Co sprawia, że zdrowie i szczęście są takie nieuchwytne? Ludzki mózg to niesamowity dar zdolny do niesamowitych rzeczy, niestety działanie naszego mózgu w dzisiejszym świecie pada ofiarą manipulacji. Zewsząd jesteśmy atakowani przez nieprzerwany strumień komunikatów mówiących nam, jak mamy wyglądać, jak się czuć i do czego dążyć. Przez to często czujemy się niewystarczający. Uzależnienie od krótkoterminowej przyjemności i komercyjnej iluzji sprawia, że wpadamy w stan odcięcia od trwałego szczęścia.

Dr David Perlmutter i Dr Austin Perlmutter naukowcy i lekarze – ojciec i syn, autorzy książki Mózg na detoksie, nazywają ten stan, w który wielu z nas wpada: syndromem oddzielenia. Skutkuje to tym, że doświadczamy zachowań, przez które jesteśmy samotni, lękliwi, smutni, nieufni, chorobliwi i przytłoczeni bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Jednocześnie czujemy się odcięci od własnego ja, od innych oraz od świata.

„Walczymy dziś z epidemią samotności, depresji, nerwic, uzależnień i przewlekłych chorób, którym można przecież zapobiec. Ten smutny stan rzeczy wynika z tego, że będące od dawna częścią mózgu procesy, które pozwalały nam przetrwać na przestrzeni milionów lat, zostały przeprogramowane przez różne aspekty współczesnego życia”. – David Perlmutter, Dr Austin Perlmutter

Czas z tym skończyć! Czas zacząć żyć inaczej! Najwyższy czas, by odzyskać więź z wyższym poziomem myślenia i funkcjonowania naszego mózgu. Prowadzić zadowalające, szczęśliwe, pełne zaangażowania życie. Jak to zrobić? Poznaj osiem sposobów na detoks mózgu, które mogą ci w tym pomóc.

Mózg na detoksie. Oto 8 sposobów, aby oczyścić swój umysł, by sprawniej myśleć, wzmocnić relacje i znaleźć szczęście

#01 Cyfrowe życie

Przede wszystkim musisz odgrodzić swój mózg od nieustającego wpływu cyfrowych rozpraszaczy. Wymaga to odnalezienia nowego rodzaju równowagi. Nie chodzi o to, by całkowicie odciąć się od technologii, lecz raczej o zmianę tego, jak korzystasz z urządzeń cyfrowych. Technologia ma dawać ci to, czego potrzebujesz, ale jednocześnie powinieneś ograniczysz jej zdolność marnowania twojego czasu i zmieniania mózgu.

Nim zaczniesz czytać e-maile, wpisy w serwisach społecznościowych, oglądać filmy na YouTubie albo telewizję lub w inny sposób korzystać z problematycznej technologii, zapytaj samego siebie, co pragnę zyskać? Uważne podejście do konsumpcji mediów cyfrowych oznacza, że wnosisz świadomość do tego, jak korzystasz z technologii, i jesteś świadomy tego, jak one na ciebie wpływają. Tego typu korzystanie z mediów cyfrowych to sposób na przeciwstawienie się pułapce ich bezmyślnego używania.

Sprawdź: Cyfrowy minimalizm. Jak zachować skupienie w hałaśliwym świecie?

#02 Empatia

Dlaczego powinniśmy być bardziej empatyczni, a mniej narcystyczni? Dlaczego empatia jest dla nas korzystna? Prosta odpowiedź, poparta nauką, jest taka, że wysoki poziom empatii wiąże się z większym zadowoleniem z życia, bogatymi kontaktami społecznymi, zdrowymi związkami, większą wydajnością w pracy i lepszym ogólnym samopoczuciem.

Rozmyślanie nad pozytywnymi aspektami twojego życia i ludźmi, na których ci zależy, to forma ćwiczenia empatii i mindfulness, a badania wykazują, że więcej wdzięczności oznacza więcej empatii.

Sprawdź: Uwolnij moc inteligencji emocjonalnej – zostań badaczem emocji!

#03 Kontakt z naturą

Spędzanie czasu na łonie przyrody to jeden z najprostszych sposobów na wsparcie własnego zdrowia i szczęścia. Badania naukowe potwierdzają, że nasze ciała i umysły świetnie sobie radzą, kiedy „przepiszemy” im odpowiednią dawkę natury. Korzyści jest wiele, na przykład obcowanie z naturą nas odstresowuje, redukuje stany zapalne, pomaga w odzyskaniu więzi i wzmacnia empatię. Przebudowuje też nasz mózg dla lepszego zdrowia, poprawia zdolność koncentracji i długoterminowe zadowolenie.

