W natłoku codziennych obowiązków i tysiąca spraw do załatwienia łatwo jest się poczuć przytłoczonym. Zwłaszcza osoby ambitne, którym bardzo zależy na uzyskiwaniu jak najlepszych wyników, czasem wymagają od siebie zbyt wiele. Obwiniają siebie, gdy coś im nie wyjdzie, a rezultat nie jest taki jak zakładali. Nie potrafią wybaczać sobie swoich pomyłek i mają problemy z byciem dla siebie dobrym. Wywołuje to niepotrzebny stres i frustrację. Czasem odbija się to też na zdrowiu fizycznym i psychicznym. Nie ma jednak zasady, według której musisz zawsze dźwigać cały ciężar świata na swoich barkach. Nie musisz być perfekcyjny i wszechwiedzący. Twoja droga do sukcesu nie powinna prowadzić do wyniszczenia. W trudnych momentach czasem trzeba zrobić krok do tyłu spojrzeć na całą sytuację z szerszej perspektywy, być dla siebie samego bardziej życzliwym i wyrozumiałym.

Powinniśmy nauczyć się dbać o siebie. Być swoim przyjacielem i sojusznikiem, a nie wrogiem. Sprawianie sobie przyjemności i doświadczanie przyjaznego stosunku do siebie wydaje się podstawą zdrowia psychicznego i zdolności do czerpania satysfakcji z życia. Zaczynając od bycia dobrym dla siebie, będziemy też bardziej skutecznie działać na rzecz dobra innych. Każdy z nas powinien dbać o siebie. Dobra relacja z samym sobą jest fundamentem zdrowego poczucia własnej wartości i naturalnej, wewnętrznej motywacji. Jak zadbać o siebie w natłoku codziennych spraw? Oto kilka sposobów.

„Wraz z przyjściem na świat każdy z nas dostaje tylko jeden umysł i jedno ciało. Więcej nie dostaniemy, więc musimy o nie dbać”. – Colleen Hoover

Oto 15 sposobów jak zadbać o siebie gdy jesteś zapracowany

#1 Wykorzystaj poranki

Dobrym sposobem, aby zadbać o siebie jest optymalne wykorzystanie godzin porannych. Jedną ze sprawdzonych metod, aby mieć dla siebie więcej czasu jest wstawać wcześnie rano. Choć na początku może być trudno, warto się zmusić do wcześniejszego wstawania. Z czasem zaczniemy dostrzegać wiele korzyści ze wczesnej pobudki.

Opracuj najlepszą dla siebie poranną rutynę. Wykorzystaj efektywnie czas poranków, kiedy wokół panuje cisza i spokój. Pomysłów co można robić z rana jest wiele np. ćwiczyć, medytować, pisać czy czytać itp. Rób cokolwiek sprawi Ci przyjemność i pozwoli się lepiej przygotować na nadchodzący dzień.

Sprawdź: Jak i dlaczego warto wstawać wcześnie rano. Poznaj sprawdzone korzyści.

#2 Spraw sobie prezent

Od czasu do czasu zrób sobie przyjemność i daj sobie prezent. Szczególnie zasługujesz na nagrodę, po wykonaniu świetnej roboty w ramach jakiegoś ważnego projektu czy osiągnięciu zakładanego celu. Drobny prezent, który nie zabije Twojego budżetu poprawi Ci nastrój i zachęci do dalszego wysiłku. Co może być taką nagrodą? Cokolwiek chcesz i co da Ci zadowolenie. Dobra kolacja, masaż, zabieg SPA, nowa książka, wypad do kina czy jakieś nowe ubranie. Każdy może wybrać prezent odpowiedni dla siebie.

#3 Zaplanuj dzień wolny

Urlop to nic złego. Zaplanowanie dnia czy kilku dni wolnego, kiedy nie wykonujemy żadnej pracy i uwzględnienie tego w swoim napiętym kalendarzu może czynić wielką różnicę. Relaks i odpoczynek też trzeba planować. Na dłużą metę nie można nieustannie pracować. Pracując ciągle, bez wytchnienia Twoja efektywność i jakość pracy spada. Dlatego ważne jest regularne ładowanie swoich fizycznych i mentalnych akumulatorów.

#4 Zautomatyzuj wszystko, co możesz

Każdego dnia pojawia się wiele nowych narzędzi i aplikacji, które mogą ułatwić nam życie osobiste i zawodowe. Ostatnio w coraz większym stopniu wykorzystywana jest też sztuczna inteligencja i wirtualni asystenci. Technologia powinna nam służyć i ułatwiać życie. Warto więc w z niej w mądry sposób korzystać.

Poszukaj sposobów, za pomocą których można zautomatyzować jak najwięcej swoich zadań, aby mieć więcej czasu na rzeczy, które się liczą takie jak dbanie o siebie. Prostym przykładem są zlecenia stałe i polecenie zapłaty za różne bieżące rachunki. Zamiast o nich pamiętać, można ustawić automatyczne płatności. Nie masz czasu na przygotowywanie zdrowych posiłków? Skorzystaj z ofert cateringu dietetycznego. Co prawda może być to opcja kosztowna, ale oszczędza czas i pozwala się lepiej odżywiać. Pomyśl co jeszcze mógłbyś zautomatyzować lub delegować na innych? Być może część zadań w ogóle trzeba wyeliminować ze swojego grafiku i ich nie robić.

#5 Wysypiaj się

Sprawdzony sposób na regenerację to sen. Każdy z nas ma inne potrzeby jeśli chodzi o ilość snu jakiej potrzebujemy. Jednak zarywanie nocy i niedosypianie z czasem odbije się na naszym zdrowiu, samopoczuciu i produktywności.

Aby lepiej się wysypiać warto kłaść się i wstawać o tej samej porze. Zadbać o przyjazne dla snu warunki w sypialni. Nie korzystać z rana z drzemki.

Można też skorzystać z wielu dostępnych na rynku aplikacji mobilnych, które ułatwiają budzenie w optymalnym dla nas czasie, a nie kiedy jesteśmy w fazie głębokiego snu.

Sprawdź: Skutki braku snu, o których powinieneś wiedzieć.

#6 Ćwicz regularnie

Ćwicząc regularnie zwiększasz swoją siłę i wytrzymałość, która jest potrzebna do wytężonej pracy i wszelkiej działalności, która wymaga zaangażowania. Masz dzięki temu energię i moc, by walczyć z każdą przeszkodą na swojej drodze do sukcesu.

Niemal każda aktywność, która wpływa na szybszy przepływ krwi, może dotlenić Twój mózg i zmniejszyć uczucie zmęczenia. Gdy krew szybciej krąży w naczyniach nasz organizm jest lepiej dotleniony.

Osoby z regularnym planem ćwiczeń mają więcej energii, niż te które nie ćwiczą. Pamiętaj więc o ruchu, a jeśli nie możesz iść na trening, siłownie czy basen, wybierz spacer lub przynajmniej wejście po schodach zamiast windy.

Sprawdź: 6 powodów, że ćwiczenia fizyczne pomagają osiągnąć w życiu sukces

#7 Stosuj zdrową dietę

Czy gdyś miał Ferrari albo jakiś inny wysokiej klasy samochód, to wlewałbyś do niego najtańsze i słabej jakości paliwo? Raczej nie, bo dobrej jakości paliwa mają na celu poprawienie mocy i wydajności silnika poprzez zapewnienie jego aktywnej ochrony. Dzięki temu jednostka napędowa może wykorzystać lepiej swój potencjał. Podobnie jest z naszym ciałem i tym czym go karmimy. Traktuj jedzenie jak paliwo. Nie sposób czuć się dobrze, gdy nie dostarczamy swojemu ciału wartościowych składników odżywczych. Zamiast zdrowo się odżywiać jemy mocno przetworzone i niezdrowe jedzenie, które nam nie służy. Jeśli chcesz zadbać o siebie wybieraj świadomie to co jesz.

W natłoku obowiązków zdarza się, że zaniedbujemy jedzenie, albo chwytamy to co mamy pod ręką, aby jakoś zaspokoić głód. Aby lepiej się odżywiać planuj swoje posiłki z wyprzedzeniem, aby nie musieć się zastanawiać co i kiedy zjeść. Dzięki temu Twoje wybory żywieniowe będą lepsze. Dobrze zbilansowana dieta, odpowiednia ilość makro i mikro składników, sprawi że będziesz miał lepsze samopoczucie i więcej energii do działania.

#8 Uśmiechaj się i miej dobry humor

Badania pokazują, że śmiech i humor działa na nas bardzo korzystnie. Podnosi nasz poziom energii i poprawia samopoczucie. Pamiętaj więc o uśmiechu i dobrej zabawie. Nie trać okazji, aby się powygłupiać i pośmiać.

Nie bądź ponurakiem, bo życie to nie tylko praca i obowiązki, ale również radość i przyjemności.

#9 Oddychaj głęboko

Ćwiczenia oddechowe czy medytacja pomaga się nam odprężyć i łagodzi stres. Szczególnie korzystny dla zdrowia jest tzw. głęboki oddech. Mimo, że oddychanie to podstawowa czynność życiowa, to jak pokazują badania wiele osób żyje w stanie chronicznego niedotlenienia. Poprawny oddech wpływa na witalność, nastrój, stanowi warunek zdrowia, pozwala regulować pracę serca, wątroby, układu pokarmowego, systemu nerwowego. Jeśli codziennie będziemy głęboko oddychać, odniesiemy wiele fizycznych i emocjonalnych korzyści.

#10 Pomyśl o tym co dobrego się dziś wydarzyło w Twoim życiu

Warto mieć poranną rutynę, ale równie istotne są też godziny wieczorne przed snem. To idealna pora na chwilę refleksji i podsumowanie tego co się wydarzyło w danym dniu. Warto zadać sobie kilka pytań m.in. wymienić trzy najlepsze rzeczy, które Ci się dziś wydarzyły lub za które możesz być wdzięczny. Możesz też określić swoje cele i priorytety na dzień następny.

Sprawdź: 5 pytań, które codziennie warto sobie zadać przed snem

#11 Używaj pozytywnego języka i dialogu wewnętrznego

Jedną z ważnych umiejętności jest nauczenie się, aby mówić do siebie i innych w pozytywny sposób. Negatywny dialog wewnętrzny charakteryzuje się destruktywnymi, krytycznymi uwagami wobec samego siebie. Kluczowym słowem, na które należy zwrócić uwagę, jest: „Jestem”. Zaobserwuj co mówisz po słowie „Jestem”. Czy jest to np. „głupi” albo „do niczego”? Staraj się wychwycić takie negatywne zwroty i zmień je na bardziej pozytywne. Lepiej powiedź „Nauczę się to robić” lub „Poproszę o pomoc w tej sprawie”. Unikaj wszelkiego negatywnego języka. Możesz czuć się głupio, ale nie jesteś głupi.

Opanowanie wewnętrznego krytyka to klucz do większej pewności siebie i lepszego samopoczucia. Pamiętaj, że możesz zmieniać swoje emocje i to co do siebie mówisz. Najważniejsze jest dowiedzieć się, co do siebie mówimy, następnie zatrzymać negatywne myśli i zastąpić je pozytywnymi.

#12 Znajdź czas dla rodziny i przyjaciół

Jeśli jesteśmy przeciążeni pracą, wiele razy wracamy do domu, zalegamy na kanapie i nie mamy ochoty na nic więcej. Jednak szczególnie ważne jest, aby znaleźć czas dla bliskich, rodziny i przyjaciół. Wypełnij wolne chwile ciekawszymi i bardziej pożytecznymi zajęciami. Wyjdź na kolację, do kina czy teatru, zaproś kolegów na wieczorny mecz. Zacieśnij relacje międzyludzkie. Z reguły możemy liczyć na ogromne i bezwarunkowe wsparcie od rodziny i przyjaciół, które jest potrzebne, aby poczuć się lepiej i poprawić nam nastroju.

#13 Zrób coś twórczego

Kiedy zaczynasz czuć się wypalonym w pracy, poświęć trochę czasu na zrobienie czegoś twórczego i kreatywnego. Niezależnie od tego, czy chodzi o malowanie, śpiewanie, kreatywne pisanie czy zaprojektowanie czegoś dla zabawy. Robienie twórczych i kreatywnych rzeczy pozwoli Ci trochę odpocząć i zmienić perspektywę. Takie działanie, ma też zdolność inspirowania świeżych pomysłów, abyś mógł wrócić do pracy z pozytywnym nastawienie i energią.

#14 Najpierw zrób proste zadania

Ta rada jest w opozycji do wielokrotnie powtarzanej szczególnie przez Briana Tracy rady, aby najpierw „zjeść żabę” czyli zająć się wpierw najbardziej wymagającym i priorytetowym zdaniem. Jednak jednym z największych problemów dla zapracowanych i zestresowanych osób jest czasem po prostu rozpoczęcie pracy. Jest spora grupa osób, które potrzebuje czasu, by się rozpędzić, zanim przejdą do wykonywania najważniejszych zadań.

Lista zadań, którą wielu z nas ma, jest tak długa i skomplikowana, że jej utrzymanie, nie mówiąc już o jej wykonaniu, staje się wyzwaniem. Wykonaj kilka prostych zadań na początku, aby wejść w odpowiedni rytm. Pozwoli Ci to przyspieszyć produktywność i zwiększysz swoją pewność siebie. Szybkie i łatwe sukcesy zachęcą Cię do dalszego działania.

#15 Zadbaj o tempo i określ realistyczne cele

Pamiętaj, że nie zawsze możesz zrobić wszystko naraz. Znajdź swoje tempo i wyznaczaj realistyczne cele. W przeciwnym razie nie tylko skończy się to wypalaniem, ale może być trudno osiągnąć wysokiej jakości wyniki. Określaj cele, które są dla Ciebie prawdziwym wyzwaniem, ale nie sprawiają, że po chwili czujesz się pokonany.

Warto też od czasu do czasu zatrzymać się na chwilę. Spojrzeć na sytuację z szerszej perspektywy, zamiast koncertować się tylko na bieżących problemach i szczegółach. Może to zapewnić odświeżenie, które jest potrzebne, aby pójść dalej do przodu, ze swoim życiem i celami. Przede wszystkim ważny jest postęp a nie tempo.

Uwagi końcowe

Żyjemy w ciągłym biegu, często brakuje nam czasu dla samym siebie. Jednak zdrowie i dobre samopoczucie to klucz do sukcesu i nieodzowny czynnik tego byśmy byli efektywni i szczęśliwi.

Dbanie o siebie nie jest egoizmem. Zadbaj o siebie i swoje potrzeby, a przekonasz się, że będziesz miał w sobie dużo więcej energii, którą będziesz mógł dzielić się z innymi.

Dbaj o swoje ciało, umysł, emocje, relacje, środowisko i czas. Niech dbanie o siebie wejdzie Ci w nawyk i będzie jednym z Twoich priorytetów.

„Dbaj o siebie (…). Masz kochać. Masz przetrwać. Czasami śmiej się, czasami płacz. Czasami coś ci się uda, czasami nie, ale zawsze idź do przodu (…)”. – Carrie Ryan

A Ty jakie masz sposoby na dbanie o siebie? Napisz w komentarzu.