Czym dokładnie jest medytacja? Wydaje się, że wiele osób w dzisiejszych czasach jest związanych z tą formą „aktywności”- w cudzysłowie, bo zasadniczo medytacja to właśnie brak aktywności, odpuszczenie sobie.

Z definicji medytacja jest często opisywana jako stan intensywnego skupienia uwagi danej osoby na jakimś przedmiocie, jej świadomości, jej ciele lub myślach. Osoba próbuje skierować swoją uwagę do wewnątrz. Moim zdaniem taka definicja jest trochę myląca, bo może sugerować, że MUSIMY cokolwiek robić, tzn. musimy się starać zachować skupienie. Według zaawansowanych adeptów medytacji- nic nie musisz. Usilne staranie się jest wręcz odwrotnością medytacji. Jeśli nie masz myśli- okej. Jeśli masz- okej. Wrzuć na luz. Po prostu powoli sobie oddychaj. Moim zdaniem medytacja to brak oceniania, stan absolutnej akceptacji. Możesz medytować, będąc wściekłym, smutnym lub w jakimkolwiek innym stanie, bo wystarczy, że zaakceptujesz te uczucia- tylko tyle.

Mówi się, że medytacja wywodzi się z hinduizmu wedyjskiego. Jest często praktykowana w religiach wschodnich, ale teraz również kultura zachodnia jest już zaangażowana w medytację.

Ludzie mogą praktykować medytację, aby poprawić skupienie w wielu aspektach (np. W pracy), w celu osobistego rozwoju, poprawienia swojego charakteru, aby osiągnąć spokój umysłu lub być zdrowszymi.

Wielu mieszkańców krajów rozwiniętych jest obecnie zaangażowanych w jakąś formę medytacji. Według Time Magazine istnieje jedna praktyka medytacyjna, z której może skorzystać prawie każdy. Można to uznać za podstawową formę medytacji dla wszystkich, którzy chcą rozpocząć medytację, ale nie mają pojęcia, od czego zacząć.

„Celem medytacji nie jest kontrolowanie myśli, celem jej jest nie pozwolenie, aby to one kontrolowały ciebie”.

Czy 8-minutowa medytacja może zapewnić ci spokój umysłu i na zawsze zmienić twoje życie?

W listopadzie 2005 roku ukazała się książka autorstwa Victora Davicha, która dotyczy 8 minutowej medytacji. Jeśli kupisz książkę i dokładnie ją przestudiujesz, dowiesz się wielu rzeczy o medytacji i będziesz mógł ją przeprowadzić w zaledwie 8 minut. Przedstawiony w tej książce program to prawdopodobnie najprostsza do tej pory opracowana metoda medytacji.

Dlaczego osiem minut?

Zdaniem Victora Davicha ośmiominutowe sesje są w sam raz, a oto argumenty:

  • Osiem minut to niewiele — nie zakłócą ani nie zmienią Twojego stylu życia. Tyle czasu zajmuje kąpiel pod prysznicem lub przygotowanie kanapki z sałatką z tuńczyka. To czas między dwiema reklamami emitowanymi podczas Twojego ulubionego serialu.
  • Każdy — Ty również — może wygospodarować w ciągu dnia osiem minut. Możesz wstać osiem minut wcześniej niż zazwyczaj? Możesz położyć się spać osiem minut później? Czy będąc w podróży, potrafisz poświęcić osiem minut na medytację w trakcie oczekiwania na wejście na pokład samolotu albo przed wejściem do pociągu czy też po
    zameldowaniu się w hotelu? Oczywiście, że tak.
  • Efekty codziennych, regularnych, ośmiominutowych sesji kumulują się i przyczyniają do wzmocnienia czegoś, co Victor Davich nazywa „mięśniem uważności”. Więcej na ten temat dowiesz się z dalszej części książki, teraz chcę tylko, żebyś wiedział, że jest to coś pozytywnego.

Dlaczego miałbyś medytować?

Ludzie zajmują się medytacją z wielu różnych powodów, które można podzielić na trzy główne kategorie:

  • poprawa stanu zdrowia fizycznego, na przykład obniżenie ciśnienia tętniczego;
  • troska o zdrowie psychiczne, na przykład chęć obniżenia poziomu stresu;
  • rozwój duchowy — dążenie do bardziej świadomego życia.

Dlaczego Ty chcesz nauczyć się, jak medytować? To bardzo ważne pytanie i nie powinieneś wstydzić się go sobie zadać.

Jak zacząć medytować?

Medytacja to nie jest nic skomplikowanego czy niemożliwego do wykonania. Wręcz przeciwnie — medytowanie jest najbardziej naturalną czynnością na świecie. Oto jak możesz zacząć medytować:

  • Usiądź prosto, skoncentruj się, ale rozluźnij, tak jakbyś miał wysłuchać przyjaciela.
  • Zamknij oczy.
  • Weź długi, głęboki wdech. Zatrzymaj na chwilę powietrze w płucach, a następnie wypuść.
  • Poczekaj, aż Twój oddech odzyska naturalny rytm. Niczego nie wymuszaj.
  • Skup swoją uwagę na miejscu, w którym najlepiej odczuwasz swój oddech. To może być przepona, klatka piersiowa albo
    nozdrza. Każde miejsce jest dobre.
  • W ten sposób obserwuj swój oddech przez pięć kolejnych wdechów i wydechów.
  • Otwórz oczy.

Gratuluję! Właśnie odbyłeś swoją pierwszą sesję medytacji!

Czy jesteś już gotowy, aby codziennie poświęcić osiem minut na coś miłego i łatwego? Oczywiście, że tak. Wystarczy jedynie, że będziesz zgodnie z planem opisanym w książce  Osiem minut medytacji Spokój umysłu na co dzień realizował program. Po ośmiu tygodniach praktyki ośmiominutowe sesje mogą stać się nawykiem na resztę życia.

Uwagi końcowe

Prawie każda osoba zaczynająca coś nowego, będzie miała w związku z tym pytania, nadzieje i wątpliwości. Są nawet ludzie, którzy mają nadzieję, że kiedy zaczną medytować, zostaną oświeceni. A może jesteś jedną z tych osób, które uważają, że medytacja jest jak ćwiczenia lub dieta, które próbowali wykonywać przez ostatnie kilka miesięcy, tzn- uważają, że to trudny nawyk- a tak nie jest.

Najlepsze, co możesz zrobić, to stawienie czoła wszystkim pozytywnym i/lub negatywnym oczekiwaniom, a następnie zapomnieć o nich i zacząć z czystym kontem. Jeśli chcesz wypróbować 8-minutowy program medytacji, powinieneś nauczyć się osiągać stan skupienia w minutę.

Jeśli podczas medytacji złapiesz się na myśleniu o innych rzeczach, lub, innymi słowy, twój umysł odbiega, skup się ponownie na oddychaniu. W końcu medytacja polega na koncentracji i jeśli zdajesz sobie sprawę, że nie jesteś na dobrej drodze, zawsze możesz delikatnie powrócić do tego stanu umysłu. Nie zniechęcaj się łatwo i po prostu ćwicz dalej. Popularne powiedzenie mówi, że praktyka czyni mistrza; więc zawsze miej to na uwadze. Jeśli łatwo zrezygnujesz nic nie osiągniesz. Jeśli będziesz próbować i akceptować swoje wzloty i upadki, wejdziesz na dobrą drogę.

Medytacja może pomóc w osiągnięciu spokoju umysłu. Ze wszystkimi swoimi problemami w pracy, w rodzinie i na całym świecie powinieneś przynajmniej doświadczyć kilku minut spokoju. Nie przegap tej szansy na rozwój osobisty bez żadnych kosztów. Zrób coś dobrego ze swoim życiem, wykorzystując do tego medytację!

„Naucz się zwalniać. Zgubić się celowo. Obserwuj, jak oceniasz zarówno siebie, jak i otaczających cię ludzi”. – Tim Ferriss

Sprawdź też: Jak żyć uważniej – tu i teraz? 10 korzyści z mindfulness i nawyków uważności

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj