autorka Patrycja Daszkiewicz

Rozpoczęcie i utrzymanie zdrowego planu odchudzania może czasem wydawać się wręcz niemożliwe.

Często po prostu brakuje motywacji, by w ogóle zacząć, a to pierwszy krok do sukcesu. Już nie mówiąc o tym, że w trakcie spełniania naszego planu dotyczącego zrzucania nadprogramowych kilogramów, również możemy stanąć w miejscu i stracić motywację do dalszego działania.

Na szczęście motywacja to coś, nad czym możesz pracować.

W tym artykule przedstawimy 5 sposobów, aby skutecznie się zmotywować do działania!

Oto 5 Prostych Sposobów na Motywację do Odchudzania

#01 Pomyśl, dlaczego chcesz schudnąć

Przede wszystkim należy jasno określić swoje powody, dla których chcesz schudnąć. Najlepiej zapisać je w dzienniku!

Na pewno pomoże Ci to być bardziej zaangażowanym i zmotywowanym do osiągnięcia wyznaczonych celów.

Staraj się co jakiś czas je czytać, szczególnie w tych trudnych momentach gdy masz już ochotę się poddać i zrezygnować ze swoich planów.

Powody dla których chcesz schudnąć mogą mieć różne podłoża, najważniejsze aby prowadziły do zadowolenia z siebie!

Przykładowe powody:
  • Zwiększenie pewności siebie
  • Udowodnienie sobie samej, że „dam radę”
  • Zapobieganie cukrzycy
  • Poprawa witalności
  • Dotrzymanie kroku swoim dzieciom
  • Brak kompleksów na plaży
  • Zmieszczenie się w starą parę dżinsów

Bardzo dużą część osób stanowią Ci, którym to lekarz zasugerował, że ich wyniki wskazują na potrzebę zadbania o siebie.

Badania ukazują, że to właśnie ludzie, którzy są zmuszeni do odchudzania poprzez ich stan zdrowia odnoszą największe sukcesy. Wtedy ich motywacja jest największa!

„Jasno określ i zapisz sobie na kartce papieru dlaczego chcesz schudnąć. Wyciągnij swoją motywację na zewnątrz, weź pod uwagę swoje zdrowie – wtedy możesz osiągnąć długoterminowy sukces.”

#02 Miej realistyczne oczekiwania

Wiele diet jest ukierunkowanych na łatwe i szybkie odchudzanie. Jednak zaleca się, aby proces odchudzania uplasował się na poziomie 0,5-1 kg tygodniowo!

Gdy wyznaczysz sobie nieosiągalne cele, doprowadzisz do frustracji i rezygnacji z walki o piękną sylwetkę, a przede wszystkim z walki o lepsze zdrowie.

Pamiętaj, że wyznaczenie osiągalnych celów zwiększy Twoje szanse na sukces.

Osoby, którym już raz się udało osiągnąć wymarzone rezultaty są dużo bardziej skłonne do utrzymania odpowiedniej wagi.

Dobra wiadomość jest taka, że ​​nawet niewielka utrata masy ciała rzędu 5–10% może mieć duży wpływ na zdrowie. Jeśli ważysz 82 kg, to tylko 4–8 kg. Jeśli ważysz 113 kg, to będzie około 6–11 kg.

W rzeczywistości, utrata wagi o 5–10% całkowitej masy ciała może:

  • Poprawić kontrolę poziomu cukru we krwi
  • Zmniejszyć ryzyko chorób serca
  • Obniżyć poziom cholesterolu
  • Zmniejszyć ból stawów
  • Zmniejszyć ryzyko niektórych nowotworów

„Ustal realistyczne oczekiwania dotyczące utraty wagi, aby zwiększyć poczucie spełnienia i zapobiegać wypaleniu. Nawet niewielka utrata wagi na poziomie 5–10% może mieć bardzo korzystny wpływ na Twoje zdrowie.”

#03 Wybierz dietę, która wpasuje się do Twojego stylu życia

Znajdź plan odchudzania, który będziesz w stanie utrzymać, unikaj diet, które byłyby prawie niemożliwe do utrzymania w dłuższej perspektywie.

Chociaż istnieją setki różnych diet, większość opiera się na mocnej redukcji kalorii.

Zmniejszenie spożycia kalorii doprowadzi do utraty wagi, ale stwierdzono, że przy tej diecie, często występuje efekt jo-jo, a zrzucone kilogramy szybko wracają i to nawet w podwojonej ilości!

Dlatego unikaj zbyt restrykcyjnych diet, które całkowicie eliminują niektóre składniki. Badania wykazały, że osoby z nastawieniem „wszystko albo nic” rzadziej tracą na wadze.

Zamiast tego rozważ stworzenie własnego zbilansowanego planu, który będzie uwzględniał wszystko, ale w odpowiednich proporcjach.

Dodatkowo staraj się stopniowo zmieniać złe nawyki żywieniowe metodą „jeden za drugim”.

Udowodniono, że następujące nawyki żywieniowe pomagają schudnąć:
  • Zmniejszenie spożycia kalorii
  • Zmniejszenie wielkości porcji
  • Zmniejszenie częstotliwości przekąsek
  • Określone pory dnia na jedzenie
  • Ograniczenie ilości smażonych potraw i deserów
  • Zwiększenie zjadanych ilości owoców i warzyw

„Wybierz plan żywieniowy, którego możesz się trzymać przez długi czas, unikaj zbyt restrykcyjnych diet, które obiecują szybkie rezultaty”.

#04 Prowadź dziennik odchudzania

Samokontrola ma kluczowe znaczenie dla motywacji i sukcesu w odchudzaniu.

Badania wykazały, że ludzie, którzy kontrolują spożywaną żywność, są bardziej skłonni do utraty wagi i utrzymania celów.

Jednak, aby prawidłowo prowadzić dziennik, musisz zapisywać wszystko, co jesz. Obejmuje to posiłki, przekąski i cukierki, które podjadasz oglądając swój ulubiony serial.

W dzienniku żywności możesz również zapisać swoje emocje, czyli jak się czujesz danego dnia.

Może to pomóc w zidentyfikowaniu pewnych czynników wywołujących przejadanie się i znalezieniu zdrowszych sposobów na radzenie sobie z podjadaniem.

„Prowadzenie dziennika żywności może pomóc w mierzeniu postępów, identyfikowaniu czynników wpływających na samopoczucie, a także w rozliczaniu się ze spożywanych kalorii. Możesz do tego wykorzystać jakąś aplikację, albo zapisywać wszystko na papierze”.

#05 Znajdź wsparcie

Aby zachować motywację, ludzie potrzebują regularnego wsparcia i pozytywnych opinii ze środowiska.

Poinformuj swoją rodzinę i przyjaciół o swoich celach związanych z odchudzaniem, aby mogli Cię wspierać w Twoich postanowieniach.

W opinii wielu osób, znalezienie partnera do odchudzania jest bardzo pomocne. Możecie razem ćwiczyć, rozliczać się i motywować się nawzajem przez cały proces zrzucania zbędnych kilogramów.

Dodatkowo pomocne może być zaangażowanie swojego partnera, dzięki jego pomocy, Twoja motywacja może być jeszcze większa. Warto również uzyskać wsparcie od innych osób, na przykład znajomych.

Ponadto, rozważ dołączenie do grupy wsparcia. Udowodniono, że korzystne są zarówno osobiste, jak i internetowe grupy wsparcia, w których nawzajem dajecie sobie kopa do działania i większą motywację, gdy zauważysz wyniki u innych osób.

„Silne wsparcie społeczne pociągnie Cię do odpowiedzialności i zmotywuje do utraty wagi. Rozważ dołączenie do grupy wsparcia na przykład na facebooku czy instagramie, aby zwiększyć swoją motywację do działania”.

Podsumowanie

Motywacja do odchudzania jest niezbędna, aby wytrwać w długotrwałym dążeniu do wyznaczonych celów.

Jest wiele czynników wokół Nas, które mogą Nas dodatkowo motywować. Dlatego ważne jest, aby dowiedzieć się, co konkretnie daje nam kopa.

Pamiętaj, aby pozwolić sobie na elastyczność i świętować nawet najmniejsze sukcesy na swojej drodze do wymarzonej sylwetki. Przede wszystkim, nie bój się prosić o pomoc w razie potrzeby. Ważne jest, aby bliskie Ci osoby wspierały Cię i pomagały!

Dzięki odpowiednim narzędziom i wsparciu możesz znaleźć i zachować motywację do osiągnięcia swoich celów.

Oprócz wyżej wymienionych głównych sposobów, może również spróbować:
  • Zasięgnąć profesjonalnej pomocy
  • Nauczyć się kochać i doceniać swoje ciało
  • Myśleć i mówić pozytywnie
  • Skoncentrować się na wyznaczonych celach

O mnie: Nazywam się Patrycja Daszkiewicz i jestem „fit blogerką”. Moje wpisy możesz znaleźć na wielu portalach, ale przede wszystkim na doktorfit.edu.pl gdzie regularnie dzielę się swoją wiedzą na temat odchudzania i zdrowego odżywiania.

Sprawdź też: Motywacja w odchudzaniu. Jak wytrwać na diecie i nie zaprzepaścić jej efektów?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj