Każdego dnia dokonujemy dziesiątków małych wyborów, które albo przynoszą nam korzyść, gdy wyrażamy swoje myśli, albo osłabiają nas i umniejszają, ponieważ wahamy się przed ujawnieniem naszych pomysłów, przekonań czy pragnień.

Czasami wydaje się, że łatwiej jest iść z prądem, aby uniknąć potencjalnego konfliktu. Ale prawda jest taka, że pozwalając ludziom wchodzić sobie na głowę zwiększasz poczucie stresu i niepokoju. W konsekwencji możesz obniżyć poczucie własnej wartości i przyczynić się do braku pewności siebie.

Nauczenie się stawania w obronie siebie pomoże ci przejąć odpowiedzialność za swoje życie. Uwierzyć we własne siły i ośmielić cię do sięgania po swoje marzenia. Im silniejszy się czujesz, tym silniejszy się staniesz.

Naucz się stawać w swojej obronie w każdej sytuacji dzięki tym prostym, ale potężnym krokom. Jak bronić samego siebie? Oto 10 kroków do większej asertywności i zyskania wewnętrznego poczucia siły!

„Jestem różą, niezależnie od tego, czy ktoś mnie podziwia, czy nie. Jestem różą, niezależnie od tego, czy ktoś oszalał na moim punkcie, czy nie”. – Serdar Özkan

Jak bronić samego siebie? 10 kroków do większej asertywności

#01 Bądź otwarty i autentyczny.

Czasami może to być trudne, ale jeśli nauczysz się wyrażać siebie otwarcie i szczerze, poczujesz się tak, jakby ciężar został zdjęty z twoich ramion. Tak często chowamy się za półuśmiechem i kiwamy głową, zamiast powiedzieć, co myślimy. Wymaga to praktyki, ale nauka bycia autentycznym i otwartym na to, co czujesz lub myślisz, to pierwszy krok. Kiedy już nabierzesz nawyku mówienia o sobie bez nadmiernej uległości czy defensywy, ludzie będą bardziej otwarci, by cię wysłuchać.

#02 Podejmuj małe, ale stanowcze kroki.

Jeśli masz problemy z byciem asertywnym, zacznij od małych kroków, aby stawać w swojej obronie. Nawet nauczenie się pewniejszego chodzenia – głowa wysoko, ramiona do tyłu – pomoże ci wyglądać i czuć się pewniej. Wykorzystaj tę pewność siebie w kontaktach z innymi. Taka postawa może dotyczyć wszystkich obszarów twojego życia. Irytuje cię osoba, która zajęła miejsce twoje miejsce parkingowe? Poproś ją grzecznie, by przestawiła swój samochód. Widzisz niesłusznie naliczoną opłatę na rachunku od jednego z usługodawców? Zadzwoń i zakwestionuj ją. Ktoś wcisnął się przed ciebie w kolejkę. Powiedz tej osobie, aby przesunęła się do tyłu.

#03 Kiedy ktoś atakuje, poczekaj aż przestanie.

W miarę jak rośnie twoja pewność siebie w wyrażaniu siebie, będziesz musiał również nauczyć się stawiać czoła tym, którzy chcą cię pokonać. Zawsze znajdą się ludzie, których osobowość jest nastawiona na tryb ataku. Ważne jest, abyś zachował spokój, ale pozostał asertywny, jeśli czujesz, że ktoś próbuje cię zastraszyć. Nie pozwól sobie na wpadanie w szał i nie reaguj słabymi ciosami poniżej pasa. Nie dawaj im satysfakcji i nie pozwól, żeby cię pokonali. Postaw na swoim, nie tracąc gruntu pod nogami.

#04 Ustal, co cię naprawdę niepokoi.

Płynięcie z prądem w celu nie robienia fal w rzeczywistości wywołuje więcej stresu i niepokoju u ciebie. Oczywiście, zdobycie się na odwagę, by stawić czoła czemuś lub komuś, co ci przeszkadza, może wydawać się przerażające. Ale zmierzenie się z problemem da ci siłę, by polepszyć sytuację i zmniejszyć kontrolę, jaką dana sytuacja czy osoba ma nad tobą. Pamiętaj, że ludzie nie potrafią czytać w twoich myślach; jeśli nie powiesz o tym, co cię trapi, nikt się o tym nie dowie.

#05 Najpierw wyjaśnij, nie atakując.

Kuszące jest zajęcie zadufanego stanowiska, zwłaszcza jeśli jesteś pewien, że masz rację. Z twojego punktu widzenia, słusznie bronisz się przed kimś, kto wydaje się być całkowicie w błędzie. Ważne jest jednak, aby oprzeć się chęci reagowania emocjami. Zamiast tego weź oddech i spokojnie wyjaśnij swój punkt widzenia. Unikaj wojowniczego tonu i oskarżycielskich słów. Wyjaśnij dokładnie, co masz na myśli i wysłuchaj odpowiedzi. Dopiero wtedy można rozpocząć prawdziwą dyskusję.

#06 Uznaj, że nikt nie może cię unieważnić.

Jesteś w pełni odpowiedzialny za swoje uczucia i działania. Twoje przekonania, emocje, myśli i pomysły należą do ciebie i nikt inny nie może ci mówić, co czujesz, ani unieważnić twoich opinii. Podobnie, jeśli starasz się ignorować punkty widzenia innych ludzi, sabotujesz również wszelkie szanse na rozwiązanie problemu lub otwartą dyskusję.

„Bez Twojego pozwolenia nikt nie może sprawić, że poczujesz się gorszy.” – Eleanor Roosevelt

#07 Praktyka czyni mistrza.

Kiedy już zaczniesz rozumieć, co to znaczy bronić swojego zdania, czas poćwiczyć proszenie o to, czego chcesz, tak często, jak to możliwe. Kiedy ktoś powie coś, z czym otwarcie się nie zgadzasz lub czujesz się zmuszany do zrobienia czegoś, na co nie masz ochoty, powiedz to głośno. Badania pokazują, że wyrobienie nowego nawyku zajmuje ok. 60 dni, więc trzymaj się swojej nowej asertywnej postawy przez co najmniej dwa miesiące, a rezultaty mogą cię mile zaskoczyć.

#08 Bądź celowy.

Oto przykładowa sytuacja, w której wielu z nas się znalazło: dzielenie przestrzeni z współpracownikiem lub współlokatorem, który jest bałaganiarzem. Być może w takiej sytuacji milczałeś, podczas gdy sytuacja stawała się coraz bardziej denerwująca. Kuszące mogło być też zachowanie pasywno-agresywne, takie jak gniewne sprzątanie bałaganu lub rzucanie złośliwych komentarzy. Zamiast tego spróbuj działać celowo. Powiedz tej osobie, jak się czujesz, nie oskarżając jej. Mów wprost o swoich zastrzeżeniach. Następnie zaproponuj proste rozwiązanie, które może poprawić sytuację, na przykład: „Gdybyś mógł poświęcić 15 min w ciągu dnia na uporządkowanie swojej przestrzeni, byłoby to bardzo pomocne”. Jasno komunikuj swoje oczekiwania.

#09 Stań w obronie swojego czasu.

Czas jest cennym i ograniczonym dobrem, a jednak często czujemy się pod presją, aby go poświęcić, kiedy mamy możliwość powiedzieć „nie”. Są sytuacje, w których możesz nie mieć wyboru, np. gdy szef mówi, że projekt ma wysoki priorytet. Ale nie pozwól, aby obowiązki i sprawy innych ludzi dyktowały Ci, jak spędzasz godziny swojego dnia. W dużym stopniu masz kontrolę nad własnym czasem. Odmów, gdy jest to właściwe lub taktownie odłącz się od ludzi czy sytuacji, które zaburzają twój plan dnia, oddalając cię od tego co chcesz osiągnąć.

#10 Udawaj, aż osiągniesz sukces.

Nauczenie się, jak bronić siebie nie wydarzy się z dnia na dzień. Potrzeba czasu, aby poczuć się komfortowo z byciem asertywnym. Kiedy jesteś na etapie nauki, może pomóc wyobrażenie sobie, że jesteś aktorem uczącym się grać nową rolę.

Wyobraź sobie, że jesteś najbardziej asertywną osobą, jaką znasz. Jak ona poradziłaby sobie w trudnej sytuacji? Może się zdarzyć, że będziesz się wahać między nadmierną gorliwością a zbytnim niezdecydowaniem. Nauka bronienia samego siebie jest jak jazda na rowerze: W końcu znajdziesz właściwą równowagę.

„Nie trzeba wyglądać na pewnego siebie człowieka, by posiadać wewnętrzną siłę”.

A jak twoja asertywność? Czy umiesz bronić siebie?

Sprawdź też: Jak pewny siebie jesteś? Test pewności siebie