Organizacja pracy nie jest sprawą łatwą, a jeszcze trudniej jest, jeśli mamy zorganizować własną pracę. Niestety, samodyscyplina to trudna dziedzina, a z kolei bez niej, trudno o dobre rezultaty. Co zrobić, aby wygrać z rozpraszaczami, złodziejami czasu i chaosem, który nas otacza? Praca zdalna to szczególne wyzwanie, dlatego opanuj kilka zasad, które ci ją ułatwią. Jak efektywniej pracować? Oto 7 zasad, które trzeba opanować, aby stworzyć efektywny system swojej pracy.

“Bardziej niż cokolwiek innego – przygotowywanie się jest sekretem do sukcesu”. – Henry Ford

Jak efektywniej pracować? 7 zasad, które trzeba opanować, aby stworzyć efektywny system swojej pracy

#01 Dobry plan

Oczywiście, jeśli zaczniesz iść to wcześniej czy później dojdziesz do celu. Tylko mnóstwo razy przy tym zabłądzisz, pogubisz się i będziesz pytać o drogę. Zdecydowanie łatwiej jest spojrzeć na mapę i ustalić trasę, którą masz podążyć. To właśnie konkretny plan, który musisz mieć, zanim zaczniesz pracę. Nawet nie siadaj do biurka, dopóki nie ustalisz, co masz do zrobienia i jaka ma być kolejność realizacji zadań, oraz jakie rezultaty chcesz osiągnąć.

Sprawdź: Planuj w piątki! Jak i dlaczego zaplanować swój tydzień w piątek?

#02 Zdefiniowanie priorytetów

Znasz ten dowcip: robotnik biega po budowie z pustą taczką, a kierownik pyta go, po co tak biegniesz z pusta taczką? Szefie, tyle roboty, że nie było czasu, by załadować. To nic innego, jak przelewanie pustego w próżne. Dopóki nie wiesz, które zadania są najważniejsze, rozdrabniasz się w dziesiątkach drobiazgów i tracisz czas. Naucz się rozróżniać to co ważne, od tego co nieistotne.

Sprawdź: Powiedz Tak! swoim priorytetom i Nie! całej reszcie

#03 Podział dnia

To szczególnie ważne, gdy pracujemy w domu. Ci, którzy przeszli na pracę zdalną z dnia na dzień, łapali się na tym, że pracują praktycznie całą dobę. Trzeba wiedzieć, kiedy jest czas na pracę, a kiedy na odpoczynek i nauczyć się dzielić dzień na mniejsze jednostki. Dwie godziny na pracę, piętnaście minut przerwy lub dowolnie wybrany inny system, byleby był wdrożony.

#04 Kontrola naszego czasu

Sam podział dnia to zbyt mało, bo często gubimy się w samym czasie i nawet nie widzimy, gdy nam przecieka między palcami. Stajamy się sprawdzać, ile czasu zajmuje nam wykonanie podstawowych czynności: odpowiedzi na maile czy wykonanie telefonów. To jedyna metoda, aby podnieść efektywność, skracając czas, zwłaszcza ten przeznaczony na zrobienie błahych czynności. Jeśli widzimy, że to proste zadania, ale takie, na które „uciekają” nam godziny, pomyślmy, czy nie warto ich komuś zlecić. Może być to bardzo opłacalne.

Sprawdź: Jak zawsze mieć czas? 7 sekretów produktywnych ludzi którzy mają czas na wszystko

#05 Uwaga

Nie ma się co oszukiwać, żyjemy w czasach, w których trudno o pełną koncentrację. Zewsząd otaczają nas rozpraszacze w postaci mediów społecznościowych, telefonów czy rozrywki. Przyznaj się, ile czasu spędzasz przy biurku, dyskutując z koleżanką na naprawdę zupełnie poza służbowe tematy. Przyznaj też, ile razy usiłujesz pracować przy włączonym telewizorze. To wszystko sprzyja brakowi skupienia i stracie czasu.

Sprawdź: Jak się skupić? 6 sposobów na skuteczną koncentrację przy pracy

#06 Technologia

Dobrze wykorzystana technologia może ułatwiać prace, ale może też ją utrudniać. Kwestia wypracowania właściwych nawyków, bo czym innym jest korzystanie z sieci po to, by sprawdzić potrzebne do wykonania zadania informacje, a czym innym bezmyślne przeglądanie zdjęć na Instagramie.

#07 Eksperyment

Każdy z nas ma inny rytm, jest mniej lub bardziej wydajny w zupełnie innych godzinach i tak dalej. Na efektywność naszej pracy i wykorzystania czasu ma wpływ bardzo wiele czynników i to ty musisz je rozpoznać, a jedyna możliwość to eksperymentowanie. Sprawdzaj, jaki rytm pracy i które „motywatory” ci sprzyjają. Nie zapominaj, im szybciej wykonasz zadania, tym więcej będziesz mieć wolnego czasu na inne ważne dla Ciebie zajęcia.

„Planowanie to mówienie Twojemu czasowi, na co ma pójść, zamiast zastanawiania się, gdzie i kiedy upłynął.”

Sprawdź też: Co robią ultraproduktywni ludzie sukcesu? 15 zaskakujących różnic

A ty jakie masz sposoby na lepszą organizację swojej pracy?