Tym, co pozbawia nas sił, co odbiera nam radość i sprawia, że podupadamy na zdrowiu są zmartwienia. Zmartwienia są wrogiem sukcesu i szczęścia. Jeśli przepełnia cię lęk, troska lub niepokój trudno się skoncentrować i działać efektywnie. Łatwo jest powiedzieć „Nie martw się”, ale w rzeczywistości nie jest to takie proste. Jak przestać się martwić? Słynny Dale Carnegie pionier w dziedzinie samorozwoju, mistrz skutecznej komunikacji, autor bestselerowych książek, o tym jak poprawić jakość swojego życia, zostawił po sobie skuteczne sposoby na zmartwienia. Oto jego metody, które są często pomocne w walce ze zmartwieniami.

„Gdy musisz stawić czoła problemowi, zadaj sobie najpierw pytanie: Co najgorszego może się zdarzyć? Następnie przygotuj się, by to zaakceptować. Potem przejdź do poprawiania tego, co najtrudniejsze”. – Dale Carnegie

Jak się mniej martwić? 13 sposobów na zmartwienia i troski

#01 Podejmij decyzję.

Kiedy staniesz przed dokuczliwym problemem, nie zastanawiaj się nad nim w nieskończoność. Staw mu czoła raz a dobrze i podejmijmy decyzję. Gdy już zapadnie decyzja, trzymajmy się jej. Nie zawsze będzie właściwa, ale jakiekolwiek pozytywne działanie zazwyczaj jest lepsze niż brak działania.

#02 Zdecyduj gdzie kończy się rozmyślanie, a zaczyna zamartwianie.

Martwienie się nie jest tym samym co myślenie. Jasne myślenie jest konstruktywne. Zamartwianie się jest destruktywne.

#03 Jeśli jest coś, co możesz zrobić, by rozwiązać dręczący problem, zrób to.

Konstruktywne myślenie zamiast destruktywnego niepokoju oraz szukanie rozwiązań to sposób na zmartwienia. Podejmij każdy możliwy krok, który rozwiąże problem, by więcej cię on nie martwił.

#04 Zajmij się własnymi sprawami.

Wiele osób stwarza sobie problemy, zbyt często mieszając się do spraw innych ludzi. Robimy tak, bo czasem wydaje nam się, że nasze myślenie jest najlepsze, a ci, którzy nie dopasowują się do niego, zasługują na krytykę i powinni zostać skierowani na właściwą naszym zdaniem drogę – wskazaną przez nas. Jeśli skupisz się na własnych sprawach i będziesz udzielać rad tylko wtedy, gdy zostaniesz o nie poproszony, będziesz mieć mniej zmartwień.

#05 Nie chowaj urazy.

Rozpamiętywanie nie jest tym samym co zamartwianie się, ale obie te czynności są marnującymi czas, powtarzalnymi nawykami, które powinniśmy wyeliminować. Może cię kusić rozpamiętywanie wydarzeń, które twoim zdaniem były obraźliwe lub krzywdzące. Jeśli jednak chcesz żyć dalej, powinieneś opanować sztukę wybaczania i zapominania. Życie jest zbyt krótkie, by tracić je na błahostki. Zapominaj, wybaczaj i idź naprzód.

#06 Uwierz w siebie.

Przykładamy zbyt dużą wagę do tego, jak postrzegają nas inni. Często martwimy się, że nasze osiągnięcia nie są dostrzegane i doceniane. Jesteśmy rzadko chwaleni przez innych ludzi, a czasem wcale. Musisz jednak zrozumieć, że jest większość ludzi chętniej krytykuje innych niż chwali. Jeśli mocno uwierzysz we własne umiejętności i swoje mocne strony, będziesz mniej martwić się o opinię innych na swój temat.

#07 Zapomnij o zazdrości.

Zazdrość i zawiść potrafią zaburzyć nasz spokój umysłu. Zazdrościmy innym tego co wydaje nam się, że też powinniśmy mieć. Zazdrość jednak nie rozwiąże twoich problemów, a jedynie wywoła zmartwienia i niepewność. Naucz się akceptować to, co masz i pracuj wytrwale, by osiągać to na czym ci zależy, z umysłem wolnym od zazdrości i zawiści wobec innych.

#08 Ciesz się ze zmian.

Zmiany są nieuniknione. Oczywiście zmiany pociągają za sobą ryzyko, ale żaden postęp nie dokona się bez zmian. Jednak pomimo tego wiele osób obawia się ich. Bo zmiany wiążą się z naruszeniem status quo i opuszczeniem swojej strefy komfortu. Jeśli musisz stawić czoła zmianie, to zamiast martwić się, że wpłynie ona na ciebie negatywnie, skoncentruj się na tym, jak może poprawić twoją obecną sytuację. Pamiętaj że zmiany to nie tylko coś, co narzucają nam inni. Sam również możesz i powinieneś wprowadzać zmiany. Dlatego zastanawiaj się nad sposobami, w jaki robisz różne rzeczy i szukaj metod robienia ich efektywniej.

#09 Naucz się akceptować nieuniknione

Na pewne zdarzania i sytuacje po prostu nie mamy wpływu. Jedyne co możemy zrobić to zaakceptować sytuację. Pamiętaj to co zawsze możesz zmienić to swoje nastawienie do tego co cię spotyka.

#10 Mierz siły na zamiary.

Często przyjmujemy na siebie większą odpowiedzialność, niż jesteśmy w stanie udźwignąć. Bierzemy na siebie więcej obowiązków, niż potrafimy czy mamy czas załatwić. Miej świadomość własnych ograniczeń. Opanuj sztukę mówienia „Nie”. Gdy ktoś poprosi cię o przyjęcie kolejnego zadania, a twój grafik już pęka w szwach, grzecznie odmów.

#11 Zajmuj swój umysły tym co dobre.

Kiedy nasze umysły nie są zajęte pozytywnymi myślami, zaczynają wypełniać je zmartwienia—często dotyczące kwestii nieistotnych lub nawet mało prawdopodobnych. Lepiej zajmuj swój umysł myśleniem o pozytywnych, wartych uwagi tematach. Czytanie inspirujących książek, słuchanie audiobooków, muzyki, medytacja, działalność społeczna, hobby lub po prostu drobne radości i szczęścia, jakie spotykają cię w życiu, pozwolą pozbyć się nieprzyjemnych myśli.

#12 Nie odkładaj spraw na później.

W każdej pracy i w większości obszarów naszego życia musimy robić rzeczy, które nie sprawiają nam radości. Wiele osób ma tendencję do prokrastynacji – odkładania nieprzyjemnych zadań i skupiania się najpierw na tym, co lubimy. Jeśli najpierw zrobisz to, co jest dla ciebie przyjemne, w końcu będziesz musiał poświęcić czas na to, czego nie lubisz. To bezcelowe. Jeśli zrealizujesz zadania, które sprawiają ci trudność, będziesz mógł przejść do tych, które dają ci radość i zadowolenie.

#13 Ucz się na błędach.

Wszyscy popełniamy błędy. Aby się rozwijać, musimy podejmować ryzyko, a nieodłącznym elementem ryzyka jest prawdopodobieństwo porażki. Ludzie sukcesu ryzykują z każdą podejmowaną decyzją. Ryzyka nigdy nie da się wyeliminować, ale można je zminimalizować dzięki dokładnej analizie i planowaniu. Bez trudności nie możesz oczekiwać korzyści. Gdy zdarzy ci się porażka, zamiast się nią zamartwiać i rozpamiętywać, postaraj się przeanalizować jej powody i podejmij działania, by je naprawić, jeśli to możliwe. W twoim interesie jest szukanie innych rozwiązań i analiza, z czego wynikł problem. Tak abyś nie popełnili tych samych pomyłek w przyszłości.

„Z zamartwianiem się lepiej zawsze poczekać. Może okazać się że wcale nie jest potrzebne”. – Kazimierz Matan

Sprawdź też: Katastrofa, która nie nadciąga. O zamartwianiu się

Jak poprawić jakość swojego życia 10 kroków do szczęścia

Jak poprawić jakość swojego życia. 10 kroków do szczęścia. - Dale Carnegie
Jak poprawić jakość swojego życia. 10 kroków do szczęścia. – Dale Carnegie

Aby poznać więcej sposobów na poprawę swojego życia sięgnij po książkę Jak poprawić jakość swojego życia 10 kroków do szczęścia. Dzięki wydawnictwu Onepress i tłumaczeniu Irminy Lubowieckiej ten praktyczny poradnik, wskaże ci drogę do bardziej satysfakcjonującego życia.

W Jak poprawić jakość swojego życia 10 kroków do szczęścia Dale Carnegie oraz jego następcy opisują 10 kroków, dzięki którym nauczysz się z łatwością zjednywać sobie ludzi i wzmocnisz siłę charakteru, aby wreszcie poczuć swoją sprawczą moc.

Postaw pierwsze kroki na drodze do szczęśliwszego życia:

  • pokochaj siebie i traktuj innych dobrze
  • wyznaczaj realne cele i pokonaj zmartwienia
  • naucz się słuchać i mów z przekonaniem
  • utrzymuj dobre relacje i bądź prawdziwym liderem
  • pomagaj innym w odnoszeniu sukcesu i żyj w harmonii!

Na co jeszcze czekasz? Już dziś wkrocz na ścieżkę, która prowadzi do sukcesu i szczęścia!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj