Codzienna walka związana z poszukiwaniem choć chwili wolnego czasu jest uciążliwa. Nadmiar obowiązków, a do tego nagłe, awaryjne sytuacje, których nie idzie przewidzieć, to stresory dla naszego organizmu. Jak działać efektywnie? W takim przypadku dobry plan jest podstawowym elementem, więc jakich błędów nie popełniać, by udoskonalić naszą organizację?

“Produktywność nie polega na tym, żeby być wołem roboczym, nieustannie pracować i ślęczeć po nocach…To raczej kwestia priorytetów, planowania i troszczenia się o swój czas. Za wszelką cenę”. – Margarita Tartakovsky

Jak działać efektywnie? Błędy organizacyjne, których warto unikać

#01 Robienie wszystkiego naraz

Codziennie mamy tylko 24 godziny, które należy rozsądnie rozdzielić między pracę, a odpoczynek. Utworzenie odpowiedniego planu, dopasowanego do naszych potrzeb, jest kluczowe, aby na koniec tygodnia nagle nie okazało się, że w jeden dzień musimy nadrobić zaległości ze wszystkich poprzednich 7 dni.

Sprawdź: Multitasking zabija produktywność. Dlaczego wielozadaniowość nie działa?

#02 Przemęczenie

To jeden ze skutków wciskania w grafik jak największej ilości obowiązków. Częsty błąd myślowy polega na utożsamianiu organizacji z ciągłą pracą, jednak nie o to chodzi. Jeśli już uda nam się znaleźć w ciągu dnia dodatkową chwilę po wykonaniu wszystkich obowiązków, nie należy dokładać sobie kolejnego. To właśnie organizacja ma pozwolić nam na odpoczynek.

A jak tego uniknąć? Ustalić tzw. rzeczy ważne i ważniejsze, czyli priorytety. Jeśli skupimy się na pracy w tych dziedzinach, na których nam najbardziej zależy, nie będziemy tracić czasu na błahostki.

Sprawdź: Macierz Eisenhowera – skup się na priorytetach i zapanuj nad swoim czasem

#03 Uleganie motywacji

Jeśli jesteśmy na etapie tworzenia planu, zainspirowani i zachęceni do działania, wypełnienie całego dnia wszystkimi możliwymi zadaniami może bardzo kusić. Jednak to nie jest rozwiązanie. Taki grafik może mieć skutki odwrotne do tych, które chcemy osiągnąć. Dzięki stopniowemu wykonywaniu zadań, zachowamy regularność i zostawimy czas na potrzebne przerwy, o których mamy tendencje zapominać lub umniejszać ich wartość.

Sprawdź: Mit motywacji. Czy potrzebujesz motywacji, aby odnieść sukces?

#04 Unikanie pomocy

To również jeden ze sposobów, by nie wykonywać wszystkich zadań naraz, przemęczając się. Jeśli ktoś jest chętny, by nam pomóc lub wiemy, że dane zadanie ze spokojem możemy przeznaczyć komuś innemu, warto się na to zdecydować. Stereotyp Zosi-samosi już dawno powinien zostać obalony, bo tak zapracowany tryb życia nie jest zdrowy.

Znajdź czas na odpoczynek

Włączenie odpoczywania jako stały punkt naszego grafiku wcale nie musi oznaczać zmarnowanego czasu, choć wielu ludzi ma wyrzuty sumienia, jeśli tylko pozwoli sobie na chwilę wytchnienia. Jest to błędne, a przede wszystkim szkodliwe myślenie.

Jeżeli przeznaczymy czas na swoje porzucone pasje czy hobby, to zdecydowanie nie będzie on zmarnowany. Przy takich zajęciach możemy się zrelaksować, uciec od problemów, a na dodatek zadbać o samorozwój.

Odpoczywanie trzeba potraktować w kategorii dbania o siebie. Natomiast każdy pod tym pojęciem rozumie coś innego. Dla niektórych idealnym pomysłem na przerwę będzie odcinek serialu lub runda w ulubionej grze, a inni zaoszczędzony czas będą woleli poświęcić na dłuższą kąpiel w wannie czy wieczorny spacer. Najważniejsze jest to, by poczuć ulgę psychiczną i spadek napięcia.

Sprawdź: 15 sposobów jak zadbać o siebie, gdy jesteś zapracowany

Uwagi końcowe

Pod pozorami świetnej organizacji często kryje się zabiegane życie czy skumulowany stres i trzeba o tym pamiętać. Więcej czasu na odpoczynek równa się zwiększeniu własnych sił witalnych. To sprawi, że nie tylko zrealizujemy się w różnych dziedzinach życia, ale będziemy przy tym uśmiechnięci, z dawką dobrej energii. Warto przemyśleć powyższe punkty i wcielić je w życie, a nasz organizm zdecydowanie nam za to podziękuje.

“Odpoczywaj, kiedy możesz, abyś być gotowym na nadchodzące bitwy”.

Sprawdź też: 100 i więcej sposobów na produktywność. Sekrety produktywnych ludzi

A Ty jakie masz sposoby, aby ogarnąć wszystkie obowiązki? Co Ci pomaga?