Twoje życie staje się lepsze, gdy Ty stajesz się lepszy. Pracuj nad sobą, staraj się doskonalić i rozwijać, a reszta przyjdzie sama. Dobra wiadomość jest taka, że nie musisz wprowadzać od razu radykalnych zmian do swojego życia. Kilka prostych praktyk i dobrych nawyków, może poprawić Twoje samopoczucie, oraz sprawi że będziesz działał bardziej skutecznie i efektywniej, a Twoja codzienność nabierze większego sensu. Jak stać się lepszą wersją siebie i żyć pełnią życia? Oto kilka sprawdzonych sposobów. Zaczynamy!

„Samodoskonalenie i jednoczesna troska o umysł, ciało i duszę mają pierwszorzędne znaczenie dla odnalezienia własnego wyższego ja, przeżywania życia na miarę naszych marzeń”.

Oto 15 sposobów na samodoskonalenie, które pomogą Ci stać się najlepszą wersją siebie i żyć pełnią życia:

#01 Miej cele i planuj z wyprzedzeniem

Miej jasno określone cele, aby wiedzieć do czego dążysz i jakie rezultaty chcesz osiągnąć. Planowanie powinno poprzedzać działanie. Kiedy działasz bez planu jesteś znacznie mniej efektywny. Przed pójściem spać pomyśl chwilę i zaplanuj kolejny dzień. Wypisz do pięciu najważniejszych rzeczy, które chcesz zrealizować następnego dnia. W ten sposób będziesz dokładnie wiedział z wyprzedzeniem co chcesz zrobić i bardziej efektywnie wykorzystasz swój cenny czas. Poza tym gdy planujesz kolejny dzień przed snem, prawdopodobnie będziesz spać spokojniej nie myśląc o tym co musisz jutro zrobić i czy o czymś nie zapomniałeś.

Sprawdź: Reguła Pięciu: jak szybciej osiągnąć swoje cele i spełnić marzenia

#02 Ruszaj się

Ćwiczenia fizyczne wpływają korzystnie na zdrowie psychiczne, uwalniając poprawiające nastrój endorfiny. Sprawiają też, że czujesz się lepiej, bo robisz coś pożytecznego dla swojego ciała. Za Twoją aktywność fizyczną, Twoje ciało Ci podziękuję w postaci zdrowia i siły do działania. Wystarczy ok. 20 minut ćwiczeń dziennie, aby uwolnić lawinę endorfin i zadowolenia. Wprawiaj więc swoje ciało w ruch i ćwicz regularnie. 

Sprawdź: 6 powodów, że ćwiczenia fizyczne pomagają osiągnąć w życiu sukces

#03 Spróbuj czegoś nowego 

Dość szybko popadamy w rutynę, a to powoduje, że każdy kolejny dzień wygląda niemal tak samo. Wprowadź do swojego życia trochę powiewu świeżości. Zrób coś czego jeszcze do tej pory nie robiłeś. Jeśli masz taką możliwość wybierz się w podróż do nowego miejsca. Zacznij się uczyć nowego języka. Odwiedź nową restauracje i spróbuj potraw, których do tej pory nie kosztowałeś. Zmień codzienną drogę do pracy czy szkoły. Wprowadzaj nowości do swojego życia. Możliwości jest bardzo dużo. Poszerzając swoją strefę komfortu i doświadczając nowych rzeczy rozwiniesz się, będziesz o wiele lepiej reagował na zmiany, wzrośnie też Twoja pewność siebie.

Sprawdź: 5 powodów dla których warto wyjść poza swoją strefę komfortu

#04 Śmiej się

Dzień bez uśmiechu to dzień stracony. Według badań, śmiech jest jedną z najbardziej terapeutycznych rzeczy, które możesz zrobić dla siebie każdego dnia. Spędzaj więc czas z pozytywnymi ludźmi, z którymi czujesz się dobrze i którzy poprawiają Ci humor. Mimo iż oglądanie telewizji nie jest najlepszym nawykiem, obejrzenie od czasu do czasu dobrej komedii, która Cię rozbawi, również może mieć pozytywny wpływ na Twoje samopoczucie. Szukaj więc powodów do uśmiechu i sposobów na poprawę swojego humoru. Miej bardziej pozytywne nastawienie do życia.

Sprawdź: Śmiech – dlaczego jest taki ważny?

#05  Znajdź mentora

Jednym z lepszych sposobów na poprawę siebie, jest praca nad swoimi celami z doświadczoną osobą, która może Ci w tym pomóc. Dobre przykłady wielu osób, które odniosły sukces pokazują, że Ci którzy korzystają ze wsparcia trenerów, coachów, mentorów osiągają znacznie szybciej znacznie lepsze wyniki, od tych którzy pracują w pojedynkę. Jeśli chcesz gdzieś dojść, najlepiej znajdź kogoś, kto już tam doszedł. Skorzystaj z jego wiedzy, doświadczeń i mądrości.

#06 Pisz dziennik

Pisanie może być jak katharsis. Przelewanie myśli na papier może być bardzo oczyszczające. Pisząc dziennik możesz dostrzec w swoim życiu wzorce i zachowania, które sprawiają, że jesteś szczęśliwy albo wręcz przeciwnie smutny, spokojny albo zdenerwowany. Dzięki pisaniu możesz lepiej zrozumieć swoje motywy działania, potrzeby i pragnienia. Dziennik to praktyczny sposób na zdobycie większej wiedzy o sobie samym. A gdy więcej wiesz o sobie, możesz skuteczniej wprowadzać do swojego życia pozytywne zmiany i doskonalić siebie.

#07 Wyjdź do ludzi

Człowiek to istota społeczna. Badania pokazują, że osoby, które utrzymują kontakty z innymi ludźmi, budują silne i dobre relacje rodzinne lub społeczne czują się ogólnie lepiej od tych, którzy są samotni i brakuje w ich życiu sieci wsparcia. Pielęgnuj i wzmacniaj relacje z tymi, których już znasz, a którzy sprawiają, że dobrze się przy nich czujesz. Staraj się nawiązywać kontakty z nowymi ludźmi i rozwijać swoją sieć kontaktów. Pozbądź się ze swojego życia toksycznych znajomości. Spędzaj czas z tymi którzy dają Ci siłę, radość i szczęście.

Sprawdź: Relacje – jak je budować? Pozytywne emocje w relacjach

#08 Bądź wdzięczny

Zbyt często w natłoku codziennych zajęć i pogoni za kolejnymi osiągnięciami pomijamy to co już jest dobrego w naszym życiu. Nie potrafimy cieszyć się i docenić tego co już mamy. Zapominamy o wdzięczności. Natomiast bycie wdzięcznym, przynosi liczne korzyści. Badania pokazują, że ludzie, którzy są odczuwają i okazują wdzięczność, są bardziej zadowoleni ze swojego życia, a nawet bardziej zdrowsi fizycznie. Pomyśl i wypisz wszystko to, za co jesteś wdzięczny. Doceń to, co już masz w życiu. Wracaj do swojej listy wdzięczności regularnie i aktualizuj ją na bieżąco. 

Sprawdź: 50 rzeczy, za które warto być wdzięcznym

#09 Mów „Nie”

Czasami godzimy się na coś, bo nie chcemy popsuć sobie relacji albo boimy się co pomyślą o nas inni ludzie. Jednak odmawianie komuś nie oznacza od razu, że druga osoba nas nie obchodzi. Oczywiście trzeba pomagać, jednak jeśli zawsze na wszystko się zgadzasz, czasem może się to obracać przeciwko Tobie.

Naucz się odmawiać. Jedno krótkie słowo „nie” może dać Ci więcej czasu na ważne dla Ciebie sprawy i zapobiec wypaleniu. Dbanie o siebie nie jest samolubne. Jest potrzebne do utrzymania dobrego samopoczucia, zdrowia fizycznego i mentalnego. Kiedy mówisz „tak” innym, upewnij się, że nie mówisz „nie” sobie.

#10 Przestań narzekać

Oczywiście każdy z nas może mieć gorszy dzień i próbować wyładować swoje negatywne emocje narzekając. Jednak narzekanie dla samego narzekania jest bezproduktywne i nie prowadzi do poprawy sytuacji. Zamiast pomóc może przynieść efekt przeciwny do zamierzonego. Narzekanie może potęgować w Tobie negatywne emocje, wywoływać złość i zdenerwowanie. Przestań koncentrować się na problemach i narzekać, zacznij myśleć konstruktywnie i szukać rozwiązań. Weź odpowiedzialność za swoje życie. Nikt nie rozwiąże za Ciebie Twoich problemów. Sam musisz sobie z nimi poradzić.

Sprawdź: Jak nie narzekać? 3 proste sposoby na walkę z narzekaniem

#11 Nie porównuj się z innymi

Jak powiedział Seneka: „Nigdy nie będzie szczęśliwy ten, którego dręczy myśl, że ktoś jest szczęśliwszy od niego„.  Zbyt często porównujemy się z innymi. Może się to niestety negatywnie odbić na naszym samopoczuciu i postrzeganiu własnej wartości. Oczywiście warto mieć dobre wzorce i osoby, które mogą być dla nas inspiracją. Konkurencja i zdrowa rywalizacja może też pomagać w doskonaleniu i uzyskiwaniu coraz lepszych rezultatów. Jednak najlepiej konkurować z samym sobą. Zamiast wciąż porównywać się z innymi, skup się na sobie i staraj się być lepszym od siebie z wczoraj. Kiedy konkurujesz z inną osobą, wystarczy, że będziesz tak dobry lub lepszy niż ta osoba. Jeżeli konkurujesz z sobą, nie ma ograniczeń, jak dobry możesz być. 

Sprawdź: Dlaczego konkurować z samym sobą i jak to robić w zdrowy sposób

#12 Daj coś od siebie

Oglądałeś film „Podaj dalej”? To historia chłopca o imieniu Trevor, który w ramach zadania domowego inicjuje „łańcuszek szczęścia”. Jego pomysł polega na tym, aby wyświadczyć komuś bezinteresowną przysługę, a w zamian poprosić nie o rewanż, ale o to, aby ta osoba wyświadczyła przysługę trzem kolejnym osobom. W ten sposób powstaje łańcuch ludzi dobrej woli, rośnie życzliwość i szczerzy się dobro. Oczywiście to tylko film jednak chodzi o to, że pomagając innym, pomagamy też sobie. 

Badania pokazują, że akty życzliwości, udzielanie wsparcia i pomocy nie tylko poprawia nasze zdrowie psychiczne, ale może także prowadzić do dłuższego życia. Wolontariat i włączanie się w różnego rodzaju akcje charytatywne pozytywnie wpływa też na naszą pewność siebie, poczucie własnej wartości i ogólne samopoczucie. Pomyśl więc co dobrego możesz zrobić dla innych i zrób to!

#13 Bądź dla siebie priorytetem

Pomagaj innym, ale zadbaj też o siebie i swoje potrzeby. Nie odkładaj swoich planów i marzeń na później. To „później” może szybko zamienić się w „nigdy”. Realizuj swoje cele. Rób to co ma dla Ciebie znaczenie. Jeśli masz jakaś pasję rozwijaj ją. Bądź dla siebie priorytetem. To jak w samolocie, najpierw zakładasz maskę tlenową sobie, a później pomagasz innym. Jeśli Ty się sobą nie zaopiekujesz, nie postawisz swoich potrzeb na pierwszym miejscu, to nikt tego za Ciebie nie zrobi.

#14 Żyj tu i teraz

Oczywiście przeszłość jest częścią nas. Nie można się od niej całkowicie uwolnić. Jednak przeszłości nie da się zmienić. Z przeszłości można natomiast się uczyć i wyciągać wnioski. Zamiast wciąż wracać do tego co było, skoncentruj się na teraźniejszości i chwili obecnej. To co dobrego zrobisz dziś, będzie się przekładać na Twoje lepsze jutro. Jak powiedział Ralph Waldo Emerson: „Zakończ każdy dzień i nie wracaj do niego. Zrobiłeś, co mogłeś. Z pewnością popełniłeś jakieś gafy, ale zapomnij o nich najszybciej, jak tylko się da. Jutro będzie nowy dzień„.

#15 Chwytaj dzień i ciesz się życiem

Może to brzmi naiwnie i banalnie, ale po prostu ciesz się życiem. Bądź dobry dla siebie, bądź dobry dla innych. Przestań widzieć świat wokół siebie w ciemnych barwach i zacznij dostrzegać jasne strony życia. Korzystaj ze swojej siły, aby przetrwać ciężkie dni. Kryzysy są ograniczone w czasie i można je pokonać. Na dłuższą metę życie przynosi więcej dobrego niż złego. Dostrzegaj w życiu nie tylko duże, ale i mniejsze radości. Działaj i myśl pozytywnie. A przede wszystkim baw się dobrze! 

„Najważniejszą rzeczą jest, aby cieszyć się swoim życiem – być szczęśliwym – tylko to się liczy”. – Audrey Hepburn

A Ty jakie masz sposoby na samodoskonalenie i poprawę swojego życia? Napisz w komentarzu, aby zainspirować innych.