolwiek”. – Santosh Kalwar

Wykorzystaj umysł, by zmienić swój mózg i swoje życie!

Z pomocą metody czterech kroków możesz nauczyć Cię, jak lekceważyć fałszywe informacje mające swoje źródło w mózgu, a zamiast tego koncentrować swoją uwagę na sprawach, które są dla Ciebie naprawdę istotne.

Zapanuj nad swoim mózgiem. Cztery kroki do zmiany swojego życia. - Jeffrey M. Schwartz, Rebecca Gladding MD
Zapanuj nad swoim mózgiem. Cztery kroki do zmiany swojego życia. – Jeffrey M. Schwartz, Rebecca Gladding MD

Aby dowiedzieć się więcej o działaniu mózgu, zwodniczych komunikatach i metodzie czterech kroków sięgnij po wydaną przez Sensus książkę Zapanuj nad swoim mózgiem. Cztery kroki do zmiany swojego życia. Dzięki tłumaczeniu Joanny Wójtowicz dostępna jest po polsku. Ten oparty na badaniach naukowych poradnik pozwoli Ci rozwinąć umiejętności, które możesz wykorzystywać i ćwiczyć na co dzień, a także stosować w każdym obszarze swojego życia, z którego nie jesteś w pełni zadowolony.

Naucz się jak korzystać z metody czterech kroków we własnym życiu. Prawidłowo rozpoznawać zwodnicze komunikaty wysyłane przez mózg, towarzyszące im odczucia i nawykowe reakcje. Zacznij zmieniać znaczenie nadawane tym komunikatom i koncentrować swoją uwagę na zdrowych i konstruktywnych zachowaniach.

Z czasem przeprogramujesz swój mózg w taki sposób, że nowe działania staną się zwyczajną, standardową częścią Twojej codzienności, a niezdrowe nawyki będą się stopniowo stawać pieśnią przeszłości.

Pokonaj zwodnicze komunikaty wysyłane przez mózg, dokonuj lepszych wyborów i podążaj ścieżką wytyczoną przez prawdziwe Ja. Wykonaj cztery kroki do zmiany swojego życia na lepsze!

„Życie w zgodzie ze swoim prawdziwym Ja to dostrzeganie tego, kim naprawdę jesteś, dzięki autentycznym staraniom o to, by urzeczywistnić wartości i zrealizować cele, w które naprawdę wierzysz”. – Dr n. med. Jeffrey M. Schwartz i Dr n. med. Rebecca Gladding

Sprawdź też: Mózg na detoksie. 8 sposobów by oczyścić swój umysł i znaleźć szczęście