Co jest najważniejsze w marketingu i biznesie? Trzeba zrozumieć kto jest Twoim klientem. Bez zrozumienia jego potrzeb i celów nie masz co wydawać choćby złotówki na marketing i reklamę. Tylko jak to zrobić? Jak dowiedzieć się kim jest Twój klient?

Artur Jabłoński i Marek Piasek to eksperci od marketingu. Razem tworzą Instytut Marketingu, którego celem jest szkolenie i projektowanie kampanii dla przedsiębiorców i marketerów. Wspólnie napisali też książkę Zrozumieć marketing, w której zebrali swoje praktyczne doświadczania z branży marketingu. Pokazują w niej krok po kroku, jak efektywnie prowadzić działania marketingowe, aby przyniosły optymalne rezultaty.

Artur i Marek podkreślają, że kluczem do zrozumienia marketingu jest odniesienie się do tego, jak myślą Twoi klienci na każdym z etapów — od budowania świadomości po podejmowanie decyzji zakupowych.

„Wszystko sprowadza się do Twojego odbiorcy. Jeżeli naprawdę go rozumiesz, bez problemu ułożysz pozostałe klocki. Firma, która lepiej rozumie swoich konsumentów, wygra z konkurencją”. – Artur Jabłoński i Marek Piasek (Zrozumieć marketing)

Zrozumieć Marketing – kto jest Twoim klientem?

Twoim zadaniem jako przedsiębiorcy jest więc zrozumienie swojej grupy docelowej, wpłynięcie na jej sposób postrzegania twoich produktów lub usług (a czasami także całej branży czy kategorii) i zmiana jej zachowania (czy to przez zakup, czy przekonanie do jakiejś idei). Temu właśnie służy kampania marketingowa.

Odpowiedni dobór grupy docelowej sprawia, że:

  • łatwiej komunikować produkt lub usługę — wiemy, czyj problem rozwiązujemy i w jaki sposób,
  • odbiorcy łatwiej zrozumieć, co oferujemy i dlaczego jest to oferta akurat dla kogoś takiego jak on.

„Wejdź w buty swojego klienta i zacznij bywać tam, gdzie on bywa. […] Zrozum otoczenie swojego klienta, a lepiej zrozumiesz jego samego”. – Artur Jabłoński i Marek Piasek (Zrozumieć marketing)

Kim jest Twój klient? Tworzenie Persony

Tradycyjnie praca nad segmentacją grupy docelowej zaczyna się od stworzenia tzw. persony. To coś na kształt charakterystyki postaci. Opisujesz przykładowy profil swojego klienta na podstawie informacji takich jak jego wiek, płeć, zainteresowania, wartości, jakimi się kieruje, rzeczy, które ceni lub które mu przeszkadzają.

Przy pracy nad personą łatwo popełnić szereg błędów. Przede wszystkim będą to niewłaściwe założenia na temat tego, jacy są twoi klienci lub czego potrzebują.

Jak stworzyć idealną personę?

Metod jest wiele. Dopiero informacje zebrane z rynku w połączeniu z twoimi domysłami (hipotezami) stworzą wystarczająco kompletny obraz potencjalnego klienta.

Artur Jabłoński i Marek Piasek opracowali listę dziewięciu rzeczy, które dotyczą twojego klienta, a które musisz odkryć i zrozumieć, by dobrze go poznać:

  1. Kim jest? Skąd pochodzi, gdzie mieszka, jak wygląda jego dzień itp.
  2. Jakie są jego cele lub pragnienia — co chce osiągnąć?
  3. Jakie ma problemy, które chce lub powinien (jeśli nie jest ich świadomy) rozwiązać, by osiągnąć swoje cele?
  4. Jak duży jest to problem — jak bardzo zależy mu na jego rozwiązaniu?
  5. Jak obecnie rozwiązuje swój problem/w jaki sposób unika szukania rozwiązania?
  6. Jakie są kryteria decyzyjne, którymi się kieruje przy poszukiwaniu rozwiązania problemu?
  7. Czego się boi/co stoi mu na przeszkodzie w rozwiązaniu problemu/ osiągnięciu celów?
  8. Skąd czerpie wiedzę, informacje o świecie/rozwiązaniach?
  9. Jakie czynniki zewnętrzne wpływają na jego decyzję — w życiu, wewnątrz organizacji?

„Ważne, by rozumieć cele Twojego klienta i problemy, które przeszkadzają mu je osiągnąć. Równie ważne jest jednak zrozumienie, dlaczego ma akurat takie cele i dlaczego akurat takie są jego problemy”. – Artur Jabłoński i Marek Piasek (Zrozumieć marketing)

Słowo końcowe

Marketing zbyt często sprowadzany jest wyłącznie do reklamowania się. To błąd! Celem marketingu jest nie tylko uświadamianie klientów o istnieniu marki: firmowej, osobistej, produktu czy usługi, ale też budowanie społeczności. Marketing sprowadza się do empatii i kierowania uwagą. W centrum jest klient i jego potrzeby.

„Marketing to coś więcej niż tylko jakaś kampania. To zbiór działań, które staną za sukcesem Twojego przedsięwzięcia biznesowego”. – Artur Jabłoński i Marek Piasek (Zrozumieć marketing)

Na każdym etapie twój marketing musi sobie poradzić z zupełnie innymi wyzwaniami, przed którymi aktualnie stoi twój klient Przed startem działań marketingowych sprawdź, czy na pewno znasz odpowiedzi na te pytania:

  • Kto jest Twoim idealnym klientem?
  • Jakich komunikatów użyjesz, by go do siebie przekonać?
  • Jakimi kanałami do niego dotrzesz?
  • Jak połączysz działania marketingowe i sprzedażowe?
  • Jak zmierzysz wyniki swoich działań?

Jak lepiej zrozumieć marketing?

Chcesz wiedzieć jak robić skuteczny marketing? Odpowiedzi znajdziejdziesz w książce Zrozumieć Marketing – skuteczne techniki pozyskiwania klientów i wprowadzania produktów lub usług na rynek.

Zrozumieć marketing. - Artur Jabłoński, Marek Piasek
Zrozumieć marketing. – Artur Jabłoński, Marek Piasek

Zrozumieć marketing to pozycja, która zbiera doświadczenia dwóch praktyków, zdobyte podczas prowadzenia kampanii marketingowych na 67 rynkach, w kilkunastu językach.

Napisana jest zarówno z myślą o osobach stawiających pierwsze kroki na marketingowej ścieżce, jak i o przedsiębiorcach i menadżerach, którzy się zastanawiają, w jaki sposób zwiększyć skalę prowadzonych działań.

Zrozumieć marketing to nie wykład teoretyczny. W każdym rozdziale znajdziesz studia przypadków, które pokazują, w jaki sposób wdrożyć przedstawiane narzędzia w swoich kampaniach. A kolejne rozdziały krok po kroku, zadanie po zadaniu pomogą ci ułożyć lub usprawnić twoje działania marketingowe.

Ta książka pozwoli ci zrozumieć, jak myśli twój klient, czego szuka, a nawet jakiej długości powinna być reklama czy tekst na stronie sprzedażowej.

Zajrzyj za kulisy najskuteczniejszych kampanii marketingowych i naucz się marketingu od praktyków!

„Kluczem do zrozumienia marketingu jest odniesienie się do tego, jak myślą Twoi klienci na każdym z etapów — od budowania świadomości po podejmowanie decyzji”. – Artur Jabłoński i Marek Piasek  (Zrozumieć marketing)

Źródło: Zrozumieć marketing. Wydanie 2 autorzy: Artur Jabłoński, Marek Piasek, wydawnictwo Onepress 2022

Sprawdź też: Skuteczna reklama na LinkedIn. Dotrzyj z przekazem do profesjonalistów!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj