Jak wielki pragniesz osiągnąć sukces? Gdzie zamierzasz dojść w swoim życiu zawodowym? Daleko? A może jeszcze dalej? Uważasz, że nie ma żadnych granic, więc możesz zawsze wspinać się w górę? Jeśli faktycznie masz wielkie plany i pragnienia, to nie obejdzie się bez wsparcia innych osób. Silny zespół to fundament sukcesu. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak budować zwycięski team i na co zwrócić uwagę przy budowaniu własnego zespołu.

„Ludzie pracujący razem jako jedna grupa potrafią dokonać rzeczy, których osiągnięcie nie śniło się nikomu z osobna”. – Franklin Delano Roosevelt

Nie bądź solistą i stwórz team

Przede wszystkim musisz uzmysłowić sobie, jak bardzo jest to ważne, aby nie działać tylko i wyłącznie sam. W pojedynkę człowiek niewiele zdziała, za to z odpowiednim zespołem może uczynić cuda – i to dosłownie. Szczerze mówiąc solista, działając samemu, dojdzie tylko do określonego miejsca, a później zaczną rodzić się u niego problemy. Dlaczego? Przybędzie mu obowiązków i niezbędnych czynności, które należy wykonać. Co za tym idzie, pochłaniać będą one zbyt dużą ilość czasu jak na jednego człowieka i jak to się mówi potocznie, przestanie się wyrabiać.

Przedsięwzięcie, które początkowo było do opanowania, zacznie go zwyczajnie przerastać. Nie zdając sobie z tego sprawy, sam doprowadzi do unicestwienia tego, co z takim poświęceniem i miłością tworzył. Prawda jest taka, że każdy wielki plan realizowany jest przez cały sztab ludzi. Tak więc nadszedł czas na poszukanie sobie osób chętnych do współpracy.

Miej właściwych ludzi wokół siebie

Skoro czytasz ten wpis, oznacza to, że albo masz zamiar coś zrealizować i odnieść sukces, albo już to robisz. Niezależnie od tego, co pragniesz osiągnąć, zasada jest ta sama. Odpowiedni ludzie przy Twoim boku sprawią, iż to, co początkowo było pomysłem stanie się rzeczywistością. Powstaje w związku z tym najważniejsze, kluczowe pytanie. Jacy to powinni być ludzie? Nie ma chyba bardziej istotnego pytania.

Z miejsca należy odrzucić przyjmowanie do własnego teamu każdego, kto jest akurat pod ręką. Albo kogoś, kogo się zna i myśli się, że biorąc taką osobę, wszystko będzie dobrze. Otóż nie. Takie postępowanie może przynieść więcej strat niż pożytku. Do poważnego przedsięwzięcia nie bierze się ludzi na „chybił–trafił”. To nie loteria, więc nie ma miejsca na przypadek i łut szczęścia, że akurat te osoby okażą się odpowiednie. Wszystko musi być zaplanowane. Nie tylko czas na realizację całości i poszczególne działania prowadzące do osiągnięcia celu, lecz także i to, jakich ludzi chce się mieć w zespole. To właśnie oni będą odpowiedzialni za to, w jakim tempie całe przedsięwzięcie porusza się naprzód i jak dobrze wykonywane są powierzone im zadania.

Sukces będzie składową tego wszystkiego. Oczywiście nad całością czuwasz Ty i w związku z tym jesteś również za to odpowiedzialny.

„Cóż, zespół jest jak orkiestra, a dobry lider niczym dyrygent, który wie, kto fałszuje, kto gra czysto i stara się, a kto zbytnio się nie wysila”.

Określ kogo potrzebujesz w zespole

Wobec tego, zanim zaczniesz budować team, poświęć trochę czasu na zastanowienie się – i wypisanie najlepiej na kartce – jaki typ ludzi będzie Ci potrzebny, aby zrealizować to, co sobie zamierzyłeś. Co zrozumiałe wszystko zależy od charakteru danego przedsięwzięcia. Dobieraj ludzi według potrzebnych kwalifikacji i umiejętności po to, żeby cały projekt został wykonany sprawnie. Nie będzie przecież rozsądne wpuszczać np. malarza na stanowisko sprzedawcy i na odwrót.

Teraz kolejna sprawa. Nie tylko charakter przedsięwzięcia ma znaczenie. Dotyczy to również ludzi. Dobrze jest pomyśleć także o tym, jakim temperamentem, naturą mają cechować się osoby w Twoim zespole. Oprócz odpowiednich kompetencji powinno zwrócić się uwagę też i na to. Czy są to osoby uczciwe, potrafią pracować w zespole, odnoszą się do innych z szacunkiem? Czy są w stanie słuchać lidera i rozumieją jego wizie; wykonywać polecenia, realizować w wyznaczonym czasie i dobrej jakości powierzone im zadania? Są punktualni i nie spóźniają się, mają poczucie obowiązku i wiedzą, że inni na nich liczą itd. To jest ważne i nie warto tego traktować powierzchownie.

Po co komu wykwalifikowany specjalista, który nie potrafi pracować z innymi, notorycznie się spóźnia i wykonuje to, co mu się powierzyło, kiedy chce i byle jak? Lepiej wziąć do teamu kogoś z mniejszymi zdolnościami za to uczciwego, chętnego do współpracy, jak i do podnoszenia swoich umiejętności, ponieważ chce się rozwijać. W efekcie przyniesie to o wiele lepszą korzyść.

W więc zastanów się nad wszystkim porządnie i bez pośpiechu. Lepiej pomyśleć dłużej i dwa razy niż później mieć kłopoty i żałować, że nieodpowiedni ludzi zrujnowali całe przedsięwzięcie budowane od dłuższego czasu. Bądź naprawdę konkretny przy doborze ludzi do zespołu, gdyż sukces tego wymaga.

Dbaj o dobrą atmosferę 

Nie jest niespodzianką, że lepiej i wydajniej pracują zespoły, w których panuje atmosfera współpracy, szacunku i zaangażowania. Istotne jest zaufanie, lojalność czy brak niezdrowej rywalizacji. Takie zespoły są napędzane wspólną radością, pasją i miłością do tego, co robią. Atmosfera w pracy też jest ważna, a mogą ją wytworzyć tylko ludzie, których odpowiednio się dobiera. A kto to robi? Ty! To Ty jesteś liderem. To na to Tobie spoczywa obowiązek za to, jak działa team i jakie ma wyniki. To Twoje przedsięwzięcie i Twoja odpowiedzialność.

Uwagi końcowe

Teraz już chyba nie masz wątpliwości, żeby poświęcić tyle czasu, ile będzie potrzeba nad zastanowieniem się nad tym, jakich ludzi będziesz potrzebował? Kiedy już to zrobisz, to ich poszukaj i zaangażuj. Warto jeszcze raz przypomnieć, iż lepiej przeznaczyć więcej czasu na budowę odpowiedniego teamu niż później rozpaczać nad tym, że lata pracy poszły na marne przez niekompetentne osoby, które się wzięło pod swoje skrzydła. Prawda? Także przy budowaniu swojego zespołu kieruj się rozsądkiem, ponieważ dzięki temu osiągniesz większy sukces. Razem możemy więcej. Zamiast wszystko rozbić sam, zbuduj silny i zwycięski zespół!

„Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces”. – Henry Ford

Aby budować jeszcze lepsze zespoły sięgnij po książki

Pięć dysfunkcji pracy zespołowej – Patrick Lencioni

Pięć dysfunkcji pracy zespołowej - Patrick Lencioni

Patric Lencioni jeden z najbardziej popularnych mówców publicznych z dziedziny biznesu oraz autor licznych bestsellerów na podstawie swoich doświadczeń w pracy z wieloma dyrektorami i zespołami menedżerów, opisał w swojej książce model „5 dysfunkcji pracy zespołowej”.

Dysfunkcje te skutecznie blokują budowanie, rozwój oraz zarządzanie skutecznymi zespołami. Książka Lencioniego to dobra pozycja dla wszystkich, którzy pracują z zespołami i chcą, aby stawały się coraz lepsze.

Tylko dzięki zaangażowaniu wszystkich członków zespołu jest szansa na efektywny i skuteczny zespół, który odniesie sukces.


Liderzy jedzą na końcu. – Simon Sinek

Liderzy jedzą na końcu. Simon Sinek

Książka Liderzy jedzą na końcu. – Simon Sinek stanowi w pewien sposób kontynuację „Zaczynaj od DLACZEGO” i przenosi zawarte w niej idee na poziom korporacyjny. W przypadku firmy odpowiedź na pytanie DLACZEGO ma także kluczowe znaczenie, ale to dopiero początek. Potem trzeba się zastanowić, jak zarazić członków zarządu swoją wizją. Jak inspirować pracowników do tego, by ufali i byli oddani firmie i sobie nawzajem?

Sinek wyjaśnia na podstawie barwnych i przekonujących przykładów, jak kultywować firmowe DLACZEGO, uwzględniając w tym równaniu ludzi. Dlaczego tak wielu pracowników z utęsknieniem odlicza czas do piątku i traktuje każdy dzień pracy jako zło konieczne? Dlaczego ludzie nie lubią swojej pracy i nie są w stanie zaangażować się w wykonywane obowiązki? Jak można to zmienić? Świetna książka, którą powinien przeczytać każdy lider zespołu.

A Ty w wolisz działać w pojedynkę czy w zespole? Napisz w komentarzu.