Kurkuma to przyprawa, która nie tylko wzbogaca smak, ale ma też wiele zalet prozdrowotnych. Wykazuje właściwości antybakteryjne, antynowotworowe, zmniejsza ból, stany zapalne, może pomagać zapobiegać i wspomagać leczenie chorób. Jednak spożywanie samej kurkumy przyniesie tylko ograniczone korzyści dla naszego zdrowia. Kurkumina zawarta w kurkumie jest bowiem słabo przyswajalna po spożyciu. Aby kurkumina mogła zadziałać, musi wystąpić czynnik, który ją aktywuje. To co może wzmocnić pozytywny efekt działania kurkumy to spożywanie jej razem z pieprzem. Pieprz zawiera piperynę, która znacznie poprawia wchłanianie kurkuminy. Jej wchłanianie zwiększa się dzięki temu, aż o 2000%! Co to ma wspólnego z motywacją, rozwojem osobistym i osiąganiem celów?
Chodzi o to że, samo czytanie inspirujących historii, artykułów, kolejnych książek o rozwoju osobistym czy udział w jakimś szkoleniu jest jak spożywanie samej kurkumy. Przez chwilę pojawia się entuzjazm i motywacja. Jednak nie można na tym poprzestać. Dlatego, że dopiero praktyczne zastosowanie tego co przeczytaliśmy, czy się nauczyliśmy robi różnicę. Działanie jest jak dodanie do kurkumy czarnego pieprzu. Połączenie zdobytej wiedzy z rzeczywistym, konkretnym działaniem sprawia, że zaczyna dziać się magia.

„Nie wystarczy chcieć. Trzeba wszystko wprowadzać w życie.”  – Bruce Lee

Oto 3 kroki jak przejść od motywacji do działania i rezultatów

Krok #1 Ucz się, odkrywaj i czytaj inspirującą literaturę

Jak przejść od motywacji do działania - nauka i inspiracja

Wiele osób już realizuje ten krok. Czytają wartościowe treści i książki na temat rozwoju osobistego, dobrych nawyków, zasad sukcesu i poprawy jakości życia. Uczestniczy w konferencjach, motywacyjnych eventach, kończy różnego rodzaju kursy i szkolenia. Ogląda motywacyjne i rozwojowe filmy wideo.
Niestety większość ludzi nie wykracza poza ten krok. Poprzestają na konsumowaniu motywacyjnych i rozwojowych materiałów. Czytają, oglądają i słuchają porad oraz sposobów na poprawę różnych obszarów życia, jednak nie podejmują próby ich praktycznego zastosowania. Te wszystkie zdobyte informacje i wiedza pozostaje w ich głowie, ale nie materializuje się świecie zewnętrznym w postaci konkretnych działań i rozwiązań. Daje to iluzję pracy nad sobą i rozwoju. Jednak, aby wprowadzić pozytywną zmianę i czerpać prawdziwe korzyści, trzeba od nauki przejść do praktyki.

„Nie wystarczy zdobywać mądrości, trzeba jeszcze z niej korzystać”. – Cyceron

Krok # 2: Użyj inspiracji, aby rozpocząć

Jak przejść od motywacji do działania - zacznij

Jest to prawdopodobnie najważniejszy krok. Podobnie jak przy starcie rakiety najwięcej energii i paliwa potrzeba w momencie wystrzelenia. W chwili startu trzeba pokonać siłę grawitacji, która ciągnie rakietę w dół. Podobnie jest z działaniem. Najtrudniej jest zacząć. Trzeba przezwyciężyć opór, pokonać wątpliwości, pozbyć się wymówek, obaw i strachu. Kiedy już zaczniesz i ruszysz z miejsca, zrobisz nawet mały krok w stronę celu, wszystko staje się łatwiejsze.
Wiele osób zatrzymuje się na kroku #01, poprzestają na czytaniu, pochłanianiu kolejnych treści i nic z tego nie wynika. Nie robią nic, ponieważ podejmowanie działania często wymaga opuszczenia i poszerzenia strefy komfortu. Niewiele osób chce wyjść ze strefy komfortu. Woli to co jest im znane, bezpieczne, sprawdzone. Obawiają się zmiany i podjęcia ryzyka.
Jeśli chcesz osiągnąć coś, czego nigdy nie miałeś, musisz działać tak, jak nigdy nie działałeś. Możesz rozwijać się i wzrastać tylko, jeśli jesteś gotów czuć się dziwnie i niekomfortowo próbując czegoś zupełnie dla Ciebie nowego.
Niektórzy są w stanie rozpocząć korzystając z własnej inicjatywy, siły woli i wewnętrznej motywacji. Jednak wiele osób, aby coś zrobić potrzebuje dodatkowego bodźca. Potrzebują zachęty, aby nabrać przekonania, że jednak warto. Czasem takim impulsem do podjęcia działania może być trudna sytuacja, która nagle się pojawia i nie ma innego wyjścia jak coś zmienić i zacząć działać. Takim motywatorem może być też trener, coach, mentor, czy dobry przyjaciel.
Najważniejsze jest jednak aby wreszcie rozpocząć. Musisz użyć inspiracji, którą dały Ci rozwojowe i motywujące treści, aby zrobić pierwszy krok, a następnie następny krok, a następnie jeszcze jeden krok, aż wkrótce zaczniesz nabierać rozpędu.

„Podróż tysiąca mil zaczyna się od jednego kroku”. – Konfucjusz

Krok #3: Zbuduj nawyki, aby zautomatyzować swoje zachowanie

Jak przejść od motywacji do działania - buduj dobre nawyki

Wiele osób zaczyna, ale niestety wiele osób też dość szybko rezygnuje. Nie kończą tego co zaczęli. Chwilowa inspiracja i motywacja sprawia, że zaczynają coś robić, jednak ich entuzjazm szybko słabnie. Zwłaszcza gdy zaczynają występować różne problemy, trudności czy przeszkody, pojawia się zniechęcenie i w końcu rezygnacja. Często oczekują, że dobre efekty objawią się niemal od razu. Brakuje długoterminowego planowania, cierpliwości, wytrwałości i konsekwencji, aby kontynuować działanie.
Początkowa motywacja wywołuje pozytywne emocje, które pomagają wykonać pierwszy krok i zacząć. Jednak problem z motywacją jest taki, że nie trwa wiecznie. Jak ujął to Zig Ziglar: „Motywacja jest nietrwała…tak ja kąpiel, dlatego powinieneś z niej korzystać codziennie”.
To świetnie, jeśli zrobiłeś krok #2 i zacząłeś. Jednak jest pewien problem z takim entuzjastycznym rozpoczęciem. Przy wszystkich dobrych intencjach. naładowanych pozytywnymi emocjami, często brakuje długoterminowego planowania. Konsekwencji i kontynuowania tego co się zaczęło.
Bez trzeciego kroku istnieje ryzyko, że będziesz ciągle zaczynać, zatrzymywać się i wracać do punktu wyjścia. Właśnie dlatego ten krok ma kluczowe znaczenie dla Twojego powodzenia i sukcesu.
Oto, co robisz w trzecim i ostatnim kroku w kierunku skutecznego i konsekwentnego działania. Musisz sprawić, aby Twoje działanie stało się Twoim nawykiem.
Aby coś stało się nowym i utrwalonym nawykiem powinniśmy to powtarzać przez ok. 21 dni. Każdy nowy nawyk na początku jest wyborem. Powtarzany wielokrotnie staje się automatycznym standardem według, którego postępujemy.

„Jesteśmy tym, co w swoim życiu powtarzamy. Doskonałość nie jest jednorazowym aktem, lecz nawykiem”. – ArystoteleS

Możesz zrobić dwie rzeczy, aby uczynić swoje zachowanie nawykiem

#01 Użyj siły woli, aby zbudować nawyk
Siła woli jest wielką siłą, która czyni niemożliwe możliwym. Zamiast używać siły woli i zmuszać się do wykonywania jakiej czynności, użyj siły woli do budowania dobrych nawyków. Pozwól dobrym nawykom kierować swoim życiem na zasadzie autopilota. Działania nawykowe nie wymagają dużej siły woli. Kiedy coś staje się nawykiem, wtedy potrzebujesz bardzo małej lub żadnej siły woli, aby coś wykonywać i kontynuować. Więc musisz skoncentrować się na zbudowaniu nawyku.
#2 Zmień swoje środowisko
Musisz zmienić swoje środowisko, aby dopasować je do wymagań swojego celu.
Jeśli chcesz schudnąć, przestań kupować niezdrowe jedzenie, pozbądź się z domu wszelkich słodyczy, kalorycznych przekąsek itp. Jeżeli będziesz miał je pobliżu w chwili słabości możesz po nie sięgnąć.
Jeśli chcesz mieć więcej czasu na opanowanie nowych kompetencji czy rozwój swojego biznesu, ogranicz „pożeracze czasu” jak oglądanie Netflixa, YouTuba, czy przeglądanie mediów społecznościowych. Zrezygnuj z abonamentu na TV, odinstaluj aplikacje społecznościowe albo przynajmniej nie korzystaj z nich kiedy pracujesz i chcesz się skoncentrować.
Może będziesz też musiał zmienić towarzystwo, z którym obecnie się zadajesz. Jak powiedział Jim Rohn „Jesteś średnią 5 osób, z którymi najczęściej przebywasz”. Czy ludzie, z którymi na co dzień wchodzisz w interakcje „ciągną Cię w górę”, czy hamują Twój rozwój i „spychają Cię w dół”?
Poprzez właściwe wykorzystanie siły woli i projektowanie swojego środowiska, będziesz wspierać automatyzację twojego zachowania w dążeniu do celu.
Wyrobienie w sobie dobrych nawyków i odpowiednie otoczenie, pomoże Ci kontynuować działania w kierunku swojego celu.

Uwagi końcowe

Oto poznałeś 3 kroki jak od zwykłej motywacji przejść do konsekwentnego działania.
#01 krok: Zdobądź motywację do zmiany, korzystając z wartościowych edukacyjnych treści i ludzi.
#02 krok: Użyj siły woli, aby rozpocząć osiąganie swoich celów
#03 krok: Bądź konsekwentny w działaniu, budując zmieniające życie dobre nawyki.
Niestety nadal zbyt wiele osób zatrzymuje się na kroku #01. Zastanawiają się co dalej? Co mam zrobić? Trzeba zacząć działać, wykonać krok #02 i rozpocząć. Krok #03 to konsekwencja i wytrwałość, działanie powinno stać się dobrym nawykiem. Postępując w ten sposób znacznie zwiększamy nasze szanse na spełnienie naszych pragnień, osiągniecie swoich celów i poprawę jakości naszego życia.

„Motywacja jest tym, co pozwala Ci zacząć. Nawyk jest tym, co pozwala Ci wytrwać”. – Jim Rohn

A Ty jakie masz sposoby, aby wytrwać w działaniu i osiągnąć swój cel? Napisz w komentarzu.