W czasach oceniania, presji i ciągłego bycia niewystarczającym, nawet najbardziej stabilne psychicznie jednostki mogą potrzebować wsparcia specjalistów lub osób, które w temacie równowagi duchowej wiedzą dużo więcej. Zawody, jakie rozwijają się w szybkim tempie i jakie są teraz najbardziej pożądane to właśnie fizjoterapeuta (ponieważ siedzący tryb życia wykańcza nasze ciało) i psychoterapeuta (aby doprowadzić do ładu nasze zdrowie psychiczne). Mamy ogrom możliwości, za którymi podąża również cała masa problemów. Podejmujemy ryzyko, aby krótko po tym zorientować się, że wzięliśmy na siebie za dużo. Co więc powinniśmy zrobić, aby zbudować silną i odporną na ten cały stres psychikę? O pięć sposobów, które mogą pomóc. Zaczynamy!

„Bo prawdziwa siła człowieka to siła psychiki”.

5 nawyków, dzięki którym zbudujesz silną i odporną na stres psychikę

#01 Poznaj siebie

Rozpocznijmy od hasła, które uważane jest już za frazes, natomiast niesie w sobie ogrom siły- „poznaj siebie”. Nie ma nic trudniejszego niż umiejscowienie samych siebie w tym trudnym i przytłaczającym nas świecie. Musimy doskonale wiedzieć, jakie emocje towarzyszą nam w konkretnych sytuacjach. Jak na nie reagujemy i jak możemy usprawnić swoje działanie, aby negatywne odczucia zeszły do minimum.

Jeśli zorientujemy się, co wprawia nas w złość, zakłopotanie, czy powoduje nerwowość, zastanówmy się, co te emocje uspokaja. Jeśli w życiu narażeni jesteśmy na sytuacje, w których czujemy się niekomfortowo, warto uświadomić sobie, czy jest coś, co nas relaksuje, odwraca naszą uwagę od złych emocji i czy możemy wcielić to w życie właśnie w momentach kryzysowych.

Znajomość siebie i swoich odczuć jest niekwestionowaną pomocą podczas radzenia sobie z trudami dnia codziennego. Wiedząc, co wpływa na nas negatywnie, co możemy zrobić, aby temu zaradzić, zyskujemy ogromną siłę, która pomaga nam pokonywać stres.

„Poznaj samego siebie, a stanie przed tobą otworem cały świat.” – Sokrates

#02 Ucz się ciągle

Nie trzeba być naukowcem przeprowadzającym ogrom badań, żeby wiedzieć, że ludzie oczytani i tacy, którzy mają wiedzę z różnych dziedzin, są zdecydowanie pewniejsi siebie. Dużo rzadziej też muszą walczyć z uporczywym stresem. Dlaczego tak się dzieje?

Osoby, które lubią chłonąć nowe informacje, automatycznie posiadają ich więcej. Nie jest dla nich już problemem rozpoczęcie rozmowy na jakikolwiek temat, a co za tym idzie- nie są nim zaskoczone. Jeśli wkraczamy w kierunek rozmowy, który jest nam w jakimś stopniu znajomy, czujemy się zdecydowanie pewniejsi i mniej zestresowani.

Samo zjawisko nie musi się tyczyć wyłącznie rozmowy. Doświadczenie życiowe przydają się w podróżach, kontaktach z innymi ludźmi, czy podczas rozwiązywania konkretnych problemów, chociażby w pracy. Otwierając się na chłonięcie informacji z różnych źródeł, stajemy się pewniejsi siebie i odczuwamy większą wartość naszej osoby. W ten sposób mamy dużo mniej powodów, aby się stresować.

„Nauka to podróż, którą odbywamy przez całe życie, nieustannie odkrywając nowe cele”. – Jim Stovall

#03 Przyzwyczaj się do zmian

Jedną z głównych przyczyn stresu w naszym życiu są właśnie zmiany. Zmiany są nieuchronne i stanowią one paradoksalnie jedyny stały element naszego życia. Zmienia się wszystko- czas, wygląd, zachowanie, technologia i wiele innych. Każdy aspekt naszego życia jest im poddawany. Jeśli przyzwyczaimy się do myśli, że taka jest właśnie kolej rzeczy, dużo łatwiej i spokojniej przyjdzie nam zaakceptowanie potencjalnie stresujących sytuacji.

Ludzie na ogół szukają spokoju, harmonii i równowagi. Nie wszystko jednak idzie zawsze po naszej myśli. Warto zrozumieć, że nic w życiu nie jest na stałe, nic nie jest wiecznie takie samo, a przede wszystkim- że zmiany są dobre. Pozwalają nam adaptować się do otoczenia, do życia i jego tempa. Wszyscy razem jesteśmy jedną wielką jednością, a więc musimy funkcjonować w zgodzie ze sobą. Dopiero uświadamiając sobie zmienność każdego aspektu naszego życia, potrafimy dostosować się do większości sytuacji i nie pozwolić, aby stres przejął cały nasz wewnętrzny spokój.

„Nic nie będzie nowe jeśli myślisz po staremu”.

#04 Oswój się z porażką

Nauczmy się, że porażka to nieodłączny element każdej drogi po sukces. Każde niepowodzenia w życiu od samego początku przyjmuje się negatywnie, jako koniec wszystkiego, o co walczyliśmy. Nie ma w tym nic dziwnego i na pewno nie jest to rzecz, którą należy zmieniać. Porażka to moment, w którym nasza pewność siebie spada do najniższego poziomu, a stres i obawa o lepsze jutro przejmują całkowicie nasze myśli. Są to naturalne procesy, których nie pozbędziemy się, nawet jeśli staniemy się najbardziej pozytywnie myślącymi ludźmi na całym świecie.

Jak więc nie załamać się psychicznie po porażkach? Koniec końców każda z nich przynosi nam pewnego rodzaju naukę. Nie zawsze jesteśmy w stanie wynieść ją od razu, natomiast po pewnym czasie sami ją zauważamy. Najważniejsze to, aby żadna z porażek nie podcinała nam na długo skrzydeł i nie pozwalała na popełnianie tych samych błędów. Nie ma ludzi, którym od początku życia do samego końca udaje się wszystko. Jeśli ukształtujemy w sobie tę myśl, to dużo łatwiej zniesiemy upadki. Nie pozwolimy, aby nasza psychika i poczucie własnej wartości na tym ucierpiało.

„Sukces jest zdolnością do przejścia od jednej porażki do drugiej bez utraty entuzjazmu”. – Winston Churchill

#05 Patrz na problem z różnych perspektyw

Starajmy się patrzeć na każdy problem z innej perspektywy. Oczywistym jest fakt, że podczas kłopotów ciężko spojrzeć na sytuację bez emocji i towarzyszących temu uczuć. Pozwalajmy sobie jednak na odrobinę dystansu. Z reguły problemy, które w naszym mniemaniu są najgorsze na świecie, z zewnątrz nie mają aż tak dużego znaczenia.

Nieoceniony pomocnikiem w tego typu sytuacjach jest oddech i czas. Jeśli czujemy, że coś nas przerasta, dajmy sobie nawet kilka minut przerwy i spróbujmy oderwać się od problemu. Można wykonać wtedy sesję oddechową, która nas uspokoi i odstresuje. Dzięki temu oderwiemy się od emocji i będziemy w stanie spojrzeć na problem z nieco świeższą głową. Praktyki tego typu pozwolą nam uniknąć niepotrzebnego stresu i nabrać pewności siebie.

„Czasami warto spojrzeć na problemy z innej perspektywy. To co pomaga nam poradzić sobie z każdy niepowodzeniem to wsparcie bliskich nam osób i odpowiednie nastawienie, dlatego nigdy nie trać wiary w swoje siły!”

Uwagi końcowe

Ćwiczenia wzmacniające psychikę nie są tak łatwe, jak się na pozór wydaje. W porównaniu z aktywnością fizyczną to właśnie praca nad swoim wnętrzem jest zdecydowanie trudniejsza. Pracując nad tymi pięcioma nawykami nawykami, jesteśmy w stanie podnieść jakość naszego życia. Sprawimy też, że destrukcyjny stres nie będzie miał nad nami przewagi w momentach, kiedy najmniej tego potrzebujemy.

„Silna psychika jest postawą, aby żyć w zgodzie z samym sobą”.

Sprawdź też: Mentalna siła – czego ludzie silni psychicznie nie robią?

A jak silna jest Twoja psychika? Co Tobie pomaga wzmacniać mentalną siłę?