Zacznij od pobliskiego parku albo innej przestrzeni zielonej. Natura jest dostępna dla wszystkich — wystarczy wyjść na zewnątrz. Nawet żyjąc w mieście możesz cieszyć się korzyściami płynącymi z kontaktu z naturą.

#04 Dieta 

To, co jesz i pijesz, to jedne z najważniejszych decyzji podejmowanych każdego dnia. Jedzenie to podstawa do przebudowania mózgu i ciała. To droga do lepszego życia, dobrego zdrowia i samopoczucia.

Zmiany w diecie trzeba zacząć od miejsca, nad którym masz najwięcej kontroli: od twojej kuchni i lodówki. Najwyższa pora przyjrzeć się temu, co jesz, i pozbyć się tego, co szkodzi twojemu zdrowiu. Przede wszystkim pozbądź się z diety produktów przetworzonych, ogranicz do minimum spożycie cukru i niezdrowych tłuszczy trans. By sprawnie myśleć i funkcjonować, potrzebujesz wysokiej jakości składników odżywczych.

Sprawdź: 5 prostych sposobów na motywację do odchudzania

#05 Sen

Kto by pomyślał, że te kilka godzin snu w nocy może być tak cenne? Badania wykazały, że ilość i jakość snu wpływa praktycznie na każdy układ w ciele, a szczególnie na mózg.

Sen może wpływać też na to, ile jemy, co jemy i jak sprawnie działa nasz metabolizm. Przekłada się ponadto na naszą wagę, na zdolność zwalczania infekcji, na kreatywność oraz inteligencję. A także na to, jak radzimy sobie ze stresem, jak szybko przetwarzamy informacje, jak uczymy się nowych rzeczy i jak dobrze uporządkowujemy i przechowujemy wspomnienia.

Podobnie jak wybory dietetyczne, odpowiednia ilość snu — co dla większości z nas oznacza przynajmniej 7 godzin na dobę jest niezbędna aby utrzymać mózg i ciało w zdrowiu i dobrej kondycji.

Sprawdź: Jak lepiej sypiać? 12 sposobów na dobry sen

#06 Ćwiczenia fizyczne

Większość z nas wie, że powinniśmy więcej ćwiczyć. Ćwiczenia pomagają kontrolować wagę, wzmacniają kości i mięśnie, zmniejszają ryzyko chorób, podnoszą pewność siebie, poprawiają samopoczucie i polepszają nasz sposób patrzenia na życie. Dziś te korzyści nie są niczym zaskakującym. Aktywność fizyczna przebudowuje też nasz mózg tak, by lepiej funkcjonował i radził sobie z wyższymi funkcjami poznawczymi.

Regularne ćwiczenie może być trudne. Nie chodzi jednak o to, by zmuszać się do czegoś, czego nie lubisz, tylko by spojrzeć na ćwiczenia jak na rodzaj lekarstwa utrzymującego w zdrowiu twój mózg i ciało, a jednocześnie poprawiającego nastrój i zdolność podejmowania decyzji. Skup się na wprowadzeniu tego nawyku do codziennej rutyny. Jeśli jeszcze tego nie robisz, zacznij stosować jakąś formę ćwiczeń fizycznych przynajmniej przez 20 minut dziennie.

Sprawdź: 7 rzeczy, o których warto pamiętać, gdy zaczynasz ćwiczyć

#07 Medytacja

Mindfulness oraz inne formy praktyk medytacyjnych, na przykład techniki głębokiego oddychania, to potężne narzędzia wspomagające nas w dążeniu do lepszego samopoczucia. Praktyki mindfulness i medytacja mają ten sam cel: uspokoić umysł i stworzyć w nim przestrzeń dla autorefleksji i uziemienia.

Mindfulness i medytacja pozwalają ci bronić się przed zewnętrznym wpływem i oddają ci kontrolę nad twoimi procesami mentalnymi. Dają ci możliwość świadomego odzyskania kontroli nad myślami. Przebudowują też twój mózg, dążąc do równowagi mentalnej i szczęścia. Tworzą więzi tam, gdzie to najważniejsze, dostarczając narzędzi pomagających w radzeniu sobie z codziennymi stresorami.

Nie potrzebujesz zaawansowanej technologii, aplikacji, ani wielkich umiejętności by zacząć. Skorzystaj z podstawowej i prostej techniki medytacyjnej, po prostu usiądź i przez 12 minut skupiaj się na swoim oddechu.

Sprawdź: Jak i po co medytować? Najważniejsze korzyści z medytacji uważności

#08 Silne relacje

Relacje z przyjaciółmi, rodziną i społeczeństwem są istotne dla naszego dobrostanu. My ludzie jesteśmy stworzeni do nawiązywania relacji. Nasze mózgi tego pragną. Nasze serca za tym tęsknią. Dzięki więziom możemy się rozwijać. Współpraca jest kluczowa dla naszego przetrwania jako gatunku. Jesteśmy szczęśliwsi i żyjemy dłużej, kiedy czujemy się połączeni, kiedy mamy poczucie więzi. Nie możemy korzystać z tego źródła siły, jeśli innych ludzi postrzegamy tylko jako rywali.

Silne i wzbogacające relacje są dla nas równie ważne jak jedzenie i woda. Korzystne będzie dla ciebie spędzanie przynajmniej 10 minut każdego dnia na rozmowach z ludźmi. Najlepszy jest bezpośredni kontakt i rozmowa, której celem jest dowiedzenie się czegoś nowego o drugiej osobie.

Sprawdź: Jak na zaufaniu budować dobre relacje z ludźmi? Kluczowe zasady silnych relacji.

Uwagi końcowe

Mamy dziś do czynienia z pewnym paradoksem: współczesność daje nam niemal nieskończone możliwości. Możemy całkowicie zanurzyć się w rozległym, kuszącym świecie mediów cyfrowych. Możemy jeść, co tylko chcemy i kiedy tylko chcemy. Mamy dostęp do wszelkiego rodzaju produktów i usług. Mamy możliwość wyboru spośród tysięcy opcji. Myślimy, że ta „nowa rzeczywistość” i życie w rytmie 24/7 powinna uczynić nas zdrowymi i szczęśliwymi. Ale tak się nie dzieje.

Bezmyślna aktywność, impulsywność, przewlekły stres, niekorzystne relacje, narcyzm, pragnienie natychmiastowej nagrody, złe zdrowie i stany zapalne, oraz zanik więzi i relacji, to cechy charakterystyczne powszechnego obecnie syndromu oddzielenia, którego wielu z nas doświadcza.

Czas na pozytywne pranie mózgu!

Mózg na detoksie. - David Perlmutter MD, Austin Perlmutter MD, Kristin Loberg
Mózg na detoksie. – David Perlmutter MD, Austin Perlmutter MD, Kristin Loberg

Od tego chaosu można się jednak uwolnić. Jak to zrobić? Odpowiedzi znajdziesz w w wydanej przez Sensus i przetłumaczonej na polski przez Wojciecha Usarzewicza książce Mózg na detoksie. Ten poradnik prezentuje wyniki najnowszych badań naukowych na temat mózgu, dobrostanu psychicznego i fizycznego. Dowiesz się z niego jak poprawa diety, higieny snu, kontaktu z naturą, ćwiczeń fizycznych, świadomej konsumpcji, praktyki uważności i relacji osobistych może pozytywnie wpłynąć na twój mózg i jakość życia. Dzięki praktycznym wskazówkom z tej książki będziesz jaśniej myślał, podejmował lepsze decyzje. Wzmocnisz ciało i ducha, więzi z innymi ludźmi i rozwiniesz w sobie zdrowe nawyki. A tym samym stworzysz lepszego siebie.

W Mózgu na detoksie znajdziesz też przepisy kulinarne na posiłki, które służą mózgowi. A praktyczny dziesięciodniowy program, który wykorzystuje wszystkie opisane w książce strategie jednocześnie, pozwoli ci od razu zacząć odmieniać swoje życie i zdrowie na lepsze.

Poznaj zasady świadomego hakowania i przeprogramowania swojego mózgu. Odkryj drogę do kultywowania egzystencji dającej szczęście i spełnienie, wykraczającej poza samo dobre zdrowie i samopoczucie.

Nadszedł czas na pranie mózgu zupełnie innego rodzaju!

„Żyjemy i pracujemy we współczesnym świecie i rozumiemy jego ograniczenia, wiemy, co jest możliwe i realne. Dobra wiadomość jest taka, że większość tego, co nie pozwala nam na odzyskanie zdrowia i szczęścia, faktycznie możemy zmienić. Wiemy, że możesz to zrobić — poprzez przeprogramowanie systemu operacyjnego swojego umysłu. Nie musimy być ofiarami złego zdrowia, samotności i ciągłego pragnienia, by stosować krótkoterminowe rozwiązania. Ten nowy szablon postępowania — odzyskanie więzi, odmieniające życie „pranie mózgu” — naucza, jak oczyścić umysł i aktywować ścieżki neuronowe, które wniosą do Twojego życia klarowne myślenie, wartościowe relacje i dobre mentalne samopoczucie. – David Perlmutter, Dr Austin Perlmutter

Sprawdź też: FLOURISH – Jak dbać o mózg? 8 składników rozwoju mózgu i ciała

A w jakiej kondycji jest Twój mózg?