Wszyscy mamy 24 godziny w ciągu doby oraz siedem dni w tygodniu. Jeżeli pomnożysz przez siebie te dwie liczby, otrzymasz 168 godzin każdego tygodnia na stworzenie sobie takiego życia, jakiego pragniesz. Wszyscy mamy te same 168 godzin, które powtarzają się tak długo, aż nasz cykl życia dobiegnie końca. Liczy się jednak to, w jaki sposób je wykorzystamy. Gdy skupisz się na tym, co robisz najlepiej i co sprawia Ci największą satysfakcję, to przekonasz się, że na wszystko jest czas i miejsce. Jak lepiej zarządzać czasem?

Laura Vanderkam jest autorką i mówczynią motywacyjną, która stara się pomagać ludziom spędzać więcej czasu na tym, co ważne, a mniej na tym, co nie jest istotne. Napisała kilka bestsellerów o nawykach ludzi sukcesu, zarządzaniu czasem i produktywności. Opracowała też sposób dzięki któremu łatwiej będzie Ci zmienić swoją rutynę, tak aby więcej czasu spędzać na robieniu rzeczy, które są dla Ciebie ważne, a mniej na tych, które są mało istotne. To osiem kroków które trzeba wykonać, aby wprowadzić pozytywne zmiany w swoim życiu i mieć czas na to co się liczy.

„Naprawdę wierzę w to, że każdy z nas może stworzyć dla siebie życie, którego pragnie, w tym czasie, który ma do dyspozycji”. Laura Vanderkam

Jak wprowadzić zmiany w swoim życiu aby mieć czas na to co ważne? Oto 8 kroków które trzeba wykonać

#01 Zapisuj, jak spędzasz czas

Być może nie robimy tego celowo, ale czasem mamy problemy z przypomnieniem sobie, jak dokładnie spędziliśmy ostatni dzień i ile czasu poświęciliśmy na poszczególne zajęcia. Mamy tendencję do przeszacowywania lub niedoszacowywania danych zgodnie z powszechnie panującymi poglądami albo aktualnym stanem emocjonalnym.

Jeżeli chcesz nauczyć się lepiej wykorzystywać swoje 168 godzin, najpierw musisz się dowiedzieć, jak obecnie spędzasz swój czas. Przez kilka dni a najlepiej przez cały tydzień notuj, co robisz. Dowiedz się, ile czasu zajmują Ci czynności, które wykonujesz. Postaraj się, żeby Twoje zapiski były tak dokładne, jak to tylko możliwe. Zapisuj wszystko każdą spędzoną minutę i godzinę, którą spędzasz na pracy, obowiązkach domowych, oglądaniu telewizji, jedzeniu czy spaniu.

 PoniedziałekWtorekŚrodaCzwartekPiątekSobotaNiedziela
05:00Sen
05:30Sen
06:00Sen
6:30Pobudka
07:00Poranna higiena
07:30Przygotowanie i zjedzenie śniadania
08:00Przygotowanie się do pracy
itditd

#02 Wykonaj obliczenia

Gdy już zbierzesz potrzebne dane, oblicz sumy godzin w poszczególnych kategoriach. Odpowiedz sobie na kilka pytań. Co czujesz widząc na co poświęcasz czas? W co inwestujesz za dużo czasu, a w co za mało? Co Ci się najbardziej podoba w Twoim harmonogramie? A co chciałbyś zmienić?

#03 Bądź realistą

Czas to w pewnym sensie abstrakcja. Każdy dzień do czysta karta. 24 godziny, które będą czymś wypełnione. Czym? To zależy w dużej mierze od ciebie. Zamiast mówić „nie mam czasu” powiedz „to nie jest moim priorytetem”. Potraktuj każdą godzinę tygodnia jako opcję.

Zapomnij na chwilę o swoich obowiązkach i problemach, z którymi obecnie się borykasz. Wyobraź sobie całkowicie pusty tygodniowy kalendarz zawierający 168 miejsc do wypełnienia, które reprezentują poszczególne godziny. Czym chcesz go wypełnić?

Wprowadzenie zmian może nieść za sobą różnego rodzaju konsekwencje, ale to są Twoje decyzje. Jeżeli mimo wszystko planujesz pozostać przy pewnych złych nawykach, miej świadomość, że tylko Ty za nie odpowiadasz.

#04 Mierz wysoko

Zastanów się, co chciałbyś zrobić ze swoim czasem. Stwórz listę 100 marzeń, na której znajdą się Twoje osobiste cele, wymarzone cele podróży czy ambicje zawodowe. Nad czym chciałbyś spędzać więcej czasu? W jaki sposób chciałbyś wypełnić swój czas? Możesz zrobić jedną główną listę swoich marzeń albo sporządzić kilka odrębnych list dla poszczególnych członków rodziny obejmujących rzeczy, które chcecie zrobić razem. Często zaglądaj do tej listy i zawsze trzymaj ją przy sobie.

„Wszystko sprowadza się do tego, na co przeznaczamy swój czas i co możemy zrobić, żeby lepiej go wykorzystywać. Naszym celem powinno być maksymalne skupienie się na tym, co robimy najlepiej w życiu prywatnym i zawodowym, tak aby popchnąć swoją karierę do przodu i mądrze inwestować w życie prywatne”.

Sprawdź: Co chcesz przeżyć w swoim życiu? Lista 100 marzeń do spełnienia

#05 Określ, w jakim czasie chcesz osiągnąć swoje cele

Napisz hipotetyczną ocenę swoich osiągnięć — taką, którą chciałbyś sobie wystawić pod koniec przyszłego roku. Jakie zawodowe cele z Twojej listy 100 marzeń chciałbyś w tym czasie osiągnąć?

Spróbuj też napisać rodzinny list świąteczny na przyszły rok. Niektórzy  piszą takie listy do swoich przyjaciół i znajomych co roku z okazji świąt Bożego Narodzenia i opisują w nich z grubsza, co się u nich wydarzyło w ciągu ostatniego roku. Co chciałbyś móc napisać w takim liście?

Możesz również określić czas, w którym zamierzasz osiągnąć swoje osobiste cele. Zastanów się, jakie punkty chciałbyś najszybciej skreślić z osobistej listy 100 marzeń. Co planujesz zrobić jeszcze w tym roku?

#06 Rozbij duże cele na kilka mniejszych

Gdy już przygotujesz swoją hipotetyczną roczną ocenę i napiszesz świąteczny list rodzinny, spróbuj podzielić cele na mniejsze, wykonalne kroki. Jeśli twoim celem jest nauczyć się nowego języka pierwszym krokiem może być zapoznanie się z ofertą kursów albo kupienie książki dla początkujących.

#07 Planuj planowanie

Raz w tygodniu przeznacz pewną ilość czasu na planowanie i ocenę własnych osiągnięć. W tym czasie spójrz na kalendarz i określ, kiedy wykonasz następne kroki, które przybliżą Cię do upragnionych celów.

#08 Rozliczaj się ze swoich obietnic

Wspaniale jest mieć ambitne marzenia, ale jeśli nie znajdziesz w swoim życiu miejsca na działania, które pomogą Ci je osiągnąć, to pozostaną one fantazjami zamiast stać się realnymi celami. Stwórz system rozliczania się. Możesz poprosić o pomoc przyjaciela, zapisać się do grupy wsparcia albo skorzystać z aplikacji — po prostu znajdź kogoś,
kto będzie rozliczał Cię z obietnic.

Odpowiedź sobie na pytanie po co chcesz osiągnąć swój cel? Co cię motywuje do działania? Mając solidny i inspirujący cię powód dużo łatwiej będzie Ci realizować ambitne plany i spełnić swoje marzenia.

Uwagi końcowe

W tygodniu jest 168 godzin zakładając, że śpisz średnio 8 godzin na dobę i pracujesz przez 8 godzin 5 dni w tygodniu, daje to daje razem 96 godzin tygodniowo. To oznacza, że na inne zajęcia pozostają Ci 72 godziny tygodniowo. Prawda bywa trudna, ale tylko ona cię wyzwoli. Zamiast się usprawiedliwiać bądź wobec siebie uczciwy. Co robisz z tym czasem? Jakie mało wartościowe zajęcia zabierają ci czas, który mógłbyś spędzić w lepszy sposób?

Sposób w jaki spędzasz czas przekłada się na to w jaki sposób spędzasz swoje życie. Straconego czasu nie odzyskasz, więc zacznij z niego korzystać w bardziej świadomy sposób. Możesz zarobić więcej pieniędzy, ale nie jesteś w stanie dostać więcej czasu. Zegar tyka. Każda chwila, która mogła być wykorzystana lepiej jest stracona.

Głodny czasu? Efektywne 168 godzin w 7 dni lub tydzień

Głodni czasu. Efektywne 168 godzin w 7 dni lub tydzień. - Laura Vanderkam
Głodni czasu. Efektywne 168 godzin w 7 dni lub tydzień. – Laura Vanderkam

Zarządzanie czasem nie polega tylko na próbach wygospodarowania dodatkowych pięciu minut — na przykład poprzez wybranie takiej trasy przejazdu, żeby nigdy nie stać na światłach. Prawdziwe zarządzanie czasem to wypełnianie swojego życia zajęciami, które są tego warte. Jeśli chcesz się tego nauczyć i lepiej wykorzystywać swój czas sięgnij po książkę  Głodni czasu. Efektywne 168 godzin w 7 dni lub tydzień Laury Vanderkam. Dzięki wydawnictwu Onepress i tłumaczeniu Joanny Sugiero dostępna jest po polsku. Inwestycja w postaci godzin, które spędzisz na czytaniu tej książki, z pewności szybko Ci się zwróci.

Spojrzenie na własne życie w kategorii 168-godzinnych bloków jest cenną zmianą paradygmatu, ponieważ — w przeciwieństwie do sporadycznie planowanych dni tygodnia — dobrze zaplanowane 168-godzinowe bloki są wystarczająco duże, żeby objąć pracę na pełny etat, rodzinne zajęcia, czas na przyjemności i relaks, odpowiednią ilość snu, a także wszystko inne, co jest dla nas ważne.

Twój czas jest cenny, więc rób tylko to, co jest tego warte!

„Gdy wypełnisz swój czas tylko tym, co na to zasługuje. To jest droga do tego, by zbudować sobie życie, w którym naprawdę możesz mieć wszystko”. – Laura Vanderkam

Sprawdź też: Gdzie idzie Twój czas? Strategia P.I.E. czyli jak nie marnować czasu

A Ty jak wykorzystujesz swój czas?