Bycie lepszą wersją siebie jest ostatnimi czasy wysoko popularyzowanym hasłem. Aby nie pogrążyć się psychicznie próbując dorównać innym ludziom, czy też nakładając na siebie zbyt dużą presję, trzeba spojrzeć na ten aspekt z nieco innej strony. Dla nas samych bycie lepszą wersją siebie powinno oznaczać przede wszystkim bycie szczęśliwym w swoim ciele człowiekiem. Wbrew pozorom nie chodzi tutaj jedynie o cechy fizyczne, ale także (a może przede wszystkim) psychikę. Nie bez powodu mówi się, że w zdrowym ciele zdrowy duch i że wysportowana sylwetka bez poukładanej psychiki nie sprawi nam wiele radości. Jest w tych stwierdzeniach dużo prawdy.

Bycie lepszą wersją siebie nie oznacza zmiany wszystkiego, co nam się w sobie nie podoba. Nie oznacza też dostosowywania nas samych do standardów panujących w otoczeniu. Polega przede wszystkim na poszerzaniu swoich umiejętności, rozwijaniu się oraz życia w zgodzie z samym sobą. Jest wiele poradników, opisujących dni ludzi, którzy odnieśli sukces w życiu lub ludzi, którzy nazywają się ekspertami od sprowadzania życia innych na dobre tory. Często jednak tych zmian jest tak dużo, że na samym starcie potrafimy się zniechęcić, a przecież nie o to w tym wszystkim chodzi. Co więc zmienić, aby nasza nowa wersja była równocześnie najlepszą wersją dla nas samych?

„Tylko ty jesteś swoim jedynym limitem”.

Oto 5 podstawowych nawyków, które pozwolą Ci zostać lepszą wersją samego siebie.

#01 Nawyk wysypiania się

Podstawą dobrego samopoczucia jest wystarczająco długi i dobry jakościowo sen. Przesypiamy ogromną część swojego życia, więc bardzo dobrze byłoby zapewnić sobie odpowiednie do tego warunki. Sen warunkuje nasze samopoczucie, nastrój, zdolność do koncentracji i pracy. Zadbajmy więc, aby było go wystarczająco dużo i aby nic nas podczas snu nie rozpraszało.

Organizm najlepiej regeneruje się podczas głębokiego snu, więc mając dookoła mnóstwo rozpraszaczy, nie jesteśmy w stanie wejść w tę fazę bezproblemowo i wytrwać w niej. Spróbujmy przez jakiś czas obserwować, co pomaga nam zasypiać. W jakim otoczeniu czujemy się najlepiej, ile godzin jest dla nas odpowiednim czasem na sen. Wprowadzenie zmian już w tym aspekcie spowoduje, że życie będzie miało zdecydowanie więcej sensu. A sami też będziemy w stanie zrobić jeszcze więcej i jeszcze lepiej.

Sprawdź: Jak lepiej sypiać? 12 sposobów na dobry sen

#02 Nawyk ćwiczeń fizycznych

Aktywność fizyczna nie musi wzbudzać w nas odrazy i powodować, że w naszej głowie znajdujemy bez trudu milion wymówek. Nie trzeba nikogo przekonywać, że ten aspekt życia jest nieoceniony w przypadku prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie chodzi tutaj o schudnięcie, czy wyrzeźbienie mięśni. Chodzi tu przede wszystkim o wzmacnianie ogólnej sprawności naszego organizmu.

Ciało ludzkie nie jest stworzone do siedzenia. Taki tryb życia, coraz bardziej zresztą popularny, powoduje szereg chorób zwyrodnieniowych, a co za tym idzie- ograniczenie mobilności naszego ciała. Nic tak nie psuje samopoczucia jak niespodziewany ból, czy chwila, w której orientujemy się, że dotychczasowe czynności sprawiają nam więcej problemu. Nawet krótka aktywność w ciągu dnia będzie dla nas zbawienna. Nie będzie to nic strasznego, jeśli zrobimy z tego korzystną dla zdrowia rutynę.

Sprawdź: Jak ćwiczenia wpływają na Twoje życie?

#03 Nawyk rozwijania pasji

Przynajmniej pół godziny dziennie powinniśmy poświęcać na rozwijanie swoich pasji. Praca zajmuje nam zdecydowanie większą część dnia. Cudownie, jeśli wykonując swoją pracę realizujemy się także w polu swoich zainteresować czy pasji. Nie oszukujmy się jednak- takich ludzi jest statystycznie niewiele, w związku z czym muszą odnajdywać czas na swoje hobby „po godzinach”.

Kiedy poświęcamy się rzeczy, która nas relaksuje, nasz organizm zapomina o problemach. Skupia się na byciu tu i teraz, a także znikają nerwy i dajemy sobie czas na regenerację. Rozwijając swoje pasje, nie stoimy w miejscu, poszerzamy swoje horyzonty, a także mamy wrażenie, że możemy więcej. Znajdźmy w takim razie przynajmniej 30 minut w ciągu dnia, aby wyciągnąć książkę, pobiegać, kontynuować malowanie obrazu, czy fotografować, jeśli to akurat jest rzeczą, którą kochamy robić.

Sprawdź: 17 pytań, które pozwolą Ci odkryć swoją pasję

#04 Nawyk medytacji

Medytacja i relaksacja wcale nie muszą brzmieć dla nas jak lewitowanie ze skrzyżowanymi nogami mrucząc pod nosem, czy stosowanie aromaterapii dręcząc wszystkich sąsiadów dookoła. Wystarczy wygodny materac, fotel lub mata do akupresury. Chwila ciszy i skupienie myśli na tym, za co jesteśmy wdzięczni, na naszych planach, możliwościach.

Każdy z nas powinien mieć na uwadze, że jeśli ma co jeść i gdzie spać, to i tak jest bogatszy niż spora część ludzi na świecie. Wymieniając w myślach rzeczy z całego dnia, za jakie jesteśmy wdzięczni, zdajemy sobie sprawę jak dużo mamy. W wielu przypadkach pomaga to także uniknąć niepotrzebnej presji czy chęci ciągłego rozwoju, rywalizacji oraz brania na siebie więcej niż możemy unieść. Cieszenie się z małych rzeczy jest bardzo cenną umiejętnością dzisiejszych czasów.

Sprawdź: Mindfulness 4 proste i skuteczne ćwiczenia uważności

#05 Nawyk porównywania się z samym sobą.

Jednym z najważniejszych nawyków, jakich musimy się pozbyć jest wieczna potrzeba porównywania się z innymi. Powszechne przekonanie, że powinniśmy więcej, a przynajmniej tyle samo co sąsiad, jest bardzo niszczące. Każdy z nas jest inny, każdy ma inne priorytety, inne predyspozycje. Nie jesteśmy w stanie osiągnąć tego samego, a nawet pewnie nie chcemy.

Przez porównywanie z innymi często zapominamy o tym, żeby być całkowicie sobą. Dążyć do spełniania swoich marzeń i celów oraz żyć w zgodzie ze sobą. To ogromnie ważna umiejętność, którą należy opanować, aby poczuć się dobrze w swojej skórze. Jeśli chcesz się z kimś porównywać, porównuj się z samym sobą. Staraj się być lepszą wersją siebie z każdym kolejnym dniem.

Uwagi końcowe

Bycie lepszą wersją siebie mylone jest z nieustanną walką o lepszą sylwetkę, bardziej rozwinięte umiejętności, czy doskonalenie cech charakteru. Tak bardzo propagowane hasło stało się powodem złego samopoczucia u wielu osób. Nie wspomniano przy tym wszystkim, że najlepsza wersja siebie to taka, w której my sami czujemy się najlepiej i najbardziej komfortowo. Zmieniajmy i udoskonalajmy swoje życie. Jednak w tym wszystkim nie zapominajmy o tym, że żyjemy tylko raz i to właśnie sami ze sobą spędzamy każdą sekundę swojego życia. Postarajmy się więc, aby było takie, w którym poczujemy się najbardziej komfortowo, ze swoim „JA”.

„Zawsze bądź pierwszorzędną wersją siebie, zamiast być kiepską kopią kogoś innego”. – Judy Garland

A Ty co robisz, aby być najlepszą wersją siebie? Napisz w komentarzu.