Ludzki głos to wielka siła. Dźwięk, który wydobywa się z ludzkich ust w postaci słów i to co mówimy, może wywoływać pozytywne emocje, być przyczyną konfliktów, a nawet zmieniać bieg historii. Słowa mają moc. Mimo, że większość z nas na co dzień posługuje się mową, wiele osób ma poczucie, że nikt ich nie słucha. Dlaczego tak się dzieje? Jak mówić, żeby nas słuchano?

Julian Treasure przedsiębiorca, ekspert od komunikacji, od wielu lat pomaga ludziom i firmom lepiej słuchać i skuteczniej docierać do odbiorców ze swoim przekazem. Jego misją jest inspirowanie ludzi i organizacji do uważniejszego słuchania i mówienia z mocą. W swoim słynny przemówieniu TED “Jak mówić, aby ludzie chcieli słuchać”, wskazuje na 7 grzechów głównych mówienia. Są to powszechne złe nawyki, które sprawiają, że ludzie przestają słuchać. Warto się ich wystrzegać, aby podnieść skuteczność swojej komunikacji.

“Ludzie często nie zdają sobie sprawy jak wielką potęgę mają słowa…”

Oto 7 siedem grzechów głównych mówienia, których należy unikać:

#01 Plotka

Plotkowanie i mówienie źle o kimś nieobecnym to pierwszy ze złych nawyków. Jeśli plotkujesz i obgadujesz innych za ich plecami Twoja reputacja może na tym ucierpieć. Takie postępowanie nie buduje zaufania u innych. Wiadomo, że plotkarz który z nami rozmawia, prawdopodobnie za chwilę będzie plotkować o nas. Poza tym plotkując zachęcasz ludzi do tego, aby zaczęli plotkować o Tobie.

#02 Ocenianie

Większość z nas nie lubi gdy ktoś nas negatywnie ocenia i krytykuje. Unikamy osób, które wydają kategoryczne osądy i umniejszają naszą wartość. Przed takimi osobami, trudno się otworzyć i być szczerym, bo wszystko co powiemy, może być wykorzystane przeciwko nam.

#03 Negatywne nastawienie

Bardzo ciężko się słucha pesymistów i osób, które mają negatywne nastawienie. Wybór bardziej optymistycznego podejścia do życia sprawi, że rozmowa z Tobą będzie przyjemniejsza. Poza tym pozytywne nastawienie jest lepsze dla Twojego zdrowia.

Sprawdź: Co daje optymizm? 7 sposobów jak uzyskać pozytywną osobowość

#04 Narzekanie

Obok negatywnego nastawienia, narzekanie to kolejny zły nawyk, który powinniśmy wyeliminować. Niestety narzekanie szybko potrafi stać się codzienną rutyną i zanim się zorientujesz będziesz narzekać na wszystko. Na pogodę, sąsiadów, pracę, polityków, sytuację w kraju i na świecie. Zawsze znajdzie się jakiś powód, aby wylać swoje żale i ponarzekać.

Sprawdź: Jak nie narzekać? 3 proste sposoby na walkę z narzekaniem

#05 Wymówki

Niektórzy ludzie mają w zwyczaju unikanie odpowiedzialności i szukanie winnych wokół siebie. Co by się nie działo wymyślają jakieś wymówki. Zwłaszcza, gdy coś poszło nie tak jak powinno, starają się obarczyć winą każdego i wszystko inne z wyjątkiem siebie samego. Ciężko się słucha kogoś, kto za każdym razem ma jaką wymówkę i nie potrafi wziąć na siebie odpowiedzialności.

Sprawdź: 10 wymówek, które wstrzymują działanie i obniżają motywację

#06 Wyolbrzymianie

Wyolbrzymianie i nadmierne koloryzowanie naszej wypowiedzi degraduje nasz język. Jeśli wszystko jest „hiper cudowne”, to jak określimy coś, co rzeczywiście jest wyjątkowe. Przesadne wyolbrzymianie staje się formą kłamstwa, a nikt z nas nie lubi był okłamywanym.

Sprawdź: Mowa ciała kłamców. Jak rozpoznać, że ktoś kłamie?

#07 Dogmatyzm

Wystrzegaj się też dogmatyzmu. Chodzi tu o mylenie i mieszanie faktów z opiniami. Nikt nie lubi być zasypywany czyimiś subiektywnymi opiniami, które są wypowiadane jakby były prawdziwe, mimo że nie maja potwierdzenia w rzeczywistości. Trzeba umieć odróżniać i oddzielać fakty od opinii.

4 zasady H.A.I.L, czyli jak mówić aby nas słuchano:

Skoro znamy już 7 grzechów głównych mówienia, które powinniśmy wyeliminować to co jeszcze możemy zrobić, aby nasza komunikacja była bardziej skuteczna? Julian Treasure proponuje zastosować w komunikacji model H.A.I.L. (po angielsku „hail” znaczy m.in. „powitanie”). H.A.I.L to akronim od czterech angielskich słów, a jednocześnie kluczowe zasady w komunikacji, które możemy użyć, aby nasza mowa miała większą siłę i moc sprawczą.

#01 Honesty – szczerość

W pierwszej kolejności, szczerość, prawdomówność i bycie zrozumiałym.

#02 Authenticity – autentyczność

Po drugie autentyczność i bycie sobą. Nie udawanie kogoś kim nie jesteśmy. Bycie zgodnym z samym sobą i trwanie przy swojej prawdzie.

#03 Integrity – uczciwość

Po trzecie uczciwość, robienie tego o czym się mówi, dotrzymywanie danego słowa. Bycie osobą, której można wierzyć w to co mówi i można jej ufać.

#04 Love – miłość

Czwarty składnik to miłość. Nie chodzi tu o romantyczną miłość pary kochanków, ale o bycie życzliwym dla innych. Jeśli życzymy komuś dobrze, trudno go jednocześnie oceniać, obarczać winą, czy odgadywać za jego plecami.

Twój głos to instrument musisz go nastroić

Ważne jest nie tylko to co mówimy, ale również  jak coś mówimy. Dźwięk, który wydobywa się z naszych ust wpływa na odbiór słuchaczy. Te same słowa wypowiedziane w różny sposób, mogą odnieść zupełnie inny efekt.

Na sposób mówienia składa się kilka ważnych parametrów głosu. Istotny jest tzw. rejestr czyli wysokość głosu. Osoby o niższym głosie są utożsamiane z władzą i autorytetem. Ważny jest też tembr, barwa głosu. Preferujemy głosy bogate, gładkie, ciepłe. Kolejny element to prodozia. To melodia, metajęzyk, którego używamy, by uwypuklić nasz przekaz. Osobę, która mówi cały czas jednym tonem – monotonnie –  trudno się słucha. Istotne jest też tempo, to jak szybko mówimy. Można mówić szybko i pokazać tym samym emocje i ekscytację. Mówiąc powoli możemy coś podkreślić i uwypuklić. Również głośność odgrywa ważną rolę w naszej wypowiedzi. Głośnością można pokazać zaangażowanie. Mówiąc cicho można przykuć uwagę słuchacza. Potężnym narzędziem jest również cisza. Zrobienie pauzy w odpowiednim momencie, może zbudować napięcie i dramaturgię wypowiedzi. Milcz tak, aby było cię słychać. Cisza może wiele mówić.

Uwagi końcowe

Oto poznałeś 7 głównych grzechów mówienia, których trzeba unikać i sposoby na to jak mówić, żeby ludzie chcieli słuchać.

Nawet jeśli masz najlepsze pomysły i idee niewiele one znaczą, jeśli nikt nie będzie chciał Cię słuchać. Ważne jest nie tylko to co mówisz, ale również jak to mówisz. Oczywiście każdy ma trochę inny głos i pewne predyspozycje, z którymi się urodził. Dobra wiadomość jest jednak taka, że własny głos i to jak mówimy można doskonalić. Wykonując różnego rodzaju ćwiczenia, pracując nad oddechem, postawą, czy korzystając z profesjonalnych usług trenera głosu, możemy poprawiać nasz głos. Dzięki temu stanie się on naszą siłą i dodatkowym atutem.

To co mówisz, niech będzie w zgodzie z Twoimi czynami i tym co robisz. Niech Twój głos ma znaczenie!

Słowa znaczą więcej, niż to, co jest napisane na kartce papieru. Barwa ludzkiego głosu nadaje im głębszego znaczenia. – Maya Angelou

Sprawdź: 10 najlepszych książek na temat komunikacji, które powinieneś przeczytać

A jaka jest siła Twojego głosu? Co robisz, aby przykuć uwagę swoich słuchaczy? Napisz w komentarzu.