Każde nowe pokolenie żyje w trochę innym świecie niż świat ich rodziców czy dziadków. Jednak obecnie jest inaczej, ponieważ w ostatnim czasie świat zmienił się jeszcze bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Czy zauważyłeś, jak skomplikowany staje się świat? To, co sprawdzało się w przeszłości, może teraz nie zadziałać, a młodzi ludzie muszą być na to gotowi. 

Młode pokolenia, dorastają w warunkach powszechnej łączności cyfrowej, epoce Internetu i masowego napływu informacji. Jesteśmy bardziej ze sobą połączeni, niż w przeszłości. Odbieramy nowe informacje znacznie częściej i w zdecydowanie większych ilościach niż do tej pory. Technologiczna i cyfrowa transformacja wpływa na niemal wszystkie obszary naszego życia. Zmienia to jak się uczymy, pracujemy, bawimy, podróżujemy, robimy zakupy, komunikujemy się i budujemy relacje. Cyfrowe nawyki wpływają na nasz umysł i sposób myślenia. 

Młodzi ludzie mają swobodę i możliwości, o jakich poprzednie pokolenia nawet nie marzyły. Niemal cała wiedza ludzkości jest dostępna na wyciągnięcie ręki. Świat się zglobalizował i „skurczył”, a możliwości realizacji pomysłów są wręcz nieograniczone. Jednak z drugiej strony liczba spraw, z którymi trzeba sobie radzić, może wpędzać w rozmaite pułapki. Wywołują one stres, niepokój, a nawet depresję. Czy młodzi ludzie mają umiejętności, aby wykorzystać szanse jakie im daje współczesny świat? Czy wiedzą jak uniknąć zagrożeń? Co powinni robić aby odnieść sukces w dorosłym życiu? Jak lepiej przygotować się do nadchodzącej przyszłości?

„Szkołą przygotowuje dzieci do życia w świecie, który nie istnieje”. – Albert Camus

Czy łatwo jest być nastolatkiem w XXI wieku? 

Obecnie bycie nastolatkiem nie jest wcale takie proste. Jak wygląda życie nastolatka? Nastolatek dzisiaj, podobnie jak dorośli, ma na swojej głowie całą masę różnych spraw. Jego czas w ciągu dnia wypełnia szkoła i wiele zajęć pozalekcyjnych. Uprawianie sportu, koła zainteresowań, nauka języków obcych, działalność społeczna, kontakty z rodziną i przyjaciółmi, pierwsze miłosne rozterki oraz wiele innych zajęć i obowiązków. Wielu nastolatków ma kalendarze, w których każdy dzień jest wypełniony zajęciami praktycznie od świtu do nocy prawie bez żadnego czasu wolnego.

Za sprawą swojego smartfona i różnego rodzaju technologicznych rozwiązań jest stale połączony ze światem cyfrowym. W jednej chwili jego nastrój może zostać całkowicie zmieniony przez sygnał w postaci komentarza, zdjęcia czy filmiku odebranego za pomocą telefonu czy komputera. Może to u młodego człowieka wywołać radość i euforię albo wręcz przeciwnie smutek i przygnębienie.

Uwaga nastolatka jest nieustannie angażowana. Wielu młodych ludzi tak się zaabsorbowało światem cyfrowym i łącznością, że nawet nie zdaje sobie z tego sprawy. Nie rozstają się ze swoimi smartfonami, nawet w nocy. Aplikacje mobilne, dzwonki, wibracje i sygnały powiadomień ciągle przyciągają uwagę. W świecie wszechobecnego rozproszenia i tylu bodźców osiągnięcie wysokiego poziomu produktywności i uwolnienie się od związanego z tym stresu to nie lada wyzwanie nie tylko dla nastolatków. Wielu dorosłych również ma z tym problem. A brak koncentracji i rozproszenie uwagi jest powszechnym zjawiskiem. Młody człowiek musi sobie z tym wszystkim radzić, a przy tym nie zaniedbać żadnej z tysięcy ważnych spraw, które akurat ma na głowie.

„Świat nastolatków jest bardzo interesujący, ale też wymaga dostosowania się do szalonego tempa i ogarnięcia mnóstwa najrozmaitszych spraw”.

Jak nastolatek ma to wszystko ogarnąć?

Czy jest jakiś sposób, aby pomóc nastolatkom lepiej odnaleźć się dzisiejszym świecie? Z pomocą młodym ludziom przychodzi metoda Getting Things Done (GTD), która świetnie sprawdziła się w świecie dorosłych. Jej twórcą jest David Allen światowej sławy autorytet w dziedzinie efektywności i autor bestsellerowych książek o tej tematyce. Magazyn „Time” ogłosił jego sztandarowe dzieło Getting Things Done „najlepszym poradnikiem biznesowym dziesięciolecia”. 

Metoda Getting Things Done (GTD) jest stosowana od wielu lat na całym świecie. Korzystają z niej ludzie z różnych dziedzin i branż. Artyści, biznesmeni, dyrektorzy, naukowcy, lekarze, nauczyciele, matki, ojcowie i wszyscy Ci, którzy postanowili zmienić swoje dotychczasowe nieefektywnwe i złe nawyki na nowe, wydajniejsze. Ludzie, którym metoda GTD pomogła, często powtarzali: „Szkoda, że nie nauczono mnie tego w szkole!”, „Żałuje, że gdy dorastałem nikt mi takich rozwiązań nie zaproponował”. Zaczęli prosić o takie skuteczne rozwiązania dla swoich dzieci. 

Te zachęty i prośby stały się głównym czynnikiem motywującym Davida Allana, Mike Williamsa i Marka Wallece  do podjęcia się wspólnej pracy nad projektem dostosowania metody GTD do potrzeb młodszych pokoleń. Efektem ich pracy jest książka Getting Things Done dla nastolatków. Jak ogarnąć wiele spraw i zyskać mnóstwo czasu.

Co prawda nie można przeżyć za nastolatka jego życia, jednak można go do niego lepiej przygotować. Opracowali swoją książkę w taki sposób, aby mogła służyć za źródło narzędzi i sposobów pomocnych nastolatkom w nabywaniu umiejętności właściwego radzenia sobie w życiu. Chodzi o umiejętności, dzięki którym będą mogły zmniejszyć poczucie przytłoczenia i stresu, a zwiększyć pewność siebie, produktywność, kreatywność i radość z życia. Łatwiej poradzić sobie z nawałem spraw i skoncentrować się na tym co na prawdę ważne oraz odzyskać więcej czasu dla siebie. 

„GTD – Getting Things Done,to sposób myślenia, który pomaga zyskać lepszą kontrolę i zdolność skupienia uwagi, bez względu na to, czym się zajmujesz”.

Jak pomóc nastolatkowi w koncentracji? Oto 5 sprawdzonych sposób od autorów książki Getting Things Done dla nastolatków, które mogą pomóc

Jeśli Twój nastolatek najlepiej myśli podczas ruchu, spróbuj:

#01 Oczyszczanie umysłu podczas spaceru

Czemu to służy: Usuwa rozproszenie uwagi i oczyszcza umysł.

Jak stosować: Idź na spacer (powinno wystarczyć 10-15 minut). Weź ze sobą coś do pisania i notatnik. Przejdź się i zrelaksuj pozwól, aby myśli krążyły swobodnie. Jeśli trafisz na coś, co wymaga Twojej uwagi i może być ważne, zanotuj to. Kontynuuj spacer.

Jeśli Twój nastolatek ma problemy z zasypianiem, spróbuj:

#02 Oczyszczanie umysłu przed spaniem

Czemu to służy: Wypisanie, tego co Cię trapi przed pójściem spać, może pomóc w pozbyciu się problemów. Kiedy widzisz je na papierze, Twój mózg i umysł łatwiej je dostrzeże, rozluźni się i zrelaksuje.

Jak stosować: Weź kartkę i długopis. Zacznij notować myśli i wszelkie troski, które przychodzą Ci do głowy. Nie próbuj w tym momencie szukać żadnych rozwiązań. Po prostu wyrzuć wszystko z głowy. Rano przeanalizuj co zapisałeś i zdecyduj jakie działania możesz podjąć.

Jeśli Twój nastolatek ma myśli lub pomysły, które budzą go w nocy i nie może spokojnie spać spróbuj:

#03 Narzędzie rejestrujące obok łóżka 

Czemu to służy:  Wynotowanie tego, co budzi Cię w nocy i nie daje spokojnie spać, może pomóc w pozbyciu się problemów i ułatwić ponowne zaśnięcie. Gdy zobaczysz swoje problemy na papierze Twój umysł uzna, że poradzi sobie z nimi rano. 

Jak stosować: Przygotuj kartkę, długopis i połóż je obok łóżka. Gdy zbudzi Cię jakaś myśl, zapisz ją. Postaraj się ponownie zasnąć. Rankiem zbierz wszystko, co zapisałeś. Przeprowadź analizę wynotowanych kwestii i zdecyduj co z nimi zrobić.

„Umysł jest od generowania pomysłów, a nie od ich przetrzymywania”. – David Allen

Jeśli Twój nastolatek ma bałagan w miejscu, które wymyka się spod kontroli (garderoba, torba sportowa, szuflada, a może szafka), spróbuj:

#04 Gromadzenie spraw w dużym pojemniku

Czemu to służy: Uporządkowaniu problematycznego lub chaotycznego obszaru przy minimalnym wysiłku.

Jak stosować: Przygotuj duży pojemnik, np. kosz na pranie, wiadro albo miskę. Podczas sprzątania nie przeglądaj pojedynczo poszczególnych rzeczy, lecz wyciągnij wszystko, co nie pasuje do danego miejsca, i wrzuć do pojemnika. Nie zastanawiaj się teraz, gdzie ułożysz te rzeczy. Po prostu pousuwaj to, co trzeba, i odłóż pojemnik. Rzeczami w pojemniku zajmiesz się później – przeprowadzisz ich przegląd i zdecydujesz co zrobić.

Jeśli Twój nastolatek zmaga się z odwlekaniem i przekładaniem na później, spróbuj:

#05 Krótkie okresy „działania” tzw. sprint’y

Czemu to służy:  Pomaga skupić się na „działaniu” w krótkich okresach, a niekoniecznie na wykonaniu całego zadania.

Jak stosować: Ustaw minutnik na 5, 10 lub 15 minut. Wybierz działanie (np. czytanie). Włącz minutnik. Całkowicie skup się na danym działaniu i z pełnym zaangażowaniem wykonuj je aż do sygnału minutnika. Po zakończeniu takiego „sprintu” zrób sobie krótką przerwę (np. 5 minut). Wykonaj następny sprint. Kontynuuj sprinty, aż skończy Ci się czas lub opadniesz z sił. 

Uwagi końcowe

Wciąż rosnącą złożoność świata i wynikającą z tego zbyt duża liczba spraw, powoduje problemy z koncentracją i sprawia, że pojawia się uczucie przeciążenia. Metoda GTD jak może sugerować jej angielska nazwa tak naprawdę nie dotyczy tylko „załatwiania spraw”. Jest to raczej nauka koncentrowania się na sprawach bieżących ze świadomością tego, co ma być w najbliższej przyszłości, odzyskiwania równowagi, gdy sprawy wymykają się spod kontroli, i przewidywania wszystkiego, co życie może mieć jeszcze do zaoferowania, niezależnie od tego, czy będzie to dotyczyło szkoły, pracy, relacji, sportu, celów, marzeń, czy gier wideo. GTD przygotowuje praktycznie do wszystkiego.

Getting Things Done dla nastolatków. Jak ogarnąć wiele spraw i zyskać mnóstwo czasu Autorzy: David Allen, Mike Williams, Mark Wallace

Jeśli jesteś nastolatkiem lub rodzicem nastolatka to koniecznie sięgnij po książkę Getting Things Done dla nastolatków. Jest dostępna po polsku w przekładzie Zbigniewa Waśko. To poradnik pełen reguł, przepisów i wskazówek przydatnych w różnych sytuacjach życiowych, z którymi obecnie mają do czynienia młodzi ludzie. Książka zawiera elementy wizualne i interaktywne. Prezentuje bogaty zestaw narzędzi, dzięki którym ograniczanie stresu i koncentracja stają się dużo łatwiejsze. Poszczególne techniki metody GTD zostały przedstawione w prosty, a przy tym niebanalny i interesujący sposób. Zawiera też ćwiczenia do wykonania i tzw. lifehacki – pomysły, które warto wypróbować, zmodyfikować i wprowadzić do swoich sprawdzonych schematów działania. Książkę można traktować jak zbiór zawsze aktualnych zasad i przepisów. Są proste, logiczne, łatwo przyswajalne i ponadczasowe. Dzięki nim już w młodym wieku, można sobie wyrobić dobre nawyki i zachowania, które na pewno pomogą i będą procentować w dorosłym życiu. Z tej książki mogą się wiele nauczyć nie tylko młodzi ludzie, ale też dorośli, rodzice, nauczyciele, opiekunowie czy wychowawcy. 

„Ludzie dorośli na ogół sądzą, że wiedzą, co myśleć. Dzieci są na etapie uczenia się”. – David Allan

Czego będziesz potrzebować dzisiejszy nastolatek, aby odnieść sukces w przyszłości?

Tak naprawdę nikt z nas tego do końca nie wie. Nie umiemy dokładnie przewidzieć, jaka wiedza i umiejętności będą potrzebne w przyszłości, w nowym, totalnie skomunikowanym świecie. Świecie wszechobecnej technologii, algorytmów, sztucznej inteligencji, robotyzacji i automatyzacji. Jest jednak jedna kluczowa umiejętność, na która prawdopodobnie zawsze będzie popyt. Co to za umiejętność? To myślenie. Umiejętność myślenia umożliwia stawienie czoła każdemu wyzwaniu, jakie życie przed nami stawia.

Książka Getting Things Done dla nastolatków, uczy myślenia, koncentracji, kreowanie nowych idei i wcielanie ich w życie. Dzięki niej młodzi ludzie wkraczając w dorosłość, będą wiedzieć, jak spełniać swoje marzenia, lepiej radzić sobie z tym wszystkim co ich spotyka i zdecydowanie zwiększą swoje szanse na udane i pełne sukcesów życie.

„Zatrzymaj się na kilka sekund, pomyśl o swoim bieżącym życiu i o tym, co Cię czeka w najbliższej przyszłości, a następnie zapytaj sam siebie tak naprawdę, czy jesteś… przygotowany”. – David Allen

Getting Things Done dla nastolatków. Jak ogarnąć wiele spraw i zyskać mnóstwo czasu Autorzy: David Allen, Mike Williams, Mark Wallace

A jakie Ty znasz sposoby na poprawę koncentracji? Napisz w komentarzu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj