Czym jest szczęście? Co robić aby być szczęśliwym? Kiedy myślimy o szczęściu, zazwyczaj przychodzą nam do głowy rzeczy, które przynoszą nam natychmiastową radość i przyjemność. Pyszny posiłek, ulubiona książka, spotkanie z dobry przyjaciółmi czy relaksujący dzień na plaży. Te przyjemności przynoszą zadowolenie i poczucie szczęścia, ale tylko tymczasowo. Przeprowadzone badania wykazały, że prawdziwe szczęście i zadowolenie z życia działa nieco inaczej. Twoje nawyki tworzą szczęście bardziej niż cokolwiek innego. Dr Travis Bradberry* współautor książki „Inteligencja emocjonalna 2.0” zidentyfikował 11 nawyków, które uczynią cię bardziej szczęśliwszym.

„Najważniejszą rzeczą jest, aby cieszyć się swoim życiem – być szczęśliwym – tylko to się liczy”. – Audrey Hepburn

Trzy drogi do szczęścia. Czym jest dla Ciebie szczęście?

Dla każdego szczęście może być rozumiane w inny sposób. Każdy z nas w nieco inny sposób dąży do osiągnięcia szczęścia. W jednym z badań nad szczęściem Martin Seligman, profesor Uniwersytetu Pensylwanii, twórca pojęcia „psychologia pozytywna”, zaliczany do grona najbardziej wpływowych psychologów XX wieku podzielił ludzi na trzy grupy na podstawie tego, w jaki sposób dążyli do szczęścia. 

Według Seligmana szczęście można zbudować, pracując nad trzema bardzo specyficznymi aspektami:

  • Życie przyjemne: ludzie dążący do przyjemnego życia szukają szczęścia, poszukując przyjemności. Są dobrzy w delektowaniu się chwilą i sprawianiu, by ich przyjemności trwały. Ludzie ci często określani są jako „szukający dreszczyku emocji”. Przyjemne życie polega na pobudzaniu pozytywnych emocji i sprawianiu, że będą trwać. 
  • Życie dobre: ludzie dążący do życia dobrego, zaangażowanego szukają szczęścia, ciężko pracując nad swoimi pasjami.  Chodzi tu o angażowanie się w przedsięwzięcia, przy realizacji których mamy okazję rozwijać swój potencjał. Pogrążają się w nich tak głęboko, że czasami okazują się zimni i obojętni; ale dla nich czas wydaje się topnieć, gdy doświadczają stanu całkowitego zaangażowania. Chodzi tu o angażowanie się w przedsięwzięcia, przy realizacji których mamy okazję rozwijać swój potencjał. Dobre życie polega na wykorzystaniu naszych zalet i mocnych stron w celu osiągnięcia maksimum gratyfikacji w głównych dziedzinach życia.
  • Życie sensowne: ludzie dążący do sensownego życia wykorzystują swoje mocne strony, aby pracować nad czymś, co ich zdaniem przyczynia się do większego dobra. To większe dobro głęboko ich motywuje. Sensowne życie dodaje jeden składnik do dobrego życia – poświęcenie naszych zalet i talentów dla dobra czegoś większego, niż my sami, czegoś znacznie nas przewyższającego, co nadaje sens naszemu życiu.

Seligman odkrył, że ludzie, którzy dążyli tylko do „życia przyjemnego”, doświadczyli niewielkiego szczęścia, podczas gdy ci, którzy realizowali „życie dobre” i przede wszystkim „życie sensowne”, byli znacznie bardziej szczęśliwi.

Podczas gdy badania Seligmana są tylko jednym przeprowadzonych badań nad szczęściem, pokazują, że to, gdzie skupiamy swoją energię i uwagę, ma duży wpływ na nasze poczucie szczęścia. Ludzi którzy realizowali życie dobre i sensowne życie, łączyła wspólna cecha – działali z pasją i wykorzystywali swoje mocne strony, aby poprawić siebie i otaczający ich świat.

„Prowadzić życie przyjemne, szczęśliwe i znaczące to żyć pełnią życia”.

Szczęśliwi ludzie są bardziej świadomi i odczuwają większą satysfakcję. Jeśli chcesz podążać ich śladami, naucz się włączać następujące nawyki do swojego życia.

Oto 11 nawyków, które uczynią cię bardziej szczęśliwszym według Travisa Bradberry:

#1 Stwórz własne szczęście – nie czekaj, aż szczęście samo do Ciebie przyjdzie

Każda minuta, którą marnujesz oczekując na szczęście, to czas, który mógłbyś wykorzystać do wykreowania swojego szczęścia. Najbardziej szczęśliwi ludzie, nie zawsze są tymi, który mają największego „farta” w życiu, są najpiękniejsi, najmądrzejsi czy najbogatsi. Najszczęśliwszymi ludźmi są ci, którzy starają się być szczęśliwi. Szczęście każdy nosi w sobie. Pochodzi ono z wewnątrz nas. Jeśli chcesz stworzyć własne szczęście, musisz zacząć od uczynienia go priorytetem. Pracujemy bardzo ciężko, staramy się nie zawieść i zaspokoić potrzeby innych ludzi, ale często robimy to kosztem własnego szczęścia.

Sprawdź: 5 sprawdzonych sposobów, jak być bardziej szczęśliwym w życiu

#2 Otaczaj się odpowiednimi ludźmi

Szczęście jest „zaraźliwe”. Otaczanie się szczęśliwymi ludźmi buduje pewność siebie i pobudza kreatywność, a to jest świetna zabawa. Przebywanie wśród malkontentów, pesymistów i ogólnie negatywnych ludzi ma odwrotny skutek. Ludzie tacy potrafią wylewać swoje żale i bolączki na innych, aby w ten sposób poczuć się lepiej. To jak przebywanie w pokoju pełnym dymu z papierosów, gdy jesteś osobą niepalącą. Aby być szczęśliwszym unikaj toksycznych ludzi. Dobieraj mądrze swoje towarzystwo, znajomych i przyjaciół. Buduj relacje z pozytywnymi osobami, które wnoszą wartość do Twojego życia.

Sprawdź: 14 cech toksycznych ludzi i jak sobie skutecznie z nimi radzić

#3 Wysypiaj się

Często nie doceniamy jak ważny jest sen i regeneracja. W pogoni za sukcesem, starając się maksymalnie wykorzystać 24 godziny w ciągu dnia zapominamy o odpoczynku, zarywamy noce, śpimy za krótko. Jednak odpowiednia ilość snu jest potrzebna dla poprawy nastroju, skupienia i samokontroli. Kiedy śpisz, twój mózg się „ładuje”, usuwając toksyczne białka – beta-amyloidu – które, według przeprowadzonych badań, mogą przyczyniać się do rozwoju choroby Alzheimera. Gromadzą się one w ciągu dnia jako produkty uboczne normalnej aktywności neuronalnej.

Twoja energia, uwaga i pamięć są ograniczone, gdy nie masz wystarczającej ilości snu. Brak snu i niewystarczająca jego ilość podnosi również poziom kortyzolu –  hormonu stresu, nawet bez obecności stresora. Szczęśliwi ludzie uznają sen za jeden z priorytetów, ponieważ sprawia, że czują się pełni energii i wiedzą, jak źle się funkcjonuje, gdy są pozbawieni snu. Dobrze przespana noc gwarantuje to, że obudzisz się wypoczęty i z jasnością umysłu, będziesz gotowy na wyzwania dnia, jakie przed tobą stoją.

Sprawdź: Skutki braku snu, o których powinieneś wiedzieć.

#04 Żyj chwilą

Nie możesz osiągnąć swojego pełnego potencjału, dopóki nie nauczysz się żyć swoim życiem w teraźniejszości. Żadna ilość winy nie może zmienić przeszłości i żadna ilość niepokoju nie może zmienić przyszłości. Życie przeszłością lub ciągły niepokój o to co przyniesie przyszłość odbiera radość z teraźniejszości – tu i teraz. Nie można być szczęśliwym, jeśli jesteś ciągle gdzieś indziej, niezdolny do pełnego przyjęcia rzeczywistości w tej chwili – zarówno tej dobrej jak i tej gorszej. Martwienie się jest jednym z najgorszych zatruwaczy naszego życia. Aby pomóc sobie żyć chwilą, musisz zrobić dwie rzeczy: po pierwsze, zaakceptuj swoją przeszłość. Jeśli nie pogodzisz się ze swoją przeszłością, nigdy cię nie opuści i będzie zaburzać chwilę obecną. Po drugie, zaakceptuj niepewność przyszłości. Martwienie się nie zabierze jutrzejszych problemów, ale zabierze dzisiejszy spokój.

#05 Naucz się kochać siebie

Przeważnie nie mamy problemu wskazywać i podziwiać zalety innych ludzi, ale czasem możemy mieć trudność, aby docenić nasze własne atuty i talenty. Naucz się akceptować to, kim jesteś, zauważaj i doceniaj swoje mocne strony. Badania wykazały, że praktykowanie współczucia wobec samego siebie zwiększa liczbę dokonywanych przez ciebie dobrych wyborów, poprawia zdrowie psychiczne i zmniejsza skłonność do odwlekania działania. Jeśli chcesz być bardziej szczęśliwy, wprowadzić pozytywne zmiany w swoim życiu. Warto, nauczyć się kochać i akceptować siebie. To pozwoli Ci nabrać zaufania do siebie i wzmocni Twoją wiarę w swoje siły i zwiększy pewność siebie.

#06 Doceniaj to, co masz

Poświęcenie czasu na zastanowienie się nad tym, za co jesteś wdzięczny, to nie tylko „właściwa” rzecz do zrobienia. Poprawia również nastrój, ponieważ zmniejsza poziom wspomnianego już kortyzolu – hormonu stresu. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Kalifornijskim w Davis wykazały, że ludzie, którzy codziennie pielęgnowali postawę wdzięczności, doświadczali poprawy nastroju. Meli więcej energii oraz ogólnie lepsze samopoczucie fizyczne i psychiczne. Jest prawdopodobne, że właśnie niższy poziom kortyzolu odegrał w tym główną rolę.

Sprawdź: 50 rzeczy, za które warto być wdzięcznym

#07 Wpraw się w ruch. Ćwicz.

GABA jest jednym z najistotniejszych spośród obecnych w ludzkich organizmach neuroprzekaźników. GABA oddziałuje w dużym stopniu na stan układu nerwowego. Niedobór tego aminokwasu, wpływa na nieprawidłowe funkcjonowanie mięśni nóg oraz zwiększenie negatywnych efektów stresu. GABA wpływa też na bieżące funkcjonowanie mózgu. Jeśli zauważyłeś u siebie takie objawy, jak trudności z zasypianiem czy rozdrażnienie, może to oznaczać, że konieczne jest zwiększenie ilości GABA.

Aktywność fizyczna i wprawianie swojego ciała w ruch uwalnia neuroprzekaźnik GABA. Sprawia on, że mózg czuje się bardziej spokojny, mamy też mniejszą skłonność do impulsywnych zachowań. Szczęśliwi ludzie regularnie ćwiczą, uprawiają różne sporty i starają się pozostać aktywni. Ćwiczenia fizyczne nie tylko uwalniają endorfiny „hormony szczęści”, ale również korzystnie wpływają na naszą ogólną sprawność fizyczną i stan zdrowia.

Sprawdź: 6 powodów, że ćwiczenia fizyczne pomagają osiągnąć w życiu sukces

#08 Wybaczaj, ale nie zapominaj

Szczęśliwym ludziom przyświeca motto: „Oszukasz mnie raz – wstyd dla Ciebie, oszukasz mnie dwa razy – wstyd dla mnie”. Jak ktoś kiedyś powiedział „żywienie do kogoś urazy jest jak picie trucizny i oczekiwanie, że ta druga osoba umrze„. Szczęśliwi ludzie potrafią wybaczać, jednak nie oznacza to że zapominają co się stało. Negatywne emocje związane z utrzymywaniem urazy są w rzeczywistości reakcją na stres. Trzymanie się tego stresu może mieć druzgocące konsekwencje dla twojego zdrowia i nastroju, a szczęśliwi ludzie wiedzą, że należy tego unikać za wszelką cenę. Jednak oferowanie przebaczenia nie oznacza, że dadzą sprawcy kolejną szansę. Szczęśliwi ludzie nie pozwalają, aby inni ich źle traktowali i aby czyjeś zachowanie ich dołowało. Potrafią wybaczać, ale oprócz tego umieją być asertywni i stanowczy, co pozwala im chronić siebie przed różnymi nieprzyjemnymi i szkodliwymi dla nich sytuacjami.

#09 Wsłuchaj się w swoje emocje

Próba stłumienia własnych emocji niczemu dobremu nie służy. Nie powinniśmy ignorować naszego stanu emocjonalnego. Nauczenie się jak być otwartym na własne uczucia i emocje zmniejsza poziom stresu i poprawia nastrój. Jedno z przeprowadzonych badań wykazało, że istnieje związek między tym, jak długo żyjesz, a twoją zdolnością do wyrażania swoich emocji. Okazało się, że ludzie, którzy dożyli co najmniej 100 lat, byli znacznie bardziej emocjonalnie ekspresyjni niż przeciętna osoba. Częściej się śmiali i bardziej otwarcie wyrażali emocje niż inni ludzie.

Sprawdź: Po co nam emocje? Czy emocje są naszym sojusznikiem czy wrogiem?

#10 Skup się na tym na co masz wpływ

Zamiast zajmować się sprawami i rzeczami, na które nie masz wpływu i których nie możesz kontrolować, wkładaj energie i wysiłek tam, gdzie możesz coś zrobić. Irytują cie godziny szczytu i korki? Zamiast się frustrować, wykorzystaj czas dojazdów na słuchanie audiobooków albo czytanie książek. Pogoda nie dopisuje? Pogódź się z tym i dostosuj swój strój do warunków atmosferycznych. Albo w ostateczności zmień miejsce, w którym mieszkasz, aby mieć lepszy klimat. Czasem narzekamy, skupiamy się na problemie, zamiast pomyśleć o alternatywie i podjąć jakiś konkretne działanie, które poprawią sytuację. Szczęśliwi ludzie są szczęśliwi, ponieważ mniej się przejmują i podchodzą ze spokojem do różnych niepowodzeń i trudności. Starają się mieć pozytywne nastawienie i podejmują działania tam, gdzie mogą coś zmienić.

Sprawdź: Jak wzmacniać własną pozycję i wpływ? 7 poziomów wykazywania inicjatywy

#11 Miej umysł nastawiony na rozwój

Carol Dweck, autorka książki „Nowa psychologia sukcesu” identyfikuje dwa podstawowe sposoby myślenia, które wpływają na to, jak ludzie myślą o sobie i swoich zdolnościach: nastawienie na trwałość (fixed mindset) i nastawienie na rozwój (growth mindset).

Przy nastawieniu na trwałość wierzysz, że jesteś tym, kim jesteś i nie możesz się zmienić. Stwarza to problemy, gdy stajesz przed wyzwaniem, ponieważ wszystko, co wydaje się być czymś trudniejszym niż to z czym możesz sobie poradzić, sprawia że czujesz się nie dość dobry i przytłoczony. Ludzie z nastawieniem na rozwój wierzą, że mogą się poprawić poprzez swój wysiłek i prace nad sobą. To sprawia, że są szczęśliwsi, ponieważ lepiej radzą sobie z trudnościami, które pojawią się w życiu. Osiągają też lepsze wyniki od osób o nastawieniu na trwałość, ponieważ mają odwagę podejmować rożne wyzwania, traktując je jako możliwości do rozwoju i nauczenia się czegoś nowego.

Uwagi końcowe

Oto poznałeś 11 nawyków aby być bardziej szczęśliwy w życiu. Każdy z nas musi odnaleźć własną drogę do szczęścia. Powyższe strategie i nawyki mogą Ci w tym pomóc. Dzięki nim nie tylko poczujesz się szczęśliwszy, ale też staniesz się lepszą wersją siebie, uczynią Cię one lepszym człowiekiem. Wybierz z nich te, które są Ci najbliższe i z którymi się zgadzasz. Zacznij je praktykować na co dzień, aby poczuć się lepiej, być bardziej szczęśliwym i spełnionym.

„Szczęście nie jest czymś co przychodzi gotowe. Ono pochodzi z Twoich własnych działań” – Dalai Lama

A według Ciebie co warto robić, aby być szczęśliwym w życiu? Napisz w komentarzu, aby zainspirować innych.

* Dr Travis Bradberry jest współzałożycielem TalentSmart, wiodącego ośrodka wiedzy na temat inteligencji emocjonalnej w USA.  Bradberry jest porywającym mówcą i konsultantem, który pomaga osiągać coraz lepsze wyniki w pracy ludziom na całym świecie. Współpracował z właścicielami firm z listy Fortune 500, przedstawicielami rządu USA oraz z senatorami i członkami rodzin królewskich za granicą. Otrzymał stopień doktora psychologii, specjalizuje się w psychologii organizacji i psychologii klinicznej.