Aby działać skutecznie i efektywnie trzeba mieć siłę i energię. W ciągu dnia jednak zdarza się, że czujemy się zmęczeni, zaczyna brakować nam sił i nic nam się nie chce. Ratujemy się różnymi sposobami sięgamy po kawę czy napoje energetyczne. Z czasem tak się do nich przyzwyczajamy, że przestają już one na nas działać. A ich wpływ na nasze zdrowie nie do końca jest dobry. Istnieją jednak, różne bardziej naturalne sposoby, które mogą nam pomóc mieć więcej energii. Działają skutecznie, dają dodatkowy zastrzyk energii, a przy tym są bardziej korzystne dla naszego organizmu niż chemiczne specyfiki. Jak mieć więcej energii do życia i działania? Przyjrzyjmy się kilku sposobom.

Oto 21 sposobów jak mieć więcej energii do życia i działania

#1 Poznaj swój chronotyp

Każdy z nas ma swoje ulubione pory w ciągu dnia, kiedy czuje się najlepiej. Chronobiologia czyli nauka o naszych „wewnętrznych zegarach”, które regulują tryb życia, wyróżnia cztery główne tzw. chronotypy.

Chronotypy Delfin

Delfin

Cechy osobowości: introwertyczny, inteligentny, rozważny, lękliwy, perfekcjonistyczny, zorientowany na detale

Cykle energetyczne: U delfina energia w ciągu dnia przychodzi falami. Często delfiny budzą się zmęczone i mają więcej energii wraz z kolejnymi godzinami w ciągu dnia.

Najlepsze godziny:

  • Pobudka: 6:30
  • Skupienie: od 15:00 do 21:00
  • Pora na sen: 23:30

Chronotypy Lew

Lew

Cechy osobowości: sumienny, optymistyczny, praktyczny, wysportowany, ambitny, stabilny

Cykle energetyczne: Lwy budzą się rano pełne energii. Są najbardziej produktywne w pierwszej połowie dnia. Pod wieczór czują się zmęczone. Z reguły szybko zasypiają.

Najlepsze godziny:

  • Pobudka: 5:30-6:30
  • Skupienie: od 08:00 do 12:00
  • Pora na sen: 22:00

Chronotypy Niedźwiedź

Niedźwiedź

Cechy osobowości: ekstrawertyczny, towarzyski, ostrożny, szczęśliwy, niedramatyczny, zawsze głodny

Cykle energetyczne: Niedźwiedzie budzą się oszołomione, zwłaszcza jeśli spały krócej niż 8 godzin. Są najbardziej produktywne od późnego poranka do popołudnia.

Najlepsze godziny:

  • Pobudka: 7:00
  • Skupienie: od 10:00 do 14:00
  • Pora na sen: 23:00

Chronotypy Wilk

Wilk

Cechy osobowości: twórczy, humorzasty, potrzebuje adrenaliny, emocjonalnie intensywny, niespokojny

Cykle energetyczne: Wilk nie budzi się mentalnie aż do popołudnia i pozostaje często zmęczony do zachodu słońca, wtedy to nagle pojawiają się w nim nowe pokłady energii. Wilki to stworzenia nocne, najlepiej pracuje im się w późnych godzinach wieczornych.

Najlepsze godziny:

  • Pobudka: 7:30
  • Skupienie: od 17:00 do 24:00
  • Pora na sen: 24:00

Czy już rozpoznałeś swój chronotyp? Jeśli dowiemy się, jak działa nasz zegar biologiczny, możemy być o wiele bardziej efektywni i mieć więcej energii. Jesteśmy w stanie dopasować odpowiedni dla siebie plan dnia i tryb snu.

Aby dowiedzieć się więcej o chronotypach sięgnij po książkę specjalisty ds. snu i psychologa dr Michaela Breusa „Potęga KIEDY. Żyj w zgodzie ze swoim naturalnym rytmem” (ang. „The Power of When”).

Co robić aby mieć więcej energii z rana?

#2 Nie zasłaniaj okien przed snem i złap trochę słońca

Co prawda w polskich warunkach dni słonecznych nie jest bardzo dużo, a zwłaszcza w porze jesienno-zimowej słońca brakuje, mimo to warto mieć na uwadze, że światło dzienne potrafi nas lepiej obudzić niż budzik. Jeśli zaciemnimy naszą sypialnie trudniej będzie nam wstać rano.

Światło słoneczne ma wpływ na wydzielanie przez mózg substancji poprawiających nastrój tzw. hormonów szczęścia: endorfiny, serotoniny, dopaminy. Zwłaszcza w godzinach porannych powinniśmy korzystać z jego promieni. O ile jest taka możliwość, warto, by nawet zimą wystawiać się na jasne światło, najlepiej rano.

#3 Wykorzystaj moc cytryny

Badania pokazują, że picie z rana ciepłej wody z cytryną potrafi przyspieszyć nasz metabolizm nawet o 30%. Kwas cytrynowy zawiera potas, który jest naturalnym stymulatorem energii. Potas wpływa na pracę mózgu i reguluje gospodarkę wodną organizmu. Prawidłowy poziom potasu wzmacnia układ krwionośny i usprawnia jego działanie.

#4 Nie pomijaj śniadania

Po nocy śniadanie dostarcza składników odżywczych i nową porcję energii. Dzięki temu nasz organizm sprawniej funkcjonuje zwłaszcza w pierwszej połowie dnia. Co jeść? U jednych sprawdzają się najlepiej śniadania białkowo-tłuszczowe. Bogate w proteiny śniadanie pozwala regulować poziom energii. Są też osoby, które lepiej funkcjonują, gdy rano dostarczą do organizmu węglowodanów. Poeksperymentuj co działa najlepiej na Ciebie. Zjedz coś pożywnego, zdrowego i smacznego.

#5 Zimny prysznic

Terapia zimną wodą zmniejsza stany zapalne, zwiększa produkcję dopaminy i wspomaga spalanie tłuszczu. Niski poziom dopaminy wyczerpuje energię, powoduje wahania nastroju, stany depresyjne, brak motywacji do działania i zmęczenie. Zima woda działa odżywczo i pobudzająco. Spróbuj z rana wziąć zimny prysznic i sprawdź jak ten sposób na pobudzenie działa na Ciebie.

Jak utrzymać poziom energii w ciągu dnia i mieć siłę do działania?

#6 Napij się kawy

Na temat kawy toczy się dyskusja czy ją pić czy nie. Jedni polecają inni wręcz przeciwnie. Nie ma wątpliwości, że kawa działa na nas stymulująco. Jeśli chcesz podnieść swój poziom energii wypij kawę. Jednak, najlepiej nie rób tego z samego rana zaraz po przebudzeniu. Poczekaj około dwóch godzin, aż Twój organizm się wybudzi.

Późniejsze picie kawy zaleca się m.in. z uwagi na kortyzol, którego poziom jest wysoki w godzinach porannych. Kortyzol pomaga nam się wybudzić, a nasz organizm dzięki niemu jest naturalnie pobudzony. Nie ma więc potrzeby picia dodatkowo kawy. Lepiej z typ poczekać, aż poziom kortyzolu się obniży. Najlepiej oczywiście wypróbować na własnej skórze, kiedy kawa działa na nas najlepiej.

Sprawdź: Kawa pić czy nie pić? Zalety i wady picia kawy.

#7 Napij się zielonej herbaty

Alternatywą dla kawy może być zielona herbata. Zielona herbata jest bogata w przeciwutleniacze i pomaga organizmowi spalać tłuszcz znacznie szybciej, przekształcając go w energię, w przeciwieństwie do krótkotrwałego bodźca, który dostajesz z kawy. Japońscy naukowcy odkryli, że sportowcy wytrzymałościowi, którzy codziennie spożywali cztery szklanki zielonej herbaty, wykazywali wzrost wydajności od 8 do 24% w okresie 12 tygodni. Podobnie jak z kawą nadmiar kofeiny zawartej w zielonej herbacie może być niezdrowy.

#8 Jedz zdrowe produkty, które dostarczają energii

Jedz w regularnych odstępach czasu, zdrowe dobrze zbilansowane posiłki. Badania pokazują, że produkty takie jak łosoś, jarmuż, awokado, banany czy orzechy to najlepsze pożywienie, które dodaje nam energii. U wielu osób sprawdza się też ograniczenie spożycia węglowodanów, zwłaszcza prostych, które powodują duże skoki insuliny.

Jednym z produktów, który również pomaga nam dostarczyć energii jest dynia. Pestki dyni są bogate w białko i błonnik. Poza tym zawierają L-tryptofan, którego organizm nie potrafi sam wytworzyć i należy dostarczać go z dietą. Odpowiada on za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, a jego niedobory powodują spadek energii i gorsze samopoczucie.

Możesz też wypróbować trawę pszeniczną. To bogate źródło chlorofilu. Trawa pszeniczna zawiera mnóstwo substancji odżywczych: aminokwasów, witamin i składników mineralnych. Trawa pszeniczna jest dostępna w formie preparatów, ale można ją również wyhodować w domu, a następnie spożywać w formie przetworzonej jak soki lub jako dodatek do potraw. Może dodać nam energii do działania podobnie jak kawa.

#9 Nawadniaj organizm

Odwodnienie organizmu to jedna z przyczyn, dla których czujemy się bez energii. Nawet jeśli nie odczuwamy pragnienia, należy pamiętać o regularnym nawodnieniu. Odwodnienie może powodować problemy z koncentracją i pamięcią. Pamiętaj, aby regularnie pić, najlepiej wodę i nawadniać swój organizm.

#10 Korzystaj z dobrodziejstw natury

Nawet kilka minut na świeżym powietrzu, w otoczeniu zieleni, może nam pomóc w odzyskaniu energii. Wizyta w parku czy w lesie jest w stanie poprawić nam nastrój, dotlenić nasz mózg i dodać sił do działania.

#11 Włącz swoją ulubioną muzykę

Praktyka i prowadzone badania pokazują, że nasza ulubiona muzyka potrafi dodać nam energii i pobudzić wydzielanie dopaminy. Dopamina odpowiada za poziomy energii, samopoczucie, pobudza i motywuje do działania. Stwórz więc swoją energetyczną playlistę i wspomagaj się nią kiedy tylko tego potrzebujesz.

#12 Wpraw się w ruch

Aktywność fizyczna i ćwiczenia wbrew pozorom działają pobudzająco i dodają nam energii. Poza tym ćwicząc regularnie zwiększasz swoją siłę i wytrzymałość, która jest potrzebna do wytężonej pracy i wszelkiej działalności, która wymaga zaangażowania. Masz dzięki temu energię i moc, by walczyć z każdą przeszkodą na swojej drodze do sukcesu.

Niemal każda aktywność, która wpływa na szybszy przepływ krwi, może dotlenić twój mózg i zmniejszyć uczucie zmęczenia. Gdy krew szybciej krąży w naczyniach nasz organizm jest lepiej dotleniony.

Osoby z regularnym planem ćwiczeń mają więcej energii, niż te które nie ćwiczą. Pamiętaj więc o ruchu, a jeśli nie możesz iść na trening, siłownie czy basem, wybierz spacer lub przynajmniej wejście po schodach zamiast windy.

#13 Uśmiechaj się i miej dobry humor

Badania pokazują, że śmiech i humor działa na nas bardzo korzystnie. Podnosi nasz poziom energii i poprawia samopoczucie. Pamiętaj więc o uśmiechu i dobrej zabawie. Nie trać okazji, aby się powygłupiać i pośmiać.

#14 Oglądaj filmiki z uroczymi zwierzętami

Według jednego z badań, które zostało przeprowadzone na Uniwersytecie w Hiroszimie oglądanie zdjęć i wideo z uroczymi zwierzętami jak pieski czy kotki, wpłynęło korzystnie na produktywność grupy testowej. Naukowcom udało się udowodnić, że oglądanie uroczych stworzeń poprawia naszą wydajność, zwłaszcza przy zadaniach wymagających długotrwałej koncentracji.

Tu oczywiście nie można przesadzić, aby nie poświęcić zbyt dużo czasu na oglądanie śmiesznych filmików, zamiast skupić się na ważnych zadaniach, które przybliżają nas do naszych celów. Na pewno jednak mogą one służyć jako krótki przerywnik w pracy i sposób na poprawę nastroju.

#15 Planuj swój dzień i ustalaj priorytety zadań

Nadmiar stresu prowadzi do zmęczenia. Poświęć czas na zaplanowanie i ustalenie priorytetów dla spraw oraz zadań, które masz do załatwienia. Planując z wyprzedzeniem, gdy wiesz co i kiedy masz zrobić, będziesz mniej zestresowany. Oszczędzisz też czas i energię, a Twoja efektywność wzrośnie.

Sprawdź: Metoda ABCDE – jak ustalać priorytety aby lepiej zarządzać czasem

#16 Korzystaj z olejków eterycznych

Olejki eteryczne mają różne właściwości. Mogą odprężać, pomagać regenerować, łagodzić niektóre dolegliwości. Miej pod ręką kilka olejków eterycznych i korzystaj z dobrodziejstw terapii zapachowej. Olejki z cytryny, pomarańczy, eukaliptusa, grejpfruta, mięty pieprzowej czy cedru mogą dodać Ci energii i pomóc poczuć się bardziej zregenerowanym.

#17 Posprzątaj swoje otoczenie

Czyste posprzątane otoczenie korzystnie wpływa na naszą koncentrację i produktywność. Nasza uwaga ulega mniejszemu rozproszeniu. Utrzymuj swoje miejsce pracy i biurko w czystości i porządku, bo bałagan może wywoływać uczucie przytłoczenia. Poza tym traci się czas i energie na poszukiwanie różnych potrzebnych w danym momencie rzeczy.

Sprawdź: 5 kroków do czystości i dobrej organizacji miejsca pracy

#18 Pracuj na stojąco

Coraz większą popularnością cieszą się biurka, które umożliwiają pracę na stojąco. Pozycja stojąca jest naturalną pozycją ciała. Praca na stojąco może przynosić wiele korzyści. Może pomóc poprawić krążenie, prowadząc do dodatkowej energii i może ograniczać bolesne skurcze szyi, które czasem występują, gdy zbyt długo pracujemy w pozycji siedzącej.

#19 Oddychaj głęboko

Ćwiczenia oddechowe czy medytacja pomaga się nam odprężyć i łagodzi stres. Szczególnie korzystny dla zdrowia jest tzw. głęboki oddech. Mimo, że oddychanie to podstawowa czynność życiowa, to jak pokazują badania wiele osób żyje w stanie chronicznego niedotlenienia. Poprawny oddech wpływa na witalność, nastrój, stanowi warunek zdrowia, pozwala regulować pracę serca, wątroby, układu pokarmowego, systemu nerwowego. Jeśli codziennie będziemy głęboko oddychać, odniesiemy wiele fizycznych i emocjonalnych korzyści.

#20 Pozwól odpocząć swoim oczom

W obecnym świecie prawie bez przerwy patrzymy na różne ekrany i monitory, komputerów, laptopów, tabletów, smartfonów itp. Ważne jest, aby robić sobie przerwy i pozwolić odpocząć swoim oczom. Pomóc może już nawet zamknięcie oczu na 20 sekund po każdych 20 minutach przed ekranem. Dajemy w ten sposób szanse naszym oczom na chwilę wytchnienia i regeneracji.

#21 Korzystaj z drzemki

W ciągu dnia pracując w biurze nie zawsze mamy możliwość, aby drzemać. Jednak wiele badań pokazuje, że drzemki potrafią dodać nam energii. Lekki sen przez 15 do 30 minut zdecydowanie odświeża ciało i umysł oraz pozwala odzyskać siły. Krótka drzemka jest jednym z lepszych sposobów na szybką i skuteczną regenerację. Poza tym pomoże Ci zmniejszyć stres. W ostatnim czasie szczególną popularnością, m.in. za sprawą autora bestsellerów Dana Pinka i jego książki „Kiedy. Naukowe tajniki doskonałego wyczucia czasu„, cieszy się specjalny rodzaj drzemki tj. „nappuccino” tzw. „kawowa drzemka”. O co w tym chodzi? Sprawdź Nappuccino sprawdzony sposób na regenerację sił

Uwagi końcowe

Oto poznałeś wiele różnych sposobów na to, aby mieć więcej energii, która przekłada się na jakość naszego życia i chęć do działania. Z tej długiej listy warto zwrócić uwagą na trzy aspekty, które są szczególnie istotne, aby mieć więcej energii. Po pierwsze jedź zdrowo, po drugie dobrze się wysypiaj, a po trzecie pamiętaj o ruchu i ćwicz regularne. Jeśli dopilnujesz tych trzech obszarów z dużym prawdopodobieństwem, będziesz cieszył się wysokim poziomem życiowej energii i lepszym samopoczuciem.

Jesteśmy różni i to co działa na jedną osobę, nie zawsze działa u kogoś innego. Najlepiej więc testować i sprawdzać co sprawdza się najlepiej w naszym przypadku.

A Ty jakie masz sposoby, aby mieć więcej energii do życia? Napisz w komentarzu.