Krótkie dni i niskie temperatury zimą to prawdziwy problem dla naszego organizmu. Aby zachować zdrowie i sprawność, zdecydowanie powinieneś wzmocnić swój układ odpornościowy. Wskazówki, które przygotowaliśmy dla Ciebie poniżej, pokazują, że nie jest to takie trudne. Nie daj się zimie! Oto jak możesz wzmocnić swój układ odpornościowy zimą i nie tylko. Zaczynamy!

„Uncja środków zapobiegawczych jest lepsza od tony środków leczniczych”. – Archibald Joseph Cronin

Jak wzmocnić układ odpornościowy zimą?

#01 Ubierz się ciepło

Ileż razy w dzieciństwie powtarzano nam, że musimy się ciepło ubierać! Ale dlaczego ciepła odzież jest tak ważna dla wzmocnienia naszego układu odpornościowego? Zapewnia dobry przepływ krwi do naszych błon śluzowych i wspomaga układ odpornościowy w walce z patogenami. Jeśli organizm doświadcza hipotermii, jego odporność spada, a wirusy lub bakterie mają łatwiejszy dostęp. Nieutrzymywanie ciepła ciała zwiększa ryzyko przeziębienia i innych chorób.

Zwolennicy morsowania i niskich temperatur mogą mieć tu odmienne zdanie. Bo zimno może mieć faktycznie wiele zalet. Jednak nie wszystko sprawdza się u każdego, więc najlepiej sam sprawdź co działa u ciebie.

#02 Jedz zdrową dietę

Zdrowe odżywianie wraca do centrum uwagi – i to nie bez powodu. Oprócz innych zalet możesz go wykorzystać do wzmocnienia układu odpornościowego. Pokarmy zawierające wiele witamin i minerałów, na przykład zimowe owoce, takie jak gruszki lub jabłka, rośliny strączkowe, produkty pełnoziarniste i świeże warzywa, stanowią podstawę silnych mechanizmów obronnych, które wspierają organizm w zachowaniu zdrowia w zimnych porach roku.

Bardzo dobrze znana i skuteczna w zapobieganiu przeziębieniom jest witamina C. Można ją znaleźć w owocach, a także w różnego rodzaju warzywach, takich jak szpinak, brokuły czy brukselka. Marchew i inne pokarmy bogate w karoten również pomagają wzmocnić układ odpornościowy.

Sprawdź: Jedz i myśl jak geniusz. 8 wróg zdrowego mózgu

#03 Bądź aktywny na świeżym powietrzu

Jeśli organizm nie ćwiczy wystarczająco dużo, cierpią na tym jego mechanizmy obronne – co zwiększa ryzyko przeziębienia, zwłaszcza zimą. Aby wzmocnić układ odpornościowy, zaleca się zarezerwowanie czasu na aktywność na świeżym powietrzu, na przykład podczas spaceru lub joggingu.

Ma to nie tylko zalety fizyczne, ale także psychologiczne, ponieważ regularne ćwiczenia poprawiają nastrój i przeciwdziałają zimowej depresji. Nie musisz godzinami uprawiać sportów wyczynowych – możesz wzmocnić swój układ odpornościowy w zaledwie 30 do 45 minut przy średnim poziomie wysiłku, jaki osiąga się np. podczas wędrówek lub jazdy na rowerze.

Sprawdź: Jak ćwiczenia wpływają na Twoje życie?

#04 Obniż poziom stresu

Jak wspomniano wcześniej, stres nie jest dla nas dobry – ani dla naszego zdrowia fizycznego, ani dla samopoczucia psychicznego. Jednak, zwłaszcza w dzisiejszym świecie, stresu nie da się całkowicie uniknąć. Aby jednak wzmocnić układ odpornościowy i poprawić samopoczucie, należy zadbać o zmniejszenie stresu.

Możesz to zrobić, na przykład, poświęcając czas na relaks po męczącym dniu. Czy próbowałeś kiedyś jogi? A może sesja medytacji, aby uwolnić się od negatywnych uczuć? Lub coś jeszcze bardziej niewymagającego jak przygotowanie pysznej herbaty lub relaks w gorącej kąpieli z bąbelkami – najważniejsze jest to, aby zostawić za sobą „gorączkę dnia” i aby twoje ciało i myśli doszły do siebie. Przytulny wieczór z bliskimi jest idealny na towarzyski relaks, na przykład przy fajnym filmie. To wszystko może pomóc zapomnieć o stresującym dniu i skierować myśli na inny tor.

Sprawdź: 100+ sposobów na stres. Strategie i metody jak radzić sobie ze stresem

#05 Wysypiaj się

Różne badania wykazały, że możesz wzmocnić swój układ odpornościowy, jeśli zadbasz o zapewnienie sobie wystarczającej ilości snu, a tym samym pomożesz organizmowi stać się bardziej odpornym na patogeny. Badani, którzy spali mniej niż siedem godzin dziennie, przeziębiali się trzy razy częściej niż ci, którzy spali osiem lub więcej godzin na dobę.

Jednym z powodów jest to, że sen stymuluje pewne mechanizmy obronne, a mianowicie limfocyty T. Są one odpowiedzialne za podejmowanie działań przeciwko komórkom zaatakowanym przez patogeny i ich niszczenie. Już niewielkie niedobory snu prowadzą do osłabienia układu odpornościowego. Dlatego ważne jest, aby dobrze przespać noc, a tym samym pomóc organizmowi zachować zdrowie nawet zimą.

Sprawdź: Zdrowy sen. Jak poprawić jakość snu?

Uwagi końcowe 

Zimą wzrasta ryzyko przeziębienia. Jeśli chcemy temu zapobiec i wzmocnić nasz układ odpornościowy oraz zadbać o dobre ukrwienie błon śluzowych, ważne jest, aby ubierać się ciepło i zdrowo się odżywiać. Regularne ćwiczenia, redukcja stresu i odpowiednia ilość snu w nocy są również niezbędne, aby zwiększyć odporność naszego organizmu i optymalnie wspierać nasz układ odpornościowy w dbaniu o nasze zdrowie w zimnych porach roku. Wzmocnij swój układ odpornościowy i bądź zdrowy przez cały rok, a zwłaszcza zimą!

„Choć zdrowie nie jest na pewno wszystkim, to bez zdrowia wszystko jest niczym” – Arthur Schopenhauer.

Sprawdź też: Suplementacja „chwastami”. Siła i zdrowie z natury

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj