W obecnym świecie, w którym bystrość umysłu i inteligencja są często wyżej cenione niż siła fizyczna, ważny jest rozwój intelektualny i zachowanie sprawności umysłowej. Rzeczywistość zmienia się bardzo szybko i jeśli nie chcemy zostać w tyle to musimy za nią nadążyć. Naszą najlepszą bronią, która nam w tym pomoże jest nasz umysł. Bystry i sprawnie działający umysł otwiera nam drogę do większych osiągnięć i lepszego życia. Jak zachować bystrość umysłu? Co robić, aby być mentalnie silnym i skupionym? Jest na to kilka praktycznych sposób.

„Umysł przypomina żyzny ogród, którym trzeba się codziennie zajmować, aby kwitł”. – Anthony de Mello

Oto 8 praktycznych sposobów jak zachować bystrość umysłu

#1 Skoncentruj się na swoich celach i priorytetach

Aby zachować bystrość umysłu i mentalną ostrość, powinniśmy skupić się na swoich celach i aspiracjach. Jest to niezbędne, ponieważ zapobiega rozproszeniu uwagi i pozwala skierować nasz umysł, myśli i wysiłki na to, co jest dla nas naprawdę ważne. Trzeba odpowiednio wykorzystać swój czas. Określić, przygotować, zaplanować i podjąć działania w kierunku osiągnięcia swoich celów.

Gdy się na czymś skupiamy i koncertujemy, zwiększa się nasza czujność psychiczna i naturalnie poprawia się też nasza produktywność. Warto więc regularnie zainwestować trochę swojego czasu, aby określić swoje cele, priorytety i rzeczy, które chcemy osiągnąć. Następnie skupić się na konkretnych działaniach, zaplanować kolejne kroki, które są niezbędne, aby zrealizować nasze cele i pragnienia.

Sprawdź: 12 kroków do wyznaczenia i osiągnięcia dowolnego celu

„Człowiek dostaje najwięcej tego, na czym się koncentruje”. – Joe Vitale

#2 Mniej się martw, więcej rób

Negatywne myśli i martwienie się powoduje więcej szkody niż pożytku. Sprawia, że rozmyślamy o przeszłości, której nie można już zmienić lub wybiegamy w przyszłość i martwimy się co będzie. Odbiera nam to radość z chwili obecnej i jednocześnie ogranicza naszą czujność. Zmartwienie i niepokój marnują wiele naszych zdolności umysłowych.

Powinniśmy przestać martwić się na zapas. Warto skupiać się na rozwiązaniach i działaniach, a nie rozwodzić się i użalać nad problemami. Kiedy uwolnimy całą tą negatywną energię, możemy jaśniej myśleć i zachować mentalną ostrość. Od samego martwienia się nic się nie zmieni na lepsze. Zamiast tego lepiej zadać sobie pytanie „Co mogę zrobić, aby poprawić obecną sytuację?, „Jaki następny krok mogę wykonać?”.

Taka postawa sprawia, że zaczynasz pobudzać swój mózg do myślenia i wymyślasz nowe pomysły na to, jak poprawić stan obecny oraz samego siebie. Gdy się martwimy tracimy tylko niepotrzebnie czas, który można lepiej wykorzystać. Zamiast się martwić, trzeba zaplanować i podjąć działanie, które daje szanse na zmianę i poprawę.

„Dzień poświęcony zmartwieniom jest bardziej wyczerpujący niż tydzień pracy”. – John Lubbock

#3 Ćwicz swój umysł i ciało

Ruch i aktywność fizyczna są bardzo ważne dla naszego dobrego samopoczucia. Coraz więcej osób to rozumie i regularnie ćwiczy. Chodzi na siłownie, basen, biega, tańczy czy uprawia jakiś sport zespołowy itp. Jednak, aby działać skutecznie i mieć bystry umysł trzeba również pamiętać o ćwiczeniu swojego intelektu.

Nasz mózg jest jak mięsień, trzeba go rozwijać i trenować, aby był sprawny i silny. Co może nam w tym pomóc? Czytanie książek, nauka nowego języka, udział w szkoleniach i kursach. Różnego rodzaju gry jak szachy, sudoku, scrabble, rozwiązywanie krzyżówek itp.

Nasz harmonogram powinien uwzględniać czas na ćwiczenia fizyczne i umysłowe. Jest cała masa możliwości jeśli chodzi o trening fizyczny i mentalny. Wystarczy wybrać coś odpowiedniego dla siebie. Regularnie ćwiczyć swoje ciało i umysł.

Sprawdź: 8 łatwych i skutecznych sposobów, aby ćwiczyć mózg

„Naszym obowiązkiem jest utrzymywanie naszego ciała w dobrym zdrowiu. W przeciwnym razie nie będziemy w stanie utrzymać klarownego i silnego umysłu.” – Budda

#4 Zdrowo się odżywiaj

Twoje ciało i umysł stanowią jedność i są zsynchronizowane. To co jesz i jakie „paliwo” dostarczasz do swojego organizmu ma wpływ na Twoją sprawność fizyczną i intelektualną. Nie można zaniedbywać dobrego odżywania i oczekiwać, że nie będzie to miało na nas negatywnego wpływu.

Dobrze zbilansowana dieta, złożona ze zdrowych i mało przetworzonych produktów to podstawa lepszego zdrowia i sprawności umysłowej. Zapominanie o posiłkach, głodzenie się czy objadanie się niezdrowym i wysokoprzetworzonym jedzeniem, pełnym konserwantów, ulepszaczy smaku i sztucznych składników niczego dobrego w dłuższej perspektywie nam nie przyniesie.

„Właściwa dieta jest bardzo pomocna w osiągnięciu równowagi pomiędzy zdrowym ciałem i umysłem”.

#5 Przebywaj wśród bystrych i mądrych osób

„Pokaż mi swoich znajomych, a powiem Ci kim jesteś”, w tym powiedzeniu jest wiele prawdy. Nasze otoczenie i osoby, z którymi przebywamy na co dzień wbrew pozorom mają na nas duży wpływ. Jeśli zadajemy się z ludźmi bez ambicji, którzy marnują swój czas i swoje życie na głupoty, jest niestety duże prawdopodobieństwo, że będziemy zachowywać się podobnie. Przejmiemy ich styl życia i złe nawyki.

Aby się rozwijać i mieć bystry umysł powinniśmy budować relacje z mądrymi i wartościowymi osobami. Ludźmi, który będą nas stymulować, inspirować i zachęcać do tego, aby się doskonalić i poprawiać. Od, których możemy się wiele nauczyć, dzięki którym będziemy mogli poszerzać nasze horyzonty myślowe.

Zamiast wybierać koniec stawki, czy przeciętność warto brać dobry przykład z najlepszych i samu z czasem dołączyć do najlepszych.

„Jeśli jesteś najmądrzejszą osobą w pokoju, to znaczy, że jesteś w złym pokoju.”

#5 Znajdź czas na zabawę

Życie to nie tylko pogoń za kolejnym celem i wieczny stres oraz presja, żeby być najlepszym. Jeśli skupimy się tylko na tym możemy się w tym zatracić. Zabawa i rozrywka to również ważna i wspaniała część naszego życia. Po wytężonej pracy powinniśmy znaleźć również czas na relaks i odpoczynek.

Aby mieć sprawny i bystry umysł musimy mu też dać odpocząć. Warto wiec regularnie ładować swoje fizyczne i mentalne akumulatory. Jak to zrobić? Każdy powinien znaleźć swój ulubiony sposób. Dla jednych może być to spotkanie z przyjaciółmi, wyjście do kina czy teatru, posłuchanie dobrej muzyki. Dla kogoś innego może być to inwestowanie czasu w swoje hobby jak wędkowanie, majsterkowanie, wspinacza górska, jazda na rowerze itp.

Życie jest piękne, mamy mnóstwo możliwości i powinniśmy z nich korzystać. Problemem jest niestety to, że wiele osób, zbyt dużo czasu spędza na rozrywce i zabawie, zamiast na pracy nad sobą i swoimi celami. Jednym z powodów jest to, że w obecnych czasach jest to proste jak nigdy dotąd. Wystarczy wziąć telefon czy uruchomić komputer, aby stracić całe godziny na oglądaniu rozrywkowych filmów na youtube, przeglądaniu wpisów na social media czy graniu w kolejną nową grę.

Wszystko jest dla ludzi, bez zabawy i rozrywki życie byłoby nudne i smutne. Trzeba jednak znać swoje priorytety i umieć zachować w tym wszystkim umiar.

„Pracuj ciężko w czasie przeznaczonym na pracę. Baw się intensywnie, gdy przychodzi czas na zabawę”. – Philip G. Zimbardo

#7 Unikaj i pozbądź się złych nawyków

Każdy z nas ma jakieś słabości i złe nawyki. Ważne jest, aby je identyfikować i starać się je sukcesywnie eliminować oraz zastępować dobrymi nawykami. Złe przyzwyczajenia mogą obejmować poświęcanie zbyt dużo czasu na rozrywkę, palenie papierosów, nadużywanie alkoholu, obżarstwo, oglądanie godzinami telewizji, lenistwo itp. Warto sobie uczciwie odpowiedzieć na pytanie co nie dodaje żadnej wartości do mojego życia, co pogarsza jego jakość i hamuje rozwój. Lepiej podjąć zdecydowaną decyzję, aby zatrzymać to teraz, zamiast pozwolić, aby nasze złe nawyki przejmowały kontrolę nad naszym życiem. Nie pozwól złym nawykom kraść Ci czasu i ograniczać Twojego potencjału.

Sprawdź: 6 niszczących nawyków, które powstrzymują Cię przed sukcesem oraz 6 najlepszych sposobów na przełamanie złego nawyku

#8 Miej otwarty umysł

Otwartość umysłu jest cechą, którą warto posiadać, jeśli ceni się swój stan zdrowia psychicznego. Otwarty umysł pozwala zachować nam czujność i świadomość wszystkich możliwości, które mogą wynikać z danej sytuacji. Kiedy nasz umysł jest zamknięty, mamy tendencję do mało kreatywnego myślenia i robienia ciągle tych samych rzeczy w ten sam sposób. Zamknięty umysł nie jest chłonny na świeżą wiedzę, nowe odkrycia i innowacyjne sposoby rozwiązywania problemów.

Zamiast zamykać się na zmianę warto wykazać się elastycznością poznawczą. Patrzeć na daną sytuację i problemy z różnych perspektyw. Mieć odwagę podważać obecny stan i kierować swoje myślenie na nowe tory. Umieć modyfikować swoje przekonania i działania w obliczu przekonujących faktów i dowodów. Stale poszukiwać nowych lepszych i bardziej skutecznych sposobów działania, nawet jeżeli oznacza to wyjście poza własną strefę komfortu.

Sprawdź: 5 sekretów jak odblokować kreatywność i myśleć jak Leonardo da Vinci

„Umysł jest jak spadochron. Nie działa, jeśli nie jest otwarty”. – Frank Zappa

Uwagi końcowe

Oto poznałeś 8 prostych sposobów, aby zwiększyć swoją bystrość umysłu i mentalną ostrość. Aby rozwijać się intelektualnie, aktywnie poszukuj nowych doświadczeń, informacji i wiedzy. Poświęcaj czas na refleksję, określanie swoich celów i planowanie działań, które pozwolą je zrealizować. Dbaj o swoje ciało i sprawność fizyczną. Bądź otwarty na zmianę i informację zwrotną. Wyciągaj wnioski ze swoich doświadczeń i w razie potrzeby zmieniaj swoje zachowanie, aby działać jeszcze bardziej skutecznie. Każdego dnia staraj się nauczyć czegoś nowego. To wszystko pomoże Ci w zachowaniu bystrości umysłowej. Pamiętaj Ty sam odpowiadasz za stan swojego umysłu i osiągane rezultaty. Rośnij w siłę!

„Umysł to najważniejszy „tkacz”, zarówno naszej wewnętrznej szaty charakteru, jak i zewnętrznej szaty okoliczności” – James Allen

Jeśli chcesz mieć umysł ostry jak brzytwa sprawdź też 10 sposobów jak poprawić pamięć i sprawność umysłową mózgu

A jakie Ty masz sposoby na lepszą bystry umysł i lepszą koncentrację? Napisz w komentarzu.