Czy zawsze realizujesz swoje plany? Umiesz skończyć to co zacząłeś? Czy doprowadzasz sprawy z sukcesem do końca? A może Twoje życie to ciągła seria rozpoczętych i niedokończonych projektów, nieukończonych zadań i niezrealizowanych pomysłów?

Często snujemy śmiałe wizje i mamy wielkie plany, obiecujemy sobie, że coś zrobimy. Jednak gdy przychodzi co do czego rezygnujemy z podjęcia działania. Albo też szybko porzucamy to co robiliśmy, gdy tylko pojawią się pierwsze trudności czy oznaki znużenia. Zaczynamy coś i nigdy tego nie kończymy. 

Ekscytacja i entuzjazm, które towarzyszą Ci na etapie snucia marzeń i tworzenia planów, gasną, gdy tylko uświadomisz sobie, ile ciężkiej pracy musisz włożyć w to, żeby zamienić te marzenia w rzeczywistość i wprowadzić swoje plany w życie.

Jednak zdolność do rozpoczęcia działania, kontynuowania rozpoczętej pracy i kończenie tego, co zacząłeś, to kluczowa umiejętność, abyś mógł osiągnąć dokładnie to, czego pragniesz i przejąć kontrolę nad własnym życiem.

Peter Hollins badacz psycholog, zgłębiający meandry natury człowieka, ma na to skuteczny sposób. W swojej inspirującej i praktycznej książce “Skończ to co zacząłeś!” proponuje konkretne taktyki i metody, które jeśli wdrożysz w życie znacznie podniosą Twoją skuteczność i efektywność. Dzięki nim opanujesz trudną sztukę kończenia rozpoczętych projektów i zadań. Pomogą Ci one pokonać opór i skończyć z sukcesem rozpoczętą pracę.

“Na świecie Są dwa typy ludzi, Ci, którzy kończą to, co zaczęli i pozostali… Do której grupy należysz?”

Dlaczego nie przechodzisz do działania?

Czym jest realizacja? Realizacja to połączenie koncentracji, samodyscypliny, działania i wytrwałości. To wspaniała mieszanka, dzięki której możesz zmieniać swoje marzenia i cele w rzeczywistość, a przy tym odczuwać ogromną satysfakcję i spełnienie. Realizacja wymaga zapału, dzięki któremu będziesz iść naprzód bez względu na utrudnienia, przeszkody albo różne czynniki rozpraszające Twoją uwagę.

Skoro realizacja daje tak wiele korzyści to dlaczego nie jest wciąż obecna w naszym życiu? Dlaczego tak często tracimy motywację i nie przechodzimy do działania? Według Petera Hollinsa nie realizujemy naszych planów z dwóch głównych powodów. Po pierwsze hamują nas tzw. “taktyki blokowania”, czyli niewłaściwe wykorzystywanie czasu i energii, przez co nie podejmujemy niezbędnych działań. A po drugie przeszkodą są różnego rodzaju psychologiczne bariery, które utrudniają nam skończenie tego, co zaczęliśmy.

Oto główne przyczyny, dla których często nie kończymy tego, co zaczęliśmy albo nawet w ogóle nie przechodzimy do działania.

Taktyki blokowania

Taktyki blokowania utrudniają nam maksymalne wykorzystanie sił i energii do tego, aby zrobić coś produktywnego.

#1 Wyznaczanie złych celów

Wyznaczanie złych celów, czyli na przykład takich, które są zbyt abstrakcyjne albo wręcz niemożliwe do osiągnięcia. Powoduje to, że szybko tracimy cierpliwość, zniechęcamy się i nie mamy ochoty, aby kontynuować podjęte działania.

Kiedy nasze cele są zbyt abstrakcyjne, nie jesteśmy w stanie określić, co powinniśmy zrobić, żeby je osiągnąć. Gdy nasze cele są zbyt ambitne albo niemożliwe do osiągnięcia szybko się poddajemy bo cel nas przerasta. Dodatkowo mamy wymówkę dlaczego nie udało nam się ich osiągnąć.

Sprawdź: 7 wskazówek jak określać cele, aby wreszcie je zrealizować

#2 Prokrastynacja

Prawdopodobnie każdemu zdarzyło się odkładać jakąś pracę na później. Zwlekamy tak długo, aż nie będziemy mieli wyjścia jak zająć się tym co powinniśmy zrobić. Potrafimy przekonywać innych i samych siebie, że pracujemy, chociaż wcale tego nie robimy. Wciąż planujemy co zrobimy, ale nie podejmujemy działania. Niekończące się “później”, “jutro”, w końcu zmienia się w “nigdy”.

Sprawdź: Dlaczego odkładamy na później? Sprawdzone sposoby na prokrastynację.

#03 Uleganie pokusom albo czynnikom rozpraszającym uwagę 

Współcześnie nie brakuje pokus i czynników rozpraszających uwagę. Jesteśmy atakowani różnorodnymi bodźcami ze wszystkich stron. Zamiast wziąć się do pracy i skupić się na tym co mamy zrobić marnujemy cenny czas np. bawiąc się telefonem. Przeglądamy media społecznościowe, oglądamy rozrywkowe filmiki na YouTubie czy rozmawiamy godzinami przez różnego rodzaju komunikatory. Oczywiście nie musimy całkowicie rezygnować z kuszących i przyjemnych form spędzania czasu, jednak bez samodyscypliny i przejęcia kontroli nad rozproszeniem uwagi, trudno nam będzie skutecznie realizować nasze plany.

Brak koncentracji może znacząco obniżyć Twoją wydajność. Zminimalizuj więc liczbę czynników rozpraszających Twoją uwagę w miejscu pracy. Pochowaj wszystkie urządzenia i przedmioty, które niepotrzebnie Cię stymulują podczas pracy i przez które tracisz skupienie.

Sprawdź: Siła koncentracji – praca głęboka super umiejętność XXI wieku

#04  Nieumiejętne zarządzanie czasem

Czas to bezcenny nieodnawialny zasób. Zarządzanie czasem to praktyka wykorzystywania go w taki sposób, aby maksymalnie zwiększyć swoją wydajność i efektywność. To zdolność do planowania zadań, ale też umiejętność oceny, kiedy trzeba wykonać którą pracę, aby uzyskać najlepszy efekt.

Złe zarządzanie czasem oznacza brak planowania, dezorganizację, dekoncentrację i brak samodyscypliny. Nie potrafimy przewidywać i nie gromadzimy zasobów potrzebnych do wykonania danej pracy. A to powoduje opóźnienia albo prowadzi do tego, że w ogóle nie robimy tego, co sobie założyliśmy.

Naucz się lepiej zarządzać czasem. Uświadom sobie, ile czasu zajmują Ci poszczególne czynności, uwzględniając przy tym różne ograniczenia, własne słabości i niedoskonałości.

Sprawdź: 16 wskazówek jak lepiej zarządzać czasem

Przeszkody psychologiczne

Przeszkody psychologiczne to wewnętrzne, często nieświadome mechanizmy naszej psychiki, które działają jak bariery utrudniające nam realizację naszych planów.

#01 Lenistwo i brak dyscypliny

To, że nie realizujemy naszych planów, często ma banalnie prostą przyczynę: lenistwo i brak dyscypliny. Lenistwo sprawia, że nie chce nam się podjąć wysiłku i zacząć pracować nad ważnymi zadaniami, które przybliżą nas do naszych celów. Pozostajemy w stanie bezczynności i nigdy nie przechodzimy do działania.

Sprawdź: Jak pokonać lenistwo? Skuteczne sposoby walki z leniem.

#02 Strach

Strach przed porażką, odrzuceniem i negatywną opinią innych paraliżuje nas i sprawia, że boimy się cokolwiek zrobić. Dochodzimy do wniosku, że powstrzymując się przed działaniem, nie dopuszczamy do sytuacji, w której zrobilibyśmy coś, co mogłoby zostać poddane ocenie. Nie podejmujemy więc działań, a tym samym przegrywamy już na starcie w chwili, gdy uznajemy, że nie warto nawet próbować.

Sprawdź: 6 porad jak radzić sobie ze strachem przed porażką i osiągać cele

 #03 Perfekcjonizm 

Perfekcjonizm powoduje, że zamiast zrobić coś, co posunie nas do przodu, skupiamy swoją energię na planowaniu i dążeniu do doskonałości, co ostatecznie prowadzi do stagnacji. Chcemy, aby to co robimy było idealne. Jednak tracimy przez to niepotrzebnie czas. Perfekcjonizm, który wynika ze strachu, braku pewności siebie i przekonania, że nie jest się dość dobrym, sprawiła, że zwlekamy i nie przechodzimy do działania.

Sprawdź: Jak perfekcjonizm miesza Ci w głowie?

#04  Brak samoświadomości.

Nie lubimy popełniać błędów ani opuszczać naszej strefy komfortu. W efekcie wiele naszych zdolności, mocnych stron, pasji i talentów pozostaje ukrytych. Nie próbując nowych rzeczy i nie znając własnych możliwości, tkwimy w przekonaniu, że nie mamy szans na sukces, nawet jeśli spróbujemy coś osiągnąć. Nie realizujemy naszych planów, pozostajemy w stagnacji i marnujemy własny potencjał

Sprawdź: Jak odkryć swój talent i mocne strony? StrengthsFinder.

Oto główne przyczyny, które powodują że nie realizujemy naszych zamierzeń. Na początku czujemy ekscytację i entuzjazm, które potem zmieniają się w wymówki i tłumaczenie się dlaczego czegoś nie robimy.

“Na początku czujesz silną pasję i motywację do działania, ale z czasem Twój wewnętrzny płomień słabnie i gaśnie. Aby go na nowo rozpalić, musisz najpierw zrozumieć, co Cię powstrzymuje, a potem wyposażyć się w odpowiednie taktyki i narzędzia psychologiczne, które pomogą Ci w kontynuowaniu podjętych działań”. – Petter Hollins

Jak zabrać się do pracy i doprowadzić ją do końca? Oto 10 sposobów jak skończyć to co zacząłeś

Skoro już wiesz jakie są główne przyczyny dlaczego nie przechodzimy do działania i nie kończymy tego co zaczęliśmy, to jak możemy sobie z tym poradzić? Oto 10 cennych wskazówek Petera Hollinsa, które Ci w tym pomogą. 

#01 Stwórz manifest

W trakcie swojej drogi do celu nieraz będziesz musiał wybrać między kontynuowaniem działań a rezygnacją. Istnieje lepsze rozwiązanie niż podejmowanie trudnych decyzji, które wymagają ciągłego czerpania z zasobów silnej woli. Stwórz manifest!

Manifest to zbiór reguł dla samego siebie, których będziesz codziennie przestrzegać. Możesz nienawidzić reguł, ale to dzięki nim nie musisz się zastanawiać nad wieloma rzeczami. Stanowią one wytyczne, które podpowiadają co trzeba zrobić w danej sytuacji. Dzięki nim wszystko staje się jasne, a Ty chętniej kontynuujesz to, co zacząłeś.

Reguły dokładnie określają sposób podejmowania decyzji. Mają one kluczowy wpływ na to, czy zdołasz skończyć to, co zacząłeś. Gdy przestrzegasz ustalonych reguł nie ma już miejsca na złe wybory, które wynikają ze słabnącej woli i samodyscypliny.

#02 Zastanów się nad sobą

Zadaj sobie pytanie: “Gdyby nie lenistwo albo strach, to czy bym zrezygnował?Kiedy stajesz przed faktem, że jesteś leniwy albo po prostu wystraszony, dociera do Ciebie, że nie chcesz już tak się czuć. To działa jak cios, który zmusza Cię do nazwania samego siebie leniuchem albo tchórzem, a następnie napędza do działania.

Dlatego zanim się poddasz, stwórz regułę, która będzie Ci nakazywała pytać samego siebie, czy tym, co powstrzymuje Cię przed działaniem, jest lenistwo albo strach.

W ten sposób jasno sobie uświadamiasz, że przyczyną Twojej bezczynności nie jest brak umiejętności lub talentu, lecz po prostu chęć wybrania łatwiejszej drogi.

#03 Skup się na maksymalnie 3 zadaniach dziennie

Czasami nie jesteśmy w stanie dokończyć tego, co zaczęliśmy, bo źle zaplanowaliśmy sobie pracę. Bierzemy na siebie zbyt dużo, a potem czujemy się przytłoczeni. Nie wyrabiamy się z ilością obowiązków i zdań, które mamy na swojej głowie i które musimy zrobić.

W ciągu jednego dnia skup się na maksymalnie 3 rzeczach. Tylko. Nie więcej. Bo kiedy czujesz się przytłoczony albo zdezorientowany, zrobienie tego, co sobie zaplanowałeś, może okazać się niemożliwe. Naucz się odróżniać ważne zadania od pilnych, a także od działań, które nie wnoszą żadnej wartości.

#04 Określ ograniczenia i wymagania

Określ czego naprawdę chcesz i potrzebujesz, a także przemyśl to, co pragniesz osiągnąć. Wymyśl dla siebie 5 dziennych ograniczeń i 5 dziennych wymagań. Precyzyjnie zdefiniuj, czego nie możesz robić i co musisz zrobić. Dzięki temu łatwiej Ci będzie przejąć inicjatywę i zrobić to, co sobie zaplanowałeś.

Celem ograniczeń jest zmniejszenie liczby pokus i rozpraszaczy np. nie będziesz oglądać telewizji; nie będziesz spędzać w Internecie więcej niż godzinę dziennie, nie będziesz kupował “fast food’ów” itp.

Wymagania to co musisz zrobić. Powinny to być wymagania, które nie wykraczają aż nadto ponad Twoje siły i które jeśli się postarasz jesteś w stanie je spełnić. Np. przeczytam 30 stron książki dziennie, napiszę 500 słów pracy magisterskiej, przepracuję co najmniej godzinę, zanim zrobię sobie przerwę, na obiad zjem porcję warzyw itp. Określając ograniczenia i wymagania budujesz solidne fundamenty pod budowę dobrych nawyków.

#05 Upewnij się co do swoich zamiarów

Czasami tracimy z oczu nasz cel. Dlatego przypominaj sobie o swoich zamiarach, formułując zdania zaczynające się od słów: 

  • „chcę”, – Przypomnij sobie swój ostateczny cel oraz to, jakie korzyści Ci on przyniesie. Co Cię motywuje? “Chcę być…”, “Chcę osiągnąć…”
  • „muszę” – Co musisz zrobić, żeby ten cel osiągnąć? Jaką pracę musisz wykonać, żeby tam dotrzeć? “Jeśli chcę być / mieć / osiągnąć….muszę….”
  •  i „nie mogę”. Określasz, czego nie powinieneś robić, ponieważ takie działania spowolnią Twoje postępy.  “Jeśli chcę być / mieć / osiągnąć….muszę….i dlatego nie mogę……”

np. “Chcę być wolny finansowo, dlatego muszę podnieść swoje kwalifikacje zawodowe, zarabiać więcej, oszczędzać i inwestować, dlatego nie mogę przestać się rozwijać, uczyć i wydawać więcej niż zarabiam”.

#06 Myśl w kategoriach 10-10-10

Gdy poczujesz, że za chwilę ulegniesz pragnieniu lub pokusie, spójrz w przyszłość i zastanów się, jak się będziesz czuć za 10 minut, za 10 godzin i za 10 dni. Czy podoba Ci się efekt tego, że porzuciłeś swój cel? Czy korzyści, które odczuwasz teraz, są warte strat poniesionych przez Twoje przyszłe “ja”? Prawdopodobnie nie.

Stosowanie reguły 10-10-10 zmusza Cię do zastanowienia się nad własną przyszłością oraz nad tym, jak Twoje działania wpłyną na Ciebie za jakiś czas — pozytywnie albo negatywnie.

Korzystając z tej reguły możesz też stwierdzić, że jeśli teraz sobie trochę odpuścisz, za 10 dni nie poczujesz większej różnicy. W takim przypadku możesz oddać się tej przyjemności, nie czując wstydu ani wyrzutów sumienia.

#07 Stosuj zasadę – to tylko 10 minut

Jeżeli chcesz zrobić coś, co będzie miało negatywny lub szkodliwy wpływ na Twoje działania związane z realizowaniem planu, odczekaj z tym co najmniej 10 minut.

Kiedy czujesz silną pokusę, żeby zejść z obranej drogi, zmuś się, żeby poczekać 10 minut, zanim jej ulegniesz. Jeżeli po tym czasie nadal będziesz chciał to zrobić, to proszę bardzo. Albo poczekaj następne 10 minut, bo przecież poprzednie 10 wytrzymałeś bez większego trudu.

Podobnie jeśli chcesz zrezygnować z robienia czegoś, co przynosi Ci korzyści, poczekaj jeszcze 10 minut. Za każdym razem, gdy będziesz chciał zrezygnować powiedz sobie: “Jeszcze tylko 10 minut!”

#08 Podejmuj decyzje zgodnie z regułą 40-70

Czasami nie podejmujemy działania i zwlekamy, gdy wydaje nam się, że nie mamy wszystkich potrzebnych informacji. Jest to szczególnie powszechne w dzisiejszym świecie, gdzie dostęp informacji jest ogromny. Ta ilość potrafi przytłaczać i sprawia, że wydaje nam się, że jeszcze powinniśmy pozyskać jakieś dodatkowe dane.

Colin Powell były amerykański sekretarz stanu stosuje pewną zasadę dotyczącą podejmowania decyzji i przechodzenia do działania. Jego zdaniem zawsze, gdy stajemy przed trudnym wyborem, powinniśmy mieć nie mniej niż 40% i nie więcej niż 70% informacji potrzebnych do podjęcia decyzji.

Reguła 40-70 mówi o pokonaniu bezczynności poprzez zdobycie odpowiedniej ilości informacji. Jeżeli masz mniej niż 40% informacji, szukaj dalej. Jeśli masz ich już 70% koniecznie musisz działać. Nigdy nie zdobędziesz 100% informacji. Jest wielce prawdopodobne, że 70%  to więcej niż wystarczająco — reszty dowiesz się już po drodze.

#09 Łącz obowiązek z przyjemnością

Łączenie obowiązku z przyjemnością to doskonały i skuteczny sposób na to, żeby wygrać z prokrastynacją i zwiększyć wydajność poprzez połączenie swojego obecnego i przyszłego “ja” oraz ich potrzeb, które pozostają ze sobą w konflikcie.

Koncepcja łączenia obowiązku z przyjemnością, wymyślona przez Katy Milkman z Uniwersytetu Pensylwanii, to metoda scalania potrzeb obecnego i przyszłego “ja” poprzez przyspieszenie przyznania nagród z przyszłości. Dajesz sobie natychmiastowe zadowolenie w teraźniejszości, a jednocześnie przybliżasz się do osiągnięcia celów, które za jakiś czas przyniosą korzyści Twojemu przyszłemu “ja”.

Poszukaj zatem sposobów na połączenie swoich pokus z długofalowymi celami. Innymi słowy, połącz w parę obowiązek i natychmiastową nagrodę. Np. ćwicz oglądając swój ulubiony serial, albo słuchaj ulubionej muzyki, kiedy się uczysz, czytaj obowiązkową lekturę, biorąc kąpiel w wannie itp.

Spraw aby, to, co nieprzyjemne, stało się łatwiejsze do zaakceptowania i pomogło Twojemu przyszłemu “ja” do którego dążysz.

#10 Pamiętaj o odpoczynku 

Może Cię to zaskoczyć, ale czasem po prostu warto nic nie robić. Praca bez przerwy, w dużym stresie prowadzi o przemęczenia, znużenia i wypalenia. Jeśli nie zadbasz o siebie Twoja efektywność z czasem będzie spadać. Pozwalaj sobie na beztroskie chwile nicnierobienia.

Odpoczynek i relaks, potraktuj jak sposób na odzyskanie sił fizycznych i mentalnych. “Doładuj akumulatory” i odzyskaj siłę, żeby być w jak najlepszej formie podczas następnych zmagań ze swoimi celami i zadaniami do zrobienia.

Uwagi końcowe

Skończ to, co zacząłeś. Sztuka samodyscypliny, czyli jak zabrać się do pracy i doprowadzić ją do końca - Peter Hollins

To, czy potrafisz doprowadzić rozpoczętą pracę do końca zależy od Ciebie. Sztuka realizacji jest czymś, dzięki czemu możesz żyć tak, jak sobie wymarzyłeś, zamiast godzić się na to, co masz teraz.

Książka Petera Hollinsa – Skończ to co zacząłeś to prawdziwy kopniak w tyłek, nawet jeśli trochę zaboli to pchnie Cię do przodu we właściwym kierunku. To świetna, praktyczna i inspirująca książka pełna skutecznych technik, metod i sposobów, które pomogą Ci zabrać się do pracy i skoczyć to co zacząłeś. Z ich pomocą dużo łatwiej spełnisz marzenia, zrealizujesz swoje plany i osiągniesz cele. Zdecydowanie warto po nią sięgnąć i wprowadzić opisane w niej zasady oraz wskazówki w życie.

Przestań się wciąż zastanawiać, zacznij działać i skończ to co zacząłeś

 

“Bezczynność to siła, która rośnie zawsze wtedy, gdy odpoczywasz. A robienie postępów to Twoja siła napędowa, która popycha Cię do przodu, aż wykonasz zadanie do końca. zatem Twoją misją jest pokonanie bezczynności i zyskanie rozpędu”. – Peter Hollins

A jak to jest u Ciebie? Czy kończysz to, co zaczynasz?