Nie mam czasu, znowu popołudnie w pracy, brak czasu mnie wykończy… Zastanów się, jak często brakuje ci choćby chwili, na to, by wyjść do kina ze znajomymi, zaplanować wyjazd, czy po prostu się wyspać. Co takiego się dzieje? W końcu doba ma 24 godziny, a to aż 1440 minut i co ważniejsze trwa dokładnie tyle samo w przypadku każdego. Jak to się dzieje, że twoi przyjaciele mają czas na przyjemności, a tobie wiecznie go brakuje? Jak lepiej zarządzać własnym czasem? Oto kilka wskazówek, które mogę ci pomóc.

„Jeśli kochasz życie, nie trać czasu, bo czas to życie”. – Bruce Lee

Jak zarządzać własnym czasem?

Prokrastynacja, czyli zwlekanie

Na pewno pamiętasz główną bohaterkę „Przeminęło z wiatrem” a przede wszystkim jej ulubione powiedzenie, które brzmiało „pomyślę o tym jutro”. W ten sposób trudne, życiowe decyzje przekładała na kolejny dzień, po to, by nie martwić się nimi natychmiast. Niektórzy z nas mają dokładnie taką samą skłonność i po prostu odkładają wszystko, także pracę na nieokreślone potem. W skrajnym przypadkach może to prowadzić do zaburzeń. Zasada działania jest bardzo prosta: jeśli wiemy, że przed nami zadanie trudne, które niekoniecznie zakończy się sukcesem, odkładamy jego realizację tak długo, że w końcu staje się zbyt późno, aby w ogóle się za to działanie zabrać. Nie zaczynamy, bo boimy się i porażki, ale i sukcesu, dlatego wolimy nie robić nic.

Sprawdź: Prokrastynacja. Jaką cenę płacisz za odwlekanie działania?

Jak się pozbyć nawyku odkładania na jutro?

To niełatwe i w niektórych przypadkach niezbędna może okazać się terapia. Tylko zanim posuniemy się aż tak daleko, najpierw spróbujmy zwalczyć ten problem samodzielnie. Pomoże w tym proste ćwiczenie. Polega ono na rozłożeniu zadania na części i ich realizowanie w określonej kolejności i dyscyplinie czasowej. Załóżmy, że przed tobą napisanie trudnego sprawozdania, które wymaga zebrania danych i analizy. Zacznij od wydzielania poszczególnych grup danych i wyznacz czas na zebranie ich z konkretnych miejsc. Potem dopiero przystąp do spinania zadania w całość. W ten sposób, zadanie dzielone na etapy, łatwiej będzie zrealizować.

Sprawdź: 10 sposobów jak przestać prokrastynować i zrobić to co musisz zrobić

Traktuj czas jak budżet

Taka zasada podziału zadania sprawdza się także w zarządzaniu czasem, który po prostu musisz traktować dokładnie tak samo, jak budżet finansowy, który masz do dyspozycji. Zacznij dzielić dobę na odcinki: czas na sen, czas na pracę, na rozrywkę, na przygotowanie i zjedzenie obiadu i tak dalej. W ten sposób w określonym czasie i o konkretnej godzinie wykonujesz zadanie, które zaplanowałeś. Wymaga to narzucenia sobie sporej dyscypliny, a także życia z kalendarzem i zegarkiem w ręku. Ale to jedyny skuteczny sposób, by sprawić, że czas nie będzie przeciekał ci przez palce, a będziesz konkretnie wiedzieć, co i o której robiłeś. Dla osób chaotycznych może to być bardzo trudne, ale jest tylko kwestią czasu, aż wyrobisz sobie prawidłowe nawyki i zegarek przestanie ci być potrzebny.

Unikaj złodziei czasu

Rozpraszacze kradną nasz czas, a my nawet nie wiemy, kiedy i jak to się dzieje. Bardzo dobrze znają je ci, którzy ostatni okres spędzili, pracując zdalnie w domu. Naprawdę niełatwo utrzymać w nim koncentracje i po prostu zająć się pracą. Co z tego, że siadasz przy biurku, jeśli w tle gra telewizor, w którym właśnie zaczyna się kolejny serial. Tak mimochodem zerkasz i nawet nie czujesz, że zmarnowałeś godzinę. Bywa i tak, że już prawie zabierasz się do realizacji zadania, ale nagle dzwoni telefon i spędzasz godzinkę na pogawędce z koleżanką, dokładnie rozmawiając o niczym. Jeszcze tylko krótki przegląd mediów społecznościowych, który po dwóch godzinach okazuje się wcale nie tak krótki. Nawet nie wiesz, kiedy minęło osiem godzin, ale łapiesz się na tym, że wprawdzie nie wstałeś od biurka, ale nie zrobiłeś kompletnie nic. Ktoś okradł się z czasu…

Nie ma nic cenniejszego niż czas. Bo straconego czasu nie można odzyskać. Świat staje się coraz bardziej skomplikowany i coraz więcej w nim napięć i sytuacji stresowych, dlatego trzeba z coraz większą świadomością podchodzić do kwestii swojego czasu i celowo dzielić go tak, by w pełni wykorzystywać swoje talenty oraz maksymalizować wyniki. Zacznij już teraz panować nad swoim czasem i życiem. Pamiętaj, Ty tu dowodzisz!

„Zła wiadomość jest taka, że czas leci. Dobra wiadomość jest taka, że Ty jesteś pilotem”. – Michael Altshuler

Sprawdź też: System Znajdowania Czasu. Jak skupiać się na tym, co najważniejsze?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj