Negatywne emocje to największy wróg sukcesu i szczęścia. Negatywne emocje powstrzymują przed działaniem, wyczerpują energię, odbierają siłę i radość życia. Zakłócają nasz spokój psychiczny, wpływają na nasze związki z innymi ludźmi, przeszkadzają w realizacji naszych ambicji i celów. Negatywne emocje od zarania dziejów wyrządziły więcej szkód ludziom niż różnego rodzaju plagi i kataklizmy. Jeśli chcesz być naprawdę szczęśliwy i osiągnąć sukces Twoim celem powinno być uwolnienie się od negatywnych emocji. Możemy poprawić swoje życie tylko w takim stopniu w jakim wyeliminujemy negatywne emocje. Na szczęście wyzbycie się negatywnych emocji jest możliwe. Ludzie nie rodzą się z negatywnymi emocjami. Wszystkie negatywne emocje są wyuczone. Nabywamy je od czasów dzieciństwa przez kolejne lata życia. Gdyby to była cecha wrodzona jak kolor oczu, włosów czy odciski palców, to nie moglibyśmy się ich pozbyć. Jednak dzięki temu, że negatywne emocje nie wynikają z naszych genów możemy je przezwyciężyć i usunąć z naszego życia.

Negatywne emocje takie jak zwątpienie, użalanie się nad sobą, zawiść, zazdrości, poczucie niższości, poczucie winy, gniew czy złość są spowodowane głównie przez cztery czynniki. Wskazuje na nie znany Brian Tracy m.in. w swojej książce „Cele! Zdobędziesz wszystko, czego pragniesz, szybciej, niż myślisz”. Gdy je lepiej poznasz i pozbędziesz się ich ze swojego sposobu myślenia, Twoje negatywne emocje przejdą do historii i nie będą już stanowić problemu. Kiedy wyeliminujesz swoje negatywne emocje i zastąpisz je emocjami pozytywnymi takimi jak miłość, spokój, witalność, spontaniczność, radość, entuzjazm, szczęście Twoje całe życie się zmieni na lepsze.

„Jeśli chcesz być wspaniałym człowiekiem, bo absolutnie możesz nim być, to po pierwsze pozbądź się negatywnych emocji”. – Brian Tracy

Oto 4 główne przyczyny negatywnych emocji

#1 Uzasadnianie

Pierwszą z czterech głównych przyczyn negatywnych emocji jest uzasadnianie. Możesz być negatywny tylko tak długo, jak długo jesteś w stanie uzasadnić przed sobą lub innymi, że masz prawo do negatywnych emocji, złości, czy zdenerwowania z jakiegoś powodu. To dlatego rozgniewani i zdenerwowani ludzie nieustanie wyjaśniają i rozwodzą się na temat przyczyn ich negatywnych uczuć. Jeśli jednak nie możesz uzasadnić swojej negatywności, nie możesz być zły.

Na przykład osoba zostaje zwolniona z pracy z powodu sytuacji gospodarczej, spadającej sprzedaży w firmie, restrukturyzacji itp. Takie sytuacje jak utrata pracy niestety dotyka wiele osób każdego dnia. Jednak osoba, którą kierują negatywne emocje i jest zła na swojego szefa za tą decyzję zaczyna uzasadniać swój gniew. Wymyśla i opisuje wszystkie powody, dla których jej zdaniem to zwolnienie z pracy jest niesłuszne. Może nawet tak się zdenerwować, że postanawia pozwać swojego pracodawcę lub wyrównać rachunki w jakiś inny sposób. Tak długo, jak nadal będzie uzasadniać swoje negatywne uczucia wobec swojego szefa i firmy, w której była zatrudniona, jej negatywne emocje będą ją kontrolować. Te negatywne myśli będą zajmować jej umysł i drenować energie.

Jednak jak tylko ta osoba zaakceptuje tą sytuację, jej negatywne emocje ustąpią. Stwierdzi „OK, zostałem zwolniony, zdarza się. Nie ma w tym nic osobistego. Ludzie tracą pracę od czasu do czasu. Trzeba pomyśleć i podjąć działanie, aby poprawić tą sytuację. Co mogę zrobić teraz, aby znaleźć nową pracę?”. Staje się bardziej spokojna, zaczyna jaśniej myśleć i koncentruje się na celu. Myśli o krokach, które może podjąć, aby wrócić na rynek pracy i znaleźć zatrudnienie. Gdy tylko przestaje szukać uzasadnień dla swoich negatywnych emocji, staje się osobą bardziej pozytywną i skuteczną.

„Oczywiście zawsze było dobre usprawiedliwienie. Człowiek potrafi przekonać siebie do wszystkiego”. – Mario Puzo

#2 Usprawiedliwienia i wymówki

Drugą przyczyną negatywnych emocji są usprawiedliwienia i różnego rodzaju wymówki. Kiedy szukasz usprawiedliwień i wymówek, starasz się znaleźć akceptowalne wyjaśnienie dla działań, które nie są akceptowalne. Wymyślasz usprawiedliwiania, aby wytłumaczyć się lub pokazać w lepszym świetle coś co zrobiłeś i z czym czujesz się źle. Usprawiedliwiasz swoje działania lub bierność poprzez tworzenie wyjaśnień, które zabrzmią dobrze. Nawet jeśli wiesz, że miałeś prawdopodobnie udział w tym co się wydarzyło lub przez Ciebie się coś nie zadziało.

Wymyślamy różne wymówki i usprawiedliwienia, które mają pokazać, że tak do końca to co się stało, nie było złe i w zasadzie było akceptowalne w tej sytuacji. To usprawiedliwianie utrzymuje negatywne emocje.

Uzasadnianie i usprawiedliwianie się zawsze wymaga, aby coś lub ktoś był wskazany jako źródło lub przyczyna Twojego problemu. Wcielasz się w ten sposób w rolę „ofiary”. Szukasz winnych i obwiniasz czynniki zewnętrzne za obecną sytuację.

„Wymówki nigdy nie są powodem, dlaczego coś zrobiłeś lub nie. Są jedynie powtarzaniem faktów, które zmyśliłeś, aby poczuć się lepiej w związku z tym co się wydarzyło lub nie”. – Grant Cardone

#3 Przejmowanie się opinią innych

Trzecią przyczyną negatywnych emocji jest nadmierna troska i nadwrażliwość na to co ludzie o Tobie myślą i jak Cię traktują.

Dla niektórych ludzi obraz samych siebie jest silnie uzależniony od tego co myślą o nich inni ludzie. W jaki sposób inne osoby z nimi rozmawiają, co o nich mówią, a nawet od tego w jakiś sposób na nich patrzą. Tacy ludzie mają niskie poczucie własnej wartości. Wszelką krytykę i negatywną opinię innych traktują bardzo osobiście. Identyfikują się z nią i biorą wszystko do siebie. Wchodzą często w rolę „ofiary”, doświadczają złości, zażenowania, wstydu, poczucia niższości, a nawet depresji. Użalają się nad sobą i popadają w rozpacz.

Klucz do poradzenia sobie z tą nadmierną troską o to, co myślą inni ludzie, to uświadomienie sobie, że ludzie wbrew pozorom wcale tak ciągle o nas nie myślą. Większość ludzi jest tak zajęta sobą i własnym życiem, które mają, że nie mają czasu na nadmierne rozmyślania o innych. Większość ludzi myśli głównie o sobie, a nie o innych. Aby pozbyć się negatywnych emocji nie można się zbytnio przejmować opinią innych. Trzeba lubić siebie, wzmacniać swoją pewność siebie i zwiększać swoje poczucie własnej wartości.

Sprawdź: Dlaczego nie przejmować się opinią innych i jakie są tego skutki?

„Będziesz stale cierpiał, jeśli będziesz reagował emocjonalnie na wszystko, co ludzie do Ciebie mówią. Prawdziwa siła zawiera się w obserwowaniu wszystkiego z boku, ze spokojem i logiką. Jeśli słowa mogą Cię kontrolować, to znaczy, że wszyscy mogą Cię kontrolować. Oddychaj i pozwól sprawom przeminąć.” – Bruce Lee

#04 Obwinianie

Czwartą przyczyną negatywnych emocji i jedną z najgorszych jest obwinianie. To podstawa wszystkich negatywnych emocji. Skłonność do obwiniania innych za nasze problemy. Wiele osób prześladuje chęć znalezienia winnego. Obwiniają wszystkich i wszystko. Co oczywiście nie rozwiązuje sytuacji i zaistniałego problemu. Wina w 99% jest powodem negatywnych emocji. Jeśli zdarza Ci się obwiniać innych podejmij decyzję, aby tego nie robić. Przestań obwiniać kogokolwiek za cokolwiek. Przeszłość, teraźniejszość czy przyszłość.

Dzień, w którym skończysz z obwinianiem innych będzie dniem Twojego nowego początku. Gdy przestaniesz obwiniać innych, zaczniesz eliminować negatywne emocje, zniknie nagle większość problemów i przeszkód, które stoją na Twojej drodze do szczęścia.

Sposobem na pozbycie się negatywnych emocji jest nie wydawać osądów. Zamiast wydawać osąd, że ktoś jest czemuś winny, że ktoś coś zrobił lub nie zrobił, pozostań otwarty i neutralny. Neutralność jest kluczem. Wstrzymuje dalszy rozwój negatywnych emocji.

„Jesteś odpowiedzialny za swoje szczęście i nie pomoże Ci, że obwiniasz innych za swe niepowodzenia”. – Ulrich Schaffer

Jak pokonać negatywne emocje? Bądź odpowiedzialny!

Myśl o przerzuceniu winy trzeba zastąpić myślą „Ja jestem odpowiedzialny”. Aby w pełni pozbyć się negatywnych emocji, trzeba wziąć odpowiedzialność za siebie i za swoje życie. Uświadom sobie, że nikt inny nie jest odpowiedzialny za Twoje życie poza Tobą. Kluczem do pokonania negatywnych emocji jest wzięcie odpowiedzialności. Odpowiedzialność to antidotum na negatywne emocje.

Wina zawsze sięga do przeszłości, do tego co było i czego nie można zmienić. Natomiast odpowiedzialność zawsze kieruje się ku przyszłości. No dobrze, ale kiedy przyjmujemy na siebie odpowiedzialność, czy to nie jest jednoznaczne z tym, że bierzemy winę na siebie? Nie. Bo w ten zaczynamy po prostu panować nad jakością naszych myśli. Gdy powiesz sobie „Ja jestem odpowiedzialny” przejmujesz kontrolę. Nie można powiedzieć „Jestem odpowiedzialny” i odczuwać jednocześnie negatywnych emocji. Nasz umysł może się zajmować tylko jedną myślą na raz: pozytywną lub negatywną.

Masz wpływ na swoje reakcje i odpowiedzi

Każdy z nas doświadczył sytuacji, które powodowały w nas duże zdenerwowanie lub trafił na osobę, która wyprowadziła nas z równowagi. Wpadaliśmy w złość, denerwowaliśmy się. Co robić w takiej sytuacji? Trzeba ją zneutralizować. Powiedzieć sobie „Ja jestem odpowiedzialny”. W każdym przypadku przyjmij na siebie odpowiedzialność. Jest duża różnica, miedzy przyjęciem odpowiedzialności, a obwinianiem innych.

Negatywne emocje rodzą się w nas samych. Powodowane są przez nasze reakcje na zaistniałe okoliczności i sytuacje. Ludzie będąc w tej samej sytuacji mogą mieć całkowicie odmienne reakcje. Jedna osoba może się denerwować i złościć, ulegać negatywnym emocjom inna zachowuje spokój i opanowanie. Zawsze mamy wolny wybór i możemy wybrać jakość naszego życia emocjonalnego. Złościmy się dlatego, że wybraliśmy złość. Nikt poza nami nie kieruje naszymi uczuciami. To my decydujemy, co będziemy odczuwać.

Sam akt wzięcia na siebie odpowiedzialności za problem anuluje wszelkie negatywne emocje, których możesz doświadczyć. Kiedy zaakceptujesz całkowitą odpowiedzialność za swoje życie, nie ma żadnych ograniczeń co do tego kim możesz się stać, co robić i mieć.

„Ceną wielkości jest odpowiedzialność”.- Winston Churchill

Kontroluj swoje emocje

Może być trudno powiedzieć sobie „Ja jestem odpowiedzialny”. Jednak w razie potrzeby trzeba zacisnąć zęby i mówić sobie „Ja jestem odpowiedzialny”. Im częściej to sobie mówimy i im częściej przyjmujemy odpowiedzialność, tym łatwiej nam się to robi.

Po sposobie w jaki reagujesz w różnych sytuacjach, widać, na jakim etapie rozwoju jesteś, jako człowiek. Jeśli umiesz skutecznie zareagować na problem, kryzys, zdenerwowanie, któremu być może nie jesteś winien. Jeśli umiesz zareagować pozytywnie, to znaczy, że doszedłeś już bardzo daleko. To znaczy, że jesteś jedną z najwyżej rozwiniętych z ludzkich istot. Przeciętny człowiek w obliczu trudności denerwuje się, załamuje, wybucha, wali pięściami, płacze, grozi sądem, sięga po używki itp.

Jednak wybitne jednostki tak się nie zachowują. Osoby, które biorą odpowiedzialność mówią: „Spokojnie. Spójrzmy, co się stało. Co możemy teraz zrobić, aby poprawić sytuację?”. Kiedy w obliczu zdenerwowania, mówisz sobie jestem odpowiedzialny, neutralizujesz negatywne emocje. Jeśli będziesz to powtarzać raz za razem, stanie się to automatyczną mantrą. To co się wydarzyło, być może Cię denerwuje i nie jest do końca po Twojej myśli, ale mówisz sobie: „Jestem odpowiedzialny” i przejmujesz kontrolę nad sytuacją.

„To nie wydarzenie, ale nasz punkt widzenia i interpretacje wpływają na nasze emocje”.

Uwagi końcowe

Co nas powstrzymuje, co nas hamuje, co przeszkadza nam w czerpaniu prawdziwej przyjemności z życia? Niezmiennie będą to różnego rodzaju negatywne emocje.

Pamiętaj, pozytywne emocje Cię uskrzydlają i wzmacniają, negatywne emocje odbierają Ci siłę i moc. Wyeliminowanie negatywnych emocji stanowi klucz do uruchomienia Twojego potencjału.

Kiedy już zdecydujesz się przyjąć pełną odpowiedzialność za siebie, Twoją sytuację i wszystko, co Ci się przydarza, możesz śmiało skoncentrować się na konstruktywnym działaniu i poprawie swojego życia. Stajesz się „Panem swojego losu”, „Kapitanem swojego statku”. To Ty decydujesz o sobie i swoim życiu.

Pamiętaj, że jesteś tam, gdzie jesteś i jesteś tym kim, z powodu tego, co zrobiłeś lub czego nie zrobiłeś do tej pory. To Ty jesteś architektem własnego przeznaczenia. To od Ciebie zależy co zrobisz, ze swoim życiem.

W życiu można iść na przód tylko w takim stopniu w jakim uda nam się pozbyć negatywnych emocji. Wyeliminuje, więc negatywne emocje ze swojego życia i zostaw tylko pozytywne uczucia zadowolenia, radości i szczęścia!

„W każdym z nas walczą dwa wilki. Jeden jest zły, to gniew, zazdrość, chciwość, pretensja, kłamstwo, pogarda i ego. Drugi jest dobry, to radość, pokój, miłość, nadzieja, uprzejmość, pokora, empatia i prawda. Który wilk wygra? Ten, którego karmisz”.

A Ty jak radzisz sobie z negatywnymi emocjami? Napisz w komentarzu.