Drobne działania i gesty mają wielką siłę. Życzliwość to styl życia, a nie jednorazowe działanie. W codziennym życiu ciągle zabiegani zapominamy o życzliwości, a przecież każdy akt życzliwości, jakiego dokonujemy w jakiś sposób do nas wraca.

Życzliwość możemy okazywać w wielu różnych obszarach i sferach życia. W domu, w pracy, w szkole, w sklepie, na drodze i wielu innych miejscach. Życzliwość może nam kojarzyć się głównie z niesieniem pomocy innym, a przecież trzeba być też życzliwym dla samego siebie. Oto ponad 100 pomysłów jak zmienić siebie i świat na lepsze, dzięki życzliwości. Zaczynamy!

„Życzliwość jest jak boomerang – powróci do Ciebie”.

100 i więcej sposobów, aby zmienić siebie i świat na lepsze

#01 Określ i wypisz listę swoich celów na dzień, tydzień i rok. Możesz osiągnąć więcej niż Ci się wydaje. Jest w Tobie siła i ogromny potencjał
#02 Przytrzymaj komuś drzwi lub windę. To proste, a może komuś pomóc i poprawić mu nastrój.
#03 Odwiedź kogoś, kto zmaga się z trudnościami w życiu albo zaoferuj mu pomoc.
#04 Posprzątaj. Przeznacz trochę czasu na uporządkowanie przestrzeni wokół siebie.
#05 Pij więcej wody. Odpowiednie nawodnienie organizmu jest bardzo ważne.
#06 Jedz zdrowo. Świadomie wybieraj to co jesz. Unikaj przetworzonych produktów. Nie przejadaj się.
#07 Więcej się ruszaj. Nasze ciało potrzebuje ruchu. Siedzący tryb życia jest niezdrowy. Ćwicz regularnie, chodź na spacery, zapisz się na siłownie, zamiast windy wybierz schody. Sposobów, aby być w ruchu i dobrej formie jest wiele.
#08 Zawiąż nową znajomość. Wokół jest wiele wspaniałych osób, które tylko czekają na to, żeby je poznać. Po prostu przedstaw się komuś kogo nie znasz, kto wie może będzie to początek bliskiej relacji.
#09 Uśmiechaj się. Uśmiech to uniwersalny język, który rozumieją wszyscy na świecie. Szczery uśmiech skierowany do drugiego człowieka to prosty komunikat, który daje wiele korzyści.
#10 Zostań czyimś mentorem. Podziel się z kimś swoją wiedza i doświadczeniem.
#11 Wyrażaj wdzięczność. Sporządź listę wdzięczności. Wypisz za co jesteś wdzięczny i co dobrego już jest w Twoim życiu.
#12 Zapłać za kawę osoby stojącej w kawiarni w kolejce za Tobą.
#13 Odwiedź najbliższe schronisko dla zwierząt i pomóż bezpańskim zwierzętom. Możesz np. zorganizować zbiórkę jedzenia dla zwierząt, czy innych potrzebnych rzeczy do opieki nad nimi.
#14 Dowiedz się czegoś o zagrożonych gatunkach zwierząt i wpłać datek na ich ochronę. Aby dzieliły z nami świat jeszcze przez długi pokolenia.
#15 Zorganizuj zbiórkę żywności dla osób bezdomnych. Możesz też pomóc w przygotowaniu posiłków dla osób bez dachu nad głową.
#16 Przejrzyj swoją szafę z ubraniami i przekaż potrzebującym. Zadbaj, aby przekazywane ubrania były czyste i w dobrym stanie.
#17 Stwórz listę marzeń i rzeczy które chciałbyś zrobić w życiu i zacznij je realizować
#18 Mniej mów, więcej słuchaj. Staraj się aktywnie słuchać ludzi. Czasem zamiast mówić, lepiej posłuchać.
#19 Gdy z kimś rozmawiasz patrz rozmówcy w oczy. Skup na nim pełną uwagę.
#20 Chodź na zakupy z własnymi torbami wielorazowego użytku.
#21 Przytul kogoś bliskiego. Odrobina uczucia każdemu dobrze zrobi. Uścisk poprawia nastrój, zwiększa poczucie więzi i wpływa pozytywnie na relacje.
#22 Twój umysł potrzebuje ćwiczeń tak jak Twoje ciało. Codziennie zrób coś, aby wzmocnić siłę swojego umysłu. Czytaj każdego dnia pozytywne i rozwojowe treści. Ucz się i nabywaj nowych kompetencji.
#23 Upiecz domowe ciasto albo jakieś smaczne przekąski i zanieś do pracy, aby podzielić się ze współpracownikami.
#24 Sporządź listę wszystkich rzeczy, które w sobie lubisz i które są Twoją mocną stroną. Pamiętaj, że masz wiele talentów, korzystaj z nich.
#25 Zadzwoń do kogoś, z kim dawno nie miałeś kontaktu, a z kim kiedyś łączyła Cię bliska relacja.
#26 Nie wyciągaj pochopnych wniosków. Uwierz w ludzi. Zakładaj dobre intencje. Wszyscy wiemy jak przykre mogą być nieporozumienia.
#27 W sklepie z odzieżą poświęć chwilę, aby odwiesić mierzone w przymierzalni rzeczy z powrotem na wieszaki.
#28 Ustąp komuś miejsca w autobusie czy tramwaju.
#29 Gdy parkujesz samochód stawaj w taki sposób, aby nie zajmować dwóch miejsc.
#30 Dodaj do kalendarza urodziny, imieniny, rocznice i inne ważne dla bliskich Ci osób daty, aby zawsze pamiętać o tych wydarzeniach. Możesz w tym ważnym dla nich dniu złożyć im życzenia, zrobić przyjęcie niespodziankę, kupić prezent lub w inny sposób wyróżnić ten dzień i sprawić im przyjemność.
#31 Zrób sobie długi prysznic albo kąpiel z pianą. Możesz też wybrać się do SPA albo zrobić je sobie na swój sposób w domu.
#32 Zamiast ściągnąć za darmo piracki film, książkę czy muzykę z Internetu, oprzyj się pokusie i wybierz legalne źródło, mimo że musisz za to zapłacić
#33 Zwracaj uwagę ile wody zużywasz np. gdy myjesz zęby zakręcaj kran.
#34 Oszczędzaj prąd. Gaś światło w pomieszczeniach, w których nie przebywasz. Korzystaj z żarówek energooszczędnych.
#35 Medytuj. Medytacja to doskonały sposób na oczyszczenie umysłu i uwolnienie się od stresu. Pomaga również lepiej koncentrować się na zadaniach, które mamy do wykonania.
#36 Wyłącz wszelkie powiadomienia w swoim smartfonie, aby niepotrzebnie się nie rozpraszać. Lepiej wyznacz sobie czas kiedy sprawdzasz swoje kanały komunikacji jak e-mail czy inne komunikatory internetowe.
#37 Segreguj odpady. Gdy widzisz na ulicy leżący śmieć, nie mijaj go obojętnie tylko wrzuć do kosza. Włącz się też w akcję sprzątania świata.
#38 Obsługa w restauracji zrobiła w na Tobie wrażenie? Pamiętaj o odpowiednim napiwku. Poświęć też chwilę, aby napisać pozytywną opinię w Internecie, aby inni ludzie też mogli tego doświadczyć.
#39 W każdym roku staraj się odwiedzić jakieś miejsce, w którym jeszcze nie byłeś. To nie muszą być zagraniczne podróże. W Polsce jest wiele pięknych miejsc, które warto zobaczyć.
#40 Posadź drzewo. Włącz się w akcję sadzenia drzew.
#41 Zamiast żywić urazę, pogódź się z kimś, z kim relacja się popsuła albo jesteś w konflikcie. Wszyscy popełniamy błędy. Wyjaśnijcie spór między Wami. Kłótnie są stratą czasu.
#42 Zamiast jeździć codziennie samochodem do pracy, wybierz komunikację miejską
#43 Podwoź swoim samochodem do i z pracy, osoby które mieszkają w Twojej okolicy. Nie tylko będziesz miał towarzystwo, ale też nie będziesz wozić “powietrza”.
#44 Dziel się drogą. Uważaj na rowerzystów, motocyklistów i pieszych. Pomóż włączyć się do ruchu innemu kierowcy. Stosuj zasadę „zamka błyskawicznego”.
#45 Wspomóż sprawę, którą uważasz za ważną. Możliwości jest wiele. Oprócz wsparcia finansowego, możesz ofiarować swój czas i pomoc. Wykorzystaj posiadane umiejętności w szlachetnym celu.
#46 Wybierz się na wycieczkę do parku, ogrodu czy lasu. Przyroda sprawi, że poprawi Ci się nastrój. Poczujesz głębszy i bardziej znaczący podziw dla życia.
#47 Używaj możliwie często słów „Dzień dobry”, “Proszę”, “Dziękuję”.
#48 Schowaj dumę do kieszeni i przeproś kogoś, kogo powinieneś przeprosić za to co zrobiłeś czy powiedziałeś.
#49 Zostaw celowo w automacie vendingowym ze słodyczami jakiś produkt dla kolejnej osoby, która będzie z niego korzystała. Będzie to z pewnością miła niespodzianka.
#50 Skomplementuj kogoś i okaż swój podziw. Prawdopodobnie każdy lubi komplementy. Wyraź zachwyt dla wyglądu drugiego człowieka np. poszczególnych elementów jego garderoby czy fryzury. Chwal osiągnięcia innych osób. Mów ludziom, że podoba Ci się ich mieszkanie, samochód, biuro czy firma, którą założyli albo sukces, który osiągnęli.
#51 Nie narzekaj i skup się na pozytywach. Jeśli w Twoim życiu są złe, negatywne rzeczy, zmień je.
#52 Czy ktoś czeka na odpowiedź od Ciebie? Skontaktuj się z tą osobą.
#53 Pamiętaj o seniorach włącz się akcje pomocy osobom starszym.
#54 Przepuść kogoś w kolejce w sklepie, zwłaszcza gdy ma mniej produktów do kupienia od Ciebie albo jest to kobieta w ciąży, czy osoba z dziećmi.
#55 Stwórz listę swoich ulubionych cytatów i uzupełniaj ją na bieżąco o nowe myśli. Czytaj je aby poprawić sobie samopoczucie czy zmotywać się do działania.
#56 Zacznij prowadzić dziennik. Zapisując swoje działania i myśli ułatwi Ci to autoanalizę i lepiej poznasz siebie. Dzięki temu możesz łatwiej stać się osobą, którą chcesz być.
#57 Zrób sobie cyfrowy detox, odłącz się raz na jakiś czas od Internetu i technologii
#58 Nie marnuj i nie wyrzucaj jedzenia. Już na etapie zakupów dokonuj właściwych wyborów. Nie kupuj więcej niż potrzebujesz, zwłaszcza produktów, których nie zdążysz wykorzystać przed upływem terminu ważności.
#59 Uśmiechnij się do siebie w lustrze i powiedz sobie “Lubię siebie”.
#60 Doceń czyjeś osiągnięcia, pochwal czyjąś pracę, pogratuluj sukcesu.
#61 Patrz dalej niż czubek własnego nowa. Pozdrów portiera, ochroniarza czy sprzątaczkę w serdecznym uśmiechu.
#62 Zaskocz kogoś nieoczekiwanym podarunkiem.
#63 Zorganizuj spotkanie po latach absolwentów szkoły czy uczelni, do której chodziłeś. Zaproś byłych kolegów, koleżanki i nauczycieli. Powspominajcie dawne czasy.
#64 Nominuj kogoś do nagrody czy wyróżnienia.
#65 Zorganizuje zbiórkę ubrań, zabawek, książek czy innych potrzebnych rzeczy dla dzieci z domu dziecka.
#66 Gdy zobaczysz ulicznego artystę zatrzymaj na się na chwilę, posłuchaj go czy pooglądaj i wspomóż go finansowo.
#67 Podziękuj nauczycielowi czy wykładowcy za ciekawą i inspirującą lekcję.
#68 Nawiąż rozmowę z kimś, kto stoi razem z Tobą w kolejce.
#69 Odstaw wózek sklepowy na miejsca do tego przeznaczone.
#70 Zaoferuj pomoc swojemu sąsiadowi.
#71 Zostaw inspirującą książkę w autobusie czy tramwaju z notatką dla tramwaju, z notatką która wyjaśni, że tak książka czekała na niego. Nigdy nie wiesz jak daleko zawędruje Twoja książka.
#72 Bądź punktualny. Szanuj swój czas i innych ludzi.
#73 Zaplanuj wieczór z grami planszowymi, zaproś znajomych i bawcie się dobrze.
#74 Złóż kondolencje komuś, kto stracił niedawno bliską mu osobę.
#75 Zacznij zarządzać swoimi finansami. Zaplanuj swoje wydatki, nie wydawaj więcej niż zarabiasz. Oszczędzaj i pomnażaj swoje pieniądze.
#76 Unikaj długów. Podejmij świadomy wysiłek, aby możliwie szybko zwrócić pieniądze, które pożyczyłeś
#77 Przedstaw i zapoznaj swojego znajomego z kimś kto może mu pomóc w jakiejś sprawie.
#78 Zorganizuj romantyczny wieczór ze swoim partnerem. Pamiętaj, aby powiedzieć “Kocham Cię bo….”
#79 Załóż grupę rodzinną na WhatsApp, aby utrzymywać ze wszystkimi kontakt i dzielić się chwilami gdziekolwiek jesteście.
#80 Pomóż komuś odpalić samochód, gdy np. rozładował mu się akumulator
#81 Nie rzucaj słów na wiatr. Dotrzymuj danego słowa.
#82 Zacznij uczyć się języka obcego. Dowiedz się więcej i zanurz się w kulturze kraju, w którym jest to język ojczysty.
#83 Muzyka jest dobra na wszystko. Stwórz swoją ulubiona “play listę”. Pomyśl ile razy muzyka była z Tobą w najtrudniejszych jak i najszczęśliwszych momentach życia. Muzyka może działać terapeutycznie, potrafi łagodzić ból, ukoić nerwy, wprowadzić nas w stan wyciszenia i refleksji. Albo wręcz przeciwnie, odpowiednie rytmy mogą zmotywować, dodać energii, wzmocnić i pobudzić do działania. Dźwięki muzyki mają w sobie wielką siłę.
#84 Napisz do znajomego, z którym dawno się nie widziałeś i zapytaj go co słychać.
#85 Pociesz kogoś, kto płacze. Słowa otuchy pomogą mu odbudować w nim wiarę i dadzą nadzieję, że mimo wszystko będzie dobrze.
#86 Ktoś z Twoich znajomych trafił do szpitala? Znajdź czas i odwiedź go w szpitalu.
#87 Powiedz osobie, która jest dla Ciebie ważna ile dla Ciebie znaczy. Życie jest za krótkie i nigdy nie wiadomo, kiedy będzie za późno.
#88 Zamiast kupować wodę w plastikowych butelkach korzystaj z bidonu albo butelki wielorazowego użytku i pij wodę z kranu. Myślisz, że woda z kranu nie nadaje się do picia i jest niezdrowa? Nic bardziej mylnego. W wielu miastach Polski w kranach płynie woda, która nadaje się do picia. Jeśli chcesz możesz też zamontować sobie w domu filtr do wody.
#89 Ogranicz zużycie plastiku (bierz własną torbę na zakupy, zrezygnuj z plastikowych słomek, używaj własnego pojemnika na jedzenie, noś ze sobą butelkę na wodę, nie jedź w fastfoodach, ogranicz kupowanie produktów pakowanych w plastik).
#90 Zarejestruj się jako dawca szpiku. Wyobraź sobie co będzie, gdy okaże się, że możesz być dawcą.
#91 Zostań honorowym krwiodawcą. Uratuj życie!
#92 Wskaż drogę zagubionemu turyście.
#93 Naucz się wybaczać sobie. Wszyscy popełniamy błędy i upadamy. Podnieś się, wyciągnij wnioski i zrób kolejny krok w stronę lepszej przyszłości.
#94 Postaraj się kogoś rozśmieszyć i poprawić mu humor.
#95 Staraj się być bardziej cierpliwy. Nawet kiedy sprawy nie idą po Twojej myśli i jesteś poirytowany zachowaj spokój i bądź uprzejmy.
#96 Wykaż się aktem odwagi. Pokonaj swoje wątpliwości, obawy i lęki. Zrób coś co poszerza Twoją strefę komfortu.
#97 Zorganizuj grupowe wyjście z kolegami i koleżankami z pracy. Oderwijcie się od pracy, celów zawodowych i bieżących zadań. Spędźcie miło czas i wzmocnijcie więzi.
#98 Przygotuj słodycze dla dzieciaków, które bawią się w “Halloween” i które zapukają do Twoich drzwi.
#99 Zanim odpiszesz na maila, który wyprowadził Cię z równowagi, daj sobie chwilę, aż emocje trochę opadną. Przemyśl swoją odpowiedź i dopiero wtedy ją wyślij.
#100 Zaproponuj osobie niewidomej pomoc w przejściu przez ulicę czy podpowiedź jaki autobus podjeżdża na przystanek.
#101 Przygotuj pyszne śniadanie i podaj je do łóżka osobie, z którą mieszkasz.
#102 Zaproś bliskich do restauracji, rozkoszujcie się dobrymi smakami, rozmawiajcie i miło spędźcie wspólnie czas.
#103 Podaruj komuś bilety do kina, teatru czy na mecz jego ulubionej drużyny sportowej.
#104 Stwórz drzewo genealogiczne. Poznanie historii swoich przodków może być inspirującym i pouczającym doświadczeniem. Warto wiedzieć, skąd przychodzimy, gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy.
#105 Jesteś świadkiem wypadku? Widzisz jakieś niebezpieczne zdarzenie? Zadzwoń pod numer alarmowy i złóż zawiadomienie, możesz to zrobić anonimowo.
#106 Podpisz petycję w ramach akcji, które działania popierasz.
#107 Daj kelnerowi szczodry napiwek przed posiłkiem, a nie po. Będzie prawdopodobnie mile zaskoczony i zrobi wszystko, abyś był zadowolony z obsługi.
#108 Zadbaj o siebie i pamiętaj o regeneracji sił. Połóż się spać wcześniej i zapewnij swojemu ciału i mózgowi dodatkowy odpoczynek. Jutro też jest dzień, w którym wiele możesz zrobić.
#109 Bądź skromny i szczery wobec samego siebie. Wielkość nie zależy od tego, co o Tobie myślą inni, tylko od tego, co o sobie myślisz sam.
#110 Bądź sobą i pamiętaj, że to Ty kierujesz swoim życiem. Czyń dobro, bądź życzliwy i rób w życiu to co czyni Cię szczęśliwym.
#111….i wiele więcej….Czas na Ciebie, Twoje pomysły i Twoje działania!

„Życzliwość podzielona to życzliwość podwojona”. – Orly Wahba

Kindness Boomerang. 365 sposobów, jak zmienić świat i siebie - Orly Wahba

Jeśli szukasz jeszcze więcej inspiracji, motywacji i pomysłów jak być bardziej życzliwym sięgnij koniecznie po książkę Kindness Boomerang. 365 sposobów, jak zmienić świat i siebie. Autorką książki jest Orly Wahba nauczycielka, przedsiębiorczyni, działaczka społeczna, która z pasją zachęca i wspiera ludzi, w tym abyśmy czynili świat bardziej przyjaznym i życzliwym miejscem. W 2011 roku założyła organizację non-profit Life Vest Inside, której celem jest globalna popularyzacja życzliwości. Nazwa organizacji nawiązuje do „kamizelki ratunkowej”, która utrzymuje nas na powierzchni i nie pozwala nam zatonąć. Poprzez życzliwość z jaką traktujemy samych siebie, innych ludzi i jak inni traktują nas, pomagamy sobie utrzymać się na wzburzonym morzu życia.

W książce Kindness Boomerang znajdziesz propozycję dobrego uczynku na każdy dzień roku. Pomysłom towarzyszą motywujące cytaty i przemyślenia autorki, która przekonuje, że codziennie, dzięki drobnym gestom, możemy zrobić coś dobrego dla środowiska, osób w naszym otoczeniu i – dla nas samych. Za sprawą Kindness Boomerang nasza rzeczywistość może się wzbogacić o całą serie pozytywnych wydarzeń.

Wszystko zaczyna się od jednego prostego aktu życzliwości. Ty też możesz zmienić siebie i świat na lepsze. Pomyśl co dobrego możesz dziś zrobić dla siebie i innych ludzi i zrób to! Wpraw w ruch dobro już dziś!