Czy często mówisz sobie „któregoś dnia się tym zajmę”? Czy odkładasz sprawy na później albo robisz wszystko na ostatnią chwilę? Niekontrolowana prokrastynacja to zły nawyk, który na różne sposoby będzie ograniczać Twój potencjał i szanse na sukces.

Czym jest prokrastynacja?

Prokrastynacja to odsuwanie w czasie tego co powinniśmy zrobić. To odwlekanie, opóźnianie lub przekładanie czegoś na później. Odwlekanie działania może pojawiać się w różnych dziedzinach życia. Prokrastynacja może prowadzić do kiepskich wyników w pracy, złych ocen, niezdrowego odżywiania się, problemów ze zdrowiem, pogorszenia relacji czy kłopotów finansowych itp. Jeśli nie zajmiesz się problemem prokrastynacji, to będzie ci on coraz bardziej utrudniał życie, osiąganie celów i zdobycie tego na czym ci zależy.

Jak poradzić sobie prokrastynacją?

Aby skutecznie poradzić sobie z prokrastynacją warto najpierw poznać jej główne przyczyny. Steve „S.J.” Scott. autor bloga i serii publikacji o dobrych nawykach, które prowadzą do lepszego życia w swojej inspirującej i praktycznej książce „Nawyk nieodwlekania. Proste sposoby pokonania prokrastynacji„, wskazuje na 8 głównych powodów prokrastynacji. Podpowiada też i udziela cennych wskazówek co zrobić, aby uporać się z odwlekaniem działania i bez zbędnej zwłoki robić to co mamy zrobić.

Przyjrzyjmy się więc po kolei głównym przyczynom prokrastynacji. Uważnie zapoznaj się z każdym z nich. Pomyśl, czy przypadkiem nie są to wymówki, które sobie powtarzasz, ilekroć chcesz coś odłożyć na później. Zaczynamy!

„Odkładania działania człowiek się uczy i może się go również oduczyć”.

Dlaczego odwlekamy działanie? Oto to 8 głównych powodów prokrastynacji

#01 Jesteś perfekcjonistą

Powodem odkładania spraw na później może być perfekcjonizm. Łatwo o prokrastynację, jeśli martwisz się, że popełnisz błąd i obawiasz się zrobienia czegoś, co nie będzie „idealne”.

Perfekcjonizm, mylnie traktowany jako narzucanie sobie wysokich standardów, często definiuje sukces w bardzo wąskich ramach nierealnych norm. Perfekcjoniści prokrastynują, bo obawiają się, że nigdy nie przeskoczą poprzeczki, którą sami sobie zawiesili. Wciąż nie są do końca zadowoleni z efektów swojej pracy. Wciąż tracą niepotrzebnie czas na kolejne poprawki, mimo że efekt ich pracy jest już wystarczająco dobry.

Choć niektórzy uważają, że bycie perfekcjonistą jest zaletą, w dłuższej perspektywie ta cecha może niekorzystnie wpływać na twój potencjał. Perfekcjonizm niestety może zwiększać skłonność do prokrastynacji.

Sprawdź: Jak perfekcjonizm miesza Ci w głowie?

#02 Boisz się nieznanego

Czasami ludzie obawiają się podjęcia jakichś działań, bo mogą one doprowadzić do odkrycia czegoś, o czym woleliby nie wiedzieć. Dlatego np. niektórzy unikają wizyty u lekarza, bo mogą usłyszeć, że są chorzy i powinni podjąć leczenie. Lekceważenie tego rodzaju zdarzeń może prowadzić do poważnych problemów. Przecież wczesna diagnoza, gdy pojawiły się niepokojące objawy, może w niektórych przypadkach uratować życie.

Niestety często ignorowanie jakiejś sprawy z nadzieją, że rozwiąże się sama, tylko pogarsza sytuację. Dlatego im wcześniej stawisz czoła trudnej sytuacji czy usłyszysz złe wieści, tym więcej będziesz miał czasu i możliwości do uniknięcia potencjalnie gorszych konsekwencji.

#03 Obiecujesz sobie, że zrobisz to „później”

Ta częsta wymówka jest pewnego rodzaju przypomnieniem, że daną sprawą czy zadaniem możesz zająć się „wkrótce”. Może to być za kilka godzin, jutro albo w jakiś inny „idealny” dzień, który sobie wyobrażasz, że kiedyś nastąpi. W wyobrażonej przyszłości mamy nieskończone zasoby energii, chęci, pracujemy efektywnie i produktywnie i kończymy wszystko co mamy zrobić.

Niestety teraźniejszy Ty i przyszły Ty są w nieustannym konflikcie. Przyszły Ty ma najróżniejsze marzenia i plany. Jednak teraźniejszy Ty często daje się skusić natychmiastowej gratyfikacji, która płynie z doraźnej nagrody. Dlatego zamiast wziąć się od razu do pracy, często wolimy obejrzeć kolejny odcinek ulubionego serialu albo oddajemy się innym bardziej przyjemnym niż praca zajęciom.

#04 Skupiasz się na prostych zadaniach

Często postanawiasz zająć się „wypełniaczami”, bo są to czynności szybkie i proste do wykonania. Takimi czynnościami są np. sprawdzanie e-maili, rozmowa z współpracownikiem czy lżejsze prace biurowe. Choć wykonanie tych zadań może sprawiać pozory „produktywności” i wywołuje przekonanie, że robisz, co do ciebie należy, jest to „twórcza” forma prokrastynacji.

Drobne sprawy są proste do załatwienia i szybko dają poczucie satysfakcji, jednak przeważnie nie przynoszą wymiernych korzyści. Natomiast im więcej czasu i wysiłku wymaga zrobienie czegoś, tym trudniej się za to zabrać.

#05 Cierpisz na brak motywacji

Powodem odkładania na potem, może być też brak motywacji. Przyczyny braku motywacji są różne. Może to być zmęczenie, stres, brak pewności siebie, środowisko, pesymizm, błędy popełnione w przeszłości, zastój twórczy, nieokreślone cele itp.

Z reguły brakuje nam motywacji, gdy przewidywany efekt naszej pracy nie przedstawia dla nas większej wartości. Jeśli potrafisz powiązać zadanie ze swoimi zainteresowaniami, celami i wartościami, to zyskasz większą motywację do zajęcia się nim.

Sprawdź: Przewodnik motywacji. Co robić, aby nam się chciało, kiedy nam się nie chce

#06 Nie wiesz, jak zacząć

Co jeśli zadanie jest zbyt złożone, nietypowe albo trudne? Co jeśli pod wieloma względami jest niejednoznaczne i sprawia trudność w oszacowaniu, od czego należy je zacząć? Ta niepewność może powstrzymywać cię od zajęcia się sprawą, bo nie wiesz, jaki pierwszy krok powinieneś wykonać.

Łatwo wpaść w pułapkę niedoszacowania czasu i wysiłku potrzebnego do ukończenia przedsięwzięcia. Często odkładamy zadanie na później po prostu dlatego, że czujemy się przytłoczeni wszystkimi działaniami, jakie należy podjąć, by je wykonać.

#07 Łatwo się dekoncentrujesz

W dzisiejszym świecie wciąż coś walczy o naszą uwagę. Wokół nas jest cała masa dekoncentrujących bodźców.  Takich jak np. e-maile, SMSy, powiadomienia z aplikacji mobilnych, media społecznościowe, telefony, inni ludzie, którzy proszą o poświęcenie im czasu.

Jesteśmy wciąż wystawieni na różnego rodzaju pokusy. Odciągają nas one od produktywnej pracy. Dlatego często zamiast pracować wolimy sprawdzić powiadomienia na smartfonie, pograć w grę, przeglądać Internet czy poplotkować ze znajomymi.

Powinieneś zdać sobie sprawę ze swoich pokus. Postaraj się wyeliminować je z otoczenia, ilekroć będziesz się musiał skupić na ważnym zadaniu.

Sprawdź: Sztuka błyskawicznej koncentracji. Dlaczego tracimy koncentrację i jak odzyskać skupienie?

#08 Brakuje Ci czasu

Brak czasu to częste uzasadnienie dla prokrastynacji. Uważasz, że masz za mało czasu na ukończenie zadania, mówisz więc sobie, że zajmiesz się nim później.

Ilekroć odkładasz zadanie na później ze względu na brak czasu, wychodzisz z ograniczającego Twoje możliwości założenia, że wkładanie niewielkiego wysiłku w jakąś sprawę nie jest warte zachodu.

Ten rodzaj prokrastynacji można pokonać na różne sposoby. Przede wszystkim, jeśli usprawnisz sposób planowania zadań, będziesz miał wystarczającą ilość czasu na ukończenie tych, które są naprawdę istotne. Skuteczna jest zwłaszcza metoda, która polega na robieniu codziennego i cotygodniowego przeglądu zadań, w ramach którego rezerwujesz określoną ilość czasu na konkretne sprawy.

Sprawdź: Wciąż brakuje Ci czasu? Zmień to w 5 prostych krokach!

Uwagi końcowe

Oto poznałeś 8 głównych przyczyn prokrastynacji. Pokonanie prokrastynacji może być trudne, bo wszyscy mamy osobiste, ale różne problemy, które nas do niej skłaniają. Niektóre zadania odkładamy na później, bo chcemy, aby zostały zrobione perfekcyjnie. Inne skłaniają do prokrastynacji, bo nie jesteśmy w nastroju do zajęcia się nimi.

Pozornie prokrastynacja może nie wydawać się wielkim problemem. Ale jeśli pozwolisz się jej rozpanoszyć, może przyjść dzień, w którym ten zły nawyk będzie miał poważne, szkodliwe konsekwencje.

Nawyk nieodwlekania. Proste sposoby pokonania prokrastynacji - S.J. Scott
Nawyk nieodwlekania. Proste sposoby pokonania prokrastynacji – S.J. Scott

Jeśli chcesz uporać się z własną prokrastynacją, skończyć z odkładaniem na później i działać bardziej produktywnie sięgnij po książkę „Nawyk nieodwlekania. Proste sposoby pokonania prokrastynacji„. Steve „S.J.” Scott wykonał dobrą robotę i opisał w tej przystępnej publikacji, dobre nawyki i metody, dzięki którym wyrobisz w sobie nastawienie na działanie. Książka dzięki Onepress dostępna jest po polsku w tłumaczeniu Piotra Cieślaka.

Znajdziesz w niej skuteczne strategie na większą produktywność. Opis 14 codziennych nawyków, które pomogą Ci uniknąć odkładania na później i dzięki którym pokonasz prokrastynację. Możesz je od ręki wykorzystać w praktyce i sprawdzić jak działają w twoim przypadku.

Skończ z prokrastynacją! Poznaj i zastosuj sprawdzone podejście do zarządzania wszystkim, z czym mierzysz się w życiu, bez poczucia, że sprawy te cię przytłaczają. Naucz się skupiać na własnych priorytetach i właściwie reagować na sytuacje kryzysowe. Na dobre pozbądź się nawyku odkładania spraw na później. Wyrób w sobie dobry nawyk nieodwlekania!

„Wszystko zależy od Ciebie. Prokrastynacja nie musi rządzić Twoim życiem!”

A jak jest u Ciebie? Czy często dopada Cię prokrastynacja? Jak sobie z tym radzisz